Gå til innhold

Ankelforstuing - hvor lenge er man hoven?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg forstuet ankelen for snart 3 uker etter et kraftig overtråkk, der jeg også hørte et høyt smell. Gjorde umiddelbart veldig vondt, men klarte å belaste foten etterpå, men det gjorde altså vond å trø. Ble ganske hoven og varm i ettertid og regnet altså med at det var ankelforstuing. Avlastet så foten de neste dagene, men tok meg en tur til legen for å sjekke. Ble umiddelbart sendt på røngten da jeg var øm og hoven på ankelkulen og området rundt. Bildene visste ingen brudd og ortopeden ga meg støttebandasje og beskjed om å avlaste foten i en uke, etter hennes syn skulle jeg altså ikke gå på den heller, så hun anbefalte krykker. Hun sa også at om jeg ikke hadde blitt bedre innen 2 uker, skulle jeg ta en tur til fastlegen. Uten at hun egentlig sa hva hun mente med å bli bedre.

Avlastet foten med krykker i 4 dager og begynte så å trø litt på den (grunnet ferie var det veldig ubeleilig å gå med krykker i en hel uke). Har blitt gradvis bedre i foten, med at det ikke gjør like vondt lenger når jeg belaster den. Men jeg er fremdeles litt hoven og lurer på om det er normalt at hevelsen forblir så lenge ved forstuing?  Smertene henger i enda, merker det spesielt om jeg belaster foten en stund ved å gå og særlig uten bandasje, da blir jeg fort vond i foten igjen. Føler meg også littegrann ustabil i ankelen og holdt nesten på tråkke over igjen her om dagen, noe jeg har lest er ganske normalt ved ankelforstuing. 

Bør jeg oppsøke lege igjen eller skal jeg bare la det gå sin gang? Er det vanlig at hevelsen henger igjen nesten 3 uker etterpå? Som sagt er det litt forbedring, men merker at smertene kommer tilbake om jeg belaster foten ved å trø for mye. Vet jo at forstuelse kan henge i en del uker, men usikker på om det også gjelder hevelse.

Anonymous poster hash: d2c8b...24d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil forresten legge til at jeg ikke er særlig misfarget (ikke som jeg kan se iallfall), noe jeg ser at mange blir ved ankelforstuing. 

Skrevet

Jeg forstuet ankelen for syv uker siden, og er fremdeles hoven. Foten var blå/lilla i vel en uke etter forstuingen, og jeg kunne ikke trå på foten i lang tid. Det er bare å ta tiden til hjelp. 

Anonymous poster hash: e3d32...aa7
Skrevet

Jeg forstuet ankelen for syv uker siden, og er fremdeles hoven. Foten var blå/lilla i vel en uke etter forstuingen, og jeg kunne ikke trå på foten i lang tid. Det er bare å ta tiden til hjelp. 

Anonymous poster hash: e3d32...aa7

Ja, da får vi bare ta tiden til hjelp da, selv om det er utrolig kjedlig. Merker jeg er utolmodig. Vil trene, men merker jo at jeg ikke er helt er der enda. Men det er godt å vite at det ikke er uvanlig med hovenhet etter noe uker. Jeg har nok en lettere forstuing enn deg, for jeg har kunnet trå greitt etter en uke. Ønsker deg masse god bedring :)

Skrevet

Forstuing kan sitte i lenge. Hovenheten forsvant for for min del, men et halvt år etter forstuingen fikk jeg fortsatt vondt hvis jeg belastet foten på en bestemt måte (f.eks hvis jeg satte meg på huk). Et år etter uhellet så kunne jeg fortsatt kjenne svakt ubehag hvis jeg satte meg på huk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...