AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #1 Skrevet 19. august 2015 Jeg har hatt litt problemer med magesyre en tid, ikke noe uvanlig det, men det dempes effektivt med Pepcid 20 mg. Men i går kveld, 2-3 timer etter middag, trodde jeg at jeg skulle bli gal. Det brant og sved, både foran og bak, og ingenting hjalp. Ikke mat, ikke melk, ikke syrenøytraliserende. Det holdt på i timesvis, og det virket ikke som om det var den vanlige syreproblematikken. Siden hele området sto i brann var det vanskelig å lokalisere nøyaktig hvor smerten skrev seg fra, men det virket som om hele høyre kvadrant, foran og bak, var påvirket. I dag er det smertene i ryggen som er verst. Jeg har ikke spist ennå, men er redd for hva jeg kommer til å oppleve da. Jeg kommer meg ikke til fastlegen i dag, det var visst ikke akutt nok til at jeg fikk time hos vikaren hans, men hvis det fortsetter slik må jeg på legevakten i ettermiddag. Men er det noen som har noen råd til hvordan jeg kan dempe dette i mellomtiden? Anonymous poster hash: 59179...3d3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #2 Skrevet 19. august 2015 Hvordan gikk det hos legen? Anonymous poster hash: a3cba...6aa
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #3 Skrevet 19. august 2015 Hvordan gikk det hos legen? Anonymous poster hash: a3cba...6aa Legevakten åpner ikke før om noen timer. Anonymous poster hash: 59179...3d3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #4 Skrevet 19. august 2015 Legevakten åpner ikke før om noen timer. Anonymous poster hash: 59179...3d3 Hvordan gikk det på legevakten, da? Anonymous poster hash: a3cba...6aa
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #5 Skrevet 20. august 2015 Hvordan gikk det på legevakten, da? Anonymous poster hash: a3cba...6aa "Ta to paracet, og ring fastlegen i morgen!" Får håpe fastlegen er inne i dag da. Anonymous poster hash: 59179...3d3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #6 Skrevet 20. august 2015 "Ta to paracet, og ring fastlegen i morgen!" Får håpe fastlegen er inne i dag da. Anonymous poster hash: 59179...3d3 Og det var han ikke.... Anonymous poster hash: 59179...3d3
skruf Skrevet 20. august 2015 #7 Skrevet 20. august 2015 Fastlegen bør jo ha en vikar? Ikke gi deg på legevakta hvis smertene er like ille idag. Det kan være alt fra magesår til gallesten, så greit å få det utredet.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #8 Skrevet 20. august 2015 Fastlegen bør jo ha en vikar? Ikke gi deg på legevakta hvis smertene er like ille idag. Det kan være alt fra magesår til gallesten, så greit å få det utredet. Det var fullt hos vikaren også. Akkurat som i går er jeg litt bedre på morgenen før mat, og så øker det på ut over dagen. Det virker som de verste smertene kommer noen timer etter mat, og mat orker jeg ikke så mye av på grunn av kvalme. Anonymous poster hash: 59179...3d3
daemonia Skrevet 20. august 2015 #9 Skrevet 20. august 2015 Det skal alltid være rom for akutte timer hos fastlegen. Og om fastlegen eller vikaren ikke har tid, så skal man settes opp på time hos noen andre på samme kontor. Møt og og KREV å bli hørt. Hvis du er like mye plaget i dag også så er det heller ingen fast regel om at man MÅ til lege eller legevakt først. Hvis ingen tar deg seriøst, så møt opp på sykehuset og KREV der.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #10 Skrevet 20. august 2015 Det var fullt hos vikaren også. Akkurat som i går er jeg litt bedre på morgenen før mat, og så øker det på ut over dagen. Det virker som de verste smertene kommer noen timer etter mat, og mat orker jeg ikke så mye av på grunn av kvalme. Anonymous poster hash: 59179...3d3 Hva har du spist da? Galleblæreproblemer viser seg ofte ved inntak av sukker og fett. Så hvis du har spist mye smør, fløte, fettrand på kjøtt, o.l så kan det slå ut. Anonymous poster hash: 4ba6f...b76
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #11 Skrevet 20. august 2015 Jeg er nok litt unnlatende, men svarene deres gir meg litt trass. Nå har jeg akkurat spist frokost, og hvis jeg får mer smerter om et par/tre timer reiser jeg til legekontoret. Jeg kan ikke gå slik i dagesvis. Hva har du spist da? Galleblæreproblemer viser seg ofte ved inntak av sukker og fett. Så hvis du har spist mye smør, fløte, fettrand på kjøtt, o.l så kan det slå ut. Anonymous poster hash: 4ba6f...b76 På tirsdag spiste jeg knekkebrød med skinke og ost til frokost, en salat til lunsj, og 3 timer før smertene oppsto spiste jeg grov pasta og kjøttsaus av hermetiske tomater og kjøttdeig, litt parmesan på toppen. Jeg trodde det var magesyre, så da tok jeg en syrenøytraliserende tablett, spiste et knekkebrød med skinke, og en kopp varm melk. I går spiste jeg to skiver med kalkunskinke og ost, og til middag kyllingfilét med litt ris. (på grunn av kvalme) For to timer siden spiste havregrøt til frokost, og kjenner kvalmen bygge seg opp, men har ikke økte smerter snnå. Anonymous poster hash: 59179...3d3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #12 Skrevet 20. august 2015 For to timer siden spiste havregrøt til frokost, og kjenner kvalmen bygge seg opp, men har ikke økte smerter snnå. Anonymous poster hash: 59179...3d3 En liten tankefeil der. Klokken er bare 10, og det er 1 time siden jeg spiste frokost. Anonymous poster hash: 59179...3d3
daemonia Skrevet 21. august 2015 #13 Skrevet 21. august 2015 Hvordan har det gått videre med deg TS? Har du vært hos lege? På sykehus?
