AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #1 Skrevet 24. august 2015 Vi bor i et område med flere barn på alder med vår jente. Det er stortsett veldig koselig, men vi havner av og til opp i en situasjon vi ikke helt vet hvordan vi skal løse. Vi har ei jente som i perioder har havnet litt utenfor det sosiale og vi forsøker å legge tilrette for at hun skal få leke med venner. Bl.a inviterer vi hjem barn vi vet hun leker godt med, og det fungerer vanligvis kjempefint. Problemet er hvis nabobarn da ringer på døra og spør om å få komme inn. Det er kjempehyggelig og vanligvis sier vi aldri nei til det. Liker å ha åpen dør og lager gjerne ekstra middag også, både til et og to barn. Det vi har sett en del, er imidlertid at det ofte har en tendens til å skjære seg hvis de blir mange som skal leke sammen, og det føles så dumt dersom vi har invitert et barn spesielt og dette er et barn som ikke er så ofte hjem til oss. Selvfølgelig er det en del av det å vokse opp å skulle lære seg å omgås flere og også takle om det blir krangling, og det er ikke så farlig om det skjer mellom barn som stadig vekk er hjemme hos oss, men et eksempel fra forrige uke er som følger: Vi hadde invitert hjem ei jente vi kjenner som ikke går i bhg vår og som bor et stykke unna. Jentene hadde derfor ikke møttes på noen mnd, men lekte veldig fint sammen. Ei nabojente ringer på døra og vil gjerne leke. Dette er ei jente vi ser ofte og som kan komme hver dag om hun vil. Er det da ufint å si at det ikke passet t så godt, men at hun gjerne må komme igjen dagen etter? Erfaringsmessig skjærer det seg lett når de tre jentene skal leke sammen...Anonymous poster hash: 26825...ca8
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #2 Skrevet 24. august 2015 Synes det er helt ok å si at dessverre passer det ikke i dag, for vi har besøk, men det er kjempefint om du kommer igjen i morgen. Det var slik det var da jeg var liten, helt normalt at det ikke passet å komme inn for å leke når andre var på besøk. Jeg husker bare én venninne hvor dette ikke var regelen. Det var også en slik som jeg traff sjelden, siden hun bodde et godt stykke unna. Og jeg syntes det var leit og dumt når det plutselig dukket opp mange andre unger som tok fra meg tiden med henne. Anonymous poster hash: 428bd...dd9 8
GammelKaktus Skrevet 24. august 2015 #3 Skrevet 24. august 2015 Synes det er helt greit å si at i dag passer det ikke, men du kan komme i morgen. Når jeg var liten så var det mange foreldre som hadde som regel at ikke mer enn 1 eller 2 på besøk for da ble det nye styr.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #4 Skrevet 24. august 2015 Da sier du at "Mari har allerede besøk så det passer ikke i dag, men kom gjerne en tur i morgen!" Ingen som forventer at du skal ha åpen barnehage hjemme hos deg, bare sett grenser og vær hyggelig Anonymous poster hash: f1b99...346 3
Luckiness Skrevet 24. august 2015 #5 Skrevet 24. august 2015 Du kan fint si at dere har besøk, så det passer dessverre ikke i dag. De som kommer på døren vet jo ikke om det kun er hun jenten (om de ser henne) eller fler som f.eks voksne venner også. I voksen alder er det jo helt normalt å si det ikke passer til en venninne, dersom man har besøk av en annen venninne. Man samler jo ikke alle sammen kun fordi noen spør når en er opptatt med andre Men det er sikkert hyggelig for denne jenten som ringte på om dere tar kontakt dagen etter/annen dag og spør om hun vil komme over. Slik hun ikke føler seg avvist. Man vet jo aldri hvordan barn reagerer. Kommer litt an på situasjonen. 1
Gjest Blomsterert Skrevet 24. august 2015 #6 Skrevet 24. august 2015 Vi bor i et område med flere barn på alder med vår jente. Det er stortsett veldig koselig, men vi havner av og til opp i en situasjon vi ikke helt vet hvordan vi skal løse. Vi har ei jente som i perioder har havnet litt utenfor det sosiale og vi forsøker å legge tilrette for at hun skal få leke med venner. Bl.a inviterer vi hjem barn vi vet hun leker godt med, og det fungerer vanligvis kjempefint. Problemet er hvis nabobarn da ringer på døra og spør om å få komme inn. Det er kjempehyggelig og vanligvis sier vi aldri nei til det. Liker å ha åpen dør og lager gjerne ekstra middag også, både til et og to barn. Det vi har sett en del, er imidlertid at det ofte har en tendens til å skjære seg hvis de blir mange som skal leke sammen, og det føles så dumt dersom vi har invitert et barn spesielt og dette er et barn som ikke er så ofte hjem til oss. Selvfølgelig er det en del av det å vokse opp å skulle lære seg å omgås flere og også takle om det blir krangling, og det er ikke så farlig om det skjer mellom barn som stadig vekk er hjemme hos oss, men et eksempel fra forrige uke er som følger: Vi hadde invitert hjem ei jente vi kjenner som ikke går i bhg vår og som bor et stykke unna. Jentene hadde derfor ikke møttes på noen mnd, men lekte veldig fint sammen. Ei nabojente ringer på døra og vil gjerne leke. Dette er ei jente vi ser ofte og som kan komme hver dag om hun vil. Er det da ufint å si at det ikke passet t så godt, men at hun gjerne må komme igjen dagen etter? Erfaringsmessig skjærer det seg lett når de tre jentene skal leke sammen...Anonymous poster hash: 26825...ca8 Må bare først si at det er veldig hyggelig å lese at dere er en familie som liker å bry seg om,og engasjerer seg så mye i barn:-) Og ja,du kan godt si at det ikke passer fordi det allerede er gjester hos dere,men at hun er velkommen dagen derpå.Sånt må barn lære,og det er langt fra feil: -)
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #7 Skrevet 24. august 2015 Vi har det likedan i vårt nabolag, barn som kommer og ringer på - og de som kommer og ringer på, er gjerne barn som er uredde og litt dominerende i leken, som kjenner seg hjemme overalt, og tør å komme og ringe på (i allefall sammenlignet med de litt stille og forsiktige barna som vi foreldre arrangerer vennetreff med...). Jeg sier glatt at det ikke passer i dag, men kom gjerne tilbake i morgen. Er så greit når de er så små at mamma fremdeles kan styre den sosiale utviklingen litt..... Nyter det mens jeg kan Anonymous poster hash: 92875...eab
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå