AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #1 Skrevet 23. august 2015 Sitter og ser på laptoper på nettet. La merke til at det ingen steder står noe om blueray eller dvd/cd-spiller. Sikkert veldig dumt spørsmål, men: Betyr dette at alle har, eller ingen? Jeg vet at det har blitt vanligere å laste ned ting fra nettet og streame, men syns jo det ville vært et stort tilbakesteg om jeg må ha en separat bluerayspiller til filmene mine. Dessuten har jeg en god del programvare på cd. Hvor i spesifikasjonene ser jeg om det er dvd-spiller? Anonymous poster hash: 4644f...ed8
-Jiinxs- Skrevet 23. august 2015 #2 Skrevet 23. august 2015 (endret) Tror ikke at Blueray er vanlig å komme med på laptops. Men vanlig cd/dvd spiller skal det ikke være vanskelig å finne. http://www.prisjakt.no/category.php?m=s233343457&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista Alle de skal ha dvd spiller. Blueray tror jeg du kan bare glemme. Det finnes kanskje men jeg har ikke kommet over noen og de er sikkert grisedyr. Du kan alltid bare kjøpe en ekstern dvdspiller til 400kr. Vet ikke hvor du ser på latops. Men du kan se etter om det er en optical enhet eller om det står DVD/RW Endret 23. august 2015 av -Leon-
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #3 Skrevet 23. august 2015 Tror ikke at Blueray er vanlig å komme med på laptops. Men vanlig cd/dvd spiller skal det ikke være vanskelig å finne. http://www.prisjakt.no/category.php?m=s233343457&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista Alle de skal ha dvd spiller. Blueray tror jeg du kan bare glemme. Det finnes kanskje men jeg har ikke kommet over noen og de er sikkert grisedyr. Du kan alltid bare kjøpe en ekstern dvdspiller til 400kr. Vet ikke hvor du ser på latops. Men du kan se etter om det er en optical enhet eller om det står DVD/RW Takk for tips, ja der var det mer detaljert informasjon. Jeg lette på expert.no og fant ingenting om dvd-spiller i pc'ene selv om jeg gikk inn på en hel haug. Men ser jo at noen av pc'ene som kommer opp på den siden også er fra expert. Skulle ønske de gjorde det lettere å se hva man egentlig kjøper... Anonymous poster hash: 4644f...ed8
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #4 Skrevet 23. august 2015 Bluray (skrives uten e!) finnes blant annet på Sony Vaio pc'er som tilleggsvalg (der bygger man egen pc på nettsiden og legger til de funksjoner man ønsker). Ellers har jeg selv ekstern dvd-rom m/brenner, fungerer supert, bare plugger den i via usb. Vil selv anbefale prisguide.no for å søke etter pcer, du kan legge til filter med funksjoner. En bærbar pc med dvd-rom er uansett ikke en god ide, det øker vekten og vekten er jo stort sett viktig på en laptop. Søker du etter gamingpc'er vil du så og si alltid finne med dvd-rom. Anonymous poster hash: 949d4...661
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #5 Skrevet 23. august 2015 Bluray (skrives uten e!) finnes blant annet på Sony Vaio pc'er som tilleggsvalg (der bygger man egen pc på nettsiden og legger til de funksjoner man ønsker). Ellers har jeg selv ekstern dvd-rom m/brenner, fungerer supert, bare plugger den i via usb. Vil selv anbefale prisguide.no for å søke etter pcer, du kan legge til filter med funksjoner. En bærbar pc med dvd-rom er uansett ikke en god ide, det øker vekten og vekten er jo stort sett viktig på en laptop. Søker du etter gamingpc'er vil du så og si alltid finne med dvd-rom. Anonymous poster hash: 949d4...661 Nye pc'er har jo så begrenset med usb-utganger også ofte. Syns mange nyttige funksjoner begynner å bli borte, jeg, selv om det sikkert heller er jeg som begynner å bli gammel. Jeg er helt avhengig av å bruke mus feks, den styreplata er jo helt ubrukelig. Sånn sett er i hvert fall touch-skjermer et fremskritt. Vekten på pc'en har lite å si for meg, den står alltid trygt plassert på hjemmekontoret. Anonymous poster hash: 4644f...ed8
