AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #1 Skrevet 18. august 2015 Jeg jeg brukt Linux i flere år nå, hovedsaklig Ubuntu, men også litt forskjellige utgaver, Lubuntu, Xubuntu, samt testet Mint og andre jeg sikkert ikke husker. Men på mine maskiner har det vært Ubuntu hele tiden. Etter 2. Windows-krasj i løpet av et år bestemte jeg meg for å permanent gå over på Linux. Som sagt, så gjort. Flere i familien er nå over på det samme. Det går og går, aldri problemer, annet enn ukjente programmer når enkelte ting skal gjøres for første gang. Vi er nå 5-6 stk som bruker dette i familien (kone, svigers osv). Siste var svigerfatter som overraskende tok sjansen på å prøve, og det ble Xubuntu. 6 mnd etterpå er det ikke vært noen problemer. Han bruker Webmail og Finn og printer i blant noen sider. Multi-Blekkskriveren hans gikk smertefritt å installere (Xubuntu fant den uten problem, men vi måtte lete litt etter rett skuff-valg). Openoffice eller Libreoffice har jo full Officepakke mer enn godt nok for de fleste som ikke har grodd fast i Microsoft Office på gammel vane. Utallige programpakker tilgjengelig - installer og kjør - ikke noe restart. Men jeg er egentlig mest interessert i å høre hvordan andre har hatt erfaringer med å prøve dette. Vellykket eller mislykket? Hva gikk eventuelt galt? Anonymous poster hash: 23e8b...e38
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #2 Skrevet 18. august 2015 Har brukt ubuntu i mange år, gikk smertefritt. Lurte jeg på noe var det veldig lett å google seg til løsningen. Nå bruker jeg win 8.1 og win 10, overgangen dit gikk også smertefritt. Mer smertefritt for meg enn andre føler jeg. Anonymous poster hash: 7c623...324
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #3 Skrevet 18. august 2015 Jeg ville heller kjørt lxde-ubuntu fremfor xfce-ubuntu. Lxde er et finere grensesnitt, mer intuitivt, særlig for en som kommer rett fra Windows. Xfce ser alt for mye ut som om det er fra 90-tallet. Personlig foretrekker jeg KDE. Jeg brukte suse i lang tid. Helt fra den tid da det het S.u.S.E. For meg er det bare verktøy. Det er ikke bedre enn, på samme måte som Windows ikke er bedre enn (men aldri vært noen fan av mac, det skal sies). Selv om steam har kommet til linux så er det fortsatt Windows jeg bruker når jeg skal spille. Anonymous poster hash: 3525d...46d
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #4 Skrevet 18. august 2015 Ubuntu og dets varianter blir bare bedre og bedre etter min erfaring, og ikke meg i mot å bruke det privat. Driverstøtten har blitt mye bedre de siste 10-15 årene, og jeg opplever sjeldnere og sjeldnere at noe ikke er støttet. Har til og med noen få eksempler på at ting som det ikke var driverstøtte på MS update, så var støtten der på Ubuntu "out of the box". Men jeg vil likevel ikke rulle over familien på det, har mange familiemedlemmer som er lite tech savvy, der selv en ganske liten endring i det grafiske grensesnittet ville ført til store frustrasjoner. Selv om man får distroer som ligner på Windows er det jo fortsatt en og annen forskjell, og for min families del ville det vært nok til å hive maskinen ut av vinduet Har også jobbet med drift av maskiner og nettverk profesjonelt og der jeg jobbet ville det vært toalt meningsløst å gå over til Linux. Mye av programvaren som ble brukt fantes stort sett bare til Windows, og det var også et lite tech-savvy miljø der det i så fall måtte ha blitt gjort store investeringer i opplæring og tilpasning av programvare. Store organisasjoner har det med å ha mange avhengigheter, og bytter man ut operativsystemet er det nesten garantert at man bryter flere av dem, dette må løses opp i før man kan rulle over i et helt nytt operativsystem. Og utfordringen i organisasjoner i dag er et ressursene til å gjøre slike store jobber som regel ikke finnes, da er det ofte mest rasjonelt å holde på plattformen man allerde har. Selv om Windows er lisensbelagt er selve lisenskostnadene gjerne bare en liten del av de totale kostnadene for å holde det drivende, og hos oss hadde det ikke vært vanskelig å overskride budsjettene ganske heftig tatt i betraktning opplæring og tilpasning av et nytt OS. Arbeidskraft koster som regel mye mer enn lisenskostnader over tid, særlig i et høykostland som Norge. Samtidig har jeg også jobbet i miljøer der man gjerne har teknisk programvare som kjører på Linux, så der er jo avhengighetene "motsatt", og det ville vært en like stor jobb å migrere til Windows som motsatt. Har man ikke mange avhengigheter og folk som faktisk takler litt forandring, så er det ikke noe i veien for å gi en migrering til Ubuntu et forsøk i det minste. En fordel man vil oppnå er mindre malware, siden det finnes langt mindre av dette til Linux. Pakkeverktøyene som yum osv. er også noe som minsker risikoen for at man installerer "skit" på maskinen, da alle de offisielle pakkene er kvalifisert av kildene. Avanserte brukere finner ikke alltid alt man trenger, så det *kan* hende man må ut å laste ned andre binærfiler, evt. kompilere selv iblant, men erfaringsmessig er dette meget sjelden, da antall pakker (og kvaliteten på dem) bare blir større. Anonymous poster hash: 74ca0...b6a
Okapi Skrevet 18. august 2015 #5 Skrevet 18. august 2015 Erfaringsmessig går det fint å prakke Ubuntu på sånne Facebook-, nettavis- og epostfolk. De som sliter er de som har brukt Windows lenge nok til å bli avhengige. Lettere å lære opp bestemødre enn tjueåringer.
Jonencloud Skrevet 18. august 2015 #6 Skrevet 18. august 2015 Linux funker greit til daglig bruk. har brukt diverse distroer, men jeg faller alltid tilbake til Windows hovedsaklig pga spill, men jeg har ubuntu på sekundær disk for når jeg vil eksperimentere
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå