Blod Skrevet 24. august 2015 #1 Skrevet 24. august 2015 Hva er din mening om dobbeltnavn? Hvorfor liker du det, evt hvorfor liker du det ikke?
tryllealv Skrevet 24. august 2015 #2 Skrevet 24. august 2015 Synes to fornavn om barnet har ett etternavn, men ett fornavn om to etternavn. 6
Gjest Evans Skrevet 24. august 2015 #3 Skrevet 24. august 2015 Det blit fort veldig mye å skrive. Særlig om man har to etternavn også, og det er det jo en del i dag som har. Enklest med ett fornavn etter min mening! På den annen side kan man få kalt opp etter to folk, om det er det man ønsker. Eller om man ikke klarer å velge mellom to navn, kan man ta de begge
Gjest Margit Spat Skrevet 24. august 2015 #4 Skrevet 24. august 2015 Hvis man har intensjoner om å bruke begge fornavnene, og de klinger godt og lett sammen, så synes jeg det er helt fint. Hvis man velger to fornavn, men kun har intensjoner om å bruke ett av dem, forstår jeg ærlig talt ikke vitsen.
Gjest Belle âme Skrevet 24. august 2015 #5 Skrevet 24. august 2015 Eg har 2 navn og bruker bare det andre. Derfor liker eg dobbeltnavn, for det er meir å velge i
Tss Skrevet 24. august 2015 #6 Skrevet 24. august 2015 Jeg har dobbeltnavn. Er oppkalt etter oldemor og mamma, noe jeg synes er fint. 2
bubblefun Skrevet 24. august 2015 #7 Skrevet 24. august 2015 Hvis man har intensjoner om å bruke begge fornavnene, og de klinger godt og lett sammen, så synes jeg det er helt fint. Hvis man velger to fornavn, men kun har intensjoner om å bruke ett av dem, forstår jeg ærlig talt ikke vitsen. Veldig enig i det der!
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #8 Skrevet 24. august 2015 De jeg kjenner med to fornavn hvor jeg bruker begge navna er de som har to korte navn, fks en stavelse i det første og to stavelser i det andre. Jeg føler liksom det blir så mye å si navn som fks "Lisbeth Christine" mens "May Linn" er mye enklere. Kjenner mange med to fornavn som bare bruker det ene. Kjenner også folk som har ett "vanlig" og ett "uvanlig" navn som rett og slett er litt flau over det uvanlige navnet sitt, og bare bruker det ene. Da er det ikke noe vits altså. Selv har jeg bare ett fornavn og ett etternavn og syns det er helt greit. Da jeg var mindre ønsket jeg meg flere navn men når man er liten vil man jo alltid ha det "alle andre" har uansett! Når/om jeg får barn kommer de til å få ett navn! Evt dobbeltnavn med enkle stavelser som "May Linn". Gidder ikke putte på et ekstra navn bare for pynt, et navn som ingen kommer til å bruke. Ungen min skal ikke være til pynt.Anonymous poster hash: 242ad...0d5 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #9 Skrevet 24. august 2015 Kjenner forresten ei med tre fornavn og to etternavn. INGEN kaller henne for det hun egentlig heter. De bruker enten bare det første navnet eller et kallenavn.Anonymous poster hash: 242ad...0d5
bruker_K Skrevet 24. august 2015 #10 Skrevet 24. august 2015 jeg har dobbeltnavn og bruker bare det første, men synes det er kjekt å ha muligheten. Har ei venninne, og hun og lillesøsteren fikk også dobbeltnavn, men begge de bruker det andre navnet. Kommer selv til å gi mine unger to navn, og driter i de som mener det er oppbrukt.. Moren min har dobbeltnavn, jeg.. og da er det litt kjekt og fortsette
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #11 Skrevet 24. august 2015 Vi har gitt barna våre dobbeltnavn (men bruker kun det første), og skjønner ikke helt hvorfor det er så mange som har så sterke meninger rundt dette...! Både jeg og mannen har dobbeltnavn selv, og mannen er i tillegg fra et land der absolutt alle har dobbeltnavn. Ville nesten sett rart ut dersom våre barn skulle vært avspist med kun ett fornavn hver.Anonymous poster hash: 8c3a4...7da
