AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #1 Skrevet 22. august 2015 Hei! Jeg hadde i dag en merkelig type hodepine jeg aldri har opplevd før. Det er vanskelig å si hvor i hodet den satt, men i allefall i bakhodet og på begge sider. Jeg har en del spenningshodepine til daglig, men den er aldri så sterk, og ibux og paracet pleier alltid å hjelpe. I dag hjalp ingen smertestillende. Jeg klarte ikke lys, og hodepinen ble markant verre når jeg satte meg eller la meg ned. Var i tillegg svært stiv i nakken. Den kom relativt gradvis, over en time eller to. Deretter var den svært intens i ca 5 timer før den avtok. Nå er det myyye bedre, i alle fall på langt nær så gale som det har vært. På mange måter er dette så utypisk det jeg har lest om migrene, men på den andre siden begynner jeg jo å lure. Har aldri kjent dette før, og det har vært så vanvittig vondt!!! Lurer på hva det kan være, for dette håper jeg aldri jeg får igjen!Anonymous poster hash: 6edc5...fdd
Kragebein Skrevet 22. august 2015 #2 Skrevet 22. august 2015 Høres ganske likt ut som slik jeg opplever det når jeg har migrene. For meg starter det nesten alltid med stiv nakke, også er det akkurat som hodepinen kryper oppover. I starten kjennes det ut som spenningshodepine, men så blir den gradvis dypere og mer intens. I løpet av et par timer gjør alt av lys og lyder ekstra vondt, i tillegg til at jeg blir kvalm. Ligger jeg helt i ro i 15-20 minutter så dempes smerten litt, og med en gang jeg beveger litt på meg så blir det mye, mye verre igjen. Kvalmen blir også mye verre når jeg beveger meg og jeg pleier å måtte spy bare av å snu meg i sengen. Det pleier å vare mellom 10 timer og tre døgn for min del. Jeg har fått prøve en del forskjellige smertestillende og migrenemedisiner, men det eneste som har hjulpet er å ta paracet akkurat idet jeg kjenner at jeg begynner å bli stiv i nakken. Går nå på forebyggende medisiner og har ikke hatt anfall på lenge, men tidligere hadde jeg det nesten ukentlig. Håper det bare var et engangstilfelle for din del, for det unner jeg ingen. Anbefaler å gå til legen dersom det skjer igjen, så kan du i hvert fall prøve medisiner som kan hjelpe
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #3 Skrevet 22. august 2015 Garantert migrene. Og har du hatt det en gang så kan du vel gjerne få det igjen. Forresten så syns jeg det høres ut som ganske typisk migrene, normalt forløp og at du ikke klarer lys er veldig migrenetypisk. Jeg får alltid ekstremt vondt i nakken, og smertene kryper på en måte oppover mot bakhodet og videre opp hvor dunkende smerter sitter. Grusomt! Verste anfallene mine har vart over flere dager. Har du vært mye stressa i det siste? Hver enkelt har gjerne sine triggere, men det må kartlegges for det er ulikt fra person til person. Mine er lite søvn, lite mat og mye stress.. Så når jeg endelig slapper av så kommer det. I tillegg har jeg grusomme synsforstyrrelser i forkant, da blir jeg så kvalm og dårlig at jeg skjelver og gråter. Gråter pga jeg vet smertene snart kommer.. Uansett. Om dette skjer om igjen så ville jeg startet å skrive ned når det skjer og hva som kunne ha utløst det. Man kan få anfallsmedisin hos legen sin. Jeg har noen som fungerer skikkelig bra for meg, blir veldig dårlig av de, men de tar bort smertene hvertfall. Mine anfall startet tidlig i tenårene, men har kommet oftere og oftere med årene. Når jeg ikke stresser forferdelig så har jeg anfall max et par ganger i året. Min mann hadde nesten invalidiserende migrene, altså med anfall så ofte som opptil 5 dager i uka. Han har hatt migreneanfall nesten hele livet, men med kraftig forverring etter tenårene. Etter mye testing av medisiner over år har han endelig funnet forebyggende som fungerer noenlunde greit. Nå har han ikke anfall like ofte selv om han alltid må passe på livsstilen sin for å ikke bli enda verre. Så om det skulle vise seg at du vil slite med migrene fremover, så finnes det håp og hjelp å få Anonymous poster hash: f0e78...05d
Aerah Skrevet 22. august 2015 #4 Skrevet 22. august 2015 (endret) Tusen takk for svar, begge to!! Jeg har hatt lignende "anfall" i perioder jeg har vært stressa (men det har aldri blitt verre når jeg har lagt meg eller satt meg ned), men denne uka har verken vært stressende eller annet. Noe mangel på søvn, kanskje. Da går jeg ut fra at dette var et migreneanfall da..:-S krysser det jeg har for at det aldri skjer igjen! Skal forsøke å følge litt med på hva jeg spiser og hva som eventuelt forårsaker smertene, for verken "typen" smerte eller forløp var ikke ukjent for meg. Det merkelige var som sagt at smertestillende ikke funket, og at det ble verre når jeg satte meg ned. Men kan hende det er fordi jeg stort sett alltid tar smertestillende svært tidlig i forløpet, noe den første her sa at pleide å funke..! Endret 22. august 2015 av Aerah
alt for henne Skrevet 22. august 2015 #5 Skrevet 22. august 2015 (endret) j Endret 22. august 2015 av alt for henne
365vinter Skrevet 22. august 2015 #6 Skrevet 22. august 2015 Har selv slitt med migreneanfall i mange år. For meg er det karakteristiske ved denne typen hodepine at den på en måte sitter bak øynene til forskjell fra spenningshodepine som går rundt hodet. Har lest at dette er vanlig, men jeg antar at det kan være individuelle forskjeller her også. Det du sier om ikke å tåle lys minner hvertfall veldig om migrene. Er enig med personen over som skrev at du bør notere ned når dette skjer dersom det skjer igjen. Ved å gjøre dette fant jeg selv ut hva som var en del utløsende faktorer: sjokolade, mensen, osv. Ellers har medisinen Imigran vært til enorm hjelp for meg, så det er jo også noe du kan ta opp med legen om du bestemmer deg for å dra dit
Aerah Skrevet 22. august 2015 #7 Skrevet 22. august 2015 Ja, det er som sagt vanskelig å si hvor jeg kjenner hodepinen.. Den er i allefall i bakhodet, og ved tinningene. Kan kjenne meg igjen i at den sitter bak øynene også. Lys sliter jeg med, men har merkelig nok ingen problemer med lyd...? Kan også prate med folk mens det står på, så lenge jeg får sitte med øynene lukket og tildekket..
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #8 Skrevet 22. august 2015 Jeg har som regel ikke problemer med lyd ved migreneanfall. Bare lys. Anonymous poster hash: 6894f...513
anek Skrevet 22. august 2015 #9 Skrevet 22. august 2015 Hei. Jeg har noe som kan ligne på akkurat det du beskriver, muligens ikke like voldsomt. Jeg var hos legen denne uken og fikk en hodepinekalender jeg skulle fylle ut til neste gang jeg skal til legen. Legen tror jeg har spenningshodepine. Legen skrev også ut resept pp 500 mg naproxen til meg.Det jeg lurer på er om noen andre her har fylt ut en slik kalender før? Og kanskje det er noe du kunne prøvd ut? Anette 😊
kanelsnurr Skrevet 23. august 2015 #10 Skrevet 23. august 2015 (endret) Hei. Jeg har noe som kan ligne på akkurat det du beskriver, muligens ikke like voldsomt. Jeg var hos legen denne uken og fikk en hodepinekalender jeg skulle fylle ut til neste gang jeg skal til legen. Legen tror jeg har spenningshodepine. Legen skrev også ut resept pp 500 mg naproxen til meg.Det jeg lurer på er om noen andre her har fylt ut en slik kalender før? Og kanskje det er noe du kunne prøvd ut? Anette Ikke det du spør om, men tenkte bare jeg skulle tipse om at St.Olav og NTNU har laget en app for det: "hodepinedagboka". Veldig praktisk. Endret 23. august 2015 av kanelsnurr
Aerah Skrevet 23. august 2015 #11 Skrevet 23. august 2015 Takk for tips begge to, dette skal jeg prøve ut!!
AnonymBruker Skrevet 29. august 2015 #12 Skrevet 29. august 2015 Har vært plaget med migrene i mange år. Kan også ha nakkesmerter forbundet med dette, men langt fra alltid. For meg er hodepinen halvsidig, oftest venstre side av hodet. På det verste hadde jeg anfall som artet seg slik at det var "venstresidemigrene" i 3 dager, 1 dag pause og så 3 dager "høyresidemigrene". I begynnelsen fikk jeg resept på 400mg ibux (disse var den gang ikke i salg på apotek uten resept). Funket kun hvis jeg klarte å ta tablett med en gang jeg kjente et snev at starten på et anfall... Altså ikke så enkelt å treffe. Etter hvert fikk jeg Imigran, og det fungerer for meg. Jeg funker best med jevnlig trening, nok søvn, ikke langvarige perioder med stress, kiropraktor hver 3. måned som "knekker opp" låsning mellom skulderbladene og et ok kosthold der jeg spiser jevnt i løpet av dagen. Rødvin på fredagskvelder er dømt til å ende med migrene lørdag, mens et glass rødvin en lørdag kveld når jeg har hatt en fridag kan gå helt fint. I de beste periodene der alt stemmer og jeg klarer å passe på trening og kosthold, har jeg 1 til 2 anfall i måneden, disse er relatert til eggløsning/menstruasjon. Anonymous poster hash: 9b090...fbd
AnonymBruker Skrevet 30. august 2015 #13 Skrevet 30. august 2015 Før jeg fikk ordentlig medisin så hadde jeg så ødeleggende migrene at jeg var villig til å drepe for å få det til å slutte. Jeg misunner alle de som sier at de kan ligge når de har vondt i hodet. Når migrenen min kommer så gjør det så vondt at det er helt umulig å være i ro. Jeg trasker rundt frem og tilbake og stikker fingeren litt inn i øyet (øyet lukket og så på oversiden av øyet inn mot nesa), spyr og nesen renner som et helvete. Har også ofte vondt i nakken i forbindelse med migrene så av og til er jeg usikker på om det er tensjonshodepine som kommer eller migrene. Men jeg må iallfall passe på å ikke sove for lenge, ikke gå for lenge på lite mat og generelt prøve å passe på nakken. Sliter mye med stiv nakke. Alkohol får jeg ALLTID migrene av, men nå kan jeg drikke av og til fordi jeg har medisin som faktisk funker. Bruker Zomig Nasal (nesespray i engangsdose). Passer også alltid på å ha isposer i fryseren (sånne gel packs som man kan fryse ned igjen og igjen) eller at vi har isbiter i fryseren så jeg kan ta oppi en sånn "kjølepose" som jeg har kjøpt på ebay. Har også en sånn hvetepose jeg kan varme i microen til å ha i nakken. Drar aldri noen steder uten migrenespray og ibux/paracet. Anonymous poster hash: e4064...144 1
Cleopatra Skrevet 3. september 2015 #14 Skrevet 3. september 2015 Jeg har også slitt med migrene de siste årene, starter med stivhet i nakke, kinn og øreregion. Og etter hvert i bakhodet og stikker i øynene, kvalme. Går på migrenemedisin som mildner smertene. Er nok relatert til stress tenker jeg, for jeg får det når jeg tenker og stresser mye.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå