Gå til innhold

Politiske debatter i tv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen andre enn meg som synes debattprogrammer som holmgang og tabloid forvrir virkeligheten og gir populistiske partier med enkle løsninger for mye å si?

eks: holmgang, skal vi ha mye skatt eller ikke?

ingen diskusjon om hva vi skal bruke pengene til, om de brukes rett, eller generell konsekvensanalyse av hva som skjer hvis vi kutter eller øker skatten...

jeg savner ett debattprogram hvor politikerne får legge frem litt mer hva de mener, og begrunne det skikkelig.

Kanskje det vil føre til at folk faktisk ser at det er grunner til å stemme på mer enn enkeltsaker fra valg til valg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Urix er bra mht utenriksnyheter. Når det gjelder innenrikspolitikk vet jeg sanelig ikke. Ser sjelden på debattprogrammer 8av den grunnen du nevner)

Skrevet

takk for tipset!!

jeg kom på en annen ting: holmgang før sist valg: skal alle asylsøkere kastes ut av landet i morgen, ring inn og svar.

98% svarte ja....

men hvem er det som gidder å ringe inn da, jeg gidder i alle fall ikke å ringe å si: hei du jeg synes de skal få bli jeg...

Skrevet

I valgtider minner de debattene mer om et norgesmesterskap i avbrytelser. Og det er alle like flinke til.

Jeg får veldig lite ut av de debattene, og de kjeder meg. Så jeg ser ikke på det lengre.

Skrevet

Selv savner jeg politiske debatter som kan pågå i timevis, men det funker jo ikke når det skal passe inn i de tabloide og kommersielle rammene.

Skrevet

Husker jeg så en debatt på tv om den Jesusfilmen, med stålseth og noen andre. De representerte hver sin side, men de lot hvrandre få snakke ut. Det var så digg å høre på lange rekker av argumentasjon som ble ferdigsnakket, før motparten fikk komme med sitt syn. Det går fint ann å være uenige uten å skrike og avbryte.

Skrevet

jeg har prøvd å gå inn på debattsidene til de respektive programmene etterpå, hvor folk diskuterer det de har sett.

Må si at mange av holdningene til seerne skremmer meg... Mye ufordeky (og fordekt) rasisme. Også en forhelligelse av alt carl I. hagen sier. :veldigsur:

Skrevet
Husker jeg så en debatt på tv om den Jesusfilmen' date=' med stålseth og noen andre. De representerte hver sin side, men de lot hvrandre få snakke ut. Det var så digg å høre på lange rekker av argumentasjon som ble ferdigsnakket, før motparten fikk komme med sitt syn. Det går fint ann å være uenige uten å skrike og avbryte.[/quote']

så enig!!

Skrevet

ja, urix er bra, men er det et debattprogram?

en sjanger jeg forøvrig unngår.

Skrevet
ja, urix er bra, men er det et debattprogram?

en sjanger jeg forøvrig unngår.

Ikke så mye debatt, mest dybdereportasjer.

Skrevet
Selv savner jeg politiske debatter som kan pågå i timevis' date=' men det funker jo ikke når det skal passe inn i de tabloide og kommersielle rammene.[/quote']

Helt enig! Jeg savner det å kunne benke seg foran TV'en med en god Chianti rødvin og litt kveldssnacks (inkl. god ost, skinke - med mindre man kjører kosher eller halal - og sjokolade. Sjokolade med rødvin er godt.) for å se kveldens debatt som da gjerne går fra 19.30 til 23.00. Hele kvelden.

Ikke noe er som å høre carl Ivar snakke ut.

:ler:

For å være ærlig så greier jeg ikke å motstå debatter, men jeg innser at de for menigmann (arrogansedagen er her!) kan virke noe hule. Det gjelder å se gjennom hulheten og inn i dybden. :eeeh:

Ærlig talt, stemmegivning vi atelefonen er latterlig. Tabloid ser jeg ikke så ofte på. jeg syens Redaksjon 21 Viggo er mye bedre.

Skrevet
Er det noen andre enn meg som synes debattprogrammer som holmgang og tabloid forvrir virkeligheten og gir populistiske partier med enkle løsninger for mye å si?

eks: holmgang, skal vi ha mye skatt eller ikke?

ingen diskusjon om hva vi skal bruke pengene til, om de brukes rett, eller generell konsekvensanalyse av hva som skjer hvis vi kutter eller øker skatten...

jeg savner ett debattprogram hvor politikerne får legge frem litt mer hva de mener, og begrunne det skikkelig.

Kanskje det vil føre til at folk faktisk ser at det er grunner til å stemme på mer enn enkeltsaker fra valg til valg??

:Nikke: og spør en statistiker om seriøsiteten av/bilde meningsmålingene på disse programmene gir.

Skrevet

Har sluttet for lenge siden å se på disse. Blir nesten kvalm av dem.

Skrevet

Artig som underholdning. Se på sendinger fra Stortinget du

Skrevet

Men denne underholdningen er med på å skape meninger hos folk i det ganske land, basert på fakta som ofte mangler holdbarhet, og gir ett utilstrekkelig eller direkte feil virkelighetsbilde.

Skrevet

Det mener du. Elitist som du er tror du at du er opphevet over "folket" altså massen som er mindre utviklet intelektuelt enn deg. Jeg ser jo denne saue mentaliteten i mennesker som ser på filmer som Fahrenhate911 og lignende da, så jeg er kanskje ikke så mye bedre enn deg sånn sett.

SV og FrP er jo de to partiene som er mest populistiske. Det er underholdende å se på disse programmene. Hvilke kanaler bruker du da siden du er så opplyst i forhold til den uopplyste berme som liker Holmgang og Tabloid (næmmen se,selvirioni i navnet?).

Gjest Den utstøtte
Skrevet

Ofte i slike debatter inviteres folk som ikke har kunskap om tema. Ikke visste jeg at Åslaug Haga er terror og islamekspert. Det er heller ikke Kristin Halvorsen.

Det er det jo bare jeg som er. :wink:

Skrevet

Jeg skulle ønske det var en knapp på tv’n som skrudde opp intelligensen på det som blir vist. På en av knappene står det “skarphet”, men den virker ikke.

Skrevet
Det mener du. Elitist som du er tror du at du er opphevet over "folket" altså massen som er mindre utviklet intelektuelt enn deg.

Og kanskje du har litt lavere tanker om folket?

Mange jeg kjenner som ikke liker slike program, det være seg om de er snekker eller sekretær, sykepleier eller sivilingeniør.

De som ringer inn til disse programmene er ikke et representativt utvalg av folket, men det antar jeg at du vet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...