AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #1 Skrevet 21. august 2015 Jeg har slitt med senebetennelse i høyre håndledd siden januar. Jeg har hatt det en gang før, for ca 3 år siden men da varte den bare i 3-4 uker. Jeg har fått ibux-kurer hos legen (600 mg, 3 ganger daglig i 1-2 uker), jeg har vært hos fysioterapeut og jeg har fått 2 kortisonsprøyter. Ingenting har hjulpet! Jeg merket litt bedring med kortisonsprøyte, men det var veldig kortvarig. Nå de siste dagene har jeg hatt det så forferdelig vondt, og det er ingenting som hjelper føler jeg. Jeg går siste året på sykepleiestudiet, og skal om 2 uker i praksis i hjemmesykepleien. Jeg føler meg desperat, oppgitt og er egentlig veldig lei og fortvilet. Hva i alle dager skal jeg gjøre? Å bli sykepleier er min store drøm, men jeg kan ikke arbeide med denne hånden her... Det er ikke så veldig mye annet jeg kan gjøre heller, fordi man bruker hendene til alt, hele tiden. I sommer hadde jeg ferie på 4-5 uker, og da var hånden min en god del bedre. Men etter 2 dager på jobb (SFO, så ikke noen tunge løft, overbelastning osv), var det like vondt som før igjen. Så å holde den i ro hjelper bare der og da... Er det noen som har slitt med senebetennelse som har prøvd noe annet enn det jeg har nevnt over? Er det noen som har gjennomgått operasjon for det? Anonymous poster hash: fd5ef...5d9
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #3 Skrevet 21. august 2015 Akupunktur var det som hjalp best for meg. TS her. Hvor lenge hadde du hatt senebetennelse? Husker du hvor mange behandliger du måtte ha? Anonymous poster hash: fd5ef...5d9
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #4 Skrevet 21. august 2015 Hva forårsaker betennelsen? Du som er sykepleierstudent har vel (bør hvertfall) ha kunnskap om inflammasjon, årsak, tiltak osv? Anonymous poster hash: 0fd50...3d5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #5 Skrevet 21. august 2015 Hva forårsaker betennelsen? Du som er sykepleierstudent har vel (bør hvertfall) ha kunnskap om inflammasjon, årsak, tiltak osv? Anonymous poster hash: 0fd50...3d5 Nå er ikke jeg TS, men jeg er sykepleier og sliter med senebetennelser. Jeg vet jo at senebetennelsene mine kommer av for tung jobb, det er rett og slett overbelastning over lengre tid. Når medisiner ikke hjelper og man har vært sykemeldt i flere måneder så er det lite å gjøre. Det er legejobb å diagnosere og gi pasienten tiltak når det kommer til senebetennelse altså. Det er ingen sykepleiediagnose. Og hun har jo prøvd masse. TS: Har du prøvd støtteprodukter, fås kjøpt på apotek/bandagist. Det synes jeg fungerer bra. Blir ikke bra, men det demper smertene og gjør at jeg holder ut lengre. Anonymous poster hash: 50e1a...14c
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #6 Skrevet 22. august 2015 Hva forårsaker betennelsen? Du som er sykepleierstudent har vel (bør hvertfall) ha kunnskap om inflammasjon, årsak, tiltak osv? Anonymous poster hash: 0fd50...3d5 TS her. Når jeg fikk senebetennelse i januar skjedde det over natten. Det var ingenting som skulle tilsi at jeg skulle få det, da det var rett etter juleferien og jeg ikke hadde jobbet/overbelastet hånden. Legen sa det var senebetennelse og ga meg medisiner. 1 uke etter dette var jeg 9 uker i praksis på sykehus hvor jeg belastet hånden en god del, noe som var nødvendig for å bestå... Og siden har jeg hatt vondt. Selvfølgelig har jeg kunnskap om hva som forårsaker det og noe behandlig, men jeg har ikke fullstendig oversikt over hva som kan hjelpe og alle behandliger. Kan faktisk ikke huske at vi har lært noe om det på studiet, men jeg har jo selv lest meg opp på det. Selvom jeg skal bli sykepleier vet jeg ikke alt, og tar gjerne imot tips fra andre som har slitt med det samme, ihvertfall når jeg har slitt så lenge. Og som AB nevner under, så er det en leges jobb å diagnostisere og behandle. Nå er ikke jeg TS, men jeg er sykepleier og sliter med senebetennelser. Jeg vet jo at senebetennelsene mine kommer av for tung jobb, det er rett og slett overbelastning over lengre tid. Når medisiner ikke hjelper og man har vært sykemeldt i flere måneder så er det lite å gjøre. Det er legejobb å diagnosere og gi pasienten tiltak når det kommer til senebetennelse altså. Det er ingen sykepleiediagnose. Og hun har jo prøvd masse. TS: Har du prøvd støtteprodukter, fås kjøpt på apotek/bandagist. Det synes jeg fungerer bra. Blir ikke bra, men det demper smertene og gjør at jeg holder ut lengre. Anonymous poster hash: 50e1a...14c Tusen takk for svar! Ja, jeg har brukt den støttebandasjen med en skinne i, men jeg syns ikke det hjelper noe særlig. Jeg unngår jo å bruke hånden, men ellers syns jeg ikke den er noe særlig til hjelp desverre :/ Anonymous poster hash: fd5ef...5d9
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #7 Skrevet 22. august 2015 Jeg har hatt senebetennelse i begge armene i 3 mnd nå, "alle" sier til meg st jeg blir bra om jeg slutter å overbelaste. Men overbelaste hvordan? Jeg gjør ikke det. Går til fysio. Er bedre men ikke bra. Var sykemeldt når betennelsene kom og er det ennå, dvs ikke i jobb, pga noe kronisk som ikke har noe med senebetennelse å gjøre. Er så lei av å høre "ikke overbelaste", men jeg gjør ikke det! Hverken hekler eller strikker, gjør minst mulig. Håper du blir bra snart! Har du prøvd å få strøm i armene? Jeg får det av fysioterapeuten. Han stikker nåler i muskelaturen (ikke akupunktur) og kobler på strøm. Da ødelegges muskelaturen og man blir faktisk bedre. Selv så må jeg daglig gjøre øvelser og massere hardt der betennelsen ligger, det hjelper og. Lykke til!Anonymous poster hash: 7cadd...5ff
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #8 Skrevet 22. august 2015 Laser er det som hjelper flest best mot senebetennelse. Har du vært på røntgen/ct/mr av hånden? Anonymous poster hash: 354bb...a87
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #9 Skrevet 23. august 2015 Laser er det som hjelper flest best mot senebetennelse. Har du vært på røntgen/ct/mr av hånden?Anonymous poster hash: 354bb...a87 Nei, det har jeg ikke... Syns det er veldig merkelig at legen ikke har henvist meg etter over 6 mnd med senebetennelse. Skal til legen i neste uke, og da må jeg bare stå på mitt og kreve at han henviser meg for å ta et bilde... Anonymous poster hash: fd5ef...5d9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå