Gå til innhold

Innekatt - valg av rase

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Skal få oss ett par katter. Vurderer hvilken rase som passer best og står nå mellom Main coon og Hellig birma. Har funnet respekterte oppdrettere av begge i vårt fylke. Hvilken vil passe best?

Anonymous poster hash: ee60e...df0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vært fostermor for begge de rasene. Likte spesielt godt Hellig Birma :) men det er jo så forskjellig for hva som passer folk. Har du lest om rasene på nettet? Hvordan rasen er, mye pelsarbeid og om den er kosete osv.. :)

Gjest StripeyPanda
Skrevet

Anbefaler deg å ta kontakt med oppdretterne, fortelle om dere selv, livsstilen og hva dere ønsker av personlighet og lynne i katten, og la dem fortelle dere hva dere kan forvente av rasene :)

Skrevet

Burmeser er veldig fine innekatter.

Lite hår, røyter lite, og storkoser seg som innekatter. :)

Anonymous poster hash: 64ea5...5ec
Skrevet

Burmeser er veldig fine innekatter. Lite hår, røyter lite, og storkoser seg som innekatter. :)Anonymous poster hash: 64ea5...5ec

De er kjempefine. Men går ikke skravla i ett hos dem? :fnise:

Takk for svar folkens! :)

Skrevet

Skravla går ikke hele tiden, men du kan ha en lang og filosfisk samtale med dem. 

Og av og til når de kjeder seg kan de å skrike litt, men da er det jo bare å leke en 5-10 minutt av og på, å så er det ferdig.

Anonymous poster hash: 64ea5...5ec
Skrevet

Skravla går ikke hele tiden, men du kan ha en lang og filosfisk samtale med dem.  Og av og til når de kjeder seg kan de å skrike litt, men da er det jo bare å leke en 5-10 minutt av og på, å så er det ferdig. Anonymous poster hash: 64ea5...5ec

De høres koselige ut :) Er bare redd det blir en del gnål med to stykk. Birma er vel ganske lite snakkesalig etter det jeg har forstått.

Men som sagt, superfine katter :)

Skrevet

De er kjempefine. Men går ikke skravla i ett hos dem? :fnise:

Takk for svar folkens! :)

De prater mye. Men vær forsiktig med valg av oppdretter, jeg og to til har hatt burmesere som har dødd av FIP. 

Sånn sett så ville jeg lest meg opp på hvilke sykdommer som er vanlig for de rasene du ønsker. Main coon er jo ofte utekatter, så da lønner det seg å finne en oppdretter som er vant til å avle innekatter. Hvilket type utseende og gemytt er dere ute etter? Det har jo mye å si for valg av rase.

Anonymous poster hash: 14ced...de5

Skrevet

De prater mye. Men vær forsiktig med valg av oppdretter, jeg og to til har hatt burmesere som har dødd av FIP.  Sånn sett så ville jeg lest meg opp på hvilke sykdommer som er vanlig for de rasene du ønsker. Main coon er jo ofte utekatter, så da lønner det seg å finne en oppdretter som er vant til å avle innekatter. Hvilket type utseende og gemytt er dere ute etter? Det har jo mye å si for valg av rase. Anonymous poster hash: 14ced...de5

Vi ser etter rolige, smålekne katter. Supert om de er litt klengete, men helst ikke så voldsomt snakkesalige. Tenker det er litt trist for en superaktiv rase å kun være innendørs, så gjerne da heller en litt smålat rase. Lek og kos kommer de til å få massevis av :)

Vi heller mot Hellig Birma, har tatt flere "kattekalkulatorer" hvor de kommer ut på topp.

Etter det jeg har lest er helsen deres veldig grei?

Forøvirg, er en 90m2 leilighet for liten? Hva tenker dere? Har to terrasser de kan få lufte seg på :)

Skrevet

Hvorfor ikke Ragdoll? De er nøyaktig slik du beskriver.

Anonymous poster hash: 74005...4c4
Skrevet

Hvorfor ikke Ragdoll? De er nøyaktig slik du beskriver. Anonymous poster hash: 74005...4c4

De er nydlige :) Men leser at helsen ikke er helt på topp?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ragdoll

Skrevet

Forøverig, tusen takk for alle svar :) Dere er helt toppers :)

Skrevet

Vi ser etter rolige, smålekne katter. Supert om de er litt klengete, men helst ikke så voldsomt snakkesalige. Tenker det er litt trist for en superaktiv rase å kun være innendørs, så gjerne da heller en litt smålat rase. Lek og kos kommer de til å få massevis av :)

Vi heller mot Hellig Birma, har tatt flere "kattekalkulatorer" hvor de kommer ut på topp.

Etter det jeg har lest er helsen deres veldig grei?

Forøvirg, er en 90m2 leilighet for liten? Hva tenker dere? Har to terrasser de kan få lufte seg på :)

90 kvm er bra. I tillegg kan dere utnytte veggene. Bruk hyller, bokhyller osv til å gi dem plasser å ligge på.

Har dere to katter lønner deg seg å ha tre toaletter, så tenkt på hvor disse kan plasseres.

Anonymous poster hash: 14ced...de5

Skrevet

Hvorfor vil dere ha innekatt?

Ikke at jeg skal si at alle katter bør ha muligheten til å være ute, men heller at hvis du bevisst velger innekatt så er det som regel en grunn til det - og grunnen kan ha noe å si i valg av rase.

Så, hvorfor ønsker dere en innepus? 

Uansett, lykke til med ny pus, alltid så koselig!  :rodmer:

Gjest Tigress
Skrevet

Kunne de ikkje ta kontakt med nokre av desse hjelpesentra for katter og adoptere ein katt som har nett det gemyttet de er ute etter i vaksen tilstand? Eller er det veldig viktig at det er ein reinrasa katt? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...