AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #1 Skrevet 21. august 2015 Jeg har vært sengeliggende i flere år med ME, og det har resultert i at jeg har utrolig få venner. Har et par bekjentejeg ser ca en gang annenhver mnd.. Sitter alltid alene og er ensom. Er fremdeles ung, men føler meg så utrolig gammel. Sikkert pga sykdommen og måten jeg lever på.. Har jo ikke fått være ungdom med fest og moro. Føler andre synes jeg er rar. Jeg har jo ikke så mye sosial trening, men blir ikke bedre av at jeg sitter så mye for meg selv. Jeg er flink til å ta initiativ og gjør virkelig stor innsats for å holde kontakten med alle jeg kan, men det er beintøft. Jeg har ikke vært i et miljø siden barneskolen. Å sitte på utsiden og prøve å få kontakt er ikke lett. Flere med ME her? Er dere ensomme? Noen som har kommet seg ut av ensomheten? Anonymous poster hash: 88f10...123
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #2 Skrevet 21. august 2015 Du er ikke alene om å ha det sånn. Etter mange år med sykdom og utenfor arbeidslivet rakner fort alt man har av nettverk man blir liksom litt glemt Dagene blir forferdelig langeAnonymous poster hash: 0ad7b...333
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #3 Skrevet 21. august 2015 Du er ikke alene om å ha det sånn. Etter mange år med sykdom og utenfor arbeidslivet rakner fort alt man har av nettverk man blir liksom litt glemt Dagene blir forferdelig langeAnonymous poster hash: 0ad7b...333 Ja Hvordan syk er du? TsAnonymous poster hash: 88f10...123
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #4 Skrevet 21. august 2015 Ja Hvordan syk er du? TsAnonymous poster hash: 88f10...123 Jeg har ME jeg også. Alvorlig/moderat grad så selv enkle aktiviteter hjemme er vanskelig. Jeg lever i håpet om Rituximab, men synst det begynner å bli forferdelig tungt å takle hverdagen og ensomheten nesten fengslet hjemme uten særlig kontakt med omverden. Anonymous poster hash: 0ad7b...333
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #5 Skrevet 21. august 2015 Jeg har ME jeg også. Alvorlig/moderat grad så selv enkle aktiviteter hjemme er vanskelig. Jeg lever i håpet om Rituximab, men synst det begynner å bli forferdelig tungt å takle hverdagen og ensomheten nesten fengslet hjemme uten særlig kontakt med omverden. Anonymous poster hash: 0ad7b...333 Ja, akkurat sånn føler jeg det også!! Føler meg så fengslet.. TsAnonymous poster hash: 88f10...123
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #6 Skrevet 21. august 2015 Ja, akkurat sånn føler jeg det også!! Føler meg så fengslet.. TsAnonymous poster hash: 88f10...123 Hva hadde du av interesser og hva fylte du dagene med før du ble syk da? Anonymous poster hash: 0ad7b...333
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #7 Skrevet 21. august 2015 Hva hadde du av interesser og hva fylte du dagene med før du ble syk da? Anonymous poster hash: 0ad7b...333 Hadde fulle dager med skole, venner og fritidsaktiviteter. Hva med deg? Hvor gammel et du? TsAnonymous poster hash: 88f10...123
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #8 Skrevet 21. august 2015 Men er dere ensomme fordi dere ikke orker å være sosiale eller orker dere å være sosiale, men har ingen å være med? Anonymous poster hash: 02b7e...43a
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #9 Skrevet 21. august 2015 Hadde fulle dager med skole, venner og fritidsaktiviteter. Hva med deg? Hvor gammel et du? TsAnonymous poster hash: 88f10...123 Jeg er 30. Drev tidligere med hest, var aktiv i en hundeklubb og drev med utstilling, hadde også stor interesse for biler så jeg fartet en del rundt på bilshow. Har også stor interesse for mote, sminke og var vel i grunnen en partygirl. Var også glad i trening, og spesielt turer i skog og mark. Jeg elsker at ting skjer rundt meg, men det går jo ikke nå Anonymous poster hash: 0ad7b...333
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #10 Skrevet 21. august 2015 Men er dere ensomme fordi dere ikke orker å være sosiale eller orker dere å være sosiale, men har ingen å være med? Anonymous poster hash: 02b7e...43a Jeg er ensom fordi jeg ikke har noen å være sammen med. Helsen er blitt bedre og det er jeg glad for. Jeg har nok energi til å være mer sosial nå enn før, men har ingen å være med. TsAnonymous poster hash: 88f10...123
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #11 Skrevet 21. august 2015 Men er dere ensomme fordi dere ikke orker å være sosiale eller orker dere å være sosiale, men har ingen å være med?Anonymous poster hash: 02b7e...43a For min del så begynte det med at jeg ofte måtte si nei til div aktiviteter fordi jeg ikke orket. Jeg presset meg i lengre tid for jeg VILLE, selv om resultatet ble at jeg ble srngeliggrnde og ikke kunne gå på flere dager. Det førte bare til langsiktig forverring av sykdommen. Er jeg så heldig å ha en god dag nå, så har jeg sjeldent noen å finne på noe med Anonymous poster hash: 0ad7b...333
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #12 Skrevet 21. august 2015 Jeg er 30. Drev tidligere med hest, var aktiv i en hundeklubb og drev med utstilling, hadde også stor interesse for biler så jeg fartet en del rundt på bilshow. Har også stor interesse for mote, sminke og var vel i grunnen en partygirl. Var også glad i trening, og spesielt turer i skog og mark. Jeg elsker at ting skjer rundt meg, men det går jo ikke nå Anonymous poster hash: 0ad7b...333 Høres ut som du hadde masse fine interesser. Utrolig vondt når man blir isolert pga ME Hele livet blir satt på vent.. Så er det en usynlig sykdom så føler ingen friske forstår noe.. TsAnonymous poster hash: 88f10...123
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #13 Skrevet 21. august 2015 Jeg er ensom fordi jeg ikke har noen å være sammen med. Helsen er blitt bedre og det er jeg glad for. Jeg har nok energi til å være mer sosial nå enn før, men har ingen å være med. TsAnonymous poster hash: 88f10...123 Prøv aktivitetsvenner.no Jeg har ME og mange venner, men greier ikke å være med de, så føler meg som en dårlig og kjedelig venn, og siden jeg aldri opplever noen normale ting i hverdagen siden jeg ligger mest i senga eller på pcen så føler jeg meg veldig rar og "dum". Får symtpomforværring av selv korte besøk eller korte turer ut av huset og trenger hjelp fra helsepleier til å dusje og lage mat. Blir i perioder matet med sonde, men håper at kreftmedisinen Rituximab snart blit godkjent av det offentlige jeg også. Skulle så gjerne sagt ja i stedet for nei når vennene mine spør om jeg vil bli med på ting, og kunne hatt kroppen til å gjøre små ting som å sitte i parken med venner eller gå på cafe eller konsert uten at det blir så kraftige symtpomforværringer av det. Når jeg får så vondt av å dusje at jeg må ligge i senga i 4-5 dager og løftes til toalettet, så blir det til at jeg slutter å dusje, og det samme har det blitt med venner og sosiale aktiviteter , at siden jeg blir så dårlig av det etterpå så holder jeg meg heller ensom for å ikke bli sykere, men man blir mentalt syk av ensomhet, så det er ikke gøy å være både alvorlig fysisk syk OG mentalt syk oppå det igjen. Føler med deg ts, men du er virkelig heldig som har blitt bedre og har krefter til å være sosial selvom du sliter med å få venner, for venner og aktiviteter kan man finne, men en kropp kan man ikke trylle frisk...Klem til deg <3 Hilsen en som har vært syk i 11 år, isolert i 8, og skriver dette på en "god" dag fra sengen med ørepropper på for at bare tastetrykkene gjør vondt å høre. Anonymous poster hash: 424d1...d70
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #14 Skrevet 21. august 2015 Prøv aktivitetsvenner.no :)Jeg har ME og mange venner, men greier ikke å være med de, så føler meg som en dårlig og kjedelig venn, og siden jeg aldri opplever noen normale ting i hverdagen siden jeg ligger mest i senga eller på pcen så føler jeg meg veldig rar og "dum". Får symtpomforværring av selv korte besøk eller korte turer ut av huset og trenger hjelp fra helsepleier til å dusje og lage mat. Blir i perioder matet med sonde, men håper at kreftmedisinen Rituximab snart blit godkjent av det offentlige jeg også.Skulle så gjerne sagt ja i stedet for nei når vennene mine spør om jeg vil bli med på ting, og kunne hatt kroppen til å gjøre små ting som å sitte i parken med venner eller gå på cafe eller konsert uten at det blir så kraftige symtpomforværringer av det. Når jeg får så vondt av å dusje at jeg må ligge i senga i 4-5 dager og løftes til toalettet, så blir det til at jeg slutter å dusje, og det samme har det blitt med venner og sosiale aktiviteter , at siden jeg blir så dårlig av det etterpå så holder jeg meg heller ensom for å ikke bli sykere, men man blir mentalt syk av ensomhet, så det er ikke gøy å være både alvorlig fysisk syk OG mentalt syk oppå det igjen. Føler med deg ts, men du er virkelig heldig som har blitt bedre og har krefter til å være sosial selvom du sliter med å få venner, for venner og aktiviteter kan man finne, men en kropp kan man ikke trylle frisk...Klem til deg <3Hilsen en som har vært syk i 11 år, isolert i 8, og skriver dette på en "god" dag fra sengen med ørepropper på for at bare tastetrykkene gjør vondt å høre. Anonymous poster hash: 424d1...d70 Huff, dette var trist å lese Virkelig ikke et liv noen fortjener. Stor klem til dere alle her med ME Anonymous poster hash: 37857...f5a
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #15 Skrevet 21. august 2015 Prøv aktivitetsvenner.no :)Jeg har ME og mange venner, men greier ikke å være med de, så føler meg som en dårlig og kjedelig venn, og siden jeg aldri opplever noen normale ting i hverdagen siden jeg ligger mest i senga eller på pcen så føler jeg meg veldig rar og "dum". Får symtpomforværring av selv korte besøk eller korte turer ut av huset og trenger hjelp fra helsepleier til å dusje og lage mat. Blir i perioder matet med sonde, men håper at kreftmedisinen Rituximab snart blit godkjent av det offentlige jeg også.Skulle så gjerne sagt ja i stedet for nei når vennene mine spør om jeg vil bli med på ting, og kunne hatt kroppen til å gjøre små ting som å sitte i parken med venner eller gå på cafe eller konsert uten at det blir så kraftige symtpomforværringer av det. Når jeg får så vondt av å dusje at jeg må ligge i senga i 4-5 dager og løftes til toalettet, så blir det til at jeg slutter å dusje, og det samme har det blitt med venner og sosiale aktiviteter , at siden jeg blir så dårlig av det etterpå så holder jeg meg heller ensom for å ikke bli sykere, men man blir mentalt syk av ensomhet, så det er ikke gøy å være både alvorlig fysisk syk OG mentalt syk oppå det igjen. Føler med deg ts, men du er virkelig heldig som har blitt bedre og har krefter til å være sosial selvom du sliter med å få venner, for venner og aktiviteter kan man finne, men en kropp kan man ikke trylle frisk...Klem til deg <3Hilsen en som har vært syk i 11 år, isolert i 8, og skriver dette på en "god" dag fra sengen med ørepropper på for at bare tastetrykkene gjør vondt å høre. Anonymous poster hash: 424d1...d70 Takk for fint svar. Har du eller noen andre intråden erfaring med den siden? Jeg kjenner meg så godt igjen i det du sier med at du føler deg rar/dum fordi du ikke opplever normale ting men ligger mest i sengen. Sånn føler jeg meg også! Føler andre tenker jeg er rar, og føles så flaut å ikke ha noe å fortelle om.. Men jeg er veldig takknemlig for at helsen min er bedre, og jeg håper du blir bedre også! Ønsker deg all god bedring. Ja, det er veldig sant det du skriver om at man blir mentalt syk av ensomheten.. Jeg føler veldig på at å ha ME fører med seg psykiske skader også.. Man blir deprimert, redd, får angst osv.. Jeg har jo ikke de samme erfaringene som andre på min egen alder, og lever jo og har levd et helt annet liv enn andre på egen alder. Det er så vanskelig å streve med å passe inn. Vanskelig å prøve å virker mest mulig normal når når man har vært sengeliggende i årevis og fremdeles er syk.. TsAnonymous poster hash: 88f10...123
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #16 Skrevet 21. august 2015 Får dere ikke hjelp til sorgmestring? Psykiatrisk sykepleier?Anonymous poster hash: 14244...ed3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #17 Skrevet 21. august 2015 Får dere ikke hjelp til sorgmestring? Psykiatrisk sykepleier?Anonymous poster hash: 14244...ed3 Nei, men tenkte jeg skulle sjekke ut om det er noe jeg har krav på? Eller om det finnes noe tilbud. TsAnonymous poster hash: 88f10...123
Wonderbitch Skrevet 21. august 2015 #18 Skrevet 21. august 2015 Jeg er også mye alene pga sykdom (ikke ME) og har tilslutt fått litt sosial angst av det hele. Før måtte jeg alltid avlyse om vi hadde avtalt å møtes, og det ble så mye dårlig samvittighet og redsel for å skuffe IGJEN at jeg sluttet å svare alle. Nå har jeg slått meg til ro med "ensomheten" og funnet ut at jeg trives ganske godt uten sosiale forpliktelser og forventninger. Jeg snakker med de jeg må snakke med, men ellers oppfordrer jeg aldri til kontakt. Og det er ganske befriende. Er så lei av å høre "du kommer jo aldri" osv. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #19 Skrevet 22. august 2015 Nei, men tenkte jeg skulle sjekke ut om det er noe jeg har krav på? Eller om det finnes noe tilbud. TsAnonymous poster hash: 88f10...123 Ja, alle kommuner har et gratis tilbud. Se nettsidene til kommunen din, ev. snakk med fastlegen din. Anonymous poster hash: 14244...ed3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #20 Skrevet 22. august 2015 Hvor bor du ts ?Anonymous poster hash: 0ad7b...333
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå