AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #21 Skrevet 14. august 2015 Okei, takk. Da har det gått i surr i all lesingen om lover og regler her. Men jeg satser på at utleier går med på det om jeg tilbyr å betale annonsering og ta bilder i leiligheten. Skal legge den ut om det er ønskelig også. Men som sagt så virker utleier grei forhold til visning, men streng. Jeg er utrolig sårbar i slike situasjoner slik at tårene renner uansett hva om jeg hadde sett nakne menn løpe i bakgrunnen. Hvem kan si nei til en tårevåt student? Anonymous poster hash: 2359d...97e Jeg ville sendt en epost som er vennlig og saklig. Selv har jeg leid ut leiligheten og det har mine foreldre og. Stort sett er det rom for at man er grei, men ikke dersom det går på bekostning av en selv. Det er jo en grunn til at utleier ville ha en tidsbestemt kontrakt - han ville ha en som bodde der i lenger tid uten å måtte forholde seg til ny prosess med utleier - og det er det alltid, selv om du legger ut boligen selv. Jeg ville ikke lagt frem en "tårevåt" appell her, eller en emosjonell en overhodet. Du har jo ikke noen store problemer med boligen, i hvert fall ingen du ikke kunne forutsett deg. Det er gitt at man tar en visning eller to, og man vet hvor boligen ligger og beregner tid til og fra dit man skal. Dette er noe leietaker selv finner ut av - om boligen ligger slik til som de vil ha den. Det blir litt for dumt å snakke om at man trodde bussen lå et annet sted, da dette er ganske basic research. Enden på visa er at du har ombestemt deg, og du vil ikke bo der likevel. Når det er sagt er de aller, aller fleste behjelpelige med gode og snille leietakere. Det er ikke som om han vil deg vondt. Anonymous poster hash: ba8a1...93d 5
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #22 Skrevet 15. august 2015 Noen som har tips om hvordan jeg går fram? Veldig nervøs, det er jo absolutt ikke noe gøy for meg som leier og heller ikke for utleier.. Ønsker såklart å vær saklig og vise at jeg setter pris på at det var jeg som ble valgt i utgangspunktet og fortelle at jeg generellt er fornøyd med leiligheten. Det er en del ting som ikke er opplyst i kontrakten som er feil på leiligheta, men tenkte at det ikke er en god ide å ta opp dette som en klage for å flytte. Noen tips? Tenker det lønner seg å ta dette ansikt til ansikt eller? Anonymous poster hash: 2359d...97e
ZuZu Skrevet 15. august 2015 #23 Skrevet 15. august 2015 Jeg leier ut leiligheten min, og som jeg vet, så er det ikke lov å lage en slik kontrakt hvor han/hun som leier kan ikke si opp leiligheten. Jeg tror du har lov å si opp, og opsigelsestid er 3 mnd. men det må du finne ut P.s men uansett, så ville jeg godtatt at leieren legger ut annonse
Rosalie Skrevet 15. august 2015 #24 Skrevet 15. august 2015 (endret) Skal du leie ut leiligheten du for eksempel har arvet etter foreldrene dine, er minstetiden tre år. Velger du å lage en leiekontrakt som sier at leietiden er kortere, er det i strid med loven. Gjelder dette sokkel også eller?Anonymous poster hash: 2359d...97e Leier man ut leilighet i bolig som man bor i selv (f,eks. lofts- eller sokkelleilighet), kan man etter Husleieloven ha tidsbestemt kontrakt med gyldighet ett år, uten mulighet for leietaker å si opp. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_9 TS: Dersom jeg som utleier hadde mitt på det tørre ift kontrakt, hadde jeg ikke godtatt hverken oppsigelse eller at du skulle skaffe ny leietaker. Du har selv skrevet under kontrakten, og du hadde selv ansvar for å sjekke beliggenhet etc. Edit: Jeg hadde helt fint sagt nei til en tårevåt student. Slike forsøk på manipulering er bare patetisk. Endret 15. august 2015 av Rosalie 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #25 Skrevet 15. august 2015 Okei, takk. Da har det gått i surr i all lesingen om lover og regler her. Men jeg satser på at utleier går med på det om jeg tilbyr å betale annonsering og ta bilder i leiligheten. Skal legge den ut om det er ønskelig også. Men som sagt så virker utleier grei forhold til visning, men streng. Jeg er utrolig sårbar i slike situasjoner slik at tårene renner uansett hva om jeg hadde sett nakne menn løpe i bakgrunnen. Hvem kan si nei til en tårevåt student? Anonymous poster hash: 2359d...97e Å der mista du all sympati. Du vil si opp leiligheten fordi at du ikke trives, ikke fordi at leiligheten ikke holder den standars som ble lovet eller at det er noe alvorlig galt med leiligheten som gjør at du ikke kan bo der. På meg så virker du som en bortskjemt ****unge, og den lille antydningen til sympati forsvant da du rett og slett vil bruke tårer for å slippe unna kontrakten. Anonymous poster hash: 01623...a27 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #26 Skrevet 15. august 2015 Å der mista du all sympati. Du vil si opp leiligheten fordi at du ikke trives, ikke fordi at leiligheten ikke holder den standars som ble lovet eller at det er noe alvorlig galt med leiligheten som gjør at du ikke kan bo der.På meg så virker du som en bortskjemt ****unge, og den lille antydningen til sympati forsvant da du rett og slett vil bruke tårer for å slippe unna kontrakten. Anonymous poster hash: 01623...a27 Det var en halvveis ironi, jeg gråter absolutt ikke med vilje i slike situasjoner. Det er en del med leiligheten, men jeg orker ikke ramse opp her da jeg mest sannsynlig blir gjenkjent. Jeg har sjekka avstanden på kartet nå, både sykkel og gåavstand, det er ikke i nærheten av tiden jeg egentlig bruker Anonymous poster hash: 2359d...97e
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #27 Skrevet 15. august 2015 Leier man ut leilighet i bolig som man bor i selv (f,eks. lofts- eller sokkelleilighet), kan man etter Husleieloven ha tidsbestemt kontrakt med gyldighet ett år, uten mulighet for leietaker å si opp. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_9 TS: Dersom jeg som utleier hadde mitt på det tørre ift kontrakt, hadde jeg ikke godtatt hverken oppsigelse eller at du skulle skaffe ny leietaker. Du har selv skrevet under kontrakten, og du hadde selv ansvar for å sjekke beliggenhet etc. Edit: Jeg hadde helt fint sagt nei til en tårevåt student. Slike forsøk på manipulering er bare patetisk. Håper utleier er noe mer omtenksom enn deg de jeg har snakka med som leier ut som vi kjenner har alle kun 1mnd oppsigelse, ingen kontrakt som er uoppsigelig. Og de fleste som har uoppsigelig er greie på det å si opp. Såklart skal jeg betale 3 mnd oppsigelse om det er ønskelig. Visninger får holdes og jeg skal ut av leiligheten når de holdes såklart. Jeg skal betale det som er ønskelig å betales. Og det med tårevåt var mer ironi, problemet er at jeg gråter uansett i slike situasjoner. Jeg har virkelig ikke kontroll over detAnonymous poster hash: 2359d...97e
Gjest Coolaid Skrevet 15. august 2015 #28 Skrevet 15. august 2015 Snakk så med utleier og forklar at du er i en vanskelig situasjon og at det er viktig for deg at du flytter. Alt løser seg med litt vennlighet og forståelse mellom mennesker. Dersom huseier mot formodning skulle være vanskelig så vær fortsatt høflig og sjekk gyldigheten av kontrakten med jussformiddlinge (gratis) eller forbrukerkontoret, en advokat du kjenner eller andre. Så tar det derfra, ikke ta sorgene på forskudd. Det løser seg
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #29 Skrevet 15. august 2015 Snakk så med utleier og forklar at du er i en vanskelig situasjon og at det er viktig for deg at du flytter. Alt løser seg med litt vennlighet og forståelse mellom mennesker. Dersom huseier mot formodning skulle være vanskelig så vær fortsatt høflig og sjekk gyldigheten av kontrakten med jussformiddlinge (gratis) eller forbrukerkontoret, en advokat du kjenner eller andre. Så tar det derfra, ikke ta sorgene på forskudd. Det løser seg Takk lett for å ta sorger på forskudd, vet jo at en del folk bare liker å si nei bare fordi de kan. Men ordner seg som oftest da Anonymous poster hash: 2359d...97e
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #30 Skrevet 15. august 2015 Det var en halvveis ironi, jeg gråter absolutt ikke med vilje i slike situasjoner. Det er en del med leiligheten, men jeg orker ikke ramse opp her da jeg mest sannsynlig blir gjenkjent. Jeg har sjekka avstanden på kartet nå, både sykkel og gåavstand, det er ikke i nærheten av tiden jeg egentlig brukerAnonymous poster hash: 2359d...97e Så hvorfor nevnte du også at du i det hele tatt at du er utrolig sår? Jeg er utrolig sårbar i slike situasjoner slik at tårene renner uansett hva om jeg hadde sett nakne menn løpe i bakgrunnen. Hvem kan si nei til en tårevåt student? Du må nok forholde deg til kontrakten som alle andre, eller snakke med utleier - uten å bruke tårer som pressmiddel. Anonymous poster hash: 01623...a27 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #31 Skrevet 15. august 2015 Det var en halvveis ironi, jeg gråter absolutt ikke med vilje i slike situasjoner. Det er en del med leiligheten, men jeg orker ikke ramse opp her da jeg mest sannsynlig blir gjenkjent. Jeg har sjekka avstanden på kartet nå, både sykkel og gåavstand, det er ikke i nærheten av tiden jeg egentlig brukerAnonymous poster hash: 2359d...97e Så du er rett og slett skikkelig dårlig trent og beveger deg i skilpaddetempo. Du har vel da strengt tatt veldig godt av å bli boende slik at du kan komme deg i litt bedre form. Anonymous poster hash: 9eaf1...aa1 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #32 Skrevet 18. august 2015 Det var en halvveis ironi, jeg gråter absolutt ikke med vilje i slike situasjoner. Det er en del med leiligheten, men jeg orker ikke ramse opp her da jeg mest sannsynlig blir gjenkjent. Jeg har sjekka avstanden på kartet nå, både sykkel og gåavstand, det er ikke i nærheten av tiden jeg egentlig bruker Anonymous poster hash: 2359d...97e Hvis avstand var så utrolig viktig hvorfor sjekket du ikke det på visning?! Anonymous poster hash: 3444d...6a8 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #33 Skrevet 18. august 2015 Takk lett for å ta sorger på forskudd, vet jo at en del folk bare liker å si nei bare fordi de kan. Men ordner seg som oftest da Anonymous poster hash: 2359d...97e De sier ikke nei "bare fordi de kan", de sier nei fordi det er en grunn til at de har satt opp en gitt kontrakt i utgangspunktet. Utleier har sine egne prioriteringer og behov og det er mye stress med utleie. Du ser ut til å tenke at du er et offer her - du kunne valgt en bolig med en tidsubestemt kontrakt med oppsigelsestid. Du valgte denne, med de gitte premissene. Send en epost, jo tidligere desto bedre. Anonymous poster hash: ba8a1...93d 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #34 Skrevet 18. august 2015 Hvor mange boenheter har huset? Anonymous poster hash: 9fca4...0f2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #35 Skrevet 18. august 2015 Hvor mange boenheter har huset? Anonymous poster hash: 9fca4...0f2 Spiller det noen rolle for ts sitt "problem"? Anonymous poster hash: 01623...a27
Paeonia Skrevet 19. august 2015 #36 Skrevet 19. august 2015 Jeg var sikker på at minimumstiden for fastsatt leieperiode var 3 år?
Paeonia Skrevet 19. august 2015 #37 Skrevet 19. august 2015 Ellers er det også mange som godtar fremleie forresten.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #38 Skrevet 19. august 2015 Jeg var sikker på at minimumstiden for fastsatt leieperiode var 3 år? Som sitert tidligere i tråden: § 9-3.Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen. Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått. Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt. http://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§9-3 Anonymous poster hash: 9eaf1...aa1
Puny Skrevet 19. august 2015 #39 Skrevet 19. august 2015 Jeg leier en leilighet nå, greier ikke bo der lengre. Lange avstander til buss, og enda lengre med sykkel/gå, noe jeg fikk beskjed om var nærme. Kontrakten er uoppsigelig til sommer neste år, virker som kontrakten er fra nettet ja men det er fylt inn egne kriterier under. Jeg tenker på å si i fra om tankene mine, utleier virker grei men man vet aldri med folk. Hvis utleier ikke lar meg si opp, tenker jeg på å spørre om jeg kan legge ut en annonse for utleieren? Hadde dere godtatt dette? Flere som leier har kun noen mnd oppsigelse, dette hadde vært greit men sommeren neste år blir litt for lenge og alt for mye penger. Hadde dere godtatt å la leieren si opp kontrakten før tiden? Hvis ikke, ville dere latt leier legge ut annonse for dere i håp om å finne noen andre? Jeg skal såklart ikke legge ut før jeg får godkjent.Anonymous poster hash: 2359d...97e jeg ville aldri hatt en kontrakt uten oppsigelsesmulighet, tror ikke dette er lov heller. Det at du mener det er feil avstand til ting og tang syntes jeg kanskje du kan takke deg selv, det må du jo nesten selv undersøke før du flytter inn hvis det er viktig for deg. Kan godt være at vi hadde sagt ja til at leieboerne kan finne en som vil ta over knotrakten, hvis de vil ut før oppsigelsestiden, men da må vi selvsagt godkjenne personen.
Ava Mae Skrevet 19. august 2015 #40 Skrevet 19. august 2015 Jeg skjønner ikke helt hvordan du havnet i denne situasjonen jeg da for du måtte da ha visst både avstand og husleie før du undertegnet kontrakten? Var du aldri der på visning og sjekket beliggenheten før du skrev under på kontrakten? Du sier du har sjekket avstanden og at den ikke stemmer, men baserer du dette på at antall kilometer eller kun tiden du bruker? Jeg beklager,men om jeg hadde vært din utleier så hadde jeg nok hatt store problemer med å godta argumentene dine for å bryte kontrakten. Om leiligheten ikke er i den standen den burde vært og ble oppgitt som kan du derimot ha en sak. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå