Gå til innhold

Konstant sulten + ekstemt søtbehov

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått et merkelig problem de siste månedene, og nå er det blitt såpass at jeg faktisk funderer på å gå til legen med det. Men tenkte jeg skulle høre her først om det er noe vits i å bruke legen sin tid på dette...

Jeg er konstant sulten, hele tida. Det går maks et kvarter fra jeg har spist meg ordentlig mett, til jeg er så sulten igjen at det kjennes ut som om jeg ikke har spist hele dagen. Jeg har ikke endret noe verken i matvaner eller fysisk aktivitet de siste seks månedene, og jeg går ikke ned i vekt heller. Jeg har en ganske stillesittende jobb med lange dager, men prøver å kompensere ved å gå en time i relativt raskt tempo hver kveld.

I tillegg så har jeg et så ekstremt behov for sukker. Jeg prøver å ha et normalt forhold til søtsaker og holder meg til godteri og brus på lørdag, resten av uken spiser jeg ikke søtsaker og om jeg er på kafé så kjøper jeg en cola zero (drikker ikke kaffe). Men det er blitt helt absurd altså, jeg begynner å få problemer med å konsentrere meg fordi jeg fantaserer om sjokolade, kjeks, kake osv hele dagen. Har begynt å slite med matlysten til og med, for kroppen vil ikke ha normal sunn mat, bare søtsaker.

Dette er grovt hva jeg spiser i løpet av en dag:

Frokost 2 skiver (hjemmelagd) grovbrød, med leverpostei, kaviar og egg, eller salat og skinke. 1 banan eller youghurt mellom frokost og lunch. Lunch er middagsrester fra dagen før, eller 2 brødskiver til med samme pålegg som til frokost. En salat eller rå grønnsaker mot slutten av arbeidsdagen (5-tida). Middag lager jeg fra bunn av, og jeg lager mye gryter (lager store porsjoner og fryser ned, nok til 1 middag og lunsj i hver boks), alt fra bolognese til chili con carne til vegetariske gryter, spises som regel sammen med bulgur, grov pasta eller av og til ris. Skeier jeg ut lager jeg hjemmelaget burger, er jeg lat steker jeg kylling og har med salat. Kveldsmat er brødskiver med egg, eller en smoothie.

Jeg synes jeg spiser ganske bra, og som sagt jeg har ikke endret noe i verken aktivitet eller hva jeg spiser, så det kan liksom ikke være det...

Er det bare kjempeteit av meg å gå til legen med det? Det er fryktelig plagsomt for meg at jeg alltid er sulten hele tida, gjør at jeg føler meg trøtt og sliten!

Anonymous poster hash: cf7a1...bf2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Diabetes kanskje?

Anonymous poster hash: 9c0ff...14e
Skrevet

Ikke typiske tegn for diabetes.Kan være stoffskife,hjernesvuls,magnesium/kalsium/ mangel osv ..

Kom deg til lege :)

Anonymous poster hash: 29678...63a
  • Liker 1
Skrevet

Du er ikke gravid da? :P

Ekstremt søtsug eller bare ekstrem fysing (type jeg-har-lyst-på-noe-men-vet-ikke-hva-og-ender-alltid-opp-i-kjøleskapet) kan bekjempes med ekstra inntak av krom.

Kromtilskuddet demper fysing og unødvendig småsultfølelse når du ikke egentlig er sulten.

• Liker 1
Skrevet

Det kan være noe fysisk som ligger under. Men du spiser alt for mye brød og det er noe mange blir raskt sultne av igjen. Prøv å spis mer proteiner og/ eller fett.

Er du oppblåst noen gang, forresten?

Anonymous poster hash: 322ce...fc5
  • 4 uker senere...
Skrevet

Hei igjen, det viste seg å være magesår forårsaket av medisiner.

Skrevet

Hei igjen, det viste seg å være magesår forårsaket av medisiner.

Uff, det er kjipt! Bare en heads up; hadde det for ti år siden, får fortsatt ikke lov til å bruke ibux...så hold deg langt unna det og annen ibuprofen! Bra du fant ut hva det var da :) Ta noen rolige dager nå :)

Anonymous poster hash: c8dee...162

Skrevet

Bra at du oppdaterer tråden, TS. Kan være nyttig for andre i lik situasjon senere.

Hvordan finner man ut om det er magesår? Er det blodprøve eller...?

Skrevet

Uff, det er kjipt! Bare en heads up; hadde det for ti år siden, får fortsatt ikke lov til å bruke ibux...så hold deg langt unna det og annen ibuprofen! Bra du fant ut hva det var da :) Ta noen rolige dager nå :)

Anonymous poster hash: c8dee...162

Joda, jeg har fått beskjed om å slutte å ta alt av smertestillende, og jeg har fibromyalgi... :( Nå har jeg ikke sovet ordentlig på halvannen uke og er 100% sykmeldt...

Bra at du oppdaterer tråden, TS. Kan være nyttig for andre i lik situasjon senere.

Hvordan finner man ut om det er magesår? Er det blodprøve eller...?

Legen mente det pga symptomene jeg beskrev kombinert med alle medisinene jeg går på. Jeg venter på å få time på sykehuset hvor de skal stikke kamera ned i magen, for å se hvor sårene er, hvor store de er osv, og også ta en bakterieprøve for å være sikker på at det ikke er en bakterie som har forsårsaket magesåret.

Han ga meg syredempende å ta i mellomtiden, og det har hjulpet noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...