Gå til innhold

overvekt = egoisme?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Først av alt, jeg skal ikke dra alle under en kam her. Men en venninne av meg er svært overvektig. Det er snakk om flere titalls kilo for mye, ikke kun noen få kilo. Hun har gradvis gått oppover i vekt og har ikke gjort særlig for å redusere vekten. Det var en periode hun slanket seg litt ved turer, trening og endring av kosthold. Men den perioden var kort. Kan også legge til at jeg selv har noen få kilo for mye, og er absolutt ikke en kostholds- og treningsfreak som vil legge alle mine gode vaner over på henne.
Denne venninnen min har barn og familie. Jeg ser at med årene så finner hun på mindre og mindre med barna sine. De er stort sett hjemme. Så og si aldri på turer (i fjell, mark, eller andre typer turer) og gjør ingenting som er aktivt. Jeg mener at en del av oppdragelsen hos barn er å lære dem sunne livsstilsvaner. Hjemme hos dem går det mye i halvfabrikata og usunne ting som kjeks, godteri o.l. andre dager i uken enn i helger. Jeg vet jo ikke om godteriet som ble spist der en mandag er istedenfor godteri på en lørdag. Så for all del, jeg kan ikke med sikkerhet si det går i for mye snacks, men det virker slik.
Jeg er selv en aktiv person, ikke overaktiv, men liker å være i aktivitet. Når vi skal finne på ting sammen så foreslår jeg ofte turer, ikke tunge turer, men som å gå en runde et sted. Jeg har både barn og hund selv. Så ofte er det enkelste å egentlig bare kunne møte hverandre i nærområdet for å gå en tur, prate og sladre. Men dette er hun aldri med på. Stort sett ender vi opp med å spise ute/ta en kaffe, og hun kjøper ofte både noe av det som er mest usunt på menyen, kaffedrikker med fløte og mye sukker, brus og dessert. Selvfølgelig skal man få kose seg innimellom, men slik som dette skjer hver gang. 

Jeg vet jeg ikke har noe med andres vekt å gjøre og jeg kommer aldri til å kommentere dette til henne. Men er det noen som er enig i at overvekt kan være egostisk? Jeg tenker spesielt på at barna hennes kan bli skadelidende i forhold til vaner de lærer av henne. Og at en svært overvektig person er i risikosonen for det meste, noe som igjen kan gå utover barn og familie. (Denne venninnen min er alenemor, så det er ikke en far der som kunne tatt seg av å vært i aktivitet med barna og lært dem sunnere vaner).

Anonymous poster hash: 8cf9e...097
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordommene dine lyser utenpå, du vet ikke hva som foregår hjemme, hva de spiser og hvordan de har det sammen når du ikke er der. La venninnen din være i fred! Overvekt er komplekst, det er betydelig mer enn mat inn og kalorier ut. 

Anonymous poster hash: 017b1...b74
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...