Gå til innhold

Tråkket over

Marina75

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tråkket over/vrikka benet forrige torsdag. Det er vondt i ankelen og utover på utsiden av foten. Var å trente aekobic i går og da var det som det blødde inne i foten. Har hørt at det ikke er skadelig å trene selv om det er vondt, men tar det lenger tid før det blir bra igjen da? :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer helkt an på hva slags skade det er. Noen ganger skal man trene andre ganger skal man ta det med ro. Snakk med en lege eller en fysioterapeut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal IKKE trene igjen før foten er uten hevelse og det ikke lenger gjør vondt!!! Du risikerer bare å gjøre vondt verre. Jeg har tråkket stygt over på venstre ankel fire ganger, og nest siste gangen gjorde jeg som du; ignorerte smertene og tok en joggetur. Jeg endte opp med betennelse....

Det tar kanskje en måned eller mer før du er helt smertefri, og etter det er det lurt å teipe ankelen med sportstape så du ikke river opp igjen skaden. Overtråkk er avrevne muskelfibre, og har du gjort det en gang, er det lett for at neste gang blir verre.

Aktiviteter jeg fikk anbefalt: sykling på ergometersykkel, svømming og trening på balansebrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det gjør vondt fordi kroppen vil hindre deg fra å gjøre noe... ; )

Men det er like viktig å ikek være helt i ro. Man må begyne å bevege seg fort, og vippeøvelser er essensielle.

Uten opptrening får man arrvev og svakere bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del tok det tre måneder før jeg var smertefri, og i mellomtiden forsøkte jeg å gjøre fornuftige øvelser, altså ingen aerobic eller step som involverer bevegelser sidelengs.

Smerte er et signal om at noe er galt, og må tas seriøst (selv om det er lettere sagt enn gjort :oops: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FØrst og fremst: Ikke tren mens foten er hoven. Jeg vil si minst 2 uker uten trening (du går tross alt på foten ellers, så noe belastning vil du få). Så kan du gå over til å trene opp foten igjen, det beste her er balansebrett (genialt også for å forebygge kneskader i tillegg til ankelskader). For all del: Støtt opp ankelen din i lang tid fremover, jeg kjøpte en stram støttesokk i stedet for å teipe. Du får også skinner som kan støtte, men jeg vil heller anbefale deg å holde deg unna trening der du har høy risiko for å tråkke over før du er bra igjen.

Jeg har tråkket over masse, og vet hva jeg snakker om. And trust me: Det er verd å ta pause en måned eller to for å hele ankelen skikkelig med en gang, jeg gjorde det ikke og gjorde vondt verre (har nå en konstant ustabil ankel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første gang jeg tråkket over, var jeg hos legen hun ville ikk egi meg krykker fordi man skulle gå på benet når man har tråkket over. Når det er sagt, du må ikke utsette de selv for situasjoner der du kan tråkke over igjen. Ikke sett deg med benet på en stol heller, ha press på foten (teip den opp i 90 grader). Hvis du har den slappt kan senene gro og bli for lange slik at du lettere tråkkerover senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar og gode råd. Skal prøve å holde meg litt mer i ro, :-? men jeg har makk i baken så det blir nok vanskelig. :P Kjøpte meg nye aerobic sko i går som gikk litt høyt opp over ankelen. Tenkte det kanskje kan gi litt støtte når jeg skal begynne å trene igjen. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er Imax skriver er VELDIG feil!....

Man skal trene mYE når man er skadet, særlig overtråkk. Med trening menes da restitusjon. Den begyner allerede etter 48 timer, da men tar på varme omslag for å få bort slaggstoffer. Så er det å bevege seg mye, og styrke det skadete området til slutt. Holder man seg i ro en mnd får man et arrvev som ikke er fleksibelt (fører lett til ny skade) og man får ikke strammet opp båndene heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...