Gå til innhold

Nøtter?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Nøttespiser

Hei!

Lurer på en ting. Kan man spise ubegrenset med nøtter når man slanker seg,og hvilke nøtter er best å spise. De skal vel helst være rå? Saltede og ristede nøtter er vel ikke bra!?

Håper noen kan svare på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

woooha! Nei nøtter kan man ikke spise ubegrenset! Skal vi se, jeg har en liste her et sted...

Mandler 612 kcal per 100g

cashew 612 kcal

hasselnøtter 605 kcal

peanøtter 602 kcal (uten salt og ikke "roasted" 564kcal)

pistasje 331 kcal (veid med skall)

valnøtter 688 kcal

Det er faktisk mer kcal per hundre gram enn i chips! Men, og det er et viktig men, det er mineraler og vitaminer i nøtter som man ikke finner i chips. Så nøtter er klart et sunnere alternativ.

Så hvis du vil ha noe snacks, så spis litt nøtter! Men ikke heeeele tiden. Spiser du 100g nøtter har du spist mer en tredjedel av dagsbehovet for kcal!!!! (om du har tenkt å ta av)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fettet i nøtter er sunt, i motsetning til chips og liknende. Men som gjest påpeker, nøtter har MYE kalorier..så ikke spist altfor mye av det.

Og velg usaltete nøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du slanke deg så er det ok å få i seg sunt fett og proteiner, og da kan nøtter være en god hjelp hvis du ikke spiser mye fet fisk eller olje. derimot er det greit å begrense seg til en håndfull hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om fettet i nøtter er sunt, er det allikevel fett, og som det sies her, derfor ganske kaloririkt. De fleste nøttetyper inneholder over 50% fett, og macadamianøtter ca 75%, som fikk sambo til å sperre opp øynene.

Men i tillegg til at fettet i nøtter er sunt, inneholder nøtter også endel proteiner, så som snacks er det ikke så ille. Men ikke i ubegrensede mengder :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nottespiser

Takk for alle svar.

Men luret pa en ting. Hva med ra cashew notter. Er det ogsa masse fett i disse nottene? Og bor man bare spise en handfull med ra cashew notter nar man slanger seg? Eller kan man spise mer fordi de er ra?

Er i Australia skjonner dere,sa jeg mangler noen bokstaver pa tastaturet,hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er mye kalorier i nøtter ja, men nå er det jo sånn at det ikke er likegyldig hvor kaloriene kommer fra. Kalorier fra karbohydrater blir MYE lettere omdannet til fett på kroppen enn kaloriene fra proteiner og fett. Nøtter inneholder sunt fett og proteiner, ikke så mye karbohydrater (de har dessuten lav GI, altså ikke "farlige" karbo). Denne forskjellen i hvor kaloriene fra forskjellige næringsemner legger seg skyldes hvordan karbohydratene påvirker stoffskiftet.

Etter å ha satt meg litt inn i dette har jeg selv blitt slank igjen etter mange år som lubben. Og det uten å tenke på hvor mye jeg spiser, kun hva.

Og jeg spiser nøtter hver dag, mandler eller cashewnøtter. Men ikke mer enn en håndfull pr. dag.

En annen grunn til at det er lurt å velge nøtter fremfor andre ting som kanskje har mindre kalorier er at man blir METT av nøtter. Sunt er det også!

Det er litt mindre fett i rå nøtter fremfor ristede, men det er ikke stor skilnad. Er ikke så nøye på dette selv.

Leste forresten en artikkel i et treningsblad for en stund siden, forskere et eller annet sted i USA hadde kommet frem til at en liten mengde nøtter hver dag øker forbrenningen. Av en gruppe mennesker som slanket seg (ganske stor gruppe, husker ikke hvor mange) gikk den halvparten som spiste nøtter hver dag mer ned i vekt enn resten. Det sto en forklaring på hvorfor, men jeg er ikke så inne i medisinske termer så det husker jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...