AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #1 Skrevet 21. august 2015 Hei. Eg skal studere ved høgskulen i Volda i år, og vurderer å ta enten offentlig rett 1 eller forvaltningsarbeid, mulig begge deler. Og lurer på om noken her har studert desse faga? Gjerne ved Høgskulen i Volda. Er det pugge fag, eller er dei stort sett greie? Har sett noken tidlegare eksamens og innleveringsoppgaver i emna, og må sei at ved første øyekast ser dei ganske tunge og vanskelige ut... Anonymous poster hash: 95f9c...65e
Sandie Skrevet 21. august 2015 #2 Skrevet 21. august 2015 Hei Jeg tok disse fagene i fjor høst og fortsatte med Offentlig rett 2 denne våren.Jeg vil ikke si det er puggefag, men det var en del å lese og sette seg inn i.Jeg har bakgrunn fra helsefag,så måten man skriver juridiske oppgaver på var helt ny for meg.Den juridiske metodelæren var også litt tung,men jeg synes det var veldig interessant.Jeg tok disse fagene som et rent nettstudium,men undervisningsopplegget fungerte veldig bra. Lærerne var lett tilgjengelige på mail og telefon,og forelesningsnotatene var gode.Det er også et forum på Fronter der studentene kan diskutere ulike oppgaver.Alt i alt kan jeg anbefale begge kursene
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #3 Skrevet 21. august 2015 Tusen takk for svar! Var det mykje arbeid å ta begge fagene på eit halvår? Eg har jobb ved siden av og er usikker på om det vil bli for masse med begge to. Elles har eg ingen bakgrunn for juridiske fag, men jobber med saksbehandling innanfor det offentlige, so er på mange måter relevant. Fikk berre litt panikk når eg såg oppgavene som var gitt i fjor då eg syns desse såg veldig vanskelege og kompliserte ut Men rekner med ein får god hjelp av læreren om ein står fast Elles lurte eg på om du kan sei noke om korleis nettleksjonane fungerer? Er det video-opptak? Anonymous poster hash: 95f9c...65e
Sandie Skrevet 21. august 2015 #4 Skrevet 21. august 2015 Jeg tok begge fagene ved siden av jobb.Det var litt mer å lese enn jeg trodde,men det gikk fint.Leste på kveldstid 2-3 ganger per uke.Nettstudiet er lagt opp til å passe for folk som er i jobb utenom.Er du i tvil, kan du jo evt.bare ta ett fag pr.semester.(Ikke helt sikker,men tror Foraltningsarbeid går både høst og vår,mens Offentlig Rett 1 kun går høst og Offentlig rett 2 kun vår). Det legges ut en ny nettleksjon hver uke sånn ca.Det er ikke video,kun skriftlige notater,der viktige punkter i pensum blir gjennomgått.Det er ikke noe krav til å delta i forumdiskusjonene,men det kan være en fordel.Eksamensoppgaven i Offentlig rett ble lagt ut flere måneder før eksamen,så vi hadde god tid til å starte på den. Ikke la deg skremme av oppgavene,du får anledning til å levere utkast til veiledning før eksamen i Offentlig Rett,og en stund før eksamen legger foreleser også ut et problemnotat som er til stor hjelp hvis man står litt fast Det er litt faglig overlapping mellom de to fagene synes jeg.Juridisk metode er en del av pensum både på Offentlig rett 1 og Forvaltningsarbeid,spesielt i Offentlig rett.Ellers var pensum i Forvaltningsarbeid arbeidsrett,økonomistyring,personaladministrasjon og styrings- og brukerperspektiv i forvaltningen.I offentlig rett 1 var pensum statsforfatningsrett, kommunalrett og forvaltningsrett.I begge fagene var det stort fokus på å kunne vurdere om vedtak var gyldige eller ikke.Du har sikkert en fordel i det at du jobber med saksbehandling,og kan kjenne igjen problemstillingene:)
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #5 Skrevet 24. august 2015 Eg kom på eit par spørsmål til eg Eg har jo 100% jobb og 3 barn, so er veldig i tvil om eg klare å komme meg gjennom pensum på begge emna på eingong. Mogleg eg får eit par lesedager på jobb, men ikkje stort meir enn det. Du hadde vel kanskje redusert stilling når du tok begge emna? Forsovidt hadde eg høg studiebelastning i fjor, so veit at eg klare det og at det går, men er jo meir slitsomt.. Må og nevne at eg har ein mann som er veldig flink å bistå meg, slik at eg får lese og studere i helgar og på ettermiddager. Elles so lurte eg på om du fann eit av emna enklare og meir logisk som startemne, om du skjønnar kva eg meiner. Altso dersom eg kun skal velge eit emne, om det er eitt som er enklare å starte med enn det andre? For har som sagt ingen forkunnskaper i juridiske fag. Anonymous poster hash: 95f9c...65e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå