Gå til innhold

Vokse i høyden som voksen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste at det er umulig å vokse i høyden som voksen pga

Som du helt riktig selv antyder, foregår det meste av lengdeveksten vår i de lange rørknoklene, nærmere bestemt i vekstsonene. Disse lukker seg hos de fleste ila puberteten, etter flere perioder med vekstspurt, og erstattes med solid bein. 

http://www.lommelegen.no/legesvar/lengdevekst-i-voksen-alder

Jeg forstår at det ikke er mulig å vokse med dagens teknologi, men er det mulig at man vil få til noe i fremtiden eller er det at beina har blitt solide nesten det samme som at man har stekt en kake, det er ikke mulig å reversere og få den tilbake til kakedeig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er riktig at lengdevekst ikke kan forekomme når epifyseskivene er lukket. Overskudd av veksthormoner etter at dette er inntruffet, fører til akromegali.

Imidlertid kan man vokse i høyden gjennom en svært langvarig og smertefull prosess, der bena knekkes, og en apparatur med skruer festet til hver side av bruddet brukes til å skru knoklene fra hverandre gradvis mens bruddet gror sammen. Det skal mye til for å få innvilget slik behandling.

Anonymous poster hash: 6905b...56c

• Liker 1
Skrevet

Det er riktig at lengdevekst ikke kan forekomme når epifyseskivene er lukket. Overskudd av veksthormoner etter at dette er inntruffet, fører til akromegali.

Imidlertid kan man vokse i høyden gjennom en svært langvarig og smertefull prosess, der bena knekkes, og en apparatur med skruer festet til hver side av bruddet brukes til å skru knoklene fra hverandre gradvis mens bruddet gror sammen. Det skal mye til for å få innvilget slik behandling.

Takk, jeg er egentlig ikke interessert i å vokse, lurer mest bare på hvordan ting fungerer. Så vil man kanskje i fremtiden kunne reversere skivene som er lukket eller er det nærmest umulig å tenke seg. 

Skrevet

Takk, jeg er egentlig ikke interessert i å vokse, lurer mest bare på hvordan ting fungerer. Så vil man kanskje i fremtiden kunne reversere skivene som er lukket eller er det nærmest umulig å tenke seg.

Det vil neppe være mulig, i hvert fall ikke uten betydelige vanskeligheter og sannsynligvis med relativt stor risiko, men vitenskapen kan aldri utelukke muligheter - kun se begrensninger fra den kunnskap vi har nå. Jeg ser dog heller ikke helt at dette bør være et prioritert forskningsområde.

Skrevet (endret)

Det vil neppe være mulig, i hvert fall ikke uten betydelige vanskeligheter og sannsynligvis med relativt stor risiko, men vitenskapen kan aldri utelukke muligheter - kun se begrensninger fra den kunnskap vi har nå. Jeg ser dog heller ikke helt at dette bør være et prioritert forskningsområde.

Tusen takk.

Endret av Summers

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...