AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #1 Skrevet 19. august 2015 NAV har sagt at dersom jeg får sparken er det "ille ute med meg", dvs de har truet. Sier jeg ikke har rett på støtte. Arb.giver er pissesur hvis jeg er hjemme med en av ungene som er svært syk og ektefellen min også er syk og ute av stand til å ta seg v en unge, selvom jeg har egenmeldingsdager/sykt barn-dager å ta av. Ekkel stemning osv, veldig trykkende. Er redd for å få sparken. Har vært under NAV noen år, da AAP, er tilbake i jobb og fikk denne trusselen i fjor da jeg starter igjen. Har altså jobbet ett år. Jeg mener at hvis arb.giver er så drittsekk og gir meg sparken pga sykt barn og fravær en harmrett på, så er ikke det min feil? Har vel rett på arbeidsledighetspenger da, frem til napp på ny jobb?.... Hvorfor truer NAV sånn? Jeg gjør jo mitt, men kan ikke sende sykt barn i bhg, da ringer de meg og ber meg hente ungen likevel. Kan heller ikke kreve at syk ektefelle som ligger på sofaen med høy feber skal kunne ta seg av et sykt barn heller..Anonymous poster hash: 9cad5...bbb
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #2 Skrevet 19. august 2015 Nav har ingenting med hva du gjør om du er i arbeid og ikke mottaker av trygd. Når man går av aap, så må man jobbe i ca. 5-6 måneder for å bygge opp nye sykepengerettigheter og det har du vel gjort nå. Rett og slett dumt av Nav å si slike ting, da det bare skremmer og gjør liten nytte. Så lenge du har tjent 1,5 G eller 3 G i løpet av siste 3 år, så har du rett til dagpenger også, om du skulle miste jobben. 1 G er per 1.mai 2015 - 90 068kr. Arbeidsgiver kan ikke sparke deg uten saklig grunn. Anonymous poster hash: bc5d8...77f
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #3 Skrevet 19. august 2015 NAV har sagt at dersom jeg får sparken er det "ille ute med meg", dvs de har truet. Sier jeg ikke har rett på støtte. Arb.giver er pissesur hvis jeg er hjemme med en av ungene som er svært syk og ektefellen min også er syk og ute av stand til å ta seg v en unge, selvom jeg har egenmeldingsdager/sykt barn-dager å ta av. Ekkel stemning osv, veldig trykkende. Er redd for å få sparken. Har vært under NAV noen år, da AAP, er tilbake i jobb og fikk denne trusselen i fjor da jeg starter igjen. Har altså jobbet ett år. Jeg mener at hvis arb.giver er så drittsekk og gir meg sparken pga sykt barn og fravær en harmrett på, så er ikke det min feil? Har vel rett på arbeidsledighetspenger da, frem til napp på ny jobb?.... Hvorfor truer NAV sånn? Jeg gjør jo mitt, men kan ikke sende sykt barn i bhg, da ringer de meg og ber meg hente ungen likevel. Kan heller ikke kreve at syk ektefelle som ligger på sofaen med høy feber skal kunne ta seg av et sykt barn heller..Anonymous poster hash: 9cad5...bbb Jo, barnets far kan faktisk passe barnet selv om han har feber og er syk. Ta får han ta et par Paracet og bite tenna sammen. Jeg er enke med fire små barn under syv år og det er ingen som kommer og passer barna for meg om jeg er i tilsvarende situasjon. Skjerpings! Og jeg tipper at grunnen til at det er litt trykkende stemning på jobben hos deg har med å fjøre at dette ikke er den første "litt på kanten" -situasjonen fra din side.Anonymous poster hash: c3e13...254 13
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #4 Skrevet 19. august 2015 -å gjøre....Anonymous poster hash: c3e13...254
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #5 Skrevet 19. august 2015 Du kan få legen til å skrive sykemelding pga sykt barn. Og dra med ektefellen til legen også, slik at legen kan bekrefte at han/hun ikke er i stand til å passe et barn. Jeg ville ha vurdert den muligheten hvis arbeidsgiver er vanskelig. Jeg hadde også en sånn sjef en gang, trodde aldri på at noen virkelig var syke hvis de brukte egenmelding. Da brukte jeg aldri egenmelding, men gikk til legen og fikk sykemelding for absolutt alt (jeg bruker en egenmelding ca hvert 4 år, så jeg er ikke mye syk). Arbeidsgiver kan ikke sparke deg så lenge du følger reglene for egenmelding/sykt barn. Og hvis du ikke er organisert vil jeg si at det er på høy tid at du melder deg inn... Om NAV kan nekte deg støtte hvis du blir oppsagt er jeg ikke sikker på, men det hadde ikke overrasket meg... Må det settes inn vikar hvis du er borte? I så fall forstår jeg at sjefen blir litt irritert hvis du f.eks ringer kl 7.55 og egentlig skal begynne på jobb kl 8... Et sted jeg jobba ble det til slutt satt tidsfrist for bruk av egenmelding/sykt barn. Hvis man ikke gav beskjed et visst antall timer før skiftet begynte måtte man ha sykemelding fra lege. Anonymous poster hash: 00d65...060
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #6 Skrevet 19. august 2015 Kanskje en ide å organisere seg? Anonymous poster hash: 1a93b...261 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #7 Skrevet 19. august 2015 Jo, barnets far kan faktisk passe barnet selv om han har feber og er syk. Ta får han ta et par Paracet og bite tenna sammen. Jeg er enke med fire små barn under syv år og det er ingen som kommer og passer barna for meg om jeg er i tilsvarende situasjon. Skjerpings! Og jeg tipper at grunnen til at det er litt trykkende stemning på jobben hos deg har med å fjøre at dette ikke er den første "litt på kanten" -situasjonen fra din side.Anonymous poster hash: c3e13...254 Hva når ektefellen tar 90% av syktbarn-dagene og faktisk (!) tar masse paracet for å overleve hverdagen? Tar du ti paracet og utgangspunktet er 40 i feber eller spysyken er du fortsatt jævlig sjuk etterpå. Og med bhgbarn er det endel spysyken og annen dritt.... Anonymous poster hash: 9cad5...bbb
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #8 Skrevet 19. august 2015 Du kan få legen til å skrive sykemelding pga sykt barn. Og dra med ektefellen til legen også, slik at legen kan bekrefte at han/hun ikke er i stand til å passe et barn. Jeg ville ha vurdert den muligheten hvis arbeidsgiver er vanskelig. Jeg hadde også en sånn sjef en gang, trodde aldri på at noen virkelig var syke hvis de brukte egenmelding. Da brukte jeg aldri egenmelding, men gikk til legen og fikk sykemelding for absolutt alt (jeg bruker en egenmelding ca hvert 4 år, så jeg er ikke mye syk). Arbeidsgiver kan ikke sparke deg så lenge du følger reglene for egenmelding/sykt barn. Og hvis du ikke er organisert vil jeg si at det er på høy tid at du melder deg inn... Om NAV kan nekte deg støtte hvis du blir oppsagt er jeg ikke sikker på, men det hadde ikke overrasket meg... Må det settes inn vikar hvis du er borte? I så fall forstår jeg at sjefen blir litt irritert hvis du f.eks ringer kl 7.55 og egentlig skal begynne på jobb kl 8... Et sted jeg jobba ble det til slutt satt tidsfrist for bruk av egenmelding/sykt barn. Hvis man ikke gav beskjed et visst antall timer før skiftet begynte måtte man ha sykemelding fra lege. Anonymous poster hash: 00d65...060 Gir beskjed 1,5-2 timer før arbeidsstart. Men sykemelding, det var kanskje ikke så dumt, visste ikke at mannfår det for én dag av gangen og? (Ja, det er snakk om å være borte 1-2 dager maks, og få dritt fra sjefen)Anonymous poster hash: 9cad5...bbb
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #9 Skrevet 19. august 2015 Hva når ektefellen tar 90% av syktbarn-dagene og faktisk (!) tar masse paracet for å overleve hverdagen? Tar du ti paracet og utgangspunktet er 40 i feber eller spysyken er du fortsatt jævlig sjuk etterpå. Og med bhgbarn er det endel spysyken og annen dritt.... Anonymous poster hash: 9cad5...bbb Hvis han tar ti Paracet så er det ikke rart han ikke kan ta seg av barnet.... Men jeg mener fortsatt at dette går like mye på vilje som på evne. Og hvis evnen absolutt ikke er tilstede så får dere gå til lege og få en sykemelding slik at arbeidsgiver blir fornøyd. Anonymous poster hash: c3e13...254 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #10 Skrevet 19. august 2015 Hvis han tar ti Paracet så er det ikke rart han ikke kan ta seg av barnet.... Men jeg mener fortsatt at dette går like mye på vilje som på evne. Og hvis evnen absolutt ikke er tilstede så får dere gå til lege og få en sykemelding slik at arbeidsgiver blir fornøyd. Anonymous poster hash: c3e13...254 Du mener at den ene partneren skal bruke av sitt liv/jobb i 90% av tilfellene fordi JEG (eller en annen i en lignende situasjon) ikke skal det? Visste du ikke at foreldre er likeverdige, og at det finnes rettigheter for en grunn?? HerrEGudAnonymous poster hash: 9cad5...bbb
SiMa Skrevet 19. august 2015 #11 Skrevet 19. august 2015 Jo, barnets far kan faktisk passe barnet selv om han har feber og er syk. Ta får han ta et par Paracet og bite tenna sammen. Jeg er enke med fire små barn under syv år og det er ingen som kommer og passer barna for meg om jeg er i tilsvarende situasjon. Skjerpings! Og jeg tipper at grunnen til at det er litt trykkende stemning på jobben hos deg har med å fjøre at dette ikke er den første "litt på kanten" -situasjonen fra din side.Anonymous poster hash: c3e13...254 Den holdningen din har jeg veldig lite sans for "klarer jeg, klarer alle". De fleste klarer seg på et vis hvis de absolutt ikke har noe valg. Men ts og mannen har et alternativ: hun kan med full rett være hjemme. Vi har ingen forutsetninger for å vite hvor syk mannen til ts er. Han har feber, noen fungerer greit med et par paracet andre kan bli skikkelig dårlige, også avhengig av årsaken til feberen. Og hva mener du er så "på kanten" med ts sin situasjon? Barnet er sykt, og som alle gode foreldre vil hun være hjemme i stedet for å sende en syk unge i barnehagen. 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #12 Skrevet 19. august 2015 Gir beskjed 1,5-2 timer før arbeidsstart. Men sykemelding, det var kanskje ikke så dumt, visste ikke at mannfår det for én dag av gangen og? (Ja, det er snakk om å være borte 1-2 dager maks, og få dritt fra sjefen)Anonymous poster hash: 9cad5...bbb Legen skriver ut sykemelding for så mange dager som han/hun mener er nødvendig.Anonymous poster hash: 00d65...060
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #13 Skrevet 19. august 2015 Du mener at den ene partneren skal bruke av sitt liv/jobb i 90% av tilfellene fordi JEG (eller en annen i en lignende situasjon) ikke skal det? Visste du ikke at foreldre er likeverdige, og at det finnes rettigheter for en grunn?? HerrEGudAnonymous poster hash: 9cad5...bbb Dersom dette er eneste tilfelle så blir man ikke sparket av det. Men når du skriver at du er redd for å bli sparket, så er det jo nærliggende å tenke at sjefen allerede er misfornøyd og at tilsvarende har skjedd før Hvem er "de" som ringer deg og ber deg hente barnet? Anonymous poster hash: abd25...104 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #14 Skrevet 19. august 2015 Tror nok ikke vi får høre hele historien her jeg gitt...Anonymous poster hash: b73c5...91d 6
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #15 Skrevet 19. august 2015 Gir beskjed 1,5-2 timer før arbeidsstart. Men sykemelding, det var kanskje ikke så dumt, visste ikke at mannfår det for én dag av gangen og? (Ja, det er snakk om å være borte 1-2 dager maks, og få dritt fra sjefen)Anonymous poster hash: 9cad5...bbb Jeg forstår at sjefen blir muggen dersom det vanlige er at du gir beskjed 1,5-2 timer før du skulle vært på jobb. Har vanskelig for å forstå at all sykdom kommer så akutt. Anonymous poster hash: 9956c...2dd 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #16 Skrevet 19. august 2015 Gir beskjed 1,5-2 timer før arbeidsstart. Men sykemelding, det var kanskje ikke så dumt, visste ikke at mannfår det for én dag av gangen og? (Ja, det er snakk om å være borte 1-2 dager maks, og få dritt fra sjefen)Anonymous poster hash: 9cad5...bbb Du får ikke sykemelding for sykt barn. Kun for egen sykdom. For øvrig støtter jeg forslaget over her om å organisere seg. Anonymous poster hash: 3aca3...3cf 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #17 Skrevet 19. august 2015 Du kan heller ikke bruke egnmelding ved sykt barn, kun ved egen sykdom. Det er kun kvoten "syke barn"-dager som kan brukes til sykt barn. Anonymous poster hash: 3aca3...3cf 2
Tvist Skrevet 19. august 2015 #18 Skrevet 19. august 2015 Jeg forstår at sjefen blir muggen dersom det vanlige er at du gir beskjed 1,5-2 timer før du skulle vært på jobb. Har vanskelig for å forstå at all sykdom kommer så akutt. Anonymous poster hash: 9956c...2dd Når jeg blir syk gir jeg vanligvis beskjed så snart som mulig om morgenen. Men jeg har ikke privatnummeret til min sjef, og ringer ham så snart han kommer på kontoret + sender mail. Det kan gjerne bli lest etter at jeg skulle ha vært der. Og om man begynner på jobb kl 8, ringer man ikke midt på natten for å informere om at man er syk. Merker man det om kvelden, kan man gi beskjed da HVIS man har privatnummeret til sjefen,
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #19 Skrevet 19. august 2015 Nav har ikke noe med det.du kan ikke sparkes når du bruker dager du har krav på. Du må ha tjent en viss sum for å få dagpenger. Les på nav.noAnonymous poster hash: 9f6a6...376
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #20 Skrevet 19. august 2015 Gi beskjed 1.5-2 t før???? Du mener vel ikke på ramme alvor at det er innafor? Aner nå at det er andre grunner til at de er misfornøyd med deg. Gi mannen en tupp i ræva....Anonymous poster hash: 9f6a6...376 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå