Gå til innhold

Gode øvelser for nedre del av ryggen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger som tittelen sier, gode øvelser for nedre del av ryggen. Føler ikke at jeg har funnet noen gode øvelser med merkbar effekt. Jeg trener regelmessig 3-5 ganger i uken, så det har ingenting med at jeg ikke har trent lenge nok osv. Noen av dere her som har gode forslag til meg?

Ligge på magen og løfte overkropp, eller løfte motsatt bein og arm føler jeg ikke tar langt nok ned. Jeg ønsker å få trent helt nederst i korsryggen, ut mot sidene/hoftene der.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fine øvelser, Suzy. Men alle bortsett fra rygghev og goodmorning er for øvre del av ryggen. Det finnes forøvrig flere varianter av de to forslagene jeg kom med for nedre del av ryggen. Spesielt markløft har mange variasjonsmuligheter, "goodmorning" er en av dem.

Skrevet

Vel - jeg mente ikke at alle øvelsene nødvendigvis var riktige, men at hun kanskje kunen finne noe på de siden.

Markløft med roing (stående markløft)er veldig OK syns jeg.

Gjest leneliten
Skrevet

"goodmorning" er konge-øvelsen her , synes jeg. Kjører tungt og rolig, og har fått en fin definisjon på nederste del av ryggstrekkerne!!!! Markløft er kjempe-øvelse, men den synes jeg svir fortere i lårene enn ryggen. Men her tør jeg ikke kjøre så tungt pga litt problemer med det ene kneet. Men, variasjon er en alright greie, ved all trening, så finn flere øvelser, å lykke til med ryggen!!!

Skrevet

Ligg på ryggen med bøyde ben litt fra hverandre, og løft underkroppen opp så langt du klarer. Bare hodet, skuldrene/øverste delen av ryggen og føttene skal berøre bakken. Gjenta...

Denne kan varieres ved at du holder deg oppe, og fører knærne sammen og fra hverandre. Øvelsen tar på lår, rumpe og nedre del av ryggen, i følge fysioterapeuten jeg lærte den av.

Skrevet

Takk for fine tips. Prøvde rygghev på treninga i dag, og det er en øvelse som definitivt ikke kommer til å bli yndlingsøvelsen min, men jeg kjente den skikkelig akkurat der jeg ønsket den skulle ta. Fint at jeg får litt forskjellige øvelser så jeg slipper å bli lei.

Skrevet

Heihei..Har også ett bra tips.

Ligg på megen og se ned i gulvet. Olasser hendene i gulvet på hver side av brystet.men sdu forsøker å holde beina strake og samlet,løfter du dem ett stykke fra gulvet. Senk dem langsomt,hold pause i 30 sek og gjenta 10 ganger igjen.

Jeg har IKKE erfaring med denne øvelsen med fant den på www.iform.nu og tenket at denne kunne være noe for deg. det står at det er en øvelse for de nederste ryggmusklene....

Lykke til :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...