Gå til innhold

Små fluer

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Hver eneste sensommer så kommer de, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å stoppe det

Troddedet var bananfluer, men de dukker opp på baderommet hver gang. Det kommer noenpå kjøkkenet 1-2 uker etter at jeg har sett dem på badet

De er nesten gjennomsiktige, beige, veldig små. Er par millimeter kanskje?

De trives best på baderomspeilet av en eller annen grunn, så når jeg må bruke badet så må jeg være forsiktig ellers skvetter de til og flyr over alt rundt meg og rett i ansiktet mitt

Hva kan jeg gjøre? :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å sette opp skåler med en blanding av eddik og zalo.

• Liker 1
Skrevet

Ja det gjorde jeg i fjor

Skålene ble fulle av fluer, men det var jo fortsatt like mange ellers. Skulle nesten tro at for hver flue som druknet så spawnet det fire :P

• 3 uker senere...
Skrevet

Funker ikke, prøvd selv :/

Anonymous poster hash: 40776...cd2

Skrevet

Eddik har ikke funket for meg, men vin eller øl med en mikroskopisk dråpe Zalo funker som bare det. Og så trekker jeg plastfolie over skåla og prikker hull i folien. Da finner fluene veien ned i fella men ikke ut igjen. 

Jeg tenker at om det fremdeles er flere fluer igjen selv om mange går i fella må du bare la dem stå lenger og/eller sette ut flere skåler, så hjelper det etter hvert. Men for det første går ikke alle i fella med en gang, og for det andre ligger det kanskje egg/larver som ikke er klekket enda, så du må smøre deg med tålmodighet før alle blir borte. 

En annen ting er at det er viktig å fjerne all annen mat de har tilgang på, dvs. ikke la frukt etc. stå fremme, ikke la glass/flasker/bokser stå med rester av vin/øl men skyll alt med en gang, tøm matsøpla ofte etc. Jo færre andre ting som er tilgjengelig jo mer fristende vil fellene være.

Anonymous poster hash: 8d4d1...c16
Skrevet (endret)

Funker ikke, prøvd selv :/ Anonymous poster hash: 40776...cd2

Funker som bare det her. Eplecider eddik riktignok for den er mye søtere og tiltrekker seg fluene mye bedre enn vanlig eddik. Tar mindre enn et par timer før så og si absolutt alle de titalls fluene har gått rett i fellen.. Setter små skåler ved siden av frukten og har ikke store problemet mer enn en dag eller to.

Endret av skreppamedleppa
Skrevet

Jeg bruker øl og litt zalo.

Funker som bare det!

Skrevet

Liten dært med salmiakk i vannet til plantene.Sett ut skål med zalo/edikk/søtt (ala saft,juice)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...