Gå til innhold

Forskjellsbehandling av voksne barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så lei svigerfamilien!

Min mann og jeg har 2 barn, det samme har hans søster og mann. Våre går begge i barnehagen, svigerinnes går på skolen.

Vi bor begge 10 minutter unna svigers , og har nogenlunde lik økonomi. Svigers har økonomi godt over gjennomsnittet.

Men etter 10 år som kone til deres sønn begynner jeg å få store problemer med å svelge forskjellsbehandlingen de holder på med. Kan noen i det hele tatt forklare meg hvordan et foreldrepar kan holde på slik?

Datter og mann fikk alt av møbler til barnerom, samt vogn. Vi fikk ingenting, bortsett fra klær og blomst på sykehuset.

De fikk 100.000 til sitt bryllup, vi fikk 20.000

De har passet våre barn 1 gang... Jeg klarer ikke lenger å telle alle gangene de sier ja til svigerinne. Vi får stort sett nei hvis vi spør.

I tillegg får de hjelp i Hagen, maling av hus, rengjøring etc. De har aldri tilbudt oss hjelp.

Og hvem tror dere svigers ringer hvis DE trenger hjelp hjemme??? Aargh...:

Jeg kommenterte engang hvorfor ikke datter også kunne komme og bidra.. Men stakkars, de hadde jo mer enn nok med 2 barn... (Det gjelder tydeligvis ikke oss)

De inviterer oss aldri på middag, mens de andre er der kanskje 2 dager i uka.

Den ene gangen vi spurte om de ville dele en kveld med oss på restaurant, så takket de ja og forventet at vi betalte siden vi hadde spurt om de ble med 😳

I tillegg får de andre barnebarna mye mer enn våre barn. Snart er de gamle nok til å forstå det også....

Det er ingen uvennskap eller noe... Så jeg forstår det ikke. Det er sårt for mannen. Han nevnte det for dem engang, men da ble de Sinte.

Hvordan blir foreldre så slemme.... ??

Anonymous poster hash: 0e428...0e0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som svigerdatter kan du ikke si noe direkte til dem om dette, men mannen din burde prøve en gang til. Eventuelt dere to sammen. For det kan være viktig for samholdet i familien i fremtiden.

Det kan jo være ting inne i bildet som dere ikke vet om. Og som foreldrene hans ikke liker å snakke om..? Jeg vet ikke. Men jeg ville helt sikkert reagert som deg, og blitt såret.

Anonymous poster hash: 821eb...d53
Gjest SykkelJenny
Skrevet (endret)

Dette må mannen din ta opp. Det høres jo helt hinsides ut. Jeg kan ikke fatte og begripe at noen foreldre kan holde på sånn. 

Dersom mine foreldre hadde gjort sånn så hadde jeg kuttet kontakten med dem. Hadde aldri funnet meg i det.

Endret av SykkelJenny
Skrevet

Her syns jeg mannen din bør ta det opp. Det er ikke snakk om lite heller. 80.000 kroner forskjell til bryllup!  :sjokkert:

Anonymous poster hash: c1994...ff1
  • Liker 2
Skrevet

Kan mannen din ta det opp med sin søster? Dette er så tydelig at de må se det hvis det blir fortalt dem, de har kanskje aldri tenkt over det eller tror at dere syns det er greit. Fortell både søster og foreldre at dere blir lei dere og syns det er trist, og fokuser på det med samvær, tid og følelsen av å bli nedprioritert, istedetfor pengene.

• Liker 4
Skrevet

Kan mannen din ta det opp med sin søster? Dette er så tydelig at de må se det hvis det blir fortalt dem, de har kanskje aldri tenkt over det eller tror at dere syns det er greit. Fortell både søster og foreldre at dere blir lei dere og syns det er trist, og fokuser på det med samvær, tid og følelsen av å bli nedprioritert, istedetfor pengene.

Enig i den. fokuserer dere på pengene blir dere sett på som ganske frekke. 

Anonymous poster hash: 313f6...c92

• Liker 1
Skrevet

For oss er det ikke pengene det handler om, men prinsippet.

Men datter får og får, må sønn gi og gi. Det har vært sånn hele livet.

Og det er ingen grunn for at det skal være slik. Alle er friske, selvhjulpe og med ok økonomi. Det var også slik før jeg kom inn i bildet, så det kan heller ikke være meg de ikke liker.

Datter er klar over forskjellene, men hun "ønsker ikke styre hva foreldrene gjør".

• Liker 2
Skrevet

Slutt å still opp for dem når de trenger hjelp, og få mannen din til å si i klartekst hva han synes om forskjellsbehandlingen.

Anonymous poster hash: 7cb8e...716
  • Liker 9
Skrevet

Slutt å still opp for dem når de trenger hjelp, og få mannen din til å si i klartekst hva han synes om forskjellsbehandlingen. Anonymous poster hash: 7cb8e...716

Enig.

Dere kan ikke styre hva andre gjør, men hva dere selv gjør bestemmer dere jo over. Første skritt er å si nei til å gjøre masse tjenester.

Anonymous poster hash: 3257e...4f5

Gjest SykkelJenny
Skrevet

Jeg hadde aldri sittet å sett på at mine foreldre gav mer penger til min søster enn til meg ... og i særdeleshet ikke at de gav mer penger til min søsters barn enn til mine. Det er hårreisende å gjøre noe sånt og jeg hadde aldri latt det passere uten at det fikk alvorlige følger. 

Skrevet

Kanskje det er den klassiske mor-og-datter-greia? 

I noen familier så er båndet i mellom mor og datter så sterkt
at man skulle tro at navlestrengen aldri ble fjernet

Det handler kanskje ikke om at relasjonen til sønnen og deg er dårlig 

men at forholdet i mellom mor og datter er så uendelig mye bedre

• Liker 4
Skrevet

Du kan jo ta det opp. Si at det er trist at barna deres ser så lite til dem. Og at du lurer på om de ikke er noe glad i dere siden de forskjellsbehandler grundig på mange områder. 

Anonymous poster hash: f0742...c9d
  • Liker 2
Skrevet

Vil påstå at jeg selv sitter I en lignende situasjon som samboer, bare noe omvendt. Kjæresten er mellomste I søskenflokken sin. Han startet tidlig I fast jobb, så han har vært økonomisk trygg lenge. Hver gang foreldrene hans vil ha hjelp med noe spør de ham og ikke storebroren som er i utdanning ennå, ei heller sine egne samboere for de gidder ikke(!?). Atpåtil moren hans kom og spurte om å låne penger til å betale ned kredittkortgjeld noen år siden,også kompiser har kommet til ham etter økonomisk hjelp, dette for noen år siden. Hvertfall et par ganger I måneden må jeg være søppelbøtte for samboeren min, altså han er irritert på over alle de som skylder han masse penger, og ber om hjelp hele tiden. Jeg sier det hver gang at han må sette ned foten selv og konfrontere de det gjelder, og kreve tilbake litt, og si nei til tjenester.

I ditt tilfelle hadde jeg sagt at dere har ikke så mye å tape på når det kommer til svigers. Hvis de ikke vil skjerpe seg er det bare å kutte kontakten. Så får de være først til å ta kontakt, DA er de mer innstilt på å høre hva dere har å si om hvordan ting har vært. Vil ikke anbefale å utsette barna for slike besteforeldre som de er nå.

Anonymous poster hash: f1ff4...262

Skrevet

Sånn sier min venninne også.

Der er det forskjell på datter og sønn.

Tror grunnen er at svigerdatter flacher på Facebook, det perfekte livet. Og dermed gir uttrykk for god økonomi.

Det er alt fra reiser, dyre smykker. utbygging av hus.

Datter publiserer ikke noe.

Svigerdatter har aldri vist seg i klær fra eks Cubas. Det er dyre merkeklær.Det samme har ungene. Det er stadig bytte av ny bil.

Syns hun er roten til dette selv.

Anonymous poster hash: 37017...6c8

Skrevet

Ts her...

Ja det er vel den eneste grunnen jeg kan tenke meg jeg også.

Men trist er det likevel.

Skrevet

Sånn sier min venninne også.

Der er det forskjell på datter og sønn.

Tror grunnen er at svigerdatter flacher på Facebook, det perfekte livet. Og dermed gir uttrykk for god økonomi.

Det er alt fra reiser, dyre smykker. utbygging av hus.

Datter publiserer ikke noe.

Svigerdatter har aldri vist seg i klær fra eks Cubas. Det er dyre merkeklær.Det samme har ungene. Det er stadig bytte av ny bil.

Syns hun er roten til dette selv.

Anonymous poster hash: 37017...6c8

sånn er ikke vi... Veldig langt i fra...

Skrevet

Kjenner meg igjen TS, det er det eneste jeg kan si. Trist er det når det skal være forskjellsbehandling og foreldrene nekter å innse det selv :(

Skrevet

Hos oss er det lillebror ( to eldre søstre) som får mer hjelp med penger, barnevakt, bil og huskjøp. Ikke bare av mor, men og av besteforeldre.

Skrevet

Mannens familie er også slik.

De er to gutter, kun broren hans som får noe som helst.

Hvem blir ringt til kun når det trengs hjelp? Jo det er mannen.

Til og med ungene her har bemerket forskjellsbehandlingen.

Mannen har nå bestemt at vi gjør unna en familiebegivenhet som foregår I løpet av nærmeste fremtid og så er han ferdig med hele familien sin. De gjør ikke noe annet enn å tråkke ham ned og såre både ham og ungene og det gidder han ikke lenger. Familien min stiller mer opp for ham enn hans egen. Ikke engang da han ble skadet I en arbeidsulykke og kjempet for livet gadd de stille opp for ham. Greit nok med faren hans som jobbet, men svigermor var hjemmeværende den gangen.

Forstår ikke at noen kan behandle ungene sine slik.

Skrevet

Det er nok noe mer bak. Er dere sikre på at han er "ekte" barn? Jeg har en kompis som har det slik, han fikk vite nå nylig at han faktisk ikke var barn av det han trodde var hans biofar.

Anonymous poster hash: d9175...581

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...