Gjest Petra Skrevet 19. august 2015 #1 Skrevet 19. august 2015 Jeg er selv trygdet så jeg er utsatt for hets fra horden. Men jeg sliter av og til også med fordommer mot enkelte som er NAV brukere. Jeg kjenner en ung dame som bor hjemme hos foreldrene i en alder av 26, som stort sett bruker alle sine våkne timer på Internet og noe som kalles gaming tror jeg. Hun har mer utbetalt i mnd fra NAV enn jeg har, og jeg har regninger å betale. Hun sparer nesten hver krone og kan snart kjøpe seg et hus for pengene, noe jeg tror hun kommer til å gjøre. Å bo gratis hjemme hos mor og far med over 200000 kr utbetalt i året blir en del penger når årene ruller. Hun har fått diagnosen ME, og jeg er ikke lege så det kan godt hende hun har problemer. Men jeg klarer ikke å fri meg fra å undre meg på enkelte ting. NAV krever utprøving i arbeidslivet Moren sier hun ikke klarer å vekke henne på morgenen på grunn av utmattelsen, slik at hun klarer å møte på arbeid. Men hvem hadde orket å gå på jobb klokka 7 eller 8, hvis de hadde sittet natten lang foran en datamaskin, og ikke lagt seg til å sove før ved 5 tiden? Jeg kjenner flere med ME, de er ikke i stand til å sitte en time foran pc sammenhengene en gang. Likevel får jeg litt dårlig samvittighet fordi jeg dømmer. Det er jo ikke jeg som bestemmer om hun har ME eller ikke, og hvis legene mener det, så er det vel slik og hun får uføretrygd, som er målet har jeg blitt fortalt, med ung uføre tillegg. Så nå kan hun om noen få år kjøpe seg hus og game så mye hun orker.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #2 Skrevet 19. august 2015 Det er ikke greit at du utsettes for hets, men du kan fordømme andre? Understøtter alle mine fordommer i alle fall. Hadde hverken du eller den du omtaler fått penger fra nav, hadde dere nok jobbet for ikke å bo på gaten begge to. Anonymous poster hash: ef25d...4b7 5
Gjest Blondie65 Skrevet 20. august 2015 #3 Skrevet 20. august 2015 Verken du eller jeg er lege og bør derfor holde oss for god til å stille diagnoser på andre. Jeg tipper at du inneber halvparten av hvordan din bekjente har det, og derfor bare får med deg en brøkdel av virkeligheten. Det lyser misunnelse langt utenpå innlegget ditt, og det er svært ukledelig. Her trodde jeg vi skulle ta opp til debatt hvor ufint det er å mobbe og mistenke NAV brukere og så er du en mobber selv. Æsj. PS: dersom du mener at hennes trygd er ren svindel kan du vel melde fra til NAV? Det er sånn man blir kvitt trygdesvindel.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #4 Skrevet 20. august 2015 Vill du gått med på å ha forkjølelse og rennende nese resten av livet dersom du fikk 20 000 i måneden? Å misunne de som er syke er fåfengt. Anonymous poster hash: 8bc32...54f 3
tussi84 Skrevet 20. august 2015 #5 Skrevet 20. august 2015 Du vet vel ingenting om hun sitter oppe på natta for å game? 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #6 Skrevet 20. august 2015 Sliter med å tro at denne tråden var ment som noe annet enn å hetse og skape mistenksomhet mot nav-brukere. Påstår at du selv er nav-bruker og påstår at du har dårlig samvittighet. Yeah right. Hvordan vet du det du skriver? Kjenner du dem eller har du litt for mye fritid,og tror at du vet alt om henne. Hvis du tror at hun svindler nav,så meld ifra om det.Anonymous poster hash: e3192...d89 3
Sannerlig Skrevet 20. august 2015 #7 Skrevet 20. august 2015 Jeg er selv trygdet så jeg er utsatt for hets fra horden. Men jeg sliter av og til også med fordommer mot enkelte som er NAV brukere. Jeg kjenner en ung dame som bor hjemme hos foreldrene i en alder av 26, som stort sett bruker alle sine våkne timer på Internet og noe som kalles gaming tror jeg. Hun har mer utbetalt i mnd fra NAV enn jeg har, og jeg har regninger å betale. Hun sparer nesten hver krone og kan snart kjøpe seg et hus for pengene, noe jeg tror hun kommer til å gjøre. Å bo gratis hjemme hos mor og far med over 200000 kr utbetalt i året blir en del penger når årene ruller. Hun har fått diagnosen ME, og jeg er ikke lege så det kan godt hende hun har problemer. Men jeg klarer ikke å fri meg fra å undre meg på enkelte ting. NAV krever utprøving i arbeidslivet Moren sier hun ikke klarer å vekke henne på morgenen på grunn av utmattelsen, slik at hun klarer å møte på arbeid. Men hvem hadde orket å gå på jobb klokka 7 eller 8, hvis de hadde sittet natten lang foran en datamaskin, og ikke lagt seg til å sove før ved 5 tiden? Jeg kjenner flere med ME, de er ikke i stand til å sitte en time foran pc sammenhengene en gang. Likevel får jeg litt dårlig samvittighet fordi jeg dømmer. Det er jo ikke jeg som bestemmer om hun har ME eller ikke, og hvis legene mener det, så er det vel slik og hun får uføretrygd, som er målet har jeg blitt fortalt, med ung uføre tillegg. Så nå kan hun om noen få år kjøpe seg hus og game så mye hun orker. Hadde du egentlig visst noe om sykdommen ME, hadde du aldri stilt tvil om hennes motiver. ME kan ha ulike versjoner, men felles er nettopp denne kroniske utmattheten. Noen klarer ikke komme seg ut i fra et mørkt rum ovehodet, mens på den andre siden av skalaen finnes det de som kan arbeide litt, og legge til rette for aktivitet i samfunnet og med andre. Jeg har selv sett flere med denne diagnosen, og noen av dem sitter mye foran dataen og tv, for det krever minst energi, men om de forsøker reise seg, ta en dusj og prøve være med på kino, eller bytur, kan de svime av av tretthet, eller regelrett utslitthet. Denne piken er for så vidt heldig som har foreldre som kan ta seg av henne, og hun få lagt opp til egen bolig. For tenk deg å være ung å bo hjemme hos foreldrene, kanskje blottet fra et reelt samvær med andre unge og alt de gjør, nei fy faen, må være tungt å se foreldrene i øynene hver dag og se at de synes så synd i sin datter over alt hun går glipp av. Man skal unne folk de få halmstråene man har, og ME er en forferdelig ting å inneha, og folk som ikke har vert kronisk syke, kan aldri forestille seg hvordan det må være å kanskje aldri mer kunne helt legge opp til moro med andre, for man vet aldri hvordan formen vil være. Hørt noen av dem si, jeg er ikke meg selv, det føles som om noen er i kroppen min og gjør meg syk, presser meg ned, og jeg er så jævlig sliten hele tiden, tror ikke jeg klarer mer. Tenk over dette til neste gang, der du kun ser en NAVer.. 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #8 Skrevet 20. august 2015 Jeg er selv trygdet så jeg er utsatt for hets fra horden. Men jeg sliter av og til også med fordommer mot enkelte som er NAV brukere. Jeg kjenner en ung dame som bor hjemme hos foreldrene i en alder av 26, som stort sett bruker alle sine våkne timer på Internet og noe som kalles gaming tror jeg. Hun har mer utbetalt i mnd fra NAV enn jeg har, og jeg har regninger å betale. Hun sparer nesten hver krone og kan snart kjøpe seg et hus for pengene, noe jeg tror hun kommer til å gjøre. Å bo gratis hjemme hos mor og far med over 200000 kr utbetalt i året blir en del penger når årene ruller. Hun har fått diagnosen ME, og jeg er ikke lege så det kan godt hende hun har problemer. Men jeg klarer ikke å fri meg fra å undre meg på enkelte ting. NAV krever utprøving i arbeidslivet Moren sier hun ikke klarer å vekke henne på morgenen på grunn av utmattelsen, slik at hun klarer å møte på arbeid. Men hvem hadde orket å gå på jobb klokka 7 eller 8, hvis de hadde sittet natten lang foran en datamaskin, og ikke lagt seg til å sove før ved 5 tiden? Jeg kjenner flere med ME, de er ikke i stand til å sitte en time foran pc sammenhengene en gang. Likevel får jeg litt dårlig samvittighet fordi jeg dømmer. Det er jo ikke jeg som bestemmer om hun har ME eller ikke, og hvis legene mener det, så er det vel slik og hun får uføretrygd, som er målet har jeg blitt fortalt, med ung uføre tillegg. Så nå kan hun om noen få år kjøpe seg hus og game så mye hun orker. Hets...ja du langer ut ser jeg. Er du oppe hele natten og følger med naboen? Du er med å hetse navbrukereAnonymous poster hash: 5a2f8...378 2
Gjest Petra Skrevet 20. august 2015 #9 Skrevet 20. august 2015 Jeg er enig med alle tilbakemeldingene dere har gitt. Det er godt å se at dere stiller opp og forsvarer systemet og de som trenger det.
Gjest Petra Skrevet 20. august 2015 #10 Skrevet 20. august 2015 Hets...ja du langer ut ser jeg. Er du oppe hele natten og følger med naboen? Du er med å hetse navbrukereAnonymous poster hash: 5a2f8...378 Slapp av. Det er mange grunner til å skrive innlegg, og hva man ønsker ut av det. For meg er det godt å se hvor mange som forsvarte både systemet og jenta. Og jeg er enig med samtlige som har svart.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #11 Skrevet 20. august 2015 Det kan være vanskelig å se at noen er syke. Gjelder både fysiske og psykiske sykdommer,og noen er en kombinasjon. Det er lett å kritisere noen når man ser dem ute tilsynelatende fornøyde og friske,men det man ikke vet er om denne personen kan ha gode dager eller om det krevde vanvittig mye å gjøre akkurat den tingen. Noen ganger kan det virke som om man bare driver dank,og det er lett å stemple noen som lat og snylter. Det er litt trist at man skal gå hjemme og skamme seg bare fordi man har en sykdom som ikke er synlig for det blotte øyet. Jeg har ikke fått høre så mye av holdningene som vises her på forumet,men tenker jo på at kanskje endel av de som er forståelsesfulle egentlig sitter og dømmer meg og andre bare fordi vi har en sykdom som ikke er synlig. Jeg er ikke åpen om min sykdom,og det gjør vel at det er lettere å spekulere. Vet ikke. Jeg synes ikke at det å gå på nav og motta økonomisk hjelp fra nav er spesielt gøy. Føler meg egentlig ganske verdiløs,og holdt det hemmelig så lenge jeg kunne fra venner og familie.Anonymous poster hash: e3192...d89 2
Cowboy Lotte Skrevet 20. august 2015 #12 Skrevet 20. august 2015 Jeg er helt enig, ME er en sykdom som er veldig in for tiden, fordi det er den enkleste diagnosen å få stilt(kan ikke påvises på noen måte) samtidig som de mener det ikke er psykisk, sikkert for å slippe behandling der og... De som får den får jo gratisbillett til Navs goder for alltid, samtidig som de slipper psykisk behandling. Har også inntrykk at de fleste som får dette sitter inne og spiller tv-spill, ser TV og sitter på Internett dagen lang og klager på at de ikke får mer penger... Faktisk hver gang jeg leser noe fra ME folk på nettet så handler det ofte om NAV og penger, uføretrygd og ulike tillegg, og hvordan de skal få mest mulig ved å gjøre minst mulig, Snakk om utspekulert... 1
tussi84 Skrevet 20. august 2015 #13 Skrevet 20. august 2015 Jeg er helt enig, ME er en sykdom som er veldig in for tiden, fordi det er den enkleste diagnosen å få stilt(kan ikke påvises på noen måte) samtidig som de mener det ikke er psykisk, sikkert for å slippe behandling der og... De som får den får jo gratisbillett til Navs goder for alltid, samtidig som de slipper psykisk behandling. Har også inntrykk at de fleste som får dette sitter inne og spiller tv-spill, ser TV og sitter på Internett dagen lang og klager på at de ikke får mer penger... Faktisk hver gang jeg leser noe fra ME folk på nettet så handler det ofte om NAV og penger, uføretrygd og ulike tillegg, og hvordan de skal få mest mulig ved å gjøre minst mulig, Snakk om utspekulert... Mange sykdommer som ikke kan ses. Rautisme, utbrenthet, depresjon, angst,personlighetsforstyrrelser, psykisk utviklingshemming,osv... Alt det er ting man ikke ser. Og det er ikke enkelt å få konstantert ting som du tror. Men jeg ser at du er en av de som mener at synes ikke sykdommen på enn, så er man heller ikke syk nen snyltere. 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #14 Skrevet 20. august 2015 Hva ønsket du å oppnå og hvorfor opprettet du denne tråden?Anonymous poster hash: 036ac...73a
Gjest Petra Skrevet 20. august 2015 #15 Skrevet 20. august 2015 Hva ønsket du å oppnå og hvorfor opprettet du denne tråden?Anonymous poster hash: 036ac...73a Egentlig ønsket jeg vel å forstå hvorfor det er så motstridende svar her inne. Hadde jeg skrevet det motsatt, og forsvart jenta og systemet, hadde jeg fått pes for det. Noe jeg også har gjort. Min erfaring er at uansett hva som postes, så kritiseres ts for meningene sine på en eller annen måte. Men antagelig er det så enkelt at de som lar seg provosere den ene veien svarer, og de som lar seg provosere den andre veien svarer der.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #16 Skrevet 20. august 2015 Egentlig ønsket jeg vel å forstå hvorfor det er så motstridende svar her inne. Hadde jeg skrevet det motsatt, og forsvart jenta og systemet, hadde jeg fått pes for det. Noe jeg også har gjort. Min erfaring er at uansett hva som postes, så kritiseres ts for meningene sine på en eller annen måte. Men antagelig er det så enkelt at de som lar seg provosere den ene veien svarer, og de som lar seg provosere den andre veien svarer der. Ro, ro, ro.... Anonymous poster hash: ef25d...4b7 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #17 Skrevet 20. august 2015 Egentlig ønsket jeg vel å forstå hvorfor det er så motstridende svar her inne. Hadde jeg skrevet det motsatt, og forsvart jenta og systemet, hadde jeg fått pes for det. Noe jeg også har gjort. Min erfaring er at uansett hva som postes, så kritiseres ts for meningene sine på en eller annen måte. Men antagelig er det så enkelt at de som lar seg provosere den ene veien svarer, og de som lar seg provosere den andre veien svarer der. Og dette tror du du skalmoppnå ved å gå frem på denne måten? Og du har også postet en tråd med det motsatte? Hva synes du vi skal tro om denne måten å opptre på? Anonymous poster hash: 036ac...73a 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #18 Skrevet 20. august 2015 Jeg har levd 16 år med schizofreni og en slags bipolar, jeg var i 50 % jobb og fullførte høyere utdanning og ønsket hele tiden å bli helt frisk, noe jeg fortsatt ønsker, men dessverre ble jeg sykere og sykere de siste årene og måtte ha full ufør. Dette kan man ikke se på meg i det hele tatt, tom mine nærmeste må jeg kommunisere sykdommen til, feks at jeg må hjem pga sykdommen, ikke kan ditt og datt, det er rett og slett usynlig unntatt hvis jeg glir over i full psykose, og da er innlagt i månedsvis. I mellom sykdomsperiodene er det usynlig og man kan kanskje tro at jeg bare er veldig glad i å være hjemme, men fakta er at jeg sliter og jobber for å bli friskere med mental trening, meditasjon, loggføring, terapi, medisiner og trening alt jeg kan. Det er utrolig mange ting jeg ikke kan gjøre som vanlige mennesker tar som en selvfølge. Jeg ønsker å bli frisk og jobber mot det, men ikke alle blir friske dessverre. Jeg fikk en grei ufør pga min utdannning og bakgrunn med jobb, men det betyr ikke all verdens for meg, jeg ville mye heller ha jobbet det jeg kunne. Det er ikke alt som er synlig og man vet ikke hvilke kamper personen går gjennom i det skjulte. Anonymous poster hash: e02e9...baa 2
Gjest Gjest_flabbycat Skrevet 20. august 2015 #19 Skrevet 20. august 2015 Jeg tror jeg skjønner litt hva du mener. At det er litt forskjellsbehandling på NAV. Det kan fort gi såre følelser å føle seg forbigått av et system som skal hjelpe. Jenta du beskriver må jo slippe å lide for det! Men hva om du heller snakker med jenta, og spør (pent) om hvordan hun fikk så god hjelp? Da får du sikkert en forklaring, og kan slutte å dømme henne. Kanskje du til og med får noen tips på veien
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #20 Skrevet 20. august 2015 Egentlig ønsket jeg vel å forstå hvorfor det er så motstridende svar her inne. Hadde jeg skrevet det motsatt, og forsvart jenta og systemet, hadde jeg fått pes for det. Noe jeg også har gjort. Min erfaring er at uansett hva som postes, så kritiseres ts for meningene sine på en eller annen måte. Men antagelig er det så enkelt at de som lar seg provosere den ene veien svarer, og de som lar seg provosere den andre veien svarer der. Har gjort det samme. Opprettet to forskjellige tråder om samme emne, bare at de ene av to trådene var den andres rake motsetning. Ble regelrett skjelt ut i begge trådene. Lo godt da jeg argumenterte for fullt fra den ene motsetningen til den andre Anonymous poster hash: dc988...b32
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå