Gå til innhold

Grafisk design nettstudie. Erfaringer?


alli09

Anbefalte innlegg

Har noen her tatt eller tar nettstudiet Grafisk Design hos Noroff Instituttet? Jeg ønsker mer innsikt i hvordan studiet er før jeg velger å ta det.

Er det noe som må gjøres på fulltid, eller går det an å ha jobb og andre prosjekter ved siden av også?

Er det et bra studie, får en mye ut av det?

Vet noen hvordan markedet er for grafiske designere i Bergen eller Oslo?

Setter pris på så mye info som mulig. Takk på forhånd for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 4 uker senere...

"Selvlært er vellært" gjelder innenfor grafikeryrket. Et nettstudium kan absolutt gi avkastning hvis du er selvdreven. 

 

Ellers vil jeg si at grafisk design-studiet (NKF, Westerdals, o.l.) er et overkommelig studium med relativt liten arbeidsmengde sammenlignet med tradisjonelle studier.

Er du dyktig trenger du ikke å bruke mer enn 10-20 timer på studier i uken og likevel gjøre det relativt godt på studie. Til sammenligning: Siv. ing/Siv.Øk: 40-50 timer... Studiet passer for deg som er skolelei og vil ha en praktisk rettet jobb. Og nei - du trenger ikke å være kreativ - i mange grafiske stillinger er arbeidsoppgavene repeterende og enkle. De fleste lager reklame m.a.o. ikke veldig kreativt.. Men det er også arbeidsoppgaver for de virkelige dyktige....

 

Jobbutsiktene er også svært gode. De fleste får seg jobb i dag - slik var det ikke for noen år siden... For få tar en utdannelse innen grafisk design. Mangelen på grafiske designere reflekteres også av lønna. Vi har sett en lønnsstigning de siste årene. I dag er det ikke uvanlig for en grafisk designer å tjene 4-500 000 i året.

 

Jeg holder til i Oslo. Her er arbeidsmarkedet svært godt. Får nesten jobber slengt etter meg. Det samme gjelder Bergen vil jeg tro.

 

Grafiker

Endret av kariella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ei som er utdannet grafisk designer. Hun får ingen relevant jobb og må jobbe på kundeservice.

 

Mange av de som har tatt en utdanning innen grafisk design har gjort det i mangel på å ha noe bedre å gjøre. Studentmassen er svært svak. Mange av disse ville ikke ha fått seg jobb uansett. Er du flink får du jobbene kastet etter deg.

Endret av kariella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mellom 200-300 søkere for alle stillinger innen grafisk design i Oslo-området. Kjenner flere som har søkt jobber i månedsvis etter studiene for så å gi opp og starte på nye studier eller finne jobb i en annen bransje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mellom 200-300 søkere for alle stillinger innen grafisk design i Oslo-området. Kjenner flere som har søkt jobber i månedsvis etter studiene for så å gi opp og starte på nye studier eller finne jobb i en annen bransje. 

 

Bullshit. Kanskje på de mest populære stillingene, men ellers er det lett å få jobb.

 

Det er ikke vanskelig å få seg jobb som grafisker designer hvis du er normalt oppegående. Majoriteten av grafikerne er mennesker med svake faglige og komparative evner. Mange av de som studerer grafisk design ville ikke fått seg jobb uansett utdannelse. Studentene ved grafisk design er generelt late og ignorante. Jeg studerte ved NKH og vil anslå at majoriteten av studentene studerte under 10 timer i uken. De fleste fikk jobb etter endt utdannese. Jeg brukte anslagsvis 15-20 timer i uken og fikk nærmest jobbene kastet etter meg. På siving/sivøk studerer man ofte 40-50 timer i ukeen. Og det er noe helt annet å jobbe med sivøk/siving enn å jobbe med "estetiske" fag. Når man jobber med estetikk flyr tiden forbi.....

 

Anser du deg selv som relativt intelligent og innehar estetisk sans er mulighetene gode for å gjøre det godt innen grafisk design. Grafisk design er verken vanskelig eller utfordrende. Arbeidsoppgavene er repterende og handler om erfaring. Ellers handler faget om å forstå hva som er "in" og "ute" (dette er ikke noe som du kan påvirke selv... mote er et komplekst og uforståelig phenomen).

Det handler om å forstå samtiden og begreper som mote, mainstream og kundeeskalering.

 

Hvordan man skal selge et produkt er ikke vanskelig. Problemet er hvordan man skal få det til å virke som et luksusprodukt og ta seg godt betalt for arbeidet. Noen får det da til... F. eks. Strømme Throndsen Design (som ikke er spesielt flinke eller ledende heller)....

 

Grafisk designer

Endret av kariella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye for svar!!

Det er en ting jeg sitter og lurer på. Er det mulig å få seg jobb som grafisk designer om en ikke har gått på studiet?

Da tenker jeg om det er viktig for en selv å gå igjennom studiet for å få best mulig forståelse for faget, og om det er viktig for arbeidsgivere at du har den utdanningen på cven.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei venninne som har gått grafisk design på Noroff. Hun sier det er veldig vanskelig å skaffe seg jobb etterpå dessverre. 



Anonymous poster hash: e1040...db7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...