Gå til innhold

hvis du var utleier, er dette greit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier en leilighet nå, greier ikke bo der lengre. Lange avstander til buss, og enda lengre med sykkel/gå, noe jeg fikk beskjed om var nærme. Kontrakten er uoppsigelig til sommer neste år, virker som kontrakten er fra nettet ja men det er fylt inn egne kriterier under. Jeg tenker på å si i fra om tankene mine, utleier virker grei men man vet aldri med folk. Hvis utleier ikke lar meg si opp, tenker jeg på å spørre om jeg kan legge ut en annonse for utleieren? Hadde dere godtatt dette? Flere som leier har kun noen mnd oppsigelse, dette hadde vært greit men sommeren neste år blir litt for lenge og alt for mye penger. Hadde dere godtatt å la leieren si opp kontrakten før tiden? Hvis ikke, ville dere latt leier legge ut annonse for dere i håp om å finne noen andre? Jeg skal såklart ikke legge ut før jeg får godkjent.

Anonymous poster hash: 2359d...97e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde aldri gitt noen en slik kontrakt i første omgang. Men hadde nok isåfall godtatt at leietaker hadde kunne flytte ut før tiden så lenge ny leietaker var funnet. Ny leietaker måtte isåfall godkjennes av meg.

Anonymous poster hash: 89c70...47d

Skrevet

Hadde aldri gitt noen en slik kontrakt i første omgang. Men hadde nok isåfall godtatt at leietaker hadde kunne flytte ut før tiden så lenge ny leietaker var funnet. Ny leietaker måtte isåfall godkjennes av meg.Anonymous poster hash: 89c70...47d

Ja.. Hadde jo aldri i verden sett for meg dette slik at jeg skrev jo bare under. Leste såklart over men man tenker ikke på slikt der og da. Men utleier virker grei, fikk beskjed om at jeg måtte gi beskjed om alt jeg ønsket så skulle de hjelpe meg. Tillegg er det skrevet at framleie ikke er tillatt, som gjør at utleier på en måte allerede har sagt nei til dette, men det er kanskje fordi jeg ikke skal gjøre det uten godkjennelse fra utleier. Jeg har vært borti flere utleiere som har vært utrolig snikete, håper virkelig jeg har lært til neste gang..

Skrevet

Husleieloven sier 3 måneder oppsigelsestid, så bare å si opp og forholde deg til det.

Anonymous poster hash: c2b76...bec
  • Liker 7
Skrevet

Husleieloven sier 3 måneder oppsigelsestid, så bare å si opp og forholde deg til det. Anonymous poster hash: c2b76...bec

Så det er ikke lov å skrive at det er en uoppsigelig kontrakt i så så mange mnd?

Skrevet

Når du ikke ønsker bod er, og husleiekontrakten er en standarkontrakt med (kanskje?) Ulovlige eller lovstridige tilføyninger ville jeg søkt juridisk hjelp før jeg gjorde noe som helst. Er kontrakten ulovlig, er den heller ikke bindende for deg.

Anonymous poster hash: 93112...69a

• Liker 2
Skrevet

Skal du leie ut leiligheten du for eksempel har arvet etter foreldrene dine, er minstetiden tre år. Velger du å lage en leiekontrakt som sier at leietiden er kortere, er det i strid med loven.

Gjelder dette sokkel også eller?

Skrevet

Du sier kontrakten er fra nettet, så jeg går utifra at den er enten fra Huseiernes Landsforbund eller Forbrukombudet? Disse har "maler" som ligger på nett, og er veldig greie for de fleste å bruke.

Det vanlige er at man printer ut en slik og evt. legger til små detaljer som man vil spesifisere.

Du kan snakke med utleier om muligheten for å flytte tidligere. Det naturlige er da at utleier legger ut boligen på nytt, holder visninger (der du må åpne for alle som evt. vil se) og om noen vil flytte inn, får du flyttet ut. Det er vanlig at det er utleier som da legger den ut, ettersom man vil ha kontroll over hvordan egen bolig fremstilles. 

Du kan ikke regne med dette, men du kan sjekke.

Anonymous poster hash: ba8a1...93d
Skrevet

Jeg leier en leilighet nå, greier ikke bo der lengre. Lange avstander til buss, og enda lengre med sykkel/gå, noe jeg fikk beskjed om var nærme. Kontrakten er uoppsigelig til sommer neste år, virker som kontrakten er fra nettet ja men det er fylt inn egne kriterier under. Jeg tenker på å si i fra om tankene mine, utleier virker grei men man vet aldri med folk. Hvis utleier ikke lar meg si opp, tenker jeg på å spørre om jeg kan legge ut en annonse for utleieren? Hadde dere godtatt dette? Flere som leier har kun noen mnd oppsigelse, dette hadde vært greit men sommeren neste år blir litt for lenge og alt for mye penger. Hadde dere godtatt å la leieren si opp kontrakten før tiden? Hvis ikke, ville dere latt leier legge ut annonse for dere i håp om å finne noen andre? Jeg skal såklart ikke legge ut før jeg får godkjent.

Du leste vel kontrakten før du underskrev? Det betyr ingenting hva vi her inne ville ha godtatt, du må ta en prat med utleier, kanskje han godtar du får noen andre til å leie der, kanskje ikke. Spør, så vet du.

Anonymous poster hash: 61efa...794

• Liker 1
Skrevet

Uoppsigelige kontrakter er ULOVLIG! Punktum! Finale. End of discussion. 3 måneders gjensidig oppsigelsestid gjelder. Uansett hvilke forhold huseier skriver i kontrakten gjelder følgende: det kan ikke gis dårligere vilkår enn hva husleieloven skisserer.

Anonymous poster hash: 54e22...cc9

• Liker 6
Skrevet

Dersom det er en tidsbestemt avtale, er det jo den som gjelder. Utover den fastsatte tiden går avtalen over til å bli tidsubestemt, da med 3 måneders oppsigelse.

1.1.2 Tidsbestemt avtale

Kjennetegnes ved at det allerede ved avtaleinngåelse er bestemt hvor lenge avtalen skal gjelde, og avtalen utløper av seg selv når opphørstidspunkt har kommet, jf. husleieloven § 9-2 .

En ren tidsbestemt leieavtale kan ikke sies opp av utleier i leieperioden, men ofte er annet avtalt. I praksis kan også mange tidsbestemte leieavtaler sies opp i leieperioden. 

For det første er det adgang til å avtale gjensidig oppsigelsesadgang, det vil si en kombinasjon av tidsbestemt og tidsubestemt leieavtale. I praksis er dette svært vanlig.

§ 9-2.Tidsbestemte leieavtaler

En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid.

En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum.

Les kontrakten din.

• Liker 2
Skrevet

Du sier kontrakten er fra nettet, så jeg går utifra at den er enten fra Huseiernes Landsforbund eller Forbrukombudet? Disse har "maler" som ligger på nett, og er veldig greie for de fleste [font=helvetica, arial, sans-

serif]å bruke.[font=helvetica, arial,

sans-serif]Det vanlige er at man printer ut en slik og evt. legger til

små

detaljer som man vil spesifisere. 

Du kan snakke med utleier om muligheten for [font=helvetica, arial,

sans-serif]å flytte tidligere. Det naturlige er da at utleier legger ut

boligen p[font=helvetica, arial, sans-

serif]å nytt, holder visninger (der du m

å 

åpne for alle som

evt. vil se) og om noen vil flytte inn, f

år du flyttet ut. Det er vanlig at det

er utleier som da legger den ut, ettersom man vil ha kontroll over

hvordan egen bolig fremstilles.  

Du kan ikke regne med dette, men

du kan sjekke. Anonymous poster hash:

ba8a1...93d

Problemet er at folk tilføyer og stryker fra standarhusleiekotrakter uten å tenke på at de da kan tilføye eller endre hele husleiekotrakten slik at den er ugyldig. Dette har det vært flere saker på i media.

En husleiekontrakt er en husleiekotrakt enten det er sokkel, loft eller noe der i mellom. Søk juridisk hjelp, for å gjenta meg selv.

Anonymous poster hash: 93112...69a

Skrevet

Uoppsigelige kontrakter er ULOVLIG! Punktum! Finale. End of discussion. 3 måneders gjensidig oppsigelsestid gjelder. Uansett hvilke forhold huseier skriver i kontrakten gjelder følgende: det kan ikke gis dårligere vilkår enn hva husleieloven skisserer.

Tull og tøys! Da må du lese loven om igjen. Det er helt lov å avtale at kontrakten er uoppsigelig f.eks. de tolv første månedene.

Anonymous poster hash: 2f4cb...bbe

• Liker 5
Skrevet (endret)

Tidsbestemte kontrakter er vel lov (???). Mange som driver med dette. Fra § 9-2 i husleieloven:

En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid.

En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_9#KAPITTEL_9

edit: Noen var kjappere enn meg :(

Endret av lisamari
  • Liker 1
Skrevet

Tull og tøys! Da må du lese loven om igjen. Det er helt lov å avtale at kontrakten er uoppsigelig f.eks. de tolv første månedene.

Nei. Folk kan lage hvilke kontrakter de vil, men er vilkårene dårligere enn loven så er den ikke gyldig. Og loven sier gjensidig oppsigelsestid på 3 måneder. Jeg eier, så for meg er det ikke er personlig problem.

• Liker 1
Skrevet

Nei. Folk kan lage hvilke kontrakter de vil, men er vilkårene dårligere enn loven så er den ikke gyldig. Og loven sier gjensidig oppsigelsestid på 3 måneder. Jeg eier, så for meg er det ikke er personlig problem.

Hvordan tolker du dette?

"

"

• Liker 2
Skrevet

Loven skriver klart og tydelig at det er lov med tidsbestemte kontrakter. Jeg skjønner det kan være vanskelig å forstå lover, men her har du en nettside som skriver det med vanlige ord: http://www.juss.info/oppsigelse-av-leiekontrakt/

Det er fryktelig dumt at folk tror det ikke er lov med slike kontrakter, for det gjør at mange ukritisk skriver under på den.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har da lest kontrakten! Ønsker bare ikke at utleier skal få snurten av dette før jeg rekker å si i fra selv. Den er uoppsigelig i flere mnd men ikke over 1 år, oppsigelsestid på 3mnd. Det er skrevet paragrafer ved hvert punkt, men ikke ved varigheten på leieforholdet, noe jeg stusset litt på. Men når maks er 1 år så er dette fult lovlig da. Det er tillegg skrevet at framleie ikke er tillatt i kontrakten, men i følge loven skal det mye til for at utleier kan nekte dette. Så jeg KAN komme unna ved å framleie leiligheten? Har jeg forstått det rett nå, såklart på utleier godkjenne leietakeren men det skal også mye til for å nekte den nye leietakeren.

-TS

Skrevet

Jeg har da lest kontrakten! Ønsker bare ikke at utleier skal få snurten av dette før jeg rekker å si i fra selv. Den er uoppsigelig i flere mnd men ikke over 1 år, oppsigelsestid på 3mnd. Det er skrevet paragrafer ved hvert punkt, men ikke ved varigheten på leieforholdet, noe jeg stusset litt på. Men når maks er 1 år så er dette fult lovlig da. Det er tillegg skrevet at framleie ikke er tillatt i kontrakten, men i følge loven skal det mye til for at utleier kan nekte dette. Så jeg KAN komme unna ved å framleie leiligheten? Har jeg forstått det rett nå, såklart på utleier godkjenne leietakeren men det skal også mye til for å nekte den nye leietakeren.

-TS

Du snakker om noe annet.

Når en utleier ikke tillater fremleie betyr det at leietaker ikke kan leie ut boligen til andre uten videre. Dette handler ikke om å si opp boligen og finne en ny leietaker, men at du f.eks. skal oppholde deg utenlands en periode og leier ut boligen til noen andre. Da har utleier ingen kontroll over hvem som bor der, og det er selvsagt ugunstig. Derfor tillater de fleste utleiere ikke fremleie, og det er helt legitimt og skal overholdes. Ingen leietaker kan kreve dette, og man får sjelden medhold.

Det du snakker om her er ikke fremleie, men å flytte ut tidligere enn kontrakten tilsier. Dersom kontrakten er gyldig og korrekt (som vi går utifra med mindre annet er bevist) så må du simpelthen snakke med utleier og se om han er villig til å legge leiligheten ut på markedet igjen.

• Liker 5
Skrevet

Du snakker om noe annet. Når en utleier ikke tillater fremleie betyr det at leietaker ikke kan leie ut boligen til andre uten videre. Dette handler ikke om å si opp boligen og finne en ny leietaker, men at du f.eks. skal oppholde deg utenlands en periode og leier ut boligen til noen andre. Da har utleier ingen kontroll over hvem som bor der, og det er selvsagt ugunstig. Derfor tillater de fleste utleiere ikke fremleie, og det er helt legitimt og skal overholdes. Ingen leietaker kan kreve dette, og man får sjelden medhold. Det du snakker om her er ikke fremleie, men å flytte ut tidligere enn kontrakten tilsier. Dersom kontrakten er gyldig og korrekt (som vi går utifra med mindre annet er bevist) så må du simpelthen snakke med utleier og se om han er villig til å legge leiligheten ut på markedet igjen. Anonymous poster hash: ba8a1...93d

Okei, takk. Da har det gått i surr i all lesingen om lover og regler her. Men jeg satser på at utleier går med på det om jeg tilbyr å betale annonsering og ta bilder i leiligheten. Skal legge den ut om det er ønskelig også. Men som sagt så virker utleier grei forhold til visning, men streng. Jeg er utrolig sårbar i slike situasjoner slik at tårene renner uansett hva om jeg hadde sett nakne menn løpe i bakgrunnen. Hvem kan si nei til en tårevåt student? :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...