AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #1 Skrevet 17. august 2015 Vi bor i sentrale strøk og skal kjøpe nytt nå. Vurderer om vi skal ha rekkehus eller enebolig. Hva valgte du og hvorfor? Økonomisk klarer vi begge deler, men det er jo selvsagt en fordel at rekkehus er billigere.Anonymous poster hash: a1368...273
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #2 Skrevet 17. august 2015 Vår første bolig var rekkehus i et veletablert borettslag. Greit nok til å begynne med, men vi følte hele tiden at vi ikke hadde "landet" for godt. Fikk vårt første barn mens vi bodde der. Da barn nummer to var på vei, følte vi at det var på tide å ta et steg videre - som for oss betød å kjøpe enebolig. Hovedgrunnen var at vi ønsket vårt "eget" - altså at vi alene eide alt (selveier). Heldigvis ble drømmehuset vi hadde sett på en stund lagt ut for salg, og vi klinket til med bud før visning (i 2005 var det lov...). Huset ble vårt etter en intens budrunde med en annen familie og gleden var stor! Har bodde der siden og flytter nok ikke, slik det ser ut nå. Økonomisk gikk det omtrent ut på det samme, siden husleien i borettslaget var ganske høy. I tillegg har verdistigningen på eneboligen vært myyyye høyere enn rekkehuset, så det var en god investering :-) Både mannen min og jeg er oppvokst med enebolig, så jeg tror kanskje det er noe av grunnen til at det ikke var naturlig for oss å bli boende i rekkehus. Men - når vi blir eldre kommer vi nok til å kjøpe leilighet, for komfortens skyld ;.-) Så overtar kanskje ett av barna eneboligen på sikt. Anonymous poster hash: 38b2c...69f
Ciara Skrevet 17. august 2015 #3 Skrevet 17. august 2015 Det kommer så an på. Vi er veldig fornøyd med rekkehus. Jeg liker at det er så sosialt og at jeg har en nabo vegg i vegg, men for andre vil jo akkurat dét være et argument for enebolig En venninne av meg med små barn angrer litt på å ha flyttet i enebolig, for ungene holder seg stort sett i egne hager og møtes sjelden på lekeplassen. Men jeg tviler på ar det er sånn i alle eneboligstrøk, og med større barn spiller sånt plutselig mindre rolle.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #4 Skrevet 17. august 2015 Hahaha! For oss var det med naboer helt innpå stueveggen ett av argumentene for å kjøpe enebolig :-) Orker ikke tanken på å sitte på verandaen med naboen kun en skillevegg unna... Nei, takke meg til å ha litt "space" og kunne gjøre som man vil! Hilsen anonym 08:40 Anonymous poster hash: 38b2c...69f
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #5 Skrevet 17. august 2015 Bor i rekkehus (selveier), har ønsket oss enebolig lenge. Men, siden vi bor på enden (er bare tre boliger i rekken) har vi i sommer bygd på en del og kommet fram til at vi egentlig har det stort nok. Stesønnen er voksen og har flyttet ut, så da er vi bare to voksne og ett barn igjen og vi trenger faktisk ikke ikke mer enn tre soverom og en hageflekk. Så her blir det nok ikke enebolig allikevel. Anonymous poster hash: e4c9f...840
FantasDick Skrevet 17. august 2015 #6 Skrevet 17. august 2015 Kikket egentlig etter enebolig, men de fleste innen vår prisklasse var gamle, trengte oppussing, trengte nytt takk, drenering, hadde våte kjellere osv, så vi slo det rett og slett fra oss denne runden. Kjøpte oss ny tomannsbolig istedet (den ble ferdigstilt samme uka som vi overtok, så alt er helt nytt!) og angrer ikke. Føler tomannsbolig er perfekt for oss nå; nesten som enebolig (vi merker ikke stort til naboene) med hage både foran og bak, men mye billigere. Trengte hus kjapt fordi vi har en baby på vei, men neste gang har vi sikkert bedre tid til å finne den perfekte eneboligen.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #7 Skrevet 17. august 2015 Jeg venter bare på at de yngste barna flytter ut så vi kan flytte i leilighet igjen Både mannen min og jeg hater husmaling, gressklipping, snømåking og høye strømregninger, men endte opp i hus da vi fikk barn nummer fire og trengte plassen. Nå går de to yngste på vgs, så det er heldigvis ikke så lenge igjen. Anonymous poster hash: 8ed1b...107 1
Sol79 Skrevet 17. august 2015 #8 Skrevet 17. august 2015 Har du råd til det, så kjøp enebolig. Rekkehus med barn er trangt, liten hage og naboer altfor tett på.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #9 Skrevet 17. august 2015 Vi bor i et enderekkehus med fire soverom, selveier. Akkurat passe stor hage og verdens beste naboer. Jeg ville sett på beliggenhet og planløsning. Klart det er deilig med fire vegger for seg selv, men hvis man må langt unna sivilisasjonen er det jo dumt. Anonymous poster hash: d1648...b77 1
solitary shell Skrevet 17. august 2015 #10 Skrevet 17. august 2015 Enebolig, uten tvil. Jeg er glad for at vi kjøpte enebolig. Føler meg mer ''fri'' eller hvordan jeg skal si det. Er ikke så glad i å leve veldig tett innpå andre. Ironisk nok leier vi ut underetasjen, og det er også et pluss. Men hun som bor der er veldig rolig, slik som oss, så vi merker ikke så kjempemye til hverandre. Så har man jo som oftest større plass, og større hage man kan tukle med hvis man vil det. Det er vel spørs på mye, men jeg har bodd i enebolig hele livet så jeg kunne nok ikke tenkt meg noe annet. Eller, bodde i leilighet den lille perioden vi leide. Men mye bedre med enebolig, synes jeg iallefall.
Gjest Tigress Skrevet 17. august 2015 #11 Skrevet 17. august 2015 Rekkjehus er eigentleg ideelt for oss, ikkje så mykje hage å plukke brunsniglar i, trivelege naboar, alltid noko heime i området, alltid nokon som kan passe kattar. Likevel skal vi om nokre år ta over huset til foreldra mine: det har komme reglar som gjer at vi må bygge om delar av rekkjehusa, og dermed blir konstruksjonen heilt ubrukeleg for oss. Vi er lei oss for dette, for vi har det veldig fint. Gruer meg til svært tomt og hage og ansvaret for eksteriøret som følgjer med det svære huset. Gleder meg til golvvarme og bibliotek, og til å selje det og få mykje for det når vi blir gamle.
Jolene Skrevet 17. august 2015 #12 Skrevet 17. august 2015 Enebolig. Deilig å ikke ha naboer vegg i vegg. Neste hus vi skal kjøpe skal også være enebolig, fordi vi rett og slett ikke liker å bo "oppå" andre.
A4-livet Skrevet 17. august 2015 #13 Skrevet 17. august 2015 Vi bodde i rekkehus (midtseksjon) i tre år, nå bor vi i vertikalt delt tomannsbolig så blir jo som å bo i endeseksjon i rekkehus. Jeg hadde ikke valgt midtseksjon igjen, hvertfall ikke om det er et eldre og smalt rekkehus som det vi hadde. Slitsomt med bråk på begge sider og å ikke føle at du er alene i hagen. Her vi bor nå er seksjonene bredere og man slipper å sitte oppå naboen. At det er helt nytt gjør at vi ikke hører noe til naboene inne heller. Har alltid drømt om enebolig siden jeg er glad i hagearbeid og kunne tenke meg både kjøkkenhage, blomsterbed, bærbusker og frukttrær, men vi er så fornøyd med tomannsboligen at vi nok ikke kommer til å flytte herfra før vi er gamle og grå
Gjest chiki Skrevet 17. august 2015 #14 Skrevet 17. august 2015 Vi bor i 2 mannsbolig med 4 soverom. Er selveiger så kan gjøre som vi vil egentlig. Bor lengst vekk fra parkeringen så ingen som går forbi, og derfor kunne vi bygge svær veranda, og vi har en liten plen. Hører ikke noe til naboene:)
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #15 Skrevet 17. august 2015 Tenker at det kommer an på hvordan man vil bruke tiden sin også. Med en enebolig er det alltid noe som må gjøres: hagearbeid, vedlikehold og alt må du gjøre selv. Rekkehus eller flermannsbolig er gjerne et sameie der man kan leie folk til vedlikehold o.l, mindre hage å styre med osv... Er selv alene med to barn og bor i firemannsbolig. Passer perfekt siden hverken hagearbeid eller annet vedlikehold er noe jeg vil bruke tiden min på! :-) Anonymous poster hash: f963a...26a
Gjest Kritt Skrevet 17. august 2015 #16 Skrevet 17. august 2015 (endret) Om det ikke er et økonomisk spørsmål ville jeg aldri valgt rekkehus eller tomannsbolig fremfor enebolig (om andre faktorer er like). Følelsen av å kunne gå rundt husett. Kunne spille musikk på full guffe og slippe å høre naboens musikk og andre lyder bak veggen. Usjenert terrasse med avstand til naboen. Kunne gjøre som jeg/vi vil med husfasade og hage uten å måtte forhøre seg med naboen. I det hele tatt slippe å ha med naboer tett innpå seg å gjøre - man vet jo ikke hva slags mennesker det er (og jeg har hørt en del historier). Endret 17. august 2015 av Kritt
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #17 Skrevet 17. august 2015 Jeg ville strukket meg langt økonomisk for å få enebolig. Jeg vil ha mer avstand til naboene. Jeg har vokst opp i enebolig, og bor nå i blokk. Jeg sparer som en gal til å komme meg over i noe hvor jeg ikke har naboer vegg i vegg, og hvor altanen min ikke er adskilt fra naboen av kun en skillevegg. Anonymous poster hash: b5045...e45
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #18 Skrevet 17. august 2015 Vi har rekkehus i barnevennlig område. Kjempekoselig. Jeg ville ikke ha rekkehus men stortrives og er god venn med naboer med barn. Rekkehusene er laget smart og relativt nye så vi hører aldri naboene, og terassene er laget i små innhykk så man sitter ikke bare med skillevegg inn til naboen men har terasse for oss selv. På sikt ønsker vi nok noe større men det kunne gjerne blitt enderekkehus eller tomannsbolig på oss. Trives visst med litt mer nærhet til naboene, og ungene stortrives. Trives også med borettslag, liten husleie men mye vedlikehold dekkes. Har nylig fått skifta alle vinduer feks uten å betale noe. Anonymous poster hash: 1df00...d92
kokkos Skrevet 17. august 2015 #19 Skrevet 17. august 2015 Jeg er oppvokst i enebolig med stor hage og syntes det var fantastisk. Nå bor vi i rekkehus, og kunne ikke hatt det bedre sånn sett. Det henger sammen med at vi per nå overhodet ikke har overskudd til mer av hus og hage enn nåværende tilstand og knapt nok det, i tillegg til at det er kjempefint for barna (og dermed lettvint for oss) med lekekamerater rett utenfor døra, og at vi kommer veldig godt overens med naboene på hver side uten at det er "oversosialt". Om vi fremdeles bor her som pensjonister tviler jeg litt på, da vil jeg sikkert gjerne ha litt mer ro på søndagsmorraene
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #20 Skrevet 17. august 2015 Vokst opp i: meget stor enebolig, to store etasjer, stor terrasse og hage litt utenfor bysenteret men likevel nær. Har valgt og er storfornøyd med: Romslig selveier leilighet med balkong og gjesterom sentralt i stor by. Perfekt for barn og voksne. Liker dessuten ikke utvendig vedlikehold og hagearbeid. Liker best å bruke fritiden på reiser og fritidsaktiviteter.Anonymous poster hash: b528c...05a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå