Gå til innhold

Behandlingsmetoder for sosial angst

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har ikke fått noen diagnose fordi jeg aldri har tatt det opp med legen, men er svært sikker på at jeg lider av sosial angst. Jeg føler stort ubehag i sosiale situasjoner, gruer meg enormt i flere dager/uker til "kjekke" events som fester og lignende hvor mingling og prating forventes. Jeg har for vane å unngå sosiale situasjoner som jeg ikke MÅ delta på, og har vanskelig for å dukke opp på forelesninger bare fordi det er mange folk der, i tilfelle de skulle prate til meg. Heller også mot å droppe min egen gradueringsseremoni om noen uker fordi jeg ser for meg at det blir en dag hvor jeg er mer redd enn glad. Får en del fysiske reaksjoner i forkant og under slike situasjoner. 

Jeg lurer på om folk har erfaring med å fortelle legen at man mistenker sosial angst og å spørre om hjelp? Hva anbefaler de vanligvis? Er det mulig for fastlegen å skrive ut resept på medikamenter eller er dette "last resort" om psykolog ikke fungerer? Har lest at SSRI- og SNRI-medikamenter er de vanligste for slik behandling. Jeg er lite lysten på flere måneders ventetid til psykolog når jeg tviler på at det ville fungert for meg, og jeg føler andre i køen vil ha bedre utbytte av slik behandling enn meg. Kan fastleger i det hele tatt fastslå sosial angst og skrive ut medikamenter mot det uten å måtte blande inn psykologer? Tusen takk for svar og unnskyld for et litt langt innlegg :)

Anonymous poster hash: 53695...0a7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, legen din kan skrive ut resept på medisiner som ssri. Tenk deg likevel godt om, det kan være bivirkninger med slike medisiner og du bør slite tungt psykisk før du velger å ta slike drastiske midler i bruk.

Bestill deg en legetime og snakk med legen din, så vil dere sammen finne ut hvilke metode som vil fungere best for å bekjempe angsten din :)

Skrevet

Behandling med antidepressiver bør kombineres med psykoterapi for best mulig effekt. Dersom du tror samtaleterapi ikke er noe for deg, finnes det kanskje andre alternativer. Jevnlige samtaler med fastlege er også et alterantiv, i tillegg til kommunale tilbud. Man bør følges opp på et eller annet vis når man går på slike medikamenter, i alle fall i en startfase.

Anonymous poster hash: 38ab9...3b4
  • Liker 2
Skrevet

Takk for gode svar til dere begge! Jeg skal prate med legen min og høre hvilke alternativer jeg har før jeg tenker nøye gjennom det. Jeg føler dette hemmer hverdagen min sterkt og at jeg må slite meg gjennom hver eneste dag, så de fleste bivirkninger vil være verdt det om medikamentet bare hjelper mot angsten. Jeg har en tidligere dårlig erfaring med å gå til psykolog (for en annen grunn enn sosial angst) og det endte opp med å kun være sløsing av penger og tid. Jeg har veldig lite lyst til å gjennomgå lignende igjen. Selv om fastlegen min er en trygg, god og pålitelig lege, har han så mange pasienter at jeg ikke ser for meg at han kunne tatt seg tid til å prate med meg over tid, og jeg vet heller ikke om jeg ville følt meg noe mer komfortabel med ham enn med en psykolog.

Ser også at et effektstudie publisert i Archives of General Psychiatry hevder at medikamentell behandling fungerer omtrent like godt som psykoterapi. Om dette studiet har validitet og det dermed nesten kun er bivirkningene som er forskjellen, vil jeg veldig gjerne forsøke medikamentell behandling først for å se om jeg opplever bedring. Er lei av å være redd for å møte folk, rett og slett! Er kjipt når man VET at det er en irrasjonell frykt som kun sitter i hodet, men klarer jo ikke bli kvitt den på egenhånd. Håper legen min vil hjelpe :) Igjen, takk for gjennomtenkte svar!