Gjest Margit Spat Skrevet 24. august 2015 #12 Skrevet 24. august 2015 Jeg har selv dobbeltnavn, og synes det er helt ubrukelig, upraktisk og jålete. Kan ikke forstå hvorfor jeg ikke skulle ha rett til å mene noe om dette.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #13 Skrevet 24. august 2015 Jeg har selv dobbeltnavn, og synes det er helt ubrukelig, upraktisk og jålete. Kan ikke forstå hvorfor jeg ikke skulle ha rett til å mene noe om dette. Men du har ikke reflektert over at i en hel del land (deriblant Tyskland og USA, og i all hovedsak også i Sverige) får absolutt alle barn minimum to navn? Dette er jo også kulturelt betinget, og jeg oppfatter det ganske typisk norsk, og dessuten litt jantelov-preget å være så mot dobbeltnavn. ("Hvem er det du tror du er som har TO navn???", liksom...)Anonymous poster hash: 8c3a4...7da 1
Gjest Margit Spat Skrevet 24. august 2015 #14 Skrevet 24. august 2015 Men du har ikke reflektert over at i en hel del land (deriblant Tyskland og USA, og i all hovedsak også i Sverige) får absolutt alle barn minimum to navn? Dette er jo også kulturelt betinget, og jeg oppfatter det ganske typisk norsk, og dessuten litt jantelov-preget å være så mot dobbeltnavn. ("Hvem er det du tror du er som har TO navn???", liksom...)Anonymous poster hash: 8c3a4...7da Jeg er fullt klar over at det er vanlig i andre land, og de aller fleste svensker jeg kjenner har tre fornavn. Dette var imidlertid ikke en del av problemstillingen i utgangspunktet. Jeg må si jeg er ganske lei av at jantelovflagget må heises så ofte når noen uttrykker uenighet i en diskusjon. Min personlige mening, basert på egen erfaring, er at to fornavn er unødvendig, og ekstremt lite vits i når det ikke brukes. Min egen kombinasjon er dessuten ganske jålete. (Fatter ikke at mine ellers oppegående foreldre kunne bomme så til de grader da de gav meg navn.) Det handler ikke om "hvem tror du at du er?", men mer "Hva i alle dager er vitsen når det ikke blir brukt, og eneste sted det opptrer er i passet?"
MissGrey Skrevet 24. august 2015 #15 Skrevet 24. august 2015 MIne to eldste har to fornavn, alle hadde det på den tiden (94-00), og jeg var ung og ville følge trenden antageligvis, men minsta som snart blir 2 har kun ett. Ser jo nå at det bare blir brukt ett av navnene og har vel funnet ut at det enkle ofte er det beste. Har ingen sterke meninger om dette men får fnatt av folk som absolutt skal ha navn på samme bokstav......det er BARN det er snakk om ikke valpekull.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #16 Skrevet 24. august 2015 Jeg syns det er mye finere med to fornavn og ett etternavn, enn motsatt som mange har i dag. Tipper at pendelen svinger tilbake og flere går tilbake til ett felles etternavn. Jeg liker to fornavn selv om det ene ikke brukes til daglig. Det er noe fint og høytidelig med et navn som bare brukes ved viktige anledninger. Anonymous poster hash: 37116...fb9 1
Gjest Kaffelattn Skrevet 24. august 2015 #17 Skrevet 24. august 2015 Hva er din mening om dobbeltnavn? Hvorfor liker du det, evt hvorfor liker du det ikke? Synes to fornavn uten bindestrek er svært pent. Tenker det kan være et kompromiss fordi far og mor valgte et navn hver. F.eks Francis August Dahl Wiik
Gjest Jacklost Skrevet 9. september 2015 #18 Skrevet 9. september 2015 Jeg synes det er greit, jeg har to fornavn selv
Lolita1990 Skrevet 9. september 2015 #19 Skrevet 9. september 2015 Jeg har selv dobbeltnavn og det har barnet mitt også. Så lenge navnene passer sammen synes jeg det er fint. Men virker som det er blitt en slags trend nå for tiden å sette sammen navn som bare kræsjer helt og da blir det bare rart.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #20 Skrevet 9. september 2015 Jeg vil ikke ha flere navn, verken fornavn eller etternavn. Det er tungvint og unødvendig. Spesielt om det er navn man ikke bruker annet enn i offentlige dokumenter - hva skal man da med de ekstra navnene liksom. "Han heter William Christoffer Hansen Berg, men vi bruker bare Chris Berg". Sleng på en bindestrek eller to, som også blir oversett, så er det enda verre. Noen navn er helt greie forresten, navn som "hører sammen" og oftest brukes sammen, slik at de virker mest som ett (selv om jeg ikke ville valgt det selv): Anne-Lise, May-Linn (som nevnt), Ann Marie og lignende. Må nok presisere at dette er min mening når jeg blir stilt dette spørsmålet, og ikke noe jeg bryr andre med til vanlig. Anonymous poster hash: 81a36...703
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå