Gå til innhold

Depresjon og hukommelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har depresjon, eller egentlig dystymi, og jeg har fått så utrolig dårlig hukommelse det siste året. Det er ikke sånn at jeg glemmer avtaler osv, men jeg glemmer hele tiden ord når jeg snakker, og må stoppe opp og tenke lenge for å komme på ordet. Glemmer mye fortere navn enn før også. Har veldig vanskelig for å holde meg konsentrert når jeg skal lese noe, det gjør det veldig vanskelig å være student. Er lei av å ha en så lite fungerende hjerne. Har noen andre det slik, eller hatt det slik, og fått tilbake hukommelsen?

Er det et tegn på at depresjonen er blitt verre når jeg har fått så dårlig hukommelse? Føles som at hjernen min slår seg av. 

Anonymous poster hash: 41b16...5be
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har depresjon, eller egentlig dystymi, og jeg har fått så utrolig dårlig hukommelse det siste året. Det er ikke sånn at jeg glemmer avtaler osv, men jeg glemmer hele tiden ord når jeg snakker, og må stoppe opp og tenke lenge for å komme på ordet. Glemmer mye fortere navn enn før også. Har veldig vanskelig for å holde meg konsentrert når jeg skal lese noe, det gjør det veldig vanskelig å være student. Er lei av å ha en så lite fungerende hjerne. Har noen andre det slik, eller hatt det slik, og fått tilbake hukommelsen? Er det et tegn på at depresjonen er blitt verre når jeg har fått så dårlig hukommelse? Føles som at hjernen min slår seg av.  Anonymous poster hash: 41b16...5be

Interessant at det er så mange her inne med dystymi. Jeg ble diagnosert med dystymi men har det ikke lenger. Når min depresjon var på det verste føltes det som jeg hadde bomull i hjernen, jeg husket aldri avtaler eller slikt og hadde aldri noe å snakke om, hjernen hadde bare skrudd seg av. Nå er hukommelsen tilbake heldigvis og jeg fungerer mye mye bedre etter medisinbytte og psykologbehandling. Husk at selv om de setter en diagnose på et tidspunkt kan den godt bli forandret etterhvert. Det kan godt hende du er på vei ned ja, er du i behandling?

Anonymous poster hash: 3b296...d57

Skrevet

Ja, jeg merker det godt på hukommelsen at jeg har vært konstant deprimert i 20 år, siden jeg var barn. Glemmer ord og navn. Spesielt det med navn er ille. Har store konsentrasjonsvansker, faller lett ut i en helt vanlig samtale.

Anonymous poster hash: f2a7a...5f9

Skrevet

Interessant at det er så mange her inne med dystymi. Jeg ble diagnosert med dystymi men har det ikke lenger. Når min depresjon var på det verste føltes det som jeg hadde bomull i hjernen, jeg husket aldri avtaler eller slikt og hadde aldri noe å snakke om, hjernen hadde bare skrudd seg av. Nå er hukommelsen tilbake heldigvis og jeg fungerer mye mye bedre etter medisinbytte og psykologbehandling. Husk at selv om de setter en diagnose på et tidspunkt kan den godt bli forandret etterhvert. Det kan godt hende du er på vei ned ja, er du i behandling?

Jeg liker ikke at jeg fikk diagnosen dystymi, ettersom det sies at det er kronisk depresjon føles det veldig håpløst å ha denne diagnosen. Det er jo ikke så veldig oppløftende beskjed å gi til noen som er deprimert, at det er kronisk. Føler også at jeg har bomull i hodet. Jeg er ikke i behandling, fordi behandleren sluttet rett etter jeg var ferdig utredet. Jeg fikk så lite ut av å gå dit og hadde bare lyst til å prøve å fokusere på studiet mitt det semesteret, orket ikke å forholde meg til en ny behandler. :( Angrer litt, men jeg ble så sliten av å gå dit. 

Hvor lang tid tok det før du ble kvitt dystymien?

ts

Skrevet

Jeg liker ikke at jeg fikk diagnosen dystymi, ettersom det sies at det er kronisk depresjon føles det veldig håpløst å ha denne diagnosen. Det er jo ikke så veldig oppløftende beskjed å gi til noen som er deprimert, at det er kronisk. Føler også at jeg har bomull i hodet. Jeg er ikke i behandling, fordi behandleren sluttet rett etter jeg var ferdig utredet. Jeg fikk så lite ut av å gå dit og hadde bare lyst til å prøve å fokusere på studiet mitt det semesteret, orket ikke å forholde meg til en ny behandler. :( Angrer litt, men jeg ble så sliten av å gå dit.  Hvor lang tid tok det før du ble kvitt dystymien? ts Anonymous poster hash: 41b16...5be

veldig lang tid,har gått på medisiner i snart 6 år og hatt samtalebehandling i ca 2. Var kombinasjonen av de to tingene inkludert litt trening og å få meg hund som løsnet det for meg.

Skrevet

Sliter også veldig med hukommelse og konsentrasjon. Er også mye bomull i hodet. Jeg hadde ekstremt god hukommelse tidligere, og det er utrolig frustrerende ikke å huske helt elemæntere ting. Jeg har mest problemer med å huske ting folk har sagt/gjort dersom det er flere enn 1 annen person med i samtalen. Det har visst noe med fokus og delt fokus som hjernen min ikke henger helt med på. Jeg klarer å fokusere på 1 person og få med meg hva denne sier, men dersom jeg må dele fokus mellom flere personer så faller jeg ut med en gang. 

Anonymous poster hash: 90d13...ce7
Skrevet

Ja, finner ikke ord og tanker, husker svært lite. Gjenkjenner ikke ansikter, husker ikke hva bestevenninden fortalte meg i går, husker ikke når jeg sist var på butikken for å handle mat eller hva dama til broren min heter osv.

Anonymous poster hash: 9274f...18b
Skrevet

Er det en form for forsvarsmekanisme som slår inn når en har det skikkelig dårlig? Husker selv lite fra de årene jeg hadde det verst. Nesten som alt er blitt fortrengt. Rart hvordan man blir lurt trill rundt av sin egen hjerne..

Anonymous poster hash: 5edfe...e9e
Skrevet

Ja, finner ikke ord og tanker, husker svært lite. Gjenkjenner ikke ansikter, husker ikke hva bestevenninden fortalte meg i går, husker ikke når jeg sist var på butikken for å handle mat eller hva dama til broren min heter osv. Anonymous poster hash: 9274f...18b

Hvorfor gjenkjenner du ikke ansikter? Det er faktisk en av tingene som ikke forsvant hos meg men nå scorer jeg høyt på ansiktsgjenkjennings-tester.

Skrevet

Er det en form for forsvarsmekanisme som slår inn når en har det skikkelig dårlig? Husker selv lite fra de årene jeg hadde det verst. Nesten som alt er blitt fortrengt. Rart hvordan man blir lurt trill rundt av sin egen hjerne.. Anonymous poster hash: 5edfe...e9e

Kanskje, men tror det kan være sånn at hvis man vil så er det lett å fortrenge ting med egen vilje.

Skrevet

veldig lang tid,har gått på medisiner i snart 6 år og hatt samtalebehandling i ca 2. Var kombinasjonen av de to tingene inkludert litt trening og å få meg hund som løsnet det for meg.

Det var lang tid, men bra du ble frisk til slutt. Hvordan foregår samtalebehandling, er det med deg og behandleren eller gruppe-opplegg? Hvor ofte gikk/går du? Behandleren min ville ha meg til å gå i gruppeterapi, og jeg hadde virkelig ikke lyst til det. 

ts

Skrevet

Ja, finner ikke ord og tanker, husker svært lite. Gjenkjenner ikke ansikter, husker ikke hva bestevenninden fortalte meg i går, husker ikke når jeg sist var på butikken for å handle mat eller hva dama til broren min heter osv.

Anonymous poster hash: 9274f...18b

Jeg husker navnet på de nærmeste personene i livet mitt og ansikter, men sliter også med å huske ting som sist jeg handlet, når ulike nylige hendelser skjedde. Husker ikke om jeg har sagt en ting før til personen jeg snakker med eller ikke osv. Kan bli usikker på hvilken tid på året vi er i, kan tenke at kanskje det er vår, men kommer på etter litt at det er høst. 

ts

Skrevet

Jeg husker navnet på de nærmeste personene i livet mitt og ansikter, men sliter også med å huske ting som sist jeg handlet, når ulike nylige hendelser skjedde. Husker ikke om jeg har sagt en ting før til personen jeg snakker med eller ikke osv. Kan bli usikker på hvilken tid på året vi er i, kan tenke at kanskje det er vår, men kommer på etter litt at det er høst. 

ts

Akkurat det samme her. Sliter veldig med tidsbegrep, og klarer ikke plassere hendelser i riktig rekkefølge. Går til psykolog 1 gang i uken, og det har flere ganske skjedd at jeg har fortalt samme hendelser 2 uker på rad når hun spør om det har skjedd noe spesielt siden sist. Er ikke AB du spurte, men jeg har gått til psykolog i snart 2 år, og skal i tillegg begynne i gruppe nå. Er veldig spent, men tror at det er veldig bra sålenge du kommer i en god gruppe :) 

Anonymous poster hash: 90d13...ce7

Skrevet

Jeg har hatt depresjon siden 8-10årsalderen.

Jeg sliter veldig med både konsentrasjon og hukommelse.

Jeg kan skrive inn " Hvor " i søkefeltet på Google men glemme helt av resten av setningen. Jeg klarer helt enkelt ikke å huske hva det var jeg skulle søke opp.

Jeg merker at jeg sliter mer og mer med å tenke abstrakt, kreativt og å dra lange sammenhenger.

Jeg bruker mer tid på å prøve å huske enn på å drøfte og å analysere selve innholdet. Før var det ikke et problem å dra lengre politiske analyser av ett eller flere parti. I dag blir det mer stikkord.

Jeg kunne lese bøker og stille kritiske spørsmål underveis. Nå føler jeg at jeg knapt nok stiller spørsmål til en 30 min lang Netflixepisode.

Jeg vil ikke skape mer stigma for andre med depresjon, men... Jeg føler meg mindre og mindre smart.

Anonymous poster hash: 510c3...406

Skrevet

Har ikke så ofte depresjoner, men sliter enormt med samme type smerte som man har når man er deprimert. Bortsett fra når man er apatisk. (borderline)

Husker absolutt ingenting av et skoleår, alt er helt borte. 

Klarer ikke å skrive ordentlig mer eller snakke. Innleggelser feks svikter hukommelsen. Kan huske at jeg så på tv, men alt annet er sort. 

Og selvfølgelig småting som ord, eller når jeg låser opp mobilen og glemmer helt hva jeg skulle. 

Rett og slett flaut. Føler at jeg faktisk har blitt ordentlig dum, om man forteller at man sliter med hukommelsen får man jo bare "samme her" tilbake.. 

Anonymous poster hash: 60338...f83
Skrevet

Æsj, nå ble je

Anonymous poster hash: 1e7d9...3d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...