Gå til innhold

Dere med menskopp, hjelp!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har kjøpt min første menskopp og sitter her i fortvilelse. Jeg får den inn, og den sitter slik at jeg ikke kjenner den. Men den er jo ikke rund innvendig!? Den er heelt flat! Hvertfall så langt jeg kan kjenne. Argh, jeg har prøvd å vende og vri så godt jeg kan, men den sitter bom fast. 

Har ikke "uka" nå slik at jeg kunne visst om den lekker eller ikke, men den skal vel være rund? Og i alle instruksjonene jeg har lest står det noe om at man skal vri den for å være sikker på at den er på plass, men jeg får jo ikke vridd den! :frustrert:  :kjempesinna:

Hjelp meg flinke KG-damer!   :frown:

Anonymous poster hash: 47be3...dc4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Den skal ha samme fasong når den er inni som den har når den er ute. Litt press på den slik at den blir litt oval kan gå greit hvis det er minimalt ellers så må man kjøpe en som er mindre og/eller fastere.

Men i ditt tilfelle så høres det ut som du har satt den inn feil og da lagt et type vakum som kjør den flat. Ta den ut og prøv igjen. Når du setter den inn igjen så dra den litt inn og ut og kjenn etter på vakumet mens du gjør det. Den skal liksom poppe på plass. Du kan alltids trykke den lengre inn etter poppet hvis den popper for langt ute. Håper du forstod den 😜

Endret av Lulilelu
Skrevet

Den skal ha samme fasong når den er inni som den har når den er ute. Litt press på den slik at den blir litt oval kan gå greit hvis det er minimalt ellers så må man kjøpe en som er mindre og/eller fastere.

Men i ditt tilfelle så høres det ut som du har satt den inn feil og da lagt et type vakum som kjør den flat. Ta den ut og prøv igjen. Når du setter den inn igjen så dra den litt inn og ut og kjenn etter på vakumet mens du gjør det. Den skal liksom poppe på plass. Du kan alltids trykke den lengre inn etter poppet hvis den popper for langt ute. Håper du forstod den

Tusentakk for svar! Jeg gjør noen tapre forsøk igjen imorgen :) Har minste størrelsen, og jeg bruker vanligvis de største tampongene jeg kan oppdrive, så den burde jo ikke være for stor :/ 

Skrevet

Er menskopp behagelig?

Anonymous poster hash: 06adf...bba
Skrevet

Tusentakk for svar! Jeg gjør noen tapre forsøk igjen imorgen :) Har minste størrelsen, og jeg bruker vanligvis de største tampongene jeg kan oppdrive, så den burde jo ikke være for stor :/

Gjør det 😊. Hvis du mener den minste størrelsen av de to vanlige "før og etter barn" så finnes det mange flere størrelser enn det. Det er også forskjell på mykhet. Jo kraftigere muskler du har, jo hardere kopp må du ha, uavhengig av størrelse.

Og tampongstørrelse har ingenting å si for hvilken størrelse du trenger.

Skrevet

I mangel på søvn har jeg prøvd igjen.. Koppen er +- 4x5 cm stor, og ganske fast i formen. Får den inn, den "gjør noe rart" men den blir ikke helt rund uansett hva jeg gjør? Den er hvertfall mer rund nå enn hva det var før jeg leste hva du skrev! :laugh: Den kan vel kanskje ikke bli helt rund, det er jo så mye "kjøtt" rundt som klemmer alle mulige veier, eller er jeg helt på bærtur nå?  :vetikke:

Eheh, en ting som er sikkert er hvert fall at dette innlegget inneholder alt for mye informasjon!  :fnise:

Skrevet

I mangel på søvn har jeg prøvd igjen.. Koppen er +- 4x5 cm stor, og ganske fast i formen. Får den inn, den "gjør noe rart" men den blir ikke helt rund uansett hva jeg gjør? Den er hvertfall mer rund nå enn hva det var før jeg leste hva du skrev! :laugh: Den kan vel kanskje ikke bli helt rund, det er jo så mye "kjøtt" rundt som klemmer alle mulige veier, eller er jeg helt på bærtur nå?  :vetikke:

Eheh, en ting som er sikkert er hvert fall at dette innlegget inneholder alt for mye informasjon!  :fnise:

:fnise: Da er det bra du er anonym  :fnise:

+- fungerer dessverre dårlig på menskopper siden det ofte bare er ett par millimeter forskjell mellom de.

Hva heter den du har? 

Den skal bli tilnærmet helt rund. Hvis den ikke blir det så er feil type eller så er det brukerfeil. 

Hvilken teknikk bruker du for å få den inn? Etter du har fått den inn har du prøvd å dra i den til det føles som den er godt på vei ut igjen, for å så dytte inn så langt det går, så ut, så inn. Den lager et vakuum når du drar det ut og åpner seg. Altså kun dra i tappen, ikke knip på koppen.

Skrevet

Hvordan setter du den inn? Det finnes mange ulike bretteteknikker for innføring. Prøv gjerne en annen metode enn du bruker nå. Jeg presser også nedover med bekkenmusklene når jeg har satt den inn, da bretter den seg fortere ut. 

Anonymous poster hash: d3c71...1f0
Skrevet

Du er sikkert sånn som meg. Jeg har brukt kopp siden mars, og har nå ganske god kontroll på koppen i min kropp.

Med meg folder den seg ikke ut slik den er på utsiden, men den er mer utfoldet og flatklemt. Altså ikke rund, men mer oval.

Og den lekker ikke hos meg, så da antar jeg at min kropp er sånn.. :)

Jeg slet med å vri koppen rundt i begynnelsen. Nå setter jeg den inn i en litt avslappet C-fold, og så dytter jeg en finger inn for å kjenne om den har folder seg litt ut, før jeg vrir på koppen nederst (-ikke i den tuppen, men i bunnen på koppen). Så drar jeg forsiktig i tuppen for å kjenne om den glir lett ut, eller om jeg møter litt motstand.

Motstand = satt inn rett

Jeg synes forresten det er lettest å sette koppen på plass når den ikke er helt tørr, så jeg skyller den alltid før jeg setter den inn.

Jeg elsker koppen min! Går aldri tilbake til tamponger! :)

Skrevet

Enig med det som sies over, om ulike størrelser osv. Meluna har mye å velge i, jeg er kjempefornøyd med mine.

Jeg synes det er enklest å bruke en C-fold, og sette koppen inn slik at endene på C-en vender bakover/nedover, om det gir mening. Koppen folder seg altså ut i retning mot rumpa. Da virker det å være mindre motstand enn om koppen skal brette seg ut "fremover/opp". Til slutt kjenner jeg rundt bakkanten med en finger og da popper den som regel helt ut hvis den ikke var det allerede.

:rodme: Hmm ja...Tar anonym jeg og.

Anonymous poster hash: 6a2ca...6fa
Skrevet

Enig med det som sies over, om ulike størrelser osv. Meluna har mye å velge i, jeg er kjempefornøyd med mine.

Jeg synes det er enklest å bruke en C-fold, og sette koppen inn slik at endene på C-en vender bakover/nedover, om det gir mening. Koppen folder seg altså ut i retning mot rumpa. Da virker det å være mindre motstand enn om koppen skal brette seg ut "fremover/opp". Til slutt kjenner jeg rundt bakkanten med en finger og da popper den som regel helt ut hvis den ikke var det allerede.

:rodme: Hmm ja...Tar anonym jeg og.

Anonymous poster hash: 6a2ca...6fa

Ja det samme gjør jeg også nå når jeg leser det  :fnise: , bare at jeg tar den inn med endene på C-en oppover og så snur jeg den nedover på veien inn. 

Skrevet

Jeg har brukt kopp i mange år, og den er aldri helt rund hos meg. Den er alltid oval og jeg har aldri fått til å vri den rundt. Likevel kan jeg huske to eller tre lekkasjer på alle disse årene, og det har vært når jeg har hatt ekstremblødning pga kobberspiral.

Skrevet

Takk for hjelpa alle sammen! Jeg tror kanskje ikke den vil bli noe mer "utfoldet" enn den er nå, for den "plopper" inni meg :fnise: , men blir allikevel ikke helt rund. Tester den ut om ei uke, og så får jeg bare håpe at jeg lærer meg teknikken ordentlig etterhvert, må jo være mye lettere enn tampong når man får det til.

Nesten sånn at jeg gleder meg litt! :hoppe:

Skrevet

Jeg gledet meg også de første gangene💕 😊😂

Nå har jeg ikke lenger et dårlig forhold til mensen, nå er det helt ok å ha det, fordi jeg tenker ikke på det. Jeg føler meg så ren med koppen :) :)

Anonymous poster hash: 45657...044

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...