Skrevet

Medisin alene vil ikke hjelpe deg på lang sikt. Man bør ikke stå på SSRI o.l i årevis. Det som er dokumentert hjelp i fht sosial fobi er eksponeringsterapi og kognitiv terapi. Begge deler er behandling som kan gjøres i et avgrenset tidspunkt. Se på det som en eventuellinvestering. Piller kan dempe angsten, men aldri ta den vekk.

Anonymous poster hash: 80f13...768

Skrevet

Medisin alene vil ikke hjelpe deg på lang sikt. Man bør ikke stå på SSRI o.l i årevis. Det som er dokumentert hjelp i fht sosial fobi er eksponeringsterapi og kognitiv terapi. Begge deler er behandling som kan gjøres i et avgrenset tidspunkt. Se på det som en eventuellinvestering. Piller kan dempe angsten, men aldri ta den vekk.

Ok, takker så mye for informasjonen. Jeg trodde medikamenter ville hjelpe på sikt og at man trappet de ned etter man så bedring. Jeg må etter all sannsynlighet flytte til den andre siden av landet for å studere neste høst, og så flytte igjen ett år etter det igjen. Jeg er redd for at en henvisning til psykolog vil ta så lang tid at jeg ikke vil få gjennomført behandling før jeg flytter og da må stå i kø på nytt i den nye byen. Vet du om de har noe system for "overføring" av henvisning eller er man nødt til å begynne helt på nytt i hver by?

Skrevet

Ok, takker så mye for informasjonen. Jeg trodde medikamenter ville hjelpe på sikt og at man trappet de ned etter man så bedring. Jeg må etter all sannsynlighet flytte til den andre siden av landet for å studere neste høst, og så flytte igjen ett år etter det igjen. Jeg er redd for at en henvisning til psykolog vil ta så lang tid at jeg ikke vil få gjennomført behandling før jeg flytter og da må stå i kø på nytt i den nye byen. Vet du om de har noe system for "overføring" av henvisning eller er man nødt til å begynne helt på nytt i hver by?

Hvis du først har kommet inn, så skal du ikke stå like lenge i kø som ellers. Siden du allerede er inne i systemet. Jeg har gjort dette nå, det tok noen måneder, men det var for at det har vært sommer i mellom.

Men uansett, det burde ikke stoppe deg i å få hjelp nå. Det ordner seg alltid, og psykologen ordner alt dette for deg når du vet hvor du skal flytte.

Anonymous poster hash: e6fd2...87a

Skrevet

Eksponeringsterapi. Hvis angsten er mellom 1-7 så er det gjennomførbart å utsette deg for det du er redd for. Er den 8-10, er du nesten dømt til å tape. 

Har alltid hatt sosial angst, og vil enda ikke bruke medisiner mot det, da det bare dekker over problemet og disse medisinene kan jeg ikke gå på resten av livet. 

Utsett deg for det du er redd for hver dag, og tenk deg veldig nøye om får du bruker medisiner. 

Anonymous poster hash: 0c48d...778
Skrevet

Ok, takker så mye for informasjonen. Jeg trodde medikamenter ville hjelpe på sikt og at man trappet de ned etter man så bedring. Jeg må etter all sannsynlighet flytte til den andre siden av landet for å studere neste høst, og så flytte igjen ett år etter det igjen. Jeg er redd for at en henvisning til psykolog vil ta så lang tid at jeg ikke vil få gjennomført behandling før jeg flytter og da må stå i kø på nytt i den nye byen. Vet du om de har noe system for "overføring" av henvisning eller er man nødt til å begynne helt på nytt i hver by? Anonymous poster hash: 53695...0a7

Jeg ville enten søkt der du bor og snakket med legen om hvordan man gjør det ved flytting, eller så finnes også egne psykologtjenester for studenter som kan være verdt å prøve. Piller kan hjelpe en del personer (men ikke alle i like stor grad) så lenge man tar dem, men når man trapper de ned, så kommer de opprinnelige plagene tilbake. Dessuten er det ofte bivirkninger, jeg opplevde selv over 10 kg vektøkning av Cipralex, samt at jeg ikke tålte alkohol så godt (ble veldig fort full).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...