AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #1 Skrevet 16. august 2015 fikk akkurat denne samtalen: Datter: Vi har sånn fadderuke nå og da må vi ut på byen med faddergruppen hele tiden, det er veldig dyrt! Kan jeg låne 3000 av deg til jeg får stipendet?" Altså jeg støtter henne selvsagt, men jeg innser jo at jeg aldri i verden får disse pengene tilbake. Hennes far støtter henne med 3000 i mnd. i tillegg til at jeg betaler hjemreiser og telefonregning. Hvor mye bruker dere på deres studentbarn? Anonymous poster hash: 7fdb2...ace
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #2 Skrevet 16. august 2015 Betalte alt selv.Anonymous poster hash: 36aab...874 14
Hectine Skrevet 16. august 2015 #3 Skrevet 16. august 2015 Si til henne at hun jo akkurat har fått 20 000 av storstipend. Bruk av disse Ellers er jo mye av studenttilværelsen å venne seg til at man kanskje må prioritere, og ikke kunne være med på alt som er dyrt. Slik er det bare. Hadde jeg vært deg hadde jeg sagt nei. 7
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #4 Skrevet 16. august 2015 Si til henne at hun jo akkurat har fått 20 000 av storstipend. Bruk av disse Ellers er jo mye av studenttilværelsen å venne seg til at man kanskje må prioritere, og ikke kunne være med på alt som er dyrt. Slik er det bare. Hadde jeg vært deg hadde jeg sagt nei. hun har ikke fått det enda. Det er det som er problrmet.... TS Anonymous poster hash: 7fdb2...ace
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #5 Skrevet 16. august 2015 hun har ikke fått det enda. Det er det som er problrmet.... TS Anonymous poster hash: 7fdb2...ace Har hun fått støtten fra faren sin da? Jeg kjenner ingen som får så mye av foreldrene sine, forresten. De som i det hele tatt får noe, får rundt 1000,- i mnd. Jeg fikk 1000,-/mnd det første året, og det hjalp kjempemye. Fadderuker er forskjellige, men om hun er blakk holder 1000 kr en god stund dersom man passer på alkoholmengden ute på byen Anonymous poster hash: 71236...aca
ViljaH Skrevet 16. august 2015 #6 Skrevet 16. august 2015 Hun trenger da ikke bælme i seg masse dyre drinker på byen? Fadderuker har vorspiel, så drikker man en-to øl på byen. Kan hun ikke bruke penger hun tjente på sommerjobben? 6
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #7 Skrevet 16. august 2015 fikk akkurat denne samtalen: Datter: Vi har sånn fadderuke nå og da må vi ut på byen med faddergruppen hele tiden, det er veldig dyrt! Kan jeg låne 3000 av deg til jeg får stipendet?" Altså jeg støtter henne selvsagt, men jeg innser jo at jeg aldri i verden får disse pengene tilbake. Hennes far støtter henne med 3000 i mnd. i tillegg til at jeg betaler hjemreiser og telefonregning. Hvor mye bruker dere på deres studentbarn? Anonymous poster hash: 7fdb2...ace Gjør en mellomting da f.eks, gi 1500 kr. Hun får nok storstipendet ganske så snart uansett. Hvis faren hennes støtter henne med 3000 kr i måneden, så vil dette si at hun snart får 20.000 i storstipend nå i august, og så 10.000 kr i mnd de neste månedene (7000 fra lånekassa + 3000 fra faren sin). Hadde hun sommerjobb også? Eventuell en sparekonto med konfirmasjonspenger/sommerjobb penger osv? Anonymous poster hash: d3178...131
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #8 Skrevet 16. august 2015 Veldig mange får ingenting fra foreldrene. Mange foreldre hjelper til med flytting og innkjøp av litt møbler. Men ellers tror jeg de fleste har lån/stipend, og så enten en helgejobb/deltidsjobb ved siden av, og iallfall sommerjobb. Men da vi var studenter fikk vi også litt hjelp til dyre tannlegeregninger/hjembillett (ikke tlf-regning), men kanskje vintersko. Anonymous poster hash: d3178...131
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #9 Skrevet 16. august 2015 Jeg er student. Bor på hybel, tar ut lån, jobber tre lørdager i måneden for ekstra penger, foreldrene mine betaler ikke en krone. Hvis jeg låner får de tilbake. Fin far gir meg noen hundrelapper i ny og ne, men hvorfor i all verden skal faren til din datter gi henne 3000 i måneden? Det må da være mer enn nok. Låne 3000 til hva i fadderuken? Bar hopping? Hvis hun trengte skolebøker hadde jeg skjønt det. Det er ikke dyrt å ha studentbarn. De klarer seg helt fint selv. Anonymous poster hash: 0e30a...937 11
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #10 Skrevet 16. august 2015 Det er ikke dyrt å ha student"barn" De er voksne som skal klare seg selv. Anonymous poster hash: c048f...519 10
Fraggzy Skrevet 16. august 2015 #11 Skrevet 16. august 2015 De færreste får støtte fra foreldre i det hele tatt, å få 3000 i månden per månde holder i MASSEVIS. Hun får heller skaffe seg en jobb der hun kan jobbe annenhver helg eller så. 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #12 Skrevet 16. august 2015 Hverken jeg eller søsknene mine fikk noe av foreldrene våre. Vi var da blitt voksne da vi studerte. Jeg kunne låne en tusenlapp kanskje 1-2 ganger i året, men det fikk de alltid igjen. Nå vet jeg at de hadde hjulpet meg om det hadde blitt krise, men det får da være måte på. De færreste jeg kjenner fikk noe støtte av foreldrene sine. Anonymous poster hash: 76166...8db 1
strawberry Skrevet 16. august 2015 #13 Skrevet 16. august 2015 Det spørs hva man gjør det til. Jeg har klart meg helt selv som student, ikke fått noe økonomisk hjelp. Jobber store deler av sommerferien og en helg i måneden. På grunn av dette har jeg lært meg å prioritere og spare, noe som bare har vært positivt! 1
frk91 Skrevet 16. august 2015 #14 Skrevet 16. august 2015 Jeg fikk endel støtte. 3000 kr i lommepenger + støtte til huslån, bilforsikring og hjemreise Det er opp til hver enkelt hvor mye de ønsker å støtte barnet sitt økonomisk. Om man ikke ønsker det, så ber man studenten om å skaffe seg deltidsjobb. 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #15 Skrevet 16. august 2015 som voksen student selv kan jeg kun si at det er utrolig viktig å få være med på ting.. men ser jo at det kan bli dyrt i lengden. Anonymous poster hash: 31da4...a9f
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #16 Skrevet 16. august 2015 Jeg hadde ikke lånt henne 3000 kr som hun kommer til å kaste bort på fyll og tull. Gi henne vintertøy, "gavekort" på tannlege og sånt som er dyrt i jul- og bursdagsgave. Den eneste situasjonen jeg kommer på hvor jeg ville gitt henne penger regelmessig var om hun ble kronisk syk og ikke kunne jobbe ved siden av studier, men da får man kanskje hjelp fra Nav så da faller vel det bort. Anonymous poster hash: 3cfbe...438 7
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #17 Skrevet 16. august 2015 fikk akkurat denne samtalen: Datter: Vi har sånn fadderuke nå og da må vi ut på byen med faddergruppen hele tiden, det er veldig dyrt! Kan jeg låne 3000 av deg til jeg får stipendet?" Altså jeg støtter henne selvsagt, men jeg innser jo at jeg aldri i verden får disse pengene tilbake. Hennes far støtter henne med 3000 i mnd. i tillegg til at jeg betaler hjemreiser og telefonregning. Hvor mye bruker dere på deres studentbarn?Anonymous poster hash: 7fdb2...ace MÅ ut I fadder uken, og HELETIDEN. Da blir det dyrt. Anonymous poster hash: a35d3...2b5 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #18 Skrevet 16. august 2015 Det koster kroner 0, + det man er villig til å bidra med. Anonymous poster hash: afa97...062 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #19 Skrevet 16. august 2015 kan du ikke låne henne pengene og kreve at hun betaler dem tilbake? det er jo snakk om et "lån" frem til hun får 20 000 kr. Er jo veldig trist hvis en voksen person ikke klarer å betale tilbake pengene hun låner. betaler hun deg ikke tilbake kan du nekte henne lån i fremtiden. er jo viktig å vise henne at dere stoler på henne også. Anonymous poster hash: 4e245...765 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #20 Skrevet 16. august 2015 fikk akkurat denne samtalen: Datter: Vi har sånn fadderuke nå og da må vi ut på byen med faddergruppen hele tiden, det er veldig dyrt! Kan jeg låne 3000 av deg til jeg får stipendet?" Altså jeg støtter henne selvsagt, men jeg innser jo at jeg aldri i verden får disse pengene tilbake. Hennes far støtter henne med 3000 i mnd. i tillegg til at jeg betaler hjemreiser og telefonregning. Hvor mye bruker dere på deres studentbarn? Anonymous poster hash: 7fdb2...ace Hun er voksen. Jeg forstår derfor ikke problemet med at hun låner penger frem til hun mottar STUDIELÅNET. Hva hun bruker dem på er irrelevant så lenge hun betaler tilbake. Anonymous poster hash: 5e3f0...d20
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå