Gå til innhold

Hva spiser dere til middag?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Grunnen til at jeg spør, er at jeg her en dagen kom til å tenke på hvor forandret kostholdet mitt er i dag når man tenker på hvordan det var når jeg bodde hjemme.

Nå er jo jeg oppvokst på bygda i nordnorge. Og der var kostholdet enkelt. Det besto av fisk og poteter. Lørdager var det risengrynsgrøt til ungene og søndag kanskje kjøtt, noen ganger fisk da også...

I dag har jeg flyttet til en annen kant av landet og tar avstand fra det meste av det som minner om kostholdet i barndommen. Fisk og poteter spiser vi lite av.. Da spiser vi heller kjøtt, pizza, lasagne, Taco, osv, osv

Hvordan er det hos dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lager middag stort sett hver dag. Lager vanlig norsk hverdagskost som regel, men klart at vi bruker pasta, pitabrød og pizza også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hverdagen spiser vi stort sett det tiden tillater...! :) Har man dårlig tid, så blir det kanskje noe halvfabrikata, som ostesnitzel og pommes frites o.l. Har man litt bedre tid, kan det være alt fra røkt kolje til hjemmelagde kjøttkaker m/tilbehør.

I går hadde vi elgkarbonader med fløtesaus og kokte poteter... :sikle:

Uansett er jeg veldig glad i å lage mat, og da helst hjemmelaget mat. Men jeg må som sagt ha tid til det. Ikke alltid så enkelt når man er i full jobb.

Bambi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser vanlig kosthold og det alt fra kjøtt,fisk og kylling i alle varianter og tilbehør poteter, ris, spaghetti og generell pasta.

Til lørdager blir det alltid noe med taco,pizza,pita biff o.l. Grøt spiser vi aldri.

Har middag stort sett hver dag, men innimellom med et unntak. :P

Idag spiste vi hjemmelaget potetstappe med grill pølser og bacon som tilbehør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer også fra nordnorge og er oppvokst med fisk 2-3 ganger i uka, men også en del fete kjøttmiddager (grillskiver, nakkekottelett osv.)med poteter og grønnskaker. Fiskepudding, fiskepinner, karbonader, kjøttkaker var veldig vanlig. På lørdag hadde vi pizza eller lasagne. søndag fisk og grøt.

Jeg har et helt annet kosthold i dag, velger som regel det jeg har lyst på i stedet for å bare velge rimeligste alternativ. Bruker mye mindre salt i maten enn foreldrene mine og steker i olje i steden for melange.

I en vanlig uke har vi f.eks. wok med renskåret svinekjøtt, pasta med kjøttdeig og saus, lasagne, pitabrød med taco tilbehør, lapskaus med svinekjøtt, hjemmelaget pizza og på søndag alltid fisk, gjerne laks.

Vi har alltid noe grønnt til middagen. Enten salat eller brokkoliblanding.

Jeg er ikke glad i blandeprodukter som fiskepinner/boller, karbonader mm. så det lager vi nesten aldri.

I dag hadde vi biff med pommefrites.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager så å si alltid mat fra grunnen av, også til hverdags, men det blir endel pastaretter ja...

Prøver å variere og å ha fisk til middag minst to ganger i uka og gjerne en eller to ganger til lunsj også (røkelaks, makrell i tomat, hjemmelaget tunfisksalat el.l.). Jeg bruker mye friske grønnsaker og frukt, elg fra Nordmarka istedenfor storfe fra butikken, og en del kylling. Vegetarisk en til to dager i uka. Alt i alt ser det bra ut hos oss tror jeg. Men jeg innrømmer gjerne at både mannen min og jeg er over gjennomsnittet interessert i matlaging og kosthold, og koser oss på kjøkkenet. Det gjør det hele mye lettere innbiller jeg meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi lager så og si all mat fra bunnen av. Vi spiser lite fisk, kanskje en gang annenhver uke (er ikke vant til fisk hjemmefra heller, til tross for at jeg er oppvokst i Nord-Norge). Det er umulig å plukke typiske retter hos oss, vi spiser alt mulig, alt fra vanlig trauste kjøttkaker eller fiskeboller, til eksotisk og godt krydret mat, alt fra det helt enkle til det tidkrevende og kompliserte. Det eneste forskjellige fra min barndom er vel at vi alltid hadde grøt på lørdager, det er jeg så lei av, så etter at jeg flyttet hjemmefra ble lørdagene istedet kosemat-dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan innlegget over havnet i denne tråden kan jeg ikke begripe.

Hvis det interesser noen, så spiser jeg lite kjøtt og potet til middag, men desto mer kylling og fisk, f.x til wok eller couscous. Også en del vegetarmat, men jeg er altetende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middagene vi hadde i min barndom og middagene jeg har i dag er ganske forskjellige. Den gangen var jo grønnsaker = kjip frossenblanding med erter og gulrøtter og sånt, iallefall hjemme hos oss. Det har jeg aldri lenger - forsøker å spise annet grønt istedet. Fisk og poteter spiser jeg alt for sjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...