Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp fått innvilget søknaden om uføretrygd og det står i brevet at jeg skal skatte som en vanlig lønnstaker

Hvor mye er det?

Jeg har samboer, ingen barn, null gjeld og ingen formue

Har gått på AAP i flere år så det er lenge siden jeg har vært en vanlig lønnstaker

(Det stod i brevet at jeg kunne se det på nav.no, men jeg fant ingen svar der)

Anonymous poster hash: 944cc...a57

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det betyr at FrP har gjort om på trygden slik at det skal "være lettere for de som er uføre og for syke til å jobbe, å komme seg ut i arbeid og jobbe". Det er for at det skal være liten (eller rettere, ingen) forskjell i skattetrekk mellom uføretrygd og arbeid. 

Anonymous poster hash: 0b68e...49d
  • Liker 4
Skrevet

Desverre har den over meg rett. Man skatter omtrent like mange prosent på trygd som i arbeid.

Hinsides greier!!!

Fælt at en som får 16.000 skal skatte like mye som en som får 28.000

De gjør folk sykere og avler mer fattigdom og ghettoer ved å fortsette som de gjør nå.

Anonymous poster hash: 163db...308
  • Liker 3
Skrevet

Jo

Men jeg lurte egentlig mest på hvor mye man en vanlig lønnstaker skatter da

Som hvor mange prosent er vanlig? 36%? 30%?

Skrevet

Jo

Men jeg lurte egentlig mest på hvor mye man en vanlig lønnstaker skatter da

Som hvor mange prosent er vanlig? 36%? 30%?

Spørs jo hva den vanlige lønnsmottakeren tjener og hva den vanlige lønnsmottakeren har for fratrekk.

Jeg skattet 24 % av 28.000 når det var bare meg og jeg hadde ingen fradrag.

Anonymous poster hash: e0eda...c42

Skrevet

Desverre har den over meg rett. Man skatter omtrent like mange prosent på trygd som i arbeid.

Hinsides greier!!!

De gjør folk sykere og avler mer fattigdom og ghettoer ved å fortsette som de gjør nå.

Man skatter ikke det samme. Lavere inntekt gir lavere skatteprosent. Naturens gang.

• Liker 2
Skrevet

Spørs jo hva den vanlige lønnsmottakeren tjener og hva den vanlige lønnsmottakeren har for fratrekk.

Jeg skattet 24 % av 28.000 når det var bare meg og jeg hadde ingen fradrag.

Ok

Jeg skal visst få 17.000 før skatt, så da burde jeg vel ikke bli trukket mer enn 24% i skatt da?

Skrevet

Gå inn på skatteetaten.no, logg deg inn for å endre skattekortet ditt.
Du vet hva du har tjent så langt i år, og hva du vil ha i inntekt resten av året.

Alt dette legger du inn under Personinntekt.

Vips, nytt skattekort hvor det står om du skal trekkes X antall prosent, eller tabelltrekk.

Anonymous poster hash: 25f0f...b49
  • Liker 1
Skrevet

Ok

Jeg skal visst få 17.000 før skatt, så da burde jeg vel ikke bli trukket mer enn 24% i skatt da?

Beregn nytt skattekort. Men med 17.000 vil jeg tippe du lander på under 20 %, evt. kanskje 20 % når du har null fradrag.

Skrevet

Gå inn på skatteetaten.no, logg deg inn for å endre skattekortet ditt.

Du vet hva du har tjent så langt i år, og hva du vil ha i inntekt resten av året.

Alt dette legger du inn under Personinntekt.

Vips, nytt skattekort hvor det står om du skal trekkes X antall prosent, eller tabelltrekk.

Anonymous poster hash: 25f0f...b49

Huff får helt noia av tall :ler:

Tror jeg må ned på Nav en dag og få hjelp til alt dette.

Men kan det hende jeg må skatte forskjellig neste år da? Siden jeg har gått på aap over halve 2015 og uføretrygd resten, mens neste år har jeg bare uføretrygd

Skrevet

Huff får helt noia av tall :ler:

Tror jeg må ned på Nav en dag og få hjelp til alt dette.

Men kan det hende jeg må skatte forskjellig neste år da? Siden jeg har gått på aap over halve 2015 og uføretrygd resten, mens neste år har jeg bare uføretrygd

Hvis arbeidsavklaringspengene er mindre enn satsen på uføretrygden så kommer skatten til å bli lavere i år og høyere neste år. Hvis uføretrygden er mindre enn arbeidsavklaringspengene så kommer skatten til å bli lavere neste år.

Skrevet

Ok, takk :)

Skal ta meg en tur ned til nav neste uke og be om litt hjelp til å få litt oversikt

Har ingen anelse om hvor mye jeg har fått så langt i år annet enn hva jeg har fått utbetalt hver 14. dag

Som hintet så er jeg håpløs når det kommer til tall og økonomi :P

Skrevet

Det er Skatteetaten, ikke NAV, du må kontakte ang. skattetrekk.

Anonymous poster hash: 31030...11a

• Liker 2
Skrevet

Det er Skatteetaten, ikke NAV, du må kontakte ang. skattetrekk.

Har de alle opplysningene om min aap da?

Skrevet

Jeg skatter 25% av min uføretrygd.

Det er mulig jeg tar feil nå, men på lønsslippene du har fått fra NAV for AAP så vil det vel stå hvor mye du har fått utbetalt hittil i år. Dersom du ikke har jobbet noe ved siden av AAP og fått samme utbetalingen hver gang, er det vel ingen heksekunst å regne ut årets inntekt hittil. Dersom du har nettbank vil du vel kunne finne ut av mye der også.

Du kan muligens også finne dagsats for AAP dersom du logger inn på nav.no.

Anonymous poster hash: 25191...01c
  • Liker 1
Skrevet

Har de alle opplysningene om min aap da?

Nei, de har du.

Dagsats, utbetalingsslipper fra NAV osv.

• Liker 1
Skrevet

Hinsides greier!!!

Altså, en som får 16 000 skatter faktisk mye mindre enn en som får 28 000. Både absolutt og relativt til inntekt.

De nye reglene sier vel bare at en med uføretrygd på 16 000 må skatte like mye som en med lønnsinntekt på 16 000. Hva er det som er så hinsides med det?

Anonymous poster hash: b3770...ff7

• Liker 1
Skrevet

Det betyr at FrP har gjort om på trygden slik at det skal "være lettere for de som er uføre og for syke til å jobbe, å komme seg ut i arbeid og jobbe". Det er for at det skal være liten (eller rettere, ingen) forskjell i skattetrekk mellom uføretrygd og arbeid.  Anonymous poster hash: 0b68e...49d

Frp? Dette ble besluttet av et samlet Storting den gang da i 2013, da Stoltenberg var statsminister.

Anonymous poster hash: 32ae4...922

• Liker 1
Skrevet

Ok, takk :)

Skal ta meg en tur ned til nav neste uke og be om litt hjelp til å få litt oversikt

Har ingen anelse om hvor mye jeg har fått så langt i år annet enn hva jeg har fått utbetalt hver 14. dag

Som hintet så er jeg håpløs når det kommer til tall og økonomi :P

Du må bare legge sammen alle utbetalinger før skatt, og hva som har blitt trukket i forskuddskatt. Dette finner du på utbetalingsblankettene dine. Dette må du legge inn selv på skatteetaten.no - endre skattekort-  i feltene brutto hittil i år, og forskuddstrekk hittil i år. Så må du endre forventet inntekt for 2015 til det som blir riktig for hele 2015

Anonymous poster hash: abfe4...32b

Skrevet

Problemet mitt er at jeg ikke vet hvor jeg har alle slippene

Og jeg kjenner jeg bare blir sliten av tanken på å stresse rundt og finne alt jeg trenger

Jeg satser på at de trekker noenlunde riktig så får jeg heller ta litt etter litt frem til jeg evt får justert skatten opp eller ned

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...