AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #1 Skrevet 17. august 2015 Dett er et tenkt scenario. Ikke hyl om troll og lignende. Jeg prøver bare å belyse en situasjon, og vil ha innspill på dette. Det snakkes så mye om trygd og trygdesnyltere for tiden. Så hva med dette: La oss si at en person snylter og jukser til seg uføretrygd. Vi utgår i fra at personen får 18-22000 deromkring utbetalt (et tenkt scenario, så ikke kommenter at beløpet KAN være lavere eller høyere). Denne personen har da 100% fritid, nok penger til å dekke det meste av et vanlig liv med tilhørende utgifter. I tillegg har personen mulighet for å jobbe svart, om h*n tar av "fritiden" sin og vel og merke: Om h*n ønsker. Nå vet jeg ikke hva en svart timelønn kan ligge på, men 150 er vel ok? På fritiden kan personen drive med alt mulig av "hobbyer" og ha inntekt på dette også. Man kan vel regne med at samlet utbetaling pr mnd glatt kan ligge på 40000++. Man får altså halvparten i trygd og resten av å drive med det man liker aller best. (Hobbyene) Alt dette kan drives med med den største åpenhet, men minimal sjans til å bli tatt for det. De kan ha sin egen døgnrytme, gjøre som de vil, være full i ukedagene, spille til morgengry, drive med akkurat de det ønsker når på døgnet det måtte være. Spørsmålet blir da: Har de som gjør det slik egentlig vunnet i lotto? Anonymous poster hash: 43afb...54f
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #2 Skrevet 17. august 2015 Den logiske glippen ligger i initialbetingelsen "snylter og jukser seg til uføretrygd". Dette er ikke så enkelt som enkelte gjerne vil framstille det som. Den som har kapasitet til 1. å bruke masse energi på å "lure" systemet og 2. jobbe relativt mye svart har trolig også kapasitet til å få seg en bra utdannelse og en høyt betalt jobb som gir langt bedre utbytte og, på sikt, personlig frihet enn uføretrygd + svartpenger. Anonymous poster hash: 08c66...3f3 12
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #3 Skrevet 17. august 2015 Jeg er AB over som trykket post litt for tidlig: svaret blir dermed nei. I alle fall ikke toppgevinst. Mer 5 rette + tilleggstall, etter min mening. Anonymous poster hash: 08c66...3f3 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #4 Skrevet 17. august 2015 Den logiske glippen ligger i initialbetingelsen "snylter og jukser seg til uføretrygd". Dette er ikke så enkelt som enkelte gjerne vil framstille det som. Den som har kapasitet til 1. å bruke masse energi på å "lure" systemet og 2. jobbe relativt mye svart har trolig også kapasitet til å få seg en bra utdannelse og en høyt betalt jobb som gir langt bedre utbytte og, på sikt, personlig frihet enn uføretrygd + svartpenger. Anonymous poster hash: 08c66...3f3 Mulig. Men jeg tenkte altså på de som driver med dette pr. i dag. Ikke hva de KUNNE gjort. Anonymous poster hash: 43afb...54f
Gjest Gjest_Idja Skrevet 17. august 2015 #5 Skrevet 17. august 2015 Er vel på lik linje med at de som har ranet en bank har "vunnet i lotto". Mye mer risikabelt enn å vinne i lotto, da... Men hvis du absolutt vil sammenligne det sånn, så værsågod...
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #6 Skrevet 17. august 2015 Er vel på lik linje med at de som har ranet en bank har "vunnet i lotto". Mye mer risikabelt enn å vinne i lotto, da... Men hvis du absolutt vil sammenligne det sånn, så værsågod... Det jeg mente var at om en person bli ufør i en alder av 30 er det 37 år med trygd i vente, før pensjon (som også er trygd, ja) 20000 i mnd i 37 år (ikke tenk på at den stiger) er 8.880.000 uten å gjøre noe. Som en svært pen lottogevinst. Det er ikke det at "jeg absolutt skal sammenligne" men du ser poenget? 8.9 mill uten engang å ha kjøpt kupongen... Anonymous poster hash: 43afb...54f 1
Djungelvrål Skrevet 17. august 2015 #7 Skrevet 17. august 2015 Dett er et tenkt scenario. Ikke hyl om troll og lignende. Jeg prøver bare å belyse en situasjon, og vil ha innspill på dette. Det snakkes så mye om trygd og trygdesnyltere for tiden. Så hva med dette: La oss si at en person snylter og jukser til seg uføretrygd. Vi utgår i fra at personen får 18-22000 deromkring utbetalt (et tenkt scenario, så ikke kommenter at beløpet KAN være lavere eller høyere). Denne personen har da 100% fritid, nok penger til å dekke det meste av et vanlig liv med tilhørende utgifter. I tillegg har personen mulighet for å jobbe svart, om h*n tar av "fritiden" sin og vel og merke: Om h*n ønsker. Nå vet jeg ikke hva en svart timelønn kan ligge på, men 150 er vel ok? På fritiden kan personen drive med alt mulig av "hobbyer" og ha inntekt på dette også. Man kan vel regne med at samlet utbetaling pr mnd glatt kan ligge på 40000++. Man får altså halvparten i trygd og resten av å drive med det man liker aller best. (Hobbyene) Alt dette kan drives med med den største åpenhet, men minimal sjans til å bli tatt for det. De kan ha sin egen døgnrytme, gjøre som de vil, være full i ukedagene, spille til morgengry, drive med akkurat de det ønsker når på døgnet det måtte være. Spørsmålet blir da: Har de som gjør det slik egentlig vunnet i lotto? Anonymous poster hash: 43afb...54f Ja det har de og det er det mange som har her til lands! 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #8 Skrevet 17. august 2015 Det jeg mente var at om en person bli ufør i en alder av 30 er det 37 år med trygd i vente, før pensjon (som også er trygd, ja) 20000 i mnd i 37 år (ikke tenk på at den stiger) er 8.880.000 uten å gjøre noe. Som en svært pen lottogevinst. Det er ikke det at "jeg absolutt skal sammenligne" men du ser poenget? 8.9 mill uten engang å ha kjøpt kupongen... Anonymous poster hash: 43afb...54f Det som er glemt i regnskapet er tapet av sosial status, problemer med å finne seg partner og et stort forklaringsproblem til venner og familie. Det er neppe noe å trakte etter om man faktisk kan jobbe. Anonymous poster hash: bea09...3b4 1
Cowboy Lotte Skrevet 17. august 2015 #9 Skrevet 17. august 2015 (endret) Jeg mener at dette er en interessant debatt, og jo det er klart at noen er friske nok til å snylte samfunnet. Derfor er jeg for at trygder generelt skal bli strengere å få, og kanskje innføre aldersgrense på for eks. uføretrygd til 40 år som FRP foreslår. Jeg mener særlig at dagpenger skal reduseres til et minimum slik som sosialhjelp er, samtidig som sykepenger skal reduseres drastisk for å ikke friste folk til å lure seg syk noen ekstra måneder. Dette er alle gode tiltak som vil være bra og som også vil komme de som virkelig er syk nok til gode. Endret 17. august 2015 av Cowboy Lotte
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #10 Skrevet 17. august 2015 Er denne tråden en ny variant av han som var ufør og drev med musikkundervisning på si, og ikke skjønte at han måtte betale skattfordi alt han tjente gitt til å kjøpe bedre utstyr? Anonymous poster hash: 21748...580 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #11 Skrevet 17. august 2015 Den logiske glippen ligger i initialbetingelsen "snylter og jukser seg til uføretrygd". Dette er ikke så enkelt som enkelte gjerne vil framstille det som. Den som har kapasitet til 1. å bruke masse energi på å "lure" systemet og 2. jobbe relativt mye svart har trolig også kapasitet til å få seg en bra utdannelse og en høyt betalt jobb som gir langt bedre utbytte og, på sikt, personlig frihet enn uføretrygd + svartpenger.Anonymous poster hash: 08c66...3f3 Friheten til å gjøre hva man vil, når man vil, kan fint være mer verdifull enn en god jobb med god lønn. De fleste bruker jo mesteparten av dagen på jobb. Spørsmålet er jo hvorvidt man synes faktisk frihet målt i tid er mer verdt enn økonomisk frihet. I min lavtlønnede fulltidsjobb har jeg like mye utbetalt som en med en ok uføretrygd (17000,-). Jeg har verken økonomisk eller faktisk frihet. Å ha grei inntekt resten av livet og full frihet til å disponere tiden sin som man vil er som å vinne i lotto mener jeg. Jeg kan forstå det om det er slik at noen kunne tenke seg å bruke tid og krefter på å svindle seg til dette. Velferden her i Norge er helt ekstrem.Anonymous poster hash: 009ea...b27
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #12 Skrevet 18. august 2015 Det mest logiske når man er uføre er å baile Norge! Da er du 1 steg foran alle oss middelklasse Anonymous poster hash: 0fb3a...81f
Gjest Gjest_Idja Skrevet 18. august 2015 #13 Skrevet 18. august 2015 Det jeg mente var at om en person bli ufør i en alder av 30 er det 37 år med trygd i vente, før pensjon (som også er trygd, ja) 20000 i mnd i 37 år (ikke tenk på at den stiger) er 8.880.000 uten å gjøre noe. Som en svært pen lottogevinst. Det er ikke det at "jeg absolutt skal sammenligne" men du ser poenget? 8.9 mill uten engang å ha kjøpt kupongen...Anonymous poster hash: 43afb...54f Må innrømme at jeg ikke ser poenget? Ja, folk som svindler og stjeler kan være heldige og sitte igjen med en pen gevinst etter mye arbeid og må alltid sitte med risikoen for å bli tatt. Folk som ikke stjeler kan enten få trygd på ærlig vis (hvis de ER uføre) , eller jobbe og tjene enda mer enn de ville gjort på trygd. Hva er poenget ditt? Er det ikke ganske åpenbart at folk som svindler og stjeler (enten det nå er Nav eller banken de stjeler fra) gjør det for å få penger uten å behøve å jobbe hele livet? 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #14 Skrevet 18. august 2015 ar trolig også kapasitet til å få seg en bra utdannelse og en høyt betalt jobb som gir langt bedre utbytte og, på sikt, personlig frihet enn uføretrygd + svartpenger. Anonymous poster hash: 08c66...3f3 Akkurat dette er individ, selvsagt om du ønsker enn jobb utenfor middelklassen, da er det lotto om du treff hodet på spikeren. I mitt tilfelle vil en slik jobb eller annet være tap, har 100% fast stilling men har klausogforbi pga faste rutiner..Har planer om å gå ned i stilling når gjelden er ferdig (årevis) Anonymous poster hash: 0fb3a...81f
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #15 Skrevet 18. august 2015 Fortsatt mange som tror at man bare kan lure til seg uføretrygd??? Anonymous poster hash: 7d998...a97 3
Gullik Skrevet 18. august 2015 #16 Skrevet 18. august 2015 Denne personen har da 100% fritid, nok penger til å dekke det meste av et vanlig liv med tilhørende utgifter. I tillegg har personen mulighet for å jobbe svart, om h*n tar av "fritiden" sin og vel og merke: Om h*n ønsker. Nå vet jeg ikke hva en svart timelønn kan ligge på, men 150 er vel ok? På fritiden kan personen drive med alt mulig av "hobbyer" og ha inntekt på dette også. Man kan vel regne med at samlet utbetaling pr mnd glatt kan ligge på 40000++. Man får altså halvparten i trygd og resten av å drive med det man liker aller best. (Hobbyene) Alt dette kan drives med med den største åpenhet, men minimal sjans til å bli tatt for det. Anonymous poster hash: 43afb...54f Det er nok ikke "minimal" sjanse for å bli tatt for det hvis man sper på trygda med så mye hver måned.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #17 Skrevet 18. august 2015 Nei, å være kriminell er ikke som å ha vunnet i lotto. Vil vel si det er det motsatte egentlig. Dårlig karma kommer tilbake til en på et eller annet tidspunkt. Anonymous poster hash: aeac1...d55
Djungelvrål Skrevet 18. august 2015 #18 Skrevet 18. august 2015 Det som er glemt i regnskapet er tapet av sosial status, problemer med å finne seg partner og et stort forklaringsproblem til venner og familie. Det er neppe noe å trakte etter om man faktisk kan jobbe.Anonymous poster hash: bea09...3b4 Dette er så sosialt akseptert i 2015 at jeg ikke tror disse menneskene har noen som helst problem med å finne seg partnere. Det er verre å jobbe på McDonalds enn å motta trygd. Hvor er æren? 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #19 Skrevet 18. august 2015 Det er relativt få som snylter på uføretrygd, det er vanskelig å få. Men dagpenger og arbeidsavklaringspenger er det mange som gjør sånne ting på. For å få uføre må man igjennom såpass mye at de fleste gir det opp om de ikke virkelig er syke. Anonymous poster hash: 05f35...266 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #20 Skrevet 18. august 2015 Dette er så sosialt akseptert i 2015 at jeg ikke tror disse menneskene har noen som helst problem med å finne seg partnere. Det er verre å jobbe på McDonalds enn å motta trygd. Hvor er æren? Spør en som får uføretrygd om hva han/hun tror om det. Du skal se at de ikke synes det er verre å jobbe på McDonalds. Når man får uføretrygd, pleier man ikke være så dømmende, man får nok fordommer selv til å vite at man ikke vil behandle andre mennesker sånn. Anonymous poster hash: 05f35...266 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå