Gå til innhold

Overdrevet alkoholinntak?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 23 år.

Har drukket hver helg siden februar, både fredag og lørdag. Og ofte onsdager siden det da skjer noe. Sitter ikke å drikker alene, men drar på byen. Vil dere si at jeg har et problem? Føler ikke at jeg MÅÅÅ drikke, gjør det fordi jeg vil ut å ha det gøy! Men siden alle sier at jeg drikker så mye så må jeg bare spør.

Anonymous poster hash: e07c2...9c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig synes jeg det hørtes mye ut med drikking hver helg, lørdag og søndag i 6 mnd + ofte på onsdager. Det kan umulig være heldig for kroppen din, ikke minst leveren din.
Det er bra du ikke sitter alene og trøstedrikker, men det var i meste laget allikevel.
Føler du at det er et problem selv, i så fall på hvilken måte? Går det ut over jobb/studier? Famile? Evt kjæreste/samboer?
Dette blir gjerne dyrt i lengden også?
Det er også forskjell på å ta seg et par glass med vin og å hoppe ut på flatfylla så ofte :)
Lettere å svare hvis man vet litt mer om din egen mening og hele livssituasjonen din :)

Anonymous poster hash: 2511b...ce2
Gjest SykkelJenny
Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er problematisk. Jeg gjorde det samme selv i ungdommen. I flere år gikk vi ut på byen hver torsdag, lørdag og søndag ... gjerne også fredagen noen ganger. Drakk alkohol hver gang.

Dette er mange år siden og først nå som godt voksen drikker jeg alkohol like ofte ... men nå er det bare snakk om et glass vin. I over 20 år drakk jeg svært lite og sjeldent alkohol. De årene var preget av graviditeter, småbarn, tenåringer osv ... drakk sjeldent alkohol i barnas oppvekst. 

Skrevet

Jeg føler ikke at det er noe problem nei, jeg bare elsker å feste ! 😂

Går ikke utover jobb. Eller jo kanskje, før jobba jeg mye helg... Men nå som jeg er singel (ble singel i januar) velger jeg heller å feste istede for å jobbe. Litt dumt økonomisksett men! :P

Okei, nei føler selv det er slik ungdommen gjør bare. Så da er det vel greit 🙊

Skrevet

Er alkoholisme arvelig forresten?

Mamma er alkoholiker og pappa var det (død nå)

Og broren min er narkoman.

Ts

Skrevet (endret)

Jeg er ingen ekspert, men du er nok mer mottakelig for avhengighet enn andre.

Endret av Florence
Skrevet

Hvordan merker man om man begynner å bli avhengi da?

Ts

Skrevet

Jeg føler ikke at det er noe problem nei, jeg bare elsker å feste !

Går ikke utover jobb. Eller jo kanskje, før jobba jeg mye helg... Men nå som jeg er singel (ble singel i januar) velger jeg heller å feste istede for å jobbe. Litt dumt økonomisksett men! :P

Okei, nei føler selv det er slik ungdommen gjør bare. Så da er det vel greit

Dette går utover økonomien sier du? Ja, det ville jeg tro. Hva med fremtiden? Du virker litt "care" om jeg får si det. Er det ikke det ungdommen sier?

Du er nok strengt tatt ikke en ungdom når du er 23 år...

Er alkoholisme arvelig forresten?

Mamma er alkoholiker og pappa var det (død nå)

Og broren min er narkoman.

Ts

Alkoholisme (sammen med miljø) kan være arvelig ja. Hvis du har bodd sammen med foreldre som er alkoholikere, forstår jeg enda bedre den litt freidige holdningen du har til det hele. Jeg ville forsøkt å finne noe annet å gjøre, f.eks jobbe som du sa du pleide.

Skrevet

Hvordan merker man om man begynner å bli avhengi da?

Ts

Man kan merke det både fysisk og psykisk:

Når du ikke klarer å stoppe f.eks.

At du kjenner et sug på å drikke, og får problemer med å begrense alkoholinntaket.

At det går utover relasjoner med venner, familie, kollegaer osv. Økonomiproblemer.

At drikkingen er viktigere enn alt det andre en 23-åring burde ha fokus på i livet.

• Liker 1
Skrevet

Er ikke "care", da hadde jeg ikke tatt kontakt her.

Føler ikke selv jeg har et problem, for jeg sitter jo med venner.. Så de drikker jo like mye. Klarer fint å beherske meg!

Jeg jobber fortsatt hver ukedag, er bare det at jeg brukte å ta på meg ekstra i helgene å det gjør jeg ikke lengre.

Er jeg ikke ungdom når jeg er 23? 😂

Velvel, det er hver sin oppfatning...

Ts

Skrevet

Nei, jeg var på byen 2-5 ganger i uka i mange år.

Anonymous poster hash: 9d3b5...971
Skrevet

Jeg føler ikke at det er noe problem nei, jeg bare elsker å feste !

Okei, nei føler selv det er slik ungdommen gjør bare. Så da er det vel greit

Dette er "care" - smilefjesene og apekatten.. Det er ikke lett å ta deg så seriøst da vet du.

Er ikke "care", da hadde jeg ikke tatt kontakt her.

Føler ikke selv jeg har et problem, for jeg sitter jo med venner.. Så de drikker jo like mye. Klarer fint å beherske meg!

Jeg jobber fortsatt hver ukedag, er bare det at jeg brukte å ta på meg ekstra i helgene å det gjør jeg ikke lengre.

Er jeg ikke ungdom når jeg er 23?

Velvel, det er hver sin oppfatning...

Ts

Ja, men om de drikker like mye DA er det jo greit - nei. Ser du hvor jeg vil hen? Prøv å ha en litt mer voksen tankegang. Har dine venner og vokst opp med foreldre som var/er alkoholikere? De har gjerne et annet syn på dette? Det vet ikke jeg - jeg bare spør :)

Nei, når man er 23 så er man voksen - ikke ungdom.

Skrevet

Mange studenter som fester mye så det behøver ikke å være noe. Men tror du kan ha godt av å i alle fall være klar over at du er mer mottakelig for avhengighet enn mange andre, sånn at du kan se etter litt tegn selv :)

Skrevet

Dette er "care" - smilefjesene og apekatten.. Det er ikke lett å ta deg så seriøst da vet du.

Jeg er care fordi jeg bruker emojis? Ok. Hvor gammel er du igrunn?

😊😊😊🙈🙈🙈🙈🙈🙌🏻🙌🏻🙌🏻😎😋😋

Ja, men om de drikker like mye DA er det jo greit - nei. Ser du hvor jeg vil hen? Prøv å ha en litt mer voksen tankegang. Har dine venner og vokst opp med foreldre som var/er alkoholikere? De har gjerne et annet syn på dette? Det vet ikke jeg - jeg bare spør :)

Nei, når man er 23 så er man voksen - ikke ungdom.

Er ikke voksen når jeg er 23.

Skrevet

I følge den Norske Grunnloven er du myndig når du er 18 år - dermed er du voksen.
Med emojis blir det litt sånn "Hahaha, jeg er ungdom, så jeg elsker å feste, hahaha, jeg jobber ikke i helgene, men drikker hohoho" - det er det disse emojiene uttrykker.
Du virker ikke bekymret for fremtid, helse eller økonomi, og unnskylder deg med at du drikke jo like mye som vennene dine.
Hadde du vært oppriