Gå til innhold

Feilbehandling

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg har fått feilbehandling av lege og pga dette havnet utenfor arbeidslivet. har meldt inn pasientskade til NPE og sak er igangsatt. Lege som er ansvarlig for skade har i sin forklaring til NPE vridd og vendt på opplysninger og levert inn falsk forklaring. Nå har jeg pga Legens manglende samarbeidsvilje opprettet sak på han til helsetilsynet. 

Jeg ser da på helsetilsynets sider eksempler på saker der leges uaktsomhet på flere punkter fører til at pasient dør eller får alvorlige men. reaksjon i sak er da at helsetilsynet gir legen en advarsel. 

Er det da noen hensikt å raportere inn leger til NPE og til helsetilsynet? hvis reaksjon fra dem på noe så alvorlig som dødsfall pga feil diagnose og mangelfull behandling? 

Legen har ikke skrevet utfyllende journaler men kun i stikkordsform noen få setninger (jeg har utskrift av originalene) , Men når han ble bedt av NPE om å sende inn redegjørelse for min skade ca 1 år senere hadde han svært detaljerte journaler. Jeg mener dette er på grensen til dokumentfalsk. 

Er det noen her som har lignende erfaringer? Der lege gjør alt for å forsøke å skjerme seg selv og frasi seg ansvar.

Og har evnt sak mot lege ført frem?

Jeg håper helsetilsynet tar denne saken på alvor og at denne legen og leger i lignende saker får en rettferdig reaksjon og ikke bare en advarsel.

Jeg har ikke gått inn på detaljer om skaden her men det er en alvorlig skade som har ført til at jeg har sluttet i arbeid og med det aller meste på fritid pga plager jeg har fått. Og dette synes legen det er greit å vri seg unna,lyve i uttalelser og forfalske journaler.

Verdens beste helsevesen?

Anonymous poster hash: 60a1f...2ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har fått feilbehandling av lege og pga dette havnet utenfor arbeidslivet. har meldt inn pasientskade til NPE og sak er igangsatt. Lege som er ansvarlig for skade har i sin forklaring til NPE vridd og vendt på opplysninger og levert inn falsk forklaring. Nå har jeg pga Legens manglende samarbeidsvilje opprettet sak på han til helsetilsynet. 

Jeg ser da på helsetilsynets sider eksempler på saker der leges uaktsomhet på flere punkter fører til at pasient dør eller får alvorlige men. reaksjon i sak er da at helsetilsynet gir legen en advarsel. 

Er det da noen hensikt å raportere inn leger til NPE og til helsetilsynet? hvis reaksjon fra dem på noe så alvorlig som dødsfall pga feil diagnose og mangelfull behandling? 

Legen har ikke skrevet utfyllende journaler men kun i stikkordsform noen få setninger (jeg har utskrift av originalene) , Men når han ble bedt av NPE om å sende inn redegjørelse for min skade ca 1 år senere hadde han svært detaljerte journaler. Jeg mener dette er på grensen til dokumentfalsk. 

Er det noen her som har lignende erfaringer? Der lege gjør alt for å forsøke å skjerme seg selv og frasi seg ansvar.

Jeg håper helsetilsynet tar denne saken på alvor og at denne legen og leger i lignende saker får en rettferdig reaksjon og ikke bare en advarsel.

Jeg har ikke gått inn på detaljer om skaden her men det er en alvorlig skade som har ført til at jeg har sluttet i arbeid og med det aller meste på fritid pga plager jeg har fått. Og dette synes legen det er greit å vri seg unna,lyve i uttalelser og forfalske journaler.

At én person, legen i dette tilfellet, gjør en dårlig jobb, gir deg desverre ikke mulighet til å stille spørsmålstegn ved hele helsevesenet.

Anonymous poster hash: d4c3e...1e7

• Liker 7
Skrevet

Du mister rett og slett min sympati når du mener hele helsevesenet er dårlig fordi en av flere hundretusen som er ansatt i helsevesenet muligens har gjort en feil. Hvis du mener det offentlige helsevesenet er så dårlig, så står du naturligvis fritt til å kontakte private behandlere og betale kostnaden for det, slik de må gjøre i mange andre land. Og så kan jeg bare minne deg på at mange av de som jobber i det private har hovedengasjementet sitt i det offentlige.

Jeg kjenner for øvrig til ett tilfelle der legens feil gjorde at pasienten døde, vedkommende fikk advarsel. Det var mange forhold som bidro til at situasjonen ble som den ble, bl.a rutinesvikt på flere plan, institusjonen der det skjedde ble pålagt endring av rutiner i etterkant. Jeg vet også at mange pasienter mener seg feilbehandlet uten faktisk å være det, det kan være uventet reaksjon på behandling, at behandling ikke virket eller at pasienten ikke fikk den behandlingen de hadde lyst på. Hvordan din sak blir videre avhenger av flere forhold; hva som var problemet i utgangspunktet, besluttningsgrunnlag for behandling, gjennomføring, oppfølging både av deg og behandler, sannsynlighet for bedring, forventet utvikling av sykdom/skade og behandlingens påvirkning osv. Helt umulig å si noe mer uten å vite hva det dreier seg om.   

Anonymous poster hash: a8ad1...f75
Skrevet

Hei,

Jeg jobber i NPE, og tenker det er noen ting jeg kan oppklare:

I saksbehandlingen i NPE har du rett til å kommentere alle dokumentene som kommer inn, slik som behandlingsstedets uttalelse, sakkyndigerklæring osv. Har du opplysninger som er relevante for saken din (som du eventuelt ikke har meldt inn), kan du melde dette inn til saksbehandler når som helst. På denne måten vil NPE få kjennskap til din versjon av historien.

En uavhengig spesialist, en sakkyndig, går gjennom saken din, for å vurdere om skaden du har fått kan skyldes behandlingen. Journalene er viktige dokumenter som den sakkyndige bruker, men den sakkyndige vurderer også andre dokumenter (f.eks. skademeldinga, uttalelser fra behandlingssted og pasient osv), og ser også på helheten (kan denne type behandling føre til en slik type skade?).

Dersom NPE fatter en avgjørelse du er uenig i, har du rett til å klage på saken til Pasientskadenemnda. Da vil du i så fall få en ny og uavhengig vurdering av saken.

Jeg mener det er viktig at du melder saken din til NPE, hvis du mener at skaden din kan skyldes behandlingen. Dersom NPE mener at skaden du har fått skyldes feilbehandling, har du rett til erstatning. NPE har derimot inget oppfølgingsansvar knytta til helsepersonellet (legen i dette tilfellet) som har utført behandlingen, det er det Helsetilsynet som har i oppgave å følge opp.

Derfor er det sikkert også lurt å melde saken til Helsetilsynet, slik at de kan følge opp den delen av saken.

Anonymous poster hash: b15ae...097
  • Liker 1
  • 2 måneder senere...
Skrevet

At én person, legen i dette tilfellet, gjør en dårlig jobb, gir deg desverre ikke mulighet til å stille spørsmålstegn ved hele helsevesenet.

Anonymous poster hash: d4c3e...1e7

Enig, det var ikke min hensikt å fremstille det slik, Så jeg beklager den uttalelsen. Jeg har blitt dårlig behandlet av den ene legen dette gjelder. 

Skrevet

Du mister rett og slett min sympati når du mener hele helsevesenet er dårlig fordi en av flere hundretusen som er ansatt i helsevesenet muligens har gjort en feil. Hvis du mener det offentlige helsevesenet er så dårlig, så står du naturligvis fritt til å kontakte private behandlere og betale kostnaden for det, slik de må gjøre i mange andre land. Og så kan jeg bare minne deg på at mange av de som jobber i det private har hovedengasjementet sitt i det offentlige.

Jeg kjenner for øvrig til ett tilfelle der legens feil gjorde at pasienten døde, vedkommende fikk advarsel. Det var mange forhold som bidro til at situasjonen ble som den ble, bl.a rutinesvikt på flere plan, institusjonen der det skjedde ble pålagt endring av rutiner i etterkant. Jeg vet også at mange pasienter mener seg feilbehandlet uten faktisk å være det, det kan være uventet reaksjon på behandling, at behandling ikke virket eller at pasienten ikke fikk den behandlingen de hadde lyst på. Hvordan din sak blir videre avhenger av flere forhold; hva som var problemet i utgangspunktet, besluttningsgrunnlag for behandling, gjennomføring, oppfølging både av deg og behandler, sannsynlighet for bedring, forventet utvikling av sykdom/skade og behandlingens påvirkning osv. Helt umulig å si noe mer uten å vite hva det dreier seg om.   

Anonymous poster hash: a8ad1...f75

Takk for svar, Og ja jeg er enig i at jeg uttalte meg utydelig og litt usaklig, Jeg mener ikke at hele helsevesenet er dårlig. Jeg ser at det fremstår slik i ettertid, og beklager det. Det var ikke min hensikt å fremstille det slik. 

Det var i mitt tilfelle også flere forhold som bidro til at jeg fikk skade. Litt for mange snarveier ble tatt og viktige rutiner ble ikke fulgt.

,Legen har brutt flere paragrafer i pasient og brukerrettighetsloven, Jeg ble fratatt mine rettigheter og meget viktig informasjon som ville vært svært avgjørende for mitt valg av behandling. Jeg fikk mine plager som følge av behandling, ikke som en forverring av sykdom/plager jeg allerede hadde. I mitt tilfelle har jeg bevis som viser årsakssammenheng tydelig. Lege har også gitt uriktig uttalelse i sine svar til NPE og helsetilsynet, der viser legen til henvisning på meg med de plager jeg fikk ETTER skade. Dette er en henvisning som ikke eksisterer men en falsk uttale fra legen. Legen har også vridd og vendt på alle detaljer for å skjerme seg selv og dermed fremstilles jeg som en løgner/hypokonder.

Jeg har meldt inn skade til NPE og meldt inn pliktbrudd til helsetilsynet. Min motivasjon for å melde inn pliktbrudd til helsetilsynet er å bedre kvalitet og sikkerhet på den helsehjelp andre pasienter som kommer i kontakt med denne legen får. jeg kommer jo aldri til å be om behandling hos denne legen igjen.

Jeg håper og tror at helsetilsynet gir legen de nødvendige varsler/reaksjoner slik at rutiner blir bedret og regelverk blir fulgt. 

Skrevet

Jeg er trådstarter: Jeg beklager usaklig kommentar ang. verdens beste helsevesen. Det var ikke min hensikt å fremstille det slik.

Dette gjelder ikke helsevesenet i sin helhet men EN Lege i privat praksis som har feilbehandlet meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...