Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stesønnen min konfirmerte seg i fjor, og moren hans disponerer kontoen med pengegavene han fikk.

Mannen min og jeg har nå med god grunn mistanke om at moren tar/låner av kontoen, uten at gutten blir informert. Moren er vag når gutten spør om hvor mye penger som er igjen. I tillegg har han fortalt meg at moren låner penger fra brukskontoen hans, som hun også disponerer, ofte uten å spørre. Han jobber og tjener egne penger, og vil selv spare så mye han kan. 

Hva kan vi gjøre? Kan gutten f.eks. be banken om at moren ikke lenger disponerer noen av hans kontoer? Kan moren event. anmeldes for å ta penger fra sønnen? Kan mannen min kreve fullt innsyn i (sønnens) konto med konfirmasjonspenger?

Anonymous poster hash: 36102...7f4

Anonymous poster hash: 36102...7f4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tatt en telefon til banken, de kan nok svare skikkelig på spørsmålene du har.

Gjest Blondie65
Skrevet

Dette er dessverre et vanlig problem og den beste løsningen er å opprette egen brukskonto og sparekonto for han der dere setter inn det dere mener han skal bruke og gaver han får fra dere og deres familie.

Mor har selvsagt ikke rett til å gjøre dette, men det er svært vanskelig for et barn å konfrontere mor her. Med egne kontoer som dere disponerer og ikke mor unngår dere at alt forsvinner, og dere kan da få reddet den delen av konfirmasjonsgavene som er gitt fra deres familie ved å overføre de til ny konto.

Det eneste andre alternativet er å innkalle til et møte på familievernkontoret og be mor ta med bankutskriftene.

Vær snill og hjelp barnet før alle pengene hans er brukt opp.

Skrevet

Kontakt banken, og legg frem heile saken der.

Er det ikke mulig å sperre av kontoen, slik at foreldrene ikke får tatt ut penger derfra?

Anonymous poster hash: e61e2...42c
Skrevet

Banken kan ikke gjøre noe med dette, og det er heller ikke stemors sak å ordne opp i, men fars og mors. Vil ikke mor må far ta saken opp med Fylkesmannen. Mor er myndig sønnen umyndig. Sønnen kan heller ikke opprette egne kontoer uten foresattes samtykke.

Det har og betydning hvem av foreldrene barnet bor hos/har adresse hos.

Anonymous poster hash: 1338d...279

Gjest Blondie65
Skrevet

Banken kan ikke gjøre noe med dette, og det er heller ikke stemors sak å ordne opp i, men fars og mors. Vil ikke mor må far ta saken opp med Fylkesmannen. Mor er myndig sønnen umyndig. Sønnen kan heller ikke opprette egne kontoer uten foresattes samtykke.

Det har og betydning hvem av foreldrene barnet bor hos/har adresse hos. Anonymous poster hash: 1338d...279

Nei, sønnen kan ikke opprette konto, men far kan. Og mor trenger ikke ha tilgang til disse.

Skrevet

Far tar med gutten til banken. Oppretter konto. Sletter den gamle.

Om gutten jobber så vet han hvor mye som kommer inn?

Han vet hva han har brukt?

Han får lønnslipp?

Han har nettbank?

Så det skal ikke være vanskelig for han å følge med.

Han får årsoppgave fra banken.

Anonymous poster hash: ffff9...e9a

• Liker 1
Skrevet

Mor og far skal ha felles disposisjonsrett, med mindre noe annet blir avtalt med fullmaktsavtale. Det er mulig å endre dette i ettertid, men det er mulig far og mor må møte sammen i banken. Anbefaler å få satt på en sperre, slik at begge må være enige om uttak av konto. Et annet alternativ er å opprette en egen konto, men da må mor gi fullmakt for at kun far skal disponere denne. 

Og nå er det nye regler etter at barn er fylt 15 år. Da får de selv lov til å ha kontroll over egne penger, og bestemmer selv om foreldre skal disponere. 

Anonymous poster hash: 27a5c...2ae
  • Liker 3
Skrevet

Og nå er det nye regler etter at barn er fylt 15 år. Da får de selv lov til å ha kontroll over egne penger, og bestemmer selv om foreldre skal disponere. 

Anonymous poster hash: 27a5c...2ae

Dette er gledelige nyheter.

Anonymous poster hash: 6a844...504

Skrevet

Da jeg fikk tilgang til nettbank fikk jeg muligheten til å slette alle disponenter fra mine kontoer, så dersom gutten har nettbank kan han enkelt fjerne mor som disponent selv ved et par tastetrykk. 

Hvis far også er disponent på den aktuelle kontoen kan han også gå inn å få tak i bankutskrifter, og dermed også se hvor pengene har tatt veien. Dette må han ta opp med mor umiddelbart, for dette er tyveri fra deres egen sønn. For et motbydelig kvinnemenneske som kan finne på å stjele fra sin egen unge, æsj!

Anonymous poster hash: dafca...131
Skrevet

Jeg mener barns penger er foreldrenes penger, da barn er under myndighetsalder... Barn må lære at de pengene de får er fra staten og hvis moren trenger penger for å finansiere familien, så skal det behovet komme foran alt annet. :)

Gjest SykkelJenny
Skrevet

Jeg mener barns penger er foreldrenes penger, da barn er under myndighetsalder... Barn må lære at de pengene de får er fra staten og hvis moren trenger penger for å finansiere familien, så skal det behovet komme foran alt annet. :)

Penger fra staten? Det er snakk om konfirmasjonsgaver og penger han tjener i jobb.

Disse pengene skal selvsagt ikke mor bruke av. 

Gjest chisandra
Skrevet

Ingen på kg har større underholdningsverdi enn du, Cowboy Lotte. :skratte:  

Skrevet (endret)

Penger fra staten? Det er snakk om konfirmasjonsgaver og penger han tjener i jobb.

Disse pengene skal selvsagt ikke mor bruke av. 

Jo men teknisk sett så eier moren han, så hun har den fulle rett å kreve disse pengene. Jeg krevde også penger fra mine barn, og de måtte gi meg alt de tjente. Til gjengjeld så hadde jeg laget en sparing på høyrentekonto, som de kunne få når de var 18. Dessverre så ble disse pengene brukt, da jeg virkelig trengte en tur til tannlegen+ferier som psykisk støtte. Men selv om det ikke var mer penger igjen, så fikk de i det minste en konto som de selv kunne spare på. :)

Endret av Cowboy Lotte
Skrevet

Ring politiet. Dette er høyst ulovlig og forhåpentligvis blir hun låst inne i et par år.

Anonymous poster hash: b007e...06e
Skrevet

Jo men teknisk sett så eier moren han, så hun har den fulle rett å kreve disse pengene. Jeg krevde også penger fra mine barn, og de måtte gi meg alt de tjente. Til gjengjeld så hadde jeg laget en sparing på høyrentekonto, som de kunne få når de var 18. Dessverre så ble disse pengene brukt, da jeg virkelig trengte en tur til tannlegen+ferier som psykisk støtte. Men selv om det ikke var mer penger igjen, så fikk de i det minste en konto som de selv kunne spare på. :)

Du er neimen ikke sann!

• Liker 3
Skrevet

Du er neimen ikke sann!

Selvsagt er hun ikke det. Hun er et troll som troller på høylys dag.

Anonymous poster hash: b007e...06e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...