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #6 Skrevet 23. august 2015 Nye pc'er har jo så begrenset med usb-utganger også ofte. Syns mange nyttige funksjoner begynner å bli borte, jeg, selv om det sikkert heller er jeg som begynner å bli gammel. Jeg er helt avhengig av å bruke mus feks, den styreplata er jo helt ubrukelig. Sånn sett er i hvert fall touch-skjermer et fremskritt. Vekten på pc'en har lite å si for meg, den står alltid trygt plassert på hjemmekontoret. Anonymous poster hash: 4644f...ed8 Det er vel stort sett MacBook som har begrensede innganger og har feilet litt med det. De fleste vanlige pc'er har 2-4 usb-innganger, tre er vel det mest vanlige hvor en er av nyeste versjon. Jeg har sjelden sett noen med bare to, og når man skal se film så er det vel nok med mus, dvd-rom og attpåtil pleier man da å ha en ledig? Anonymous poster hash: 949d4...661
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #7 Skrevet 23. august 2015 Nok et amatørspørsmål herfra... trodde jeg hadde funnet en perfekt pc for meg, men så hører jeg plutselig i en youtube-review at "den mangler nettverksport, men det trenger man jo ikke lenger". Eh? Er jeg den siste som har internett på kabel, eller mener de noe annet? Så sjekker jeg spesifikasjoner under tilkobling og finner en masse uforståelige forkortelser fulgt av ja eller nei. Men ingenting om nettverksport. Så hva kaller de det egentlig? Hjelp meg å oversette til norsk. Jamen har det blitt lenge siden sist man handlet pc når alt man tok for gitt er borte. Og jeg er ikke sååå gammel at jeg forventer diskettstasjon altså Anonymous poster hash: 4644f...ed8
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #8 Skrevet 23. august 2015 Nok et amatørspørsmål herfra... trodde jeg hadde funnet en perfekt pc for meg, men så hører jeg plutselig i en youtube-review at "den mangler nettverksport, men det trenger man jo ikke lenger". Eh? Er jeg den siste som har internett på kabel, eller mener de noe annet? Så sjekker jeg spesifikasjoner under tilkobling og finner en masse uforståelige forkortelser fulgt av ja eller nei. Men ingenting om nettverksport. Så hva kaller de det egentlig? Hjelp meg å oversette til norsk. Jamen har det blitt lenge siden sist man handlet pc når alt man tok for gitt er borte. Og jeg er ikke sååå gammel at jeg forventer diskettstasjon altså Anonymous poster hash: 4644f...ed8 Bare spør, man lærer ikke uten å spørre Det stemmer at det også fases ut ja. Men det er hovedsaklig på de maskinene som selges som "tynne og lette" maskiner, altså ultrabooks. Hvis det er en slik du ønsker (det trenger du jo ikke, du som skal ha den på kontor?) så kan du kjøpe en konverteringskabel som gjør usb om til nettverksport. Feks. her, dette kom opp når jeg søkte: http://www.sandberg.it/nb-no/newsletter.aspx?id=53894B40-5086-4C32-9923-7F93155A1FAC Anonymous poster hash: 949d4...661
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #9 Skrevet 23. august 2015 Om du linker til pcen du har tenkt på så er det lettere å svare også, så kan jeg forklare det du er usikker på. Anonymous poster hash: 949d4...661
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #10 Skrevet 23. august 2015 Bare spør, man lærer ikke uten å spørre Det stemmer at det også fases ut ja. Men det er hovedsaklig på de maskinene som selges som "tynne og lette" maskiner, altså ultrabooks. Hvis det er en slik du ønsker (det trenger du jo ikke, du som skal ha den på kontor?) så kan du kjøpe en konverteringskabel som gjør usb om til nettverksport. Feks. her, dette kom opp når jeg søkte: http://www.sandberg.it/nb-no/newsletter.aspx?id=53894B40-5086-4C32-9923-7F93155A1FAC Anonymous poster hash: 949d4...661 Om du linker til pcen du har tenkt på så er det lettere å svare også, så kan jeg forklare det du er usikker på. Anonymous poster hash: 949d4...661 Da går jo den ene usb-porten bort bare til det, da. Jeg trenger i hvert fall to stk. Ender vel med å bestille en røys diverse overganger ekstra Jeg har sett på og vraket mange pc'er nå. Men nå ser jeg at i hvert fall prisguiden er greie nok til å oppgi om produktene har nettverksport. Kan jeg stole på at det stemmer, når det ikke står noe sånn info i nettbutikken jeg sendes videre til? For å gjøre forvirringen større så finnes det jo pc'er med lange og nesten like kompliserte navn, der det er en bokstav forskjell og plutselig var det en helt annen modell. Fins det noen nettbutikk som har detaljerte spesifikasjoner så man slipper hoppe frem og tilbake for å finne det man skal ha? Anonymous poster hash: 4644f...ed8
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #11 Skrevet 23. august 2015 Da går jo den ene usb-porten bort bare til det, da. Jeg trenger i hvert fall to stk. Ender vel med å bestille en røys diverse overganger ekstra Jeg har sett på og vraket mange pc'er nå. Men nå ser jeg at i hvert fall prisguiden er greie nok til å oppgi om produktene har nettverksport. Kan jeg stole på at det stemmer, når det ikke står noe sånn info i nettbutikken jeg sendes videre til? For å gjøre forvirringen større så finnes det jo pc'er med lange og nesten like kompliserte navn, der det er en bokstav forskjell og plutselig var det en helt annen modell. Fins det noen nettbutikk som har detaljerte spesifikasjoner så man slipper hoppe frem og tilbake for å finne det man skal ha? Anonymous poster hash: 4644f...ed8 Det er sjelden det bare er to usb, de fleste har tre evt fire. Let på prisguiden, der er det ofte komplette spesifikasjonslister. Noen nettbutikker rekker ikke å legge inn eller får ikke oppgitt fulle spesifikasjoner ved nye modeller, men min erfaring er at komplett.no er flinke til det, så se der inne. Kan du fortelle litt om prisklasse, og hvilke pcer du vurderer? Anonymous poster hash: 949d4...661
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #12 Skrevet 23. august 2015 Det er sjelden det bare er to usb, de fleste har tre evt fire. Let på prisguiden, der er det ofte komplette spesifikasjonslister. Noen nettbutikker rekker ikke å legge inn eller får ikke oppgitt fulle spesifikasjoner ved nye modeller, men min erfaring er at komplett.no er flinke til det, så se der inne. Kan du fortelle litt om prisklasse, og hvilke pcer du vurderer? Anonymous poster hash: 949d4...661 Jeg har mer eller mindre gitt opp... problemet er at jeg blir sendt videre til nettbutikker som ikke har den samme informasjonen. Og når jeg prøver å google finner jeg vidt forskjellige spesifikasjoner på samme modellen. Jeg vil ha noe med som nevnt dvd og nettverksport og flere usb-uttak. Vil kunne se filmklipp uten hakking og gjøre flere ting samtidig uten at tempoet går i null. Ønsker minst 500 gb lagringsplass, men helst 1000. Helst fra prisklasse 3500 og nedover, så jeg er kanskje for kravstor. Hadde foretrukket å kunne handle fra noen som har fysisk butikk. Kan man oppgradere gratis fra windows 8 til 10 nå? Hvis du ser den lange listen under spesifikasjoner hos elkjøp, er det noe der som betyr nettverksport på godt norsk? Anonymous poster hash: 4644f...ed8
sofie777 Skrevet 23. august 2015 #13 Skrevet 23. august 2015 (endret) Jeg kjøpte en pc for noen mnd siden for akkurat 3500, den er uten dvd, men det er sjelden jeg trenger det og min forrige pc funker fremdeles (det var viftelyd som var hovedproblemet). Jeg ville heller gått for en pc uten dvd/bluray, for det koster bare noen få hundrelapper å kjøpe en ekstern på Clas Ohlson. Der kan du også kjøpe en såkalt USB-hub som du kan koble i og få fra 4 til ganske mange ekstra USB-utganger. Jeg hadde ikke klart meg lenge uten min. Når det gjelder lagringsplass, kan du også lagre en god del på nettet. Jeg bruker veldig liten del av lagringen jeg trenger og har i tillegg to eksterne harddisker som har det jeg har hatt på tidligere pc-er, så jeg trenger for det meste ikke å overføre tilbake til denne. Hvis ikke din pc blir solgt med W10 nå, så kan du gratis med én gang oppgradere. Det kan du om du har fra W7 og oppover. Microsoft har tilbudt dette gratis siden det er så mange som sitter med gamle systemer og de vil ha flest mulig på best mulig system. Endret 23. august 2015 av sofie777
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #14 Skrevet 23. august 2015 Jeg kjøpte en pc for noen mnd siden for akkurat 3500, den er uten dvd, men det er sjelden jeg trenger det og min forrige pc funker fremdeles (det var viftelyd som var hovedproblemet). Jeg ville heller gått for en pc uten dvd/bluray, for det koster bare noen få hundrelapper å kjøpe en ekstern på Clas Ohlson. Der kan du også kjøpe en såkalt USB-hub som du kan koble i og få fra 4 til ganske mange ekstra USB-utganger. Jeg hadde ikke klart meg lenge uten min. Når det gjelder lagringsplass, kan du også lagre en god del på nettet. Jeg bruker veldig liten del av lagringen jeg trenger og har i tillegg to eksterne harddisker som har det jeg har hatt på tidligere pc-er, så jeg trenger for det meste ikke å overføre tilbake til denne. Hvis ikke din pc blir solgt med W10 nå, så kan du gratis med én gang oppgradere. Det kan du om du har fra W7 og oppover. Microsoft har tilbudt dette gratis siden det er så mange som sitter med gamle systemer og de vil ha flest mulig på best mulig system. Jeg kan jo nesten ikke velge ut fra hva du trenger , men takk for resten av infoen. Det er i hvert fall godt å høre at windows 8 kan skrotes ut vinduet så fort den kommer i hus. Hvis den kommer i hus, jeg har lagt inn alle mine krav på nettsiden og da ble det ingen pc'er igjen som matchet kriteriene. Så jeg er utvilsomt en vanskelig kunde Men fint å kunne lete på nettet, i butikken blir man stort sett overtalt av en pågående selger til å kjøpe noe helt annet enn man ville ha, føler jeg. Anonymous poster hash: 4644f...ed8
-Jiinxs- Skrevet 23. august 2015 #15 Skrevet 23. august 2015 Da går jo den ene usb-porten bort bare til det, da. Jeg trenger i hvert fall to stk. Ender vel med å bestille en røys diverse overganger ekstra Jeg har sett på og vraket mange pc'er nå. Men nå ser jeg at i hvert fall prisguiden er greie nok til å oppgi om produktene har nettverksport. Kan jeg stole på at det stemmer, når det ikke står noe sånn info i nettbutikken jeg sendes videre til? For å gjøre forvirringen større så finnes det jo pc'er med lange og nesten like kompliserte navn, der det er en bokstav forskjell og plutselig var det en helt annen modell. Fins det noen nettbutikk som har detaljerte spesifikasjoner så man slipper hoppe frem og tilbake for å finne det man skal ha? Anonymous poster hash: 4644f...ed8 Link pcene du har funnet. Mye enklere. Jeg kjøper mine varer ifra Komplett.no De er flink med å spesifisere hva som er med på pcer og lignende.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #16 Skrevet 23. august 2015 Det er sjelden det bare er to usb, de fleste har tre evt fire. Let på prisguiden, der er det ofte komplette spesifikasjonslister. Noen nettbutikker rekker ikke å legge inn eller får ikke oppgitt fulle spesifikasjoner ved nye modeller, men min erfaring er at komplett.no er flinke til det, så se der inne. Kan du fortelle litt om prisklasse, og hvilke pcer du vurderer? Anonymous poster hash: 949d4...661 Link pcene du har funnet. Mye enklere. Jeg kjøper mine varer ifra Komplett.no De er flink med å spesifisere hva som er med på pcer og lignende. Jeg prøvde "pc-velgeren" på komplett.no, da kom de opp med denne https://www.komplett.no/product/836763/pc-nettbrett/brbar-pc/pc-er/acer-aspire-nitro-vn7-791g-173-fhd siden de beleilig unngikk å spørre etter prisklasse den hadde jo dvd i det minste. Men jeg klarer fortsatt ikke å se om den kommer med nettverksport jeg da. En annen jeg kikket på hadde dvd iflg prisguiden, men ikke iflg komplett. Akkurat det var litt skummelt når de linker direkte og man tror det er samme produktet. Blir vel kanskje nødt til å gå i en fysisk butikk og kikke likevel. Men virker jo som dvd er helt avleggs da. Anonymous poster hash: 4644f...ed8
-Jiinxs- Skrevet 23. august 2015 #17 Skrevet 23. august 2015 Jeg prøvde "pc-velgeren" på komplett.no, da kom de opp med denne https://www.komplett.no/product/836763/pc-nettbrett/brbar-pc/pc-er/acer-aspire-nitro-vn7-791g-173-fhd siden de beleilig unngikk å spørre etter prisklasse den hadde jo dvd i det minste. Men jeg klarer fortsatt ikke å se om den kommer med nettverksport jeg da. En annen jeg kikket på hadde dvd iflg prisguiden, men ikke iflg komplett. Akkurat det var litt skummelt når de linker direkte og man tror det er samme produktet. Blir vel kanskje nødt til å gå i en fysisk butikk og kikke likevel. Men virker jo som dvd er helt avleggs da. Anonymous poster hash: 4644f...ed8 Nettverksgrensesnitt - Gigabit Ethernet Så du skal vel kunne bruke kabel til den pcen. Men er det slik at du helt vil bruke kabel? De fleste internettleverandører har jo en router med innebygget trådløstnettverk.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #18 Skrevet 23. august 2015 Nettverksgrensesnitt - Gigabit Ethernet Så du skal vel kunne bruke kabel til den pcen. Men er det slik at du helt vil bruke kabel? De fleste internettleverandører har jo en router med innebygget trådløstnettverk. Har kun en kabel som er skrudd fast i veggen av kabelselskapet. Nå har jeg funnet og forkastet flere pc'er til, kun fordi det er manglende informasjon på nettsiden. Det slår meg virkelig at en nettbutikk med fullstendig informasjon hadde hatt et konkurransefortrinn. Bør jo være mulig å finne det man er ute etter hvis det faktisk finnes. Gode bilder av produktene kunne til og med vært nok. Anonymous poster hash: 4644f...ed8
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #19 Skrevet 23. august 2015 Jeg prøvde "pc-velgeren" på komplett.no, da kom de opp med denne https://www.komplett.no/product/836763/pc-nettbrett/brbar-pc/pc-er/acer-aspire-nitro-vn7-791g-173-fhd siden de beleilig unngikk å spørre etter prisklasse den hadde jo dvd i det minste. Men jeg klarer fortsatt ikke å se om den kommer med nettverksport jeg da. En annen jeg kikket på hadde dvd iflg prisguiden, men ikke iflg komplett. Akkurat det var litt skummelt når de linker direkte og man tror det er samme produktet. Blir vel kanskje nødt til å gå i en fysisk butikk og kikke likevel. Men virker jo som dvd er helt avleggs da. Anonymous poster hash: 4644f...ed8 Dette er jo virkelig ikke rett pc for deg, den der har SSD, altså ikke vanlig HDD, og er derfor laget for å være kjapp, ikke ha mye lagringsplass. Skal se om jeg finner noe jeg mener passer. Anonymous poster hash: 949d4...661
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #20 Skrevet 23. august 2015 Dette er jo virkelig ikke rett pc for deg, den der har SSD, altså ikke vanlig HDD, og er derfor laget for å være kjapp, ikke ha mye lagringsplass. Skal se om jeg finner noe jeg mener passer. Anonymous poster hash: 949d4...661 Jeg skal i butikken og se på en i morgen.Jeg har i hvert fall lært en ting av å lete på nett, det var utrolig mye avvik mellom ulike websider. Så det føles tryggest å kjøpe en jeg har sett fysisk. Flere av de som står med dvd-spiller på prisguiden har det ikke i nettbutikken. Blant annet denne, som til og med er avbildet med dvd-spiller og så står det med rød skrift under at den likevel ikke har det http://www.siba.no/data-nettbrett/laptop-barbar-pc/laptop-14-til-16-tommers-skjerm/lenovo-g50-45-a8-121217 Anonymous poster hash: 4644f...ed8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå