Gå til innhold

Straffe barn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Waco, det du skriver henger, som alltid, ikke på greip. Som Biloba skriver er det ingen tenåringer som gidder å legge seg tidlig. Jeg kan heller ikke tvinge et menneske til å sove..

Jeg er ikke far, men et nært familiemedlem,. Jeg er helt enig i at mor bør støtte meg, men det er lettere sagt enn gjort. Jeg gjør dette for henne, men det er ikke så lett. Hun mener at jeg er kjempestreng som ber han være inn til 22, og argumenterer med at det måtte hun være da hun var 16, men det er jo revnende likegyldig (og i en stor by med økende kriminalitet bør jo det være et argument for at han bør være inne enda tidligere).

Det er så vanskelig.. MEn syns forslaget om positiv forsterkning var VELDIG bra, og det skal prøves!

Anonymous poster hash: 38896...728
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke fosterhjem, og jeg er ikke mor. Jeg kan si så mye som at jeg er et annet familiemedlem, og den andre omsorgspersonen er mor. Mor har ikke penger og er i et annet land. Det er ikke omsorgssvikt eller noe i bildet, men vi har denne avtalen midlertidig frem til mor kommer til Norge.

Det er helt riktig at tenåringen ikke har noe særlig respekt for meg, og det er greit nok, jeg ønsker bare at mor skal være enig i at han trenger konsekvenser, noe han ikke har fått noe særlig av tidligere.

Jeg har prøvd å sette meg ned og snakke med han, men det er nyttesløst. Han lover bot og bedring hver gang han kommer for sent eller gjør noe galt, men dagen etter er det det samme. Konseptet "innestraff" hadde han aldri hørt om før...

Og her ligger nok sakens kjerne. Du er ikke mor, men oppfører deg som en streng bitch og bruker straff som løsning. Fullstengig på trynet spør du meg, og jeg skjønner godt at tenåringen agerer mot din latterlige oppførsel.

Anonymous poster hash: 38679...a10

Skrevet

Og her ligger nok sakens kjerne. Du er ikke mor, men oppfører deg som en streng bitch og bruker straff som løsning. Fullstengig på trynet spør du meg, og jeg skjønner godt at tenåringen agerer mot din latterlige oppførsel.

Anonymous poster hash: 38679...a10

Hva mener du gjør meg bitchete, og hva er latterlig oppførsel? Mener du at dårlig oppførsel ikke skal få konsekvenser?

Skrevet

De moren min gjorde da jeg var på den alderen var å vaske klær(som skal vaskes å f.eks. 30 grader) på en mye høyere temperatur. Klærne krympet og jeg mistet en del plagg.

Klærne ble ikke kastet etterpå, de ble gitt bort til organisasjoner.

Anonymous poster hash: 0e58e...2af

For en teit ting å gjøre. Talentløst.

Positiv og vennlig hilsen ydmyk gjest :-):-):-)

Anonymous poster hash: c8aa2...4f5

Skrevet

Du er en mor som har "midlertidig" omsorg?

Hvordan er det mulig - er du ikke moren?

Positiv hilsen vennlig gjest :-) :-)

Anonymous poster hash: c8aa2...4f5

Fint at du har sluttet med 20 emoticon etter hvert innlegg, men du burde slutte med den "positiv hilsen" også. Du virker nemlig det rake motsatte av positiv, heller en person som er ute etter å ta alle omsorgspersoner som ikke er biologisk mor eller far.

Get over it, du er bitter, men faktisk er det av og til andre som kan ta like godt vare på et barn enn de som fysisk lagde den.

Anonymous poster hash: 3f750...20d

Skrevet

Straff fungerer aldri, ofte tror jeg tilstanden bare kan bli forverret. Tror jeg heller ville ha brukt positiv forsterkning. Eks. hvis han kommer hjem kl 22 hele uken, så får han 500,-. Tror dette ville ha fungert mye bedre enn straff og konsekvenser. Siden du er midlertidig omsorgsperson så vil jeg også tro at denne ungdommen sliter med litt negativ bagasje, og derfor er litt i opposisjon. Vis at du bryr deg, bruk positiv forsterkning og snakk masse sammen. Lykke til!

Anonymous poster hash: 25dff...055

Hvordan skal det gagne han senere i livet? Gi han 500,- for å følge reglene? Det fungerer ikke sånn i den virkelige verden. Enig at straff ikke løser alt, men å belønne en person med penger for å oppføre seg som folk er ikke den rettte veien.

Anonymous poster hash: 56880...67f

Skrevet

Hvordan skal det gagne han senere i livet? Gi han 500,- for å følge reglene? Det fungerer ikke sånn i den virkelige verden. Enig at straff ikke løser alt, men å belønne en person med penger for å oppføre seg som folk er ikke den rettte veien.

Og hva er rett da? Tenker at jo mer en person gjør riktige ting, jo lettere blir det å fortsette slik. Selv om det er som du sier litt rart å få penger for å oppføre seg som folk.

Skrevet

Istedenfor å si hva som er feil med meg og konsekvenser/belønning, kan dere ikke komme med deres meninger om hva som BØR gjøres? :)

TS

Skrevet

Istedenfor å si hva som er feil med meg og konsekvenser/belønning, kan dere ikke komme med deres meninger om hva som BØR gjøres? :)

TS

Konsekvener og belønning. Er du ei slags bikkje? Forstår du ikke at mennesker er for smarte til det der?

Kan du forestille deg konsekvensen av å bli mislikt som oppdrager?

At de tingene du gjør, - gjør vondt verre?

Om du kunne bevise at alt du gjør er godt og riktig, ja da hadde det vært noe, men om det du gjør gjør større skade og øker motvilligheten? - ville du fremdeles fortsatt under dekke av "konsekvensanayse og konsekvenstenkning"?

Nå har jeg gitt deg forslag til det du skal gjøre, - det å være oppe sent er en straff og det å legge seg tidlig er en belønning. Jeg har litt småangst for mennesker som er glade i straff, særlig når de finner på begreper som konsekvenser uten å forstå hva begrepet egentlig betyr.

Som spurt tidligere, - kjenner du til konsekvensen av å straffe mennesker?

Skrevet

Og hva er rett da? Tenker at jo mer en person gjør riktige ting, jo lettere blir det å fortsette slik. Selv om det er som du sier litt rart å få penger for å oppføre seg som folk.

Og hva skal de gjøre den dagen de kommer ut i den virkelige verden og innser at ingen gir deg penger for å være hyggelig? At penger er noe man selv må jobbe hardt for å ha? Det er som å be om enda en drittunge sendt ut i verden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...