AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #1 Skrevet 23. august 2015 Jeg tenkte å dele min erfaring med cipralex fra start til slutt, da dette er en medisin mange bruker og naturligvis lurer man på mye rundt den, både når man skal starte med den, underveis og ved slutt. Da jeg startet på cipralex for litt over ett år siden, søkte jeg internett rundt for å finne ut så mye som mulig om medisinen. Jeg fant merkelig nok svært lite positivt om medisinen, noe som slo meg i ettertid er at det som regel bare er de med negative erfaringer som deler dette på nett, dermed vil jeg dele en positiv opplevelse av medisinen, til tross for at det har vært noe negativt, men slik er det med alt her i verden. Før start: Jeg hadde slitt psyksik lenge etter en spesifikk hendelse i livet, jeg var langt nede, svært deprimert og hadde daglige panikkanfall. I samråd med psykolog og lege skulle jeg starte på antidepressiva. Jeg var åpen for alle muligheter, livet mitt var et helvete. Jeg startet på 5 mg, gikk på det i 4 dager, trappet opp til 10. Hadde svært få bivirkninger, var svimmel, litt kvalm, dårlig matlyst, tørr i munnen og tørst og hadde litt vondt i magen. Dette ga seg etter to uker. Jeg merket effekten av medisinen rimelig raskt etter oppstart, faktisk allerede etter en uke, selv om psykologen min sier at det ikke er korrekt, da kroppen trenger tid for å tilvenne seg stoffet i cipralex og anvende det, vel vel, placebo, men det funket for meg. Etter 3 måneder var angsten der noen ganger, så jeg trappet opp til 15 mg. Ingen bivirkninger. Følte meg fremdeles ikke helt på topp så etter 1 måned trappet jeg opp til 20 mg. Jeg gikk på 20 mg i 3 måneder ca. 20 mg ble for mye for meg, jeg slet mye med sinne, og var utrolig aggressiv og hadde det ikke noe bra. Gikk da tilbake på 15 mg, og følte meg fin. Dette var i Februar i år. Vi nærmet oss våren og jeg følte meg enda bedre og i april trappet jeg ned til 10 mg. Jeg følte meg helt fin, så i juni trappet jeg ned til 5 mg. Ingen bivirkninger, bare mer livsglede. For 3 uker siden tok jeg min siste 5 mg cipralex og jeg føler meg bedre enn noen sinne. Likevel hadde jeg litt bivirkninger da jeg sluttet helt, følte meg syk, feberfølelse og mye sliten samt en rar følelse i hodet og ltt svimmel. Dette ga seg etter 2 uker og etter det var alt bra igjen. Cipralex hjalp meg gjennom en utrolig tung depresjon og angst, den gjorde ting lettere for meg, hadde jeg ikke startet på cipralex i fjor måtte jeg nok tatt permisjon fra studier og jobb. Jeg vil nevne at både opptrapping og nedtrapping foregikk i samråd med legen min og psykologen, det er ikke noe man bør tukle med selv! Jeg vil nå trekke frem positive og negative sider med cipralex. Negative: - Dårlig sexlyst - Vansker med å få orgasme - Vektoppgang - Var litt fraværende, ikke helt til stede - Noe flat i humøret Positive: - Fikk endelig til å sove ordentlig - Klarte å snu negative tanker til positive - Kunne leve helt normalt og gjøre daglidagse ting som normalt fungerende mennesker gjør - Svært lite angst og om jeg fikk anfall klarte jeg å kontrollere de - Depresjonen lettet og jeg så lyst på ting En oppsummering: Alle de positive siden veier opp for de negative. Alt i alt skulle jeg nok helst vært foruten både psykiske lidelser og medisin, men når man først har havnet i det så var cipralex en utrolig godt hjelp for meg. Sexlysten er tilbake, evnen til å få orgasme ved samleie er tilbake, humøret og tilstedeværelsen her helt tilbake etter slutt av medisinen. Ja, jeg sitter her med noen kilo ekstra på kroppen, men jammen kan de slankes bort igjen. Jeg har ikke kjent på angst etter jeg sluttet med medisinen, ikke på depresjonen, jeg har det veldig fint. Så cipralex og antidepressiva er ikke bare negativt, og det var egentlig det jeg ville frem til med denne lange tråden her. Spør om du lurer på noe eller del gjerne din erfaring. Anonymous poster hash: 315a5...03c 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #2 Skrevet 24. august 2015 Veldig mange har god effekt av cipralex (og andre SSRI), det er ikke uten grunn at dette ofte er legers førstevalg når pasienter skal starte på antidepressiva. Som du skriver er det dessverre slik at mange deler de negative erfaringene og ikke de positive. Fint å høre at du har fått så god hjelp av medisinen. Anonymous poster hash: 65302...a93 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå