Gå til innhold

Vann til middag?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hos oss drikker vi alltid vann til middag på hverdagene, med mindre vi har risengrynsgrøt eller pannekaker (da drikker vi saft).

Inspirert av en annen tråd her om sukker og barn, lurer jeg på følgende: Hvorfor drikker mange saft til middag?

Det er jo det samme omtrent som å gi barna brus hver dag (minus kullsyren).

Hvorfor ikke vann? Ingen kan vel si de ikke liker friskt, kaldt vann?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har ikke barn da - men svarer likevel.

Vi drikker saft stort sett, men sukkerfir - fun light. Drikker bare saft med sukker når jeg skal ha solbærtoddy

Skrevet

Som voksen har du jo bare ansvar for egen helse, så jeg kan jo ikke si noe på det. Jeg f.eks. drikker aaaaltfor mye Pepsi Max og Tab (på jobben og på kvelden etter at barna er i seng) - ville aldri tillatt barna mine det samme konsumet av brus.

Men jeg synes det er ille nå unger får saft til middag hver dagv - sukkerfri eller ikke.

Skrevet
Men jeg synes det er ille nå unger får saft til middag hver dagv - sukkerfri eller ikke.

Lurer litt på hvorfor? har ikke tenkt tanken selv enda, men ser ikke hva som er problematisk med sukkerfri. Vi drakk stort sett saft til middag da jeg var liten.

Skrevet

Vi gjør som dere. Jeg har blitt forbauset når vi har hatt besøksgrupper, og besøkende barn reagerer med skuffelse på vannmuggen - drikker ikke de fleste vann til middag ?

Skrevet

Vi drikker vann så sant jeg rekker å lage det til først, min mann er desverre av den oppfatning at vann til mat er for kjedelig. Men... sakte men sikkert skal han omvendes... Og dessuten er det som oftest jeg som lager det til. Men i helgene drikkes det brus......

Skrevet

Lurer litt på hvorfor? har ikke tenkt tanken selv enda, men ser ikke hva som er problematisk med sukkerfri. Vi drakk stort sett saft til middag da jeg var liten.

1) Det er skadelig for tennene:

22 prosent av treåringene på Nedre Romerike har hull i tennene. – Sjokkerende, mener overtannlege Live Kristine Utnes.

(...)

De sukkerfrie saftvariantene som det er blitt stadig flere av på markedet, er heller ikke noe godt alternativ, fortsetter hun.

Disse inneholder riktignok ikke sukker og gir dermed et lavere kaloriinntak, men de har like lav ph-verdi som sukkerholdig saft, og er dermed like skadelig for tennene som vanlig saft, forteller hun.

Hele artikkelen kan du lese her: http://www.rb.no/lokale_nyheter/article1246628.ece

2) Hverken sukker eller kunstig søtningsstoff er bra i store mengder - det er udiskutablet. Og når vi får i oss dette fra så mye mat allerede, er det vel ikke nødvendig å drikke det i tillegg?

Skrevet

1) Det er skadelig for tennene:

22 prosent av treåringene på Nedre Romerike har hull i tennene. – Sjokkerende, mener overtannlege Live Kristine Utnes.

(...)

De sukkerfrie saftvariantene som det er blitt stadig flere av på markedet, er heller ikke noe godt alternativ, fortsetter hun.

Disse inneholder riktignok ikke sukker og gir dermed et lavere kaloriinntak, men de har like lav ph-verdi som sukkerholdig saft, og er dermed like skadelig for tennene som vanlig saft, forteller hun.

Hele artikkelen kan du lese her: http://www.rb.no/lokale_nyheter/article1246628.ece

2) Hverken sukker eller kunstig søtningsstoff er bra i store mengder - det er udiskutablet. Og når vi får i oss dette fra så mye mat allerede, er det vel ikke nødvendig å drikke det i tillegg?

Takk, skal lese artikelen når jeg får bedre tid :D

Skrevet

Begge mine hadde null hull! :)

(og vi bor da på Nedre Romerike....)

Skrevet

Vi drakk alltid saft før :roll: , det er sambo som har fått oss over på andre tanker...

En av grunnene til at vi drakk saft var at det smaker bedre. Men, vet at det er sunnere med vann, og vi drikker det stort sett nå.

Før ga jeg sønnen min saft alltid til mat fordi han ikke likte melk, og det blir litt kjedelig å bare drikke vann hele dagen...

Nå får han med seg en flaske saft på skolen, men utover det drikker han vann.

Og så har han vent seg til melk, så han drikker gjerne et glass til frokost og et til kvelds.

Jeg var fæl til å gi han saft da han var mindre. Var bevisstløs i forhold til sukker i safta. Da han var 5 år, tror jeg, var vi hos tannlegen. Han hadde to små begynnende hull og jeg ble kjempeoverrasket, for han er jo så flink til å pusse tennene. Og da sa tannlegen at det er saften som gjør det. Saften og syren angriper tennene igjen og igjen gjennom hele dagen hvis det blir drukket hele tiden og tennene rekker ikke å komme seg før neste angrep.

Og da begynte jeg med vann til han... Utenom måltidene... som nå også er viet til vann...

Skrevet

Syns melk smaker best, jeg...

Skrevet

Sønnen min sluttet helt plutselig å drikke melk da han var tre år. Siden det har han bare drukket vann. Saft drikker han heller ikke. Han drikker vann til brødmat, kaker, middag osv., så det er mulig! Dumt av foreldre å gi saft bare fordi de synes det ser kjedelig ut med vann selv.

Skrevet

I helgene får eldstemann drikke brus til middagen og lørdagsgodtet, men spør ofte om en vannglass i tillegg til brusglasset. Og det er så lurt!!! Skulle ønske jeg var like flink! Ingenting er jo som vann når man er tørst.

Fireåringen vil ikke ha brus og drikker vann eller saft/juice isteden.

Skrevet

Hverken sukker eller kunstig søtningsstoff er bra i store mengder - det er udiskutablet. Og når vi får i oss dette fra så mye mat allerede, er det vel ikke nødvendig å drikke det i tillegg?

Vi drikker sukkerfri saft til middag, fordi det smaker bedre. Optimalt kunne vi sikkert drukket vann, men siden vi generelt har et sunt, balansert kosthold, syns jeg det er greit med saft. Et glass sukkerfri saft om dagen kan knapt nok kalles store mengder. Det hadde vært annerledes om vi gikk og smådrakk saft hele dagen.

Ingen klarer å gjennomføre et 100% sunt kosthold, så det får være opp til den enkelte hvilke ting man syns er greit. Hos oss er saft til middag en av dem.

Treåringen drikker ikke brus, men han får eplejuice til "godt".

Jeg fikk forøvrig saft til middag hver dag i oppveksten, og har ennå ikke hatt noen hull (er 31 år).

Skrevet

Jeg drikker vann på hverdagene- også til sånne ting som pannekaker og grøt (da drikker mannen og dattera vår melk)

I helgene derimot drikker vi brus til maten.

Skrevet

Vi drikker alltid melk til middag. I helgene er det som regel brus her også.

Skrevet

vi drikker ALLTID vann til middag, melk til frokost og kvelds og vann mellom måltidene. Sjelden gang saft.

Brus drikker vi bare lørdager, men med noen unntak.

Skrevet

Vi drakk alltid vann til middag da vi vokste opp, både hverdager og i helger. Saft drakk vi svært sjelden, til jul/påske/bursdager o.l. fikk vi brus. Så mye usunt som barn, og voksne, får i seg, synes jeg det er unødvendig å lære dem at de trenger noe søtt å drikke til middag.

Skrevet

Vi drikker rød husholdnings-saft til middag hver dag!! :):Nikke:

Det smaker bedre til middagen - bare derfor.

Både jeg og gubben er oppvokst med det, og slik har det bare blitt!

Ingenting jeg skammer meg over! :riste:

Saft drikkes kun til middags-måltidet. Ellers drikkes det vann eller melk. I helgene får lillegutt juice om han heller ønsker det, men som regel vil han ha saft. Minste lillegutt drikker bare vann eller melk. Har ikke introdusert saften enda... Han er snart 1,5 år.

Brus drikkes ytterst sjelden - lillegutt er ikke veldig glad i det og jeg drikker det overhodet ikke!

Lillegutt har aldri hatt hull i tennene, og tannlegen har gitt ham mye skryt av tennene hans!! :Nikke:

Som en annen sa tidligere: vi må ikke bli for hysteriske. Okej, så drikker vi 1 glass saft hver dag, men vi spiser ikke en sjokolade hver dag - ei heller sjokoladepålegg eller syltetøy på skiva daglig!

Alt med måte! :)

Forresten vet lillegutt at veldig mange drikker vann til maten. Alle er vi forskjellige og har ulike "tradisjoner" - han godtar det!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...