Gå til innhold

innleggelse for overspising spiseforstyrrelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om noen har vært innlagt pga overspising spiseforstyrrelse?

Jeg har atypisk bulimi.

Er 155 og er normalt stabilt 88kg (oovervektig).

Men pga samlivsbrudd og flytting har jeg gått opp til 97 på 2 mnd. Og jeg klarer så vidt å gjøre noe annet å spise og sove. Men ingen leger tar det seriøst siden jeg ikke er undervektig.

Men man kan dø av overvekt også :(

Er deprimert og har dårlig konsentrasjon også. Så hvis jeg skriver rart er det pga det.

Anonymous poster hash: 81590...0ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger hjelp :(

Anonymous poster hash: 81590...0ef

Skrevet

Huff, du bør be legen om å sende henvisning til psykolog om du ikke allerede har gjort det. Ellers har jeg ingen gode råd.

Skrevet

Jeg tror faktisk ikke det finnes noe slik hjelp.

Overspising og tvansspising blir ikke tatt på alvor som spiseforstyrrelser.

Jeg prøvde for mange år siden å få hjelp med overspising og vektnedgang. Tilbudet jeg fikk var en slankeoperasjon, men ikke noe hjelp med det spykiske...

Det gikk fint i noen år, men etter ett par vannskelige svangerskap, sykdom og div. annen dritt, var jeg tilbake. Har nå gått opp 20 kg og er igjen overvektig.

Jeg prøver å kjempe mot overspisingen og trøstespisingen, har forsøkt å få hjelp, men kommer ingen vei desverre.

Skulle faktisk ønske hjelpeaparatet tok dette mer alvorlig, for det er faktisk en sykdom på lik linje som anorexi/bulimi.

Anonymous poster hash: c8fa2...a8c
  • Liker 4
Skrevet

Du trenger i hvert fall hjelp hos psykolog. Selv om du ikke skulle ha normalt spisemønster, så sover du mye og gjøre ingenting(?)

Så gå til legen, fortell også om problemene utenom spisingen, så blir du henvist. Psykologen vil ha bedre forståelse for hvordan mat og psyke henger sammen enn fastlegen, som oftest

Anonymous poster hash: 72a24...083
Skrevet

Det er dessverre lite hjelp å få med overspising, det blir ikke tatt på alvor. Jeg fikk høre at det var bare å spise mindre, begynne på lavkarbo eller melde meg på grete roede. Ingen ville sagt til en anorexi pasient at de bare måtte spise mer... Jeg vet hva som er sunt og ikke, det er ikke der problemet ligger. Jeg trenger ingen ernæringsfysiolog som setter opp en matplan, jeg trenger hjelp til mestringsteknikker og tankesortering. Fordi overvekt er sett ned på er lidelsen også sett ned på, det er jo bare å innta mindre chips og cola, men det er en svært grov forenkling. Dessuten er det flere voksne som sliter med overspising, mens anorexi er mer en "ungdomsdiagnose". Å hjelpe ungdom har større verdi enn å hjelpe voksne. Håper du får hjelp ts, jeg har som sagt ikke kommet noen vei. 

Anonymous poster hash: f8d7d...bb3
  • Liker 4
Skrevet

Jo hjelp finnes.RKSF avd Stjørdal behandler faktisk denne type sf.Ja de fleste har anoreksi eller bulimi,men de tar alle typer sf på alvor.

Anonymous poster hash: bca41...7d7
Gjest Coolaid
Skrevet

Jeg tror faktisk ikke det finnes noe slik hjelp.

Overspising og tvansspising blir ikke tatt på alvor som spiseforstyrrelser.

Jeg prøvde for mange år siden å få hjelp med overspising og vektnedgang. Tilbudet jeg fikk var en slankeoperasjon, men ikke noe hjelp med det spykiske...

Det gikk fint i noen år, men etter ett par vannskelige svangerskap, sykdom og div. annen dritt, var jeg tilbake. Har nå gått opp 20 kg og er igjen overvektig.

Jeg prøver å kjempe mot overspisingen og trøstespisingen, har forsøkt å få hjelp, men kommer ingen vei desverre.

Skulle faktisk ønske hjelpeaparatet tok dette mer alvorlig, for det er faktisk en sykdom på lik linje som anorexi/bulimi.

Anonymous poster hash: c8fa2...a8c

Haukeland sykehus har en egen avdeling for spiseforstyrrelser, der behandler de overvektige som har fått diagnose som overspiser. Overspising er en sykdom og blir behandlet på lik linje med andre spiseforstyrrelser. 

Skrevet

Haukeland sykehus har en egen avdeling for spiseforstyrrelser, der behandler de overvektige som har fått diagnose som overspiser. Overspising er en sykdom og blir behandlet på lik linje med andre spiseforstyrrelser. 

Haukeland forlanger at pasienten allerede er utredet og har fått en spiseforstyrringsdiagnose før de vurderer å ta deg inn. Om ikke lege kan bevise at pasienten har rett til prioritert helsehjelp blir henvisningen avvist. Pasienter som sliter med overspising blir vurdert etter samme kriterier som de med bulimi, selv om sykdommene er totalt forskjellige. De vil helst at du skal ha følgekomplikasjoner som elektrolyttforstyrrelser, som ofte kommer av mangelfullt næringsinntak eller oppkast, hvilket ikke er problemet for de som overspiser. Ellers prioriteres de med lav BMI, altså ikke de som spiser for mye. Det høres fint og flott ut med egen seksjon, men det er tilnærmet umulig å få hjelp der. Dessuten prioriteres unge, så er du 40 og sliter er du laaangt nede på prioriteringslisten. Tro meg, jeg har forsøkt. 

Skrevet

Når det gjelder all psykiatri skal det mye til å bli innlagt noe sted. Men annen hjelp er det sikkert å få! Start hos fastlegen og forklar akkurat hvordan dagene dine er. Jobber du ikke? Hvordan får du penger?

Anonymous poster hash: 9c1c5...20a

Gjest Coolaid
Skrevet

Haukeland forlanger at pasienten allerede er utredet og har fått en spiseforstyrringsdiagnose før de vurderer å ta deg inn. Om ikke lege kan bevise at pasienten har rett til prioritert helsehjelp blir henvisningen avvist. Pasienter som sliter med overspising blir vurdert etter samme kriterier som de med bulimi, selv om sykdommene er totalt forskjellige. De vil helst at du skal ha følgekomplikasjoner som elektrolyttforstyrrelser, som ofte kommer av mangelfullt næringsinntak eller oppkast, hvilket ikke er problemet for de som overspiser. Ellers prioriteres de med lav BMI, altså ikke de som spiser for mye. Det høres fint og flott ut med egen seksjon, men det er tilnærmet umulig å få hjelp der. Dessuten prioriteres unge, så er du 40 og sliter er du laaangt nede på prioriteringslisten. Tro meg, jeg har forsøkt. 

Jeg har en kompis som får behandling for overspising. Han er godt over 40. Han gikk livsstilskurs og ble henvist videre. 

Skrevet

Har det plutselig blitt lov å diskutere spiseforstyrrelse på kg nå?

Det har jo aldri vært det før. Tror neppe denne tråden hadde fått stå eller at folk som har svart her i tråden ikke ville rapportert om det var snakk om anoreksia.

Anonymous poster hash: 5d386...2a9

Skrevet

Har det plutselig blitt lov å diskutere spiseforstyrrelse på kg nå?

Det har jo aldri vært det før. Tror neppe denne tråden hadde fått stå eller at folk som har svart her i tråden ikke ville rapportert om det var snakk om anoreksia.

Anonymous poster hash: 5d386...2a9

Tenkte det samme.Det er tydeligvis lov så lenge man ikke er tynn,men har de en regel så burde den gjelde uansett hva. Kjenner jeg blir en smule provosert.

Anonymous poster hash: bca41...7d7

• Liker 1
Skrevet

Vet at de prioriterer de som har lav bmi og ikke spiser. Men må være noe for andre også.

Jeg ble henvist til mobum bad for et år siden. Men fikk beskjed at jeg måtte heller til en overvektklinikk for jeg kan bli negativt påvirker av de som har anoreksi og bulimi.

Litt utenfor tema, men er det større sannsynlighet for at du blir påvirket enn at de med anoreksi påvirker hverandre? Hørtes litt rart ut

Anonymous poster hash: 72a24...083

Skrevet

Kjære Trådstarter

Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få.

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og netttjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Du kan også ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser.  De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver.

Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her.

Håper du får hjelp til å bil frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå.

Mvh Yvonne (mod)

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...