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #14 Skrevet 21. august 2015 Hvordan har det gått videre med deg TS? Har du vært hos lege? På sykehus? Jeg har vært hos fastlege, og det var en nedstemmende opplevelse. Jeg forklarte at jeg var kvalm, og hadde sterke magesmerter. Han lente seg frem med et litt oppgitt smil, ler lett, og svarer "og hva tror du jeg kan gjøre med det?" Jeg ble helt satt ut, og svarte skarpt "tydeligvis ingenting". Han viste til at forrige ultralydundersøkelse var fin, og da han sjekket fant han ut at det var nærmere 20 år siden jeg var på ultralyd for magen sist, og at ting kunne jo ha endret seg siden da. Jeg kunne jo kanskje ha fått en gallestein. Så han henviste meg til en ny undersøkelse, tok noen blodprøver, og sa at jeg bare får passe på hva jeg spiser (Low FOD-MAP, noe jeg allerede gjør av en annen årsak). Så jer sitter jeg da, og gruer meg til hvert måltid, fordi jeg vet at det vil føre til sterke smerter. Anonymous poster hash: 59179...3d3
daemonia Skrevet 21. august 2015 #15 Skrevet 21. august 2015 Send inn klage, og gå direkte til sykehuset neste gang. Og bytt fastlege. Har du feber?
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #16 Skrevet 21. august 2015 Send inn klage, og gå direkte til sykehuset neste gang. Og bytt fastlege. Har du feber? Jeg går fast på prednisolon, og får av den grunn ikke feber. Men jeg har forhøyet temperatur i forhold til hva som ellers er normalt (+0,5 grader), og enda 0,5 grader økning under anfallene. Jeg skal bytte fastlege! Anonymous poster hash: 59179...3d3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #17 Skrevet 25. august 2015 En liten oppdatering. Jeg er heldigvis litt bedre nå. Temperaturen er tilbake der den vanligvis er, og selv om jeg er kvalm og det fremdeles murrer, har jeg ikke de verste takene lenger. Fikk time til ultralyd om 3 mnd. Anonymous poster hash: 59179...3d3
GammelKaktus Skrevet 25. august 2015 #18 Skrevet 25. august 2015 En liten oppdatering. Jeg er heldigvis litt bedre nå. Temperaturen er tilbake der den vanligvis er, og selv om jeg er kvalm og det fremdeles murrer, har jeg ikke de verste takene lenger. Fikk time til ultralyd om 3 mnd. Anonymous poster hash: 59179...3d3 Uff, det er jo lenge til. Har du prøvd å ringe de, du kan be de om å ringe når hvis de noen avlyser timen sin og lignende. Da har du iallfall en sjanse til å komme inn før.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #19 Skrevet 25. august 2015 Uff, det er jo lenge til. Har du prøvd å ringe de, du kan be de om å ringe når hvis de noen avlyser timen sin og lignende. Da har du iallfall en sjanse til å komme inn før. Ja, jeg ringte, og de satte meg opp på en tilringingsliste med beskjed om at jeg ikke måtte forvente noe. Men jeg kunne få en raskere time om jeg kjøpte meg ut av køen. Det kostet nesten 2000 kr, og det har jeg ikke økonomi til akkurat nå. Anonymous poster hash: 59179...3d3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2015 #20 Skrevet 31. august 2015 "Her e' det nå gæle som ikkje e' rætt", sier vi på dialekten min. Smertene har ikke gitt seg ennå, selv om de ikke er like ille som for to uker siden. De blusser opp med ujevne mellomrom, og jeg har ikke funnet noe som lindrer, eller provoserer. Jeg har bestemt meg for å bruke de ekstra kronene på å få tatt undersøkelsen nå, i stedet for å vente til november. Det er nå jeg har plagene, og da er det jo logisk at et er nå jeg skal ta undersøkelsen. Så derfor er jeg om få minutter på vei til røntgeninstituttet. Nå håper jeg bare at de finner et svar, og at jeg kan få tips om noe som kan lindre smertene. Kryss fingrene for meg! Anonymous poster hash: 59179...3d3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå