AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #1 Skrevet 18. august 2015 Hvilke konsekvenser gir dere tenåringer som ikke kommer inn når de skal, ikke rydder eller oppfører seg dårlig? Jeg har midlertidig omsorg for en 16åring som ikke hører, ikke har respekt og som bare krever og krever. Omsorgsperson nummer to er helt uenig i konsekvensene jeg gir og innetider. Jeg mener at han skal være inne klokken 10 når han skal på skolen dagen etter, fordi han nekter å legge seg før langt utpå natta, og klokken 00.00 i helger og ferier. Dette overholder han ikke, og driter rett og slett i det jeg sier. Konsekvensene jeg gir er å ikke gi han penger, at han ikke får spille Playstation og innestraff. Omsorgsperson nummer to mener jeg er altfor streng med innetidene, og at det ikke kommer noe godt ut av innestaff, samt at han må ha penger til å ha det gøy. Hva tenker dere? Hvilke konsekvenser fungerte for dere da dere var 16, og hvilke konsekvenser gir dere/ville dere gitt nå? Er jeg for streng med innetider? Anonymous poster hash: 38896...728
Fraggzy Skrevet 18. august 2015 #2 Skrevet 18. august 2015 Du har helt rett i å ikke betale han penger for å være ulydig iaffall, men ikke se bort i fra at mor gir han penger når du sier at han ikke får det fra deg når han er ulydig. 1
Hectine Skrevet 18. august 2015 #3 Skrevet 18. august 2015 Siden du sir "omsorgsperson", er du kanskje ikke forelder til gutten? Jeg kan tenke meg at siden du sier dere er midlertidig omsorgspersoner, så kanskje det har noe med at han ikke føler at dere bestemmer over ham? Jeg har en bror som oppfører seg ganske likt, og med han er det nytteløst å straffe. Da blir ting bare verre. Har du prøvd å snakke med ham og forklart hvorfor du mener slik og slik, og hvorfor hvis han ikke gjør som du sier-blir straffet?
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #4 Skrevet 18. august 2015 Hvilke konsekvenser gir dere tenåringer som ikke kommer inn når de skal, ikke rydder eller oppfører seg dårlig? Jeg har midlertidig omsorg for en 16åring som ikke hører, ikke har respekt og som bare krever og krever. Omsorgsperson nummer to er helt uenig i konsekvensene jeg gir og innetider. Jeg mener at han skal være inne klokken 10 når han skal på skolen dagen etter, fordi han nekter å legge seg før langt utpå natta, og klokken 00.00 i helger og ferier. Dette overholder han ikke, og driter rett og slett i det jeg sier. Konsekvensene jeg gir er å ikke gi han penger, at han ikke får spille Playstation og innestraff. Omsorgsperson nummer to mener jeg er altfor streng med innetidene, og at det ikke kommer noe godt ut av innestaff, samt at han må ha penger til å ha det gøy. Hva tenker dere? Hvilke konsekvenser fungerte for dere da dere var 16, og hvilke konsekvenser gir dere/ville dere gitt nå? Er jeg for streng med innetider?Anonymous poster hash: 38896...728 Du er en mor som har "midlertidig" omsorg? Hvordan er det mulig - er du ikke moren? Positiv hilsen vennlig gjest :-) :-)Anonymous poster hash: c8aa2...4f5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #6 Skrevet 18. august 2015 Det er ikke fosterhjem, og jeg er ikke mor. Jeg kan si så mye som at jeg er et annet familiemedlem, og den andre omsorgspersonen er mor. Mor har ikke penger og er i et annet land. Det er ikke omsorgssvikt eller noe i bildet, men vi har denne avtalen midlertidig frem til mor kommer til Norge. Det er helt riktig at tenåringen ikke har noe særlig respekt for meg, og det er greit nok, jeg ønsker bare at mor skal være enig i at han trenger konsekvenser, noe han ikke har fått noe særlig av tidligere. Jeg har prøvd å sette meg ned og snakke med han, men det er nyttesløst. Han lover bot og bedring hver gang han kommer for sent eller gjør noe galt, men dagen etter er det det samme. Konseptet "innestraff" hadde han aldri hørt om før... Anonymous poster hash: 38896...728
Rakiana Skrevet 18. august 2015 #7 Skrevet 18. august 2015 Jeg fikk husarrest dersom jeg ikke overholdt innetider eller gjorde noe annet jeg ikke fikk lov til. Ingen ting var så kjedelig som å ikke få være med på det som skjedde på kveldene og i helgene en periode, så da ble det til at jeg fulgte reglene. Penger tjente jeg selv, så de kunne ikke noen ta i fra meg.
waco Skrevet 18. august 2015 #8 Skrevet 18. august 2015 Det er ikke fosterhjem, og jeg er ikke mor. Jeg kan si så mye som at jeg er et annet familiemedlem, og den andre omsorgspersonen er mor. Mor har ikke penger og er i et annet land. Det er ikke omsorgssvikt eller noe i bildet, men vi har denne avtalen midlertidig frem til mor kommer til Norge. Det er helt riktig at tenåringen ikke har noe særlig respekt for meg, og det er greit nok, jeg ønsker bare at mor skal være enig i at han trenger konsekvenser, noe han ikke har fått noe særlig av tidligere. Jeg har prøvd å sette meg ned og snakke med han, men det er nyttesløst. Han lover bot og bedring hver gang han kommer for sent eller gjør noe galt, men dagen etter er det det samme. Konseptet "innestraff" hadde han aldri hørt om før... Anonymous poster hash: 38896...728 Skal du straffe bare for å straffe? Eller for å få deg respekt? Hva er innestraff for noe? Og kjenner du konsekvensen av å straffe mennesker?
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #9 Skrevet 18. august 2015 Straff fungerer aldri, ofte tror jeg tilstanden bare kan bli forverret. Tror jeg heller ville ha brukt positiv forsterkning. Eks. hvis han kommer hjem kl 22 hele uken, så får han 500,-. Tror dette ville ha fungert mye bedre enn straff og konsekvenser. Siden du er midlertidig omsorgsperson så vil jeg også tro at denne ungdommen sliter med litt negativ bagasje, og derfor er litt i opposisjon. Vis at du bryr deg, bruk positiv forsterkning og snakk masse sammen. Lykke til! Anonymous poster hash: 25dff...055
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #10 Skrevet 18. august 2015 Du er en mor som har "midlertidig" omsorg? Hvordan er det mulig - er du ikke moren? Positiv hilsen vennlig gjest :-) :-)Anonymous poster hash: c8aa2...4f5 Kanskje ikke moren er særlig egnet som omsorgsperson... Anonymous poster hash: 25dff...055
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #11 Skrevet 18. august 2015 Jeg fikk husarrest dersom jeg ikke overholdt innetider eller gjorde noe annet jeg ikke fikk lov til. Ingen ting var så kjedelig som å ikke få være med på det som skjedde på kveldene og i helgene en periode, så da ble det til at jeg fulgte reglene. Penger tjente jeg selv, så de kunne ikke noen ta i fra meg. Det er det jeg også tenker, men han driter i det, og går bare ut. Steller jeg meg foran døren bruker han makt for å komme seg ut.. Skal du straffe bare for å straffe? Eller for å få deg respekt? Hva er innestraff for noe? Og kjenner du konsekvensen av å straffe mennesker? Er du dum, eller bare fremstår du sånn? Jeg er så lei av deg. Straff trenger ikke være noe voldsomt negativt. Konsekvenser må dessverre gis noen ganger for at ting skal fungere. Hvis du har en jobb, kommer drita på jobb og spyr på sjefen, skal sjefen la deg fortsette uten konsekvenser, eller er oppsigelse en rimelig konsekvens? Innestraff skjønner du sjæl, han får ikke gå ut å ha det gøy med vennene sine. Straff fungerer aldri, ofte tror jeg tilstanden bare kan bli forverret. Tror jeg heller ville ha brukt positiv forsterkning. Eks. hvis han kommer hjem kl 22 hele uken, så får han 500,-. Tror dette ville ha fungert mye bedre enn straff og konsekvenser. Siden du er midlertidig omsorgsperson så vil jeg også tro at denne ungdommen sliter med litt negativ bagasje, og derfor er litt i opposisjon. Vis at du bryr deg, bruk positiv forsterkning og snakk masse sammen. Lykke til! Anonymous poster hash: 25dff...055 Tusen takk for et supert tips, skal aboslutt prøve å gjøre det på denne måten! Det tror jeg faktisk kan fungere også! Kanskje ikke moren er særlig egnet som omsorgsperson... Anonymous poster hash: 25dff...055 Bortsett fra manglende evne til å gi konsekvenser er hun absolutt 100% som mor. Hva får deg til å si noe annet? Anonymous poster hash: 38896...728
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #12 Skrevet 18. august 2015 De moren min gjorde da jeg var på den alderen var å vaske klær(som skal vaskes å f.eks. 30 grader) på en mye høyere temperatur. Klærne krympet og jeg mistet en del plagg. Klærne ble ikke kastet etterpå, de ble gitt bort til organisasjoner. Anonymous poster hash: 0e58e...2af
waco Skrevet 18. august 2015 #13 Skrevet 18. august 2015 Er du dum, eller bare fremstår du sånn? Jeg er så lei av deg. Straff trenger ikke være noe voldsomt negativt. Konsekvenser må dessverre gis noen ganger for at ting skal fungere. Hvis du har en jobb, kommer drita på jobb og spyr på sjefen, skal sjefen la deg fortsette uten konsekvenser, eller er oppsigelse en rimelig konsekvens? Innestraff skjønner du sjæl, han får ikke gå ut å ha det gøy med vennene sine. Anonymous poster hash: 38896...728 Hvorfor kan du ikke være snill i stedet for? Om jeg skal disiplinere deg, - forklar meg hva slags straff som hadde fungert best på deg,- for at du skal være et snill og god omsorgsperson og ikke straffelysten og lei mennesker? Fortell!
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #14 Skrevet 18. august 2015 Hvorfor kan du ikke være snill i stedet for? Om jeg skal disiplinere deg, - forklar meg hva slags straff som hadde fungert best på deg,- for at du skal være et snill og god omsorgsperson og ikke straffelysten og lei mennesker? Fortell! Fordi du er irriterende og alltid kommer med idiotsvar, derfor. På meg fungerte innestraff og trekk av goder (som f.eks penger og det å se på tv). Fortell meg du da, Waco, hvordan du vil disiplineres? Anonymous poster hash: 38896...728 2
waco Skrevet 18. august 2015 #15 Skrevet 18. august 2015 Fordi du er irriterende og alltid kommer med idiotsvar, derfor. På meg fungerte innestraff og trekk av goder (som f.eks penger og det å se på tv). Fortell meg du da, Waco, hvordan du vil disiplineres? Anonymous poster hash: 38896...728 Vel jeg er en mann av erfaring så jeg ville nok heller fokusert på fordelene ved å legge seg tidlig. Å legge seg sent er straff nok. Belønningen ligger i legge seg tidlig og kjenne hvor godt det er å våkne uthvilt, - den følelsen er bedre enn rikdom! Slik hadde jeg lagt det frem.
Biloba Skrevet 18. august 2015 #16 Skrevet 18. august 2015 Det er det jeg også tenker, men han driter i det, og går bare ut. Steller jeg meg foran døren bruker han makt for å komme seg ut.. Er du dum, eller bare fremstår du sånn? Jeg er så lei av deg. Straff trenger ikke være noe voldsomt negativt. Konsekvenser må dessverre gis noen ganger for at ting skal fungere. Hvis du har en jobb, kommer drita på jobb og spyr på sjefen, skal sjefen la deg fortsette uten konsekvenser, eller er oppsigelse en rimelig konsekvens? Innestraff skjønner du sjæl, han får ikke gå ut å ha det gøy med vennene sine. Tusen takk for et supert tips, skal aboslutt prøve å gjøre det på denne måten! Det tror jeg faktisk kan fungere også! Bortsett fra manglende evne til å gi konsekvenser er hun absolutt 100% som mor. Hva får deg til å si noe annet?Anonymous poster hash: 38896...728 Å få et barn til å respektere regler er da en vesentlig del av å være forelder. Hvis jeg skulle stille opp som "husvert" for en stor tenåring, hadde jeg forventet at tenåringen og tenåringens foreldre sto inne for at regler blir fulgt. Jeg vil ikke ha ansvar for at han rangler ute om nettene uten at jeg har kontroll på at det ikke skjer noe, og at han bruker makt mot deg er bare uhørt. Jeg hadde bedt mor ta affære og få ungdommen til å innrette seg, eller bedt henne finne en annen omsorgsløsning for ham mens hun er borte. Med mindre du er faren, selvfølgelig. Da må du bygge din egen autoritet, men du skal ikke behøve å kjempe for det hvis du gjør moren en privat tjeneste. Still betingelser!
waco Skrevet 18. august 2015 #17 Skrevet 18. august 2015 (endret) Aaah, jeg må skrive mer for det er ikke helt sikkert at du skjønte hva jeg mente. Dersom man legger frem at det å være oppe sent er en straff mot kroppen og det å legge seg tidlig er en belønning for kroppen så behøver ikke en som legger seg sent tilleggsstraffer. Kanskje han har vondt for å sove? Kanskje han har angst? Jeg vet ikke, for jeg kjenner han ikke slik som deg. Så derfor tenker jeg at det å straffe et menneske som straffer seg selv, - for å viser handlekraft for å bevise at en er maktesløs, - nei det går ikke an. Det finnes ingen ting i verden som gjør deg istand til å bestemme når et annet menneske skal sove, eller være våken. Det eneste du duger til er å være et godt forbilde. Ja jeg vet det er vanskelig å forstå dette her, men det er terapi å forstå og kjenne sin egen begrensning. Hvis det gikk an å fortelle ham eller enda bedre, - lære ham at det å legge seg er en belønning, og det å legge seg sent er en straff for sin egen kropp, ja da kan jo han selv avgjøre om han ønsker å straffe sin egen kropp, med å bestandig være trøtt, - uopplagt, uten energi, uten tiltak, uten lyst, - uten vilje, javel, - det får være opp til han selv. Men husk den dagen han sovner tidlig, og kjenner hvor deilig det er å være uthvilt, - å være opplagt, - kjenne mestring, masse energi, mye tiltak, lyst, vilje, vel det får jo være hans eget valg, - synes du ikke du snille gode omsorgsperson? Endret 18. august 2015 av waco
Biloba Skrevet 18. august 2015 #18 Skrevet 18. august 2015 Aaah, jeg må skrive mer for det er ikke helt sikkert at du skjønte hva jeg mente. Dersom man legger frem at det å være oppe sent er en straff mot kroppen og det å legge seg tidlig er en belønning for kroppen så behøver ikke en som legger seg sent tilleggsstraffer. Kanskje han har vondt for å sove? Kanskje han har angst? Jeg vet ikke, for jeg kjenner han ikke slik som deg. Så derfor tenker jeg at det å straffe et menneske som straffer seg selv, - for å viser handlekraft for å bevise at en er maktesløs, - nei det går ikke an. Det finnes ingen ting i verden som gjør deg istand til å bestemme når et annet menneske skal sove, eller være våken. Det eneste du duger til er å være et godt forbilde. Ja jeg vet det er vanskelig å forstå dette her, men det er terapi å forstå og kjenne sin egen begrensning. Hvis det gikk an å fortelle ham eller enda bedre, - lære ham at det å legge seg er en belønning, og det å legge seg sent er en straff for sin egen kropp, ja da kan jo han selv avgjøre om han ønsker å straffe sin egen kropp, med å bestandig være trøtt, - uopplagt, uten energi, uten tiltak, uten lyst, - uten vilje, javel, - det får være opp til han selv. Men husk den dagen han sovner tidlig, og kjenner hvor deilig det er å være uthvilt, - å være opplagt, - kjenne mestring, masse energi, mye tiltak, lyst, vilje, vel det får jo være hans eget valg, - synes du ikke du snille gode omsorgsperson? Har du prøvd å være forelder til en tenåring? De prioriterer sjelden personlig velvære og konsentrasjonsevne på skolen høyere enn å henge med venner, flørte, se filmer og game.
waco Skrevet 18. august 2015 #19 Skrevet 18. august 2015 Har du prøvd å være forelder til en tenåring? De prioriterer sjelden personlig velvære og konsentrasjonsevne på skolen høyere enn å henge med venner, flørte, se filmer og game. Ja det er et valg man tar. Eller tenkte du at du kunne på en eller annen mystisk måte ta andre menneskes valg og samtidig frarøve dem erfaring og livskunnskap? Var det litt sånn du tenkte at du ville?
Biloba Skrevet 18. august 2015 #20 Skrevet 18. august 2015 Ja det er et valg man tar. Eller tenkte du at du kunne på en eller annen mystisk måte ta andre menneskes valg og samtidig frarøve dem erfaring og livskunnskap? Var det litt sånn du tenkte at du ville? 16-åringer har fortsatt rett til at en voksen tar valg, eller godkjenner ungdommens valg. De er ikke myndige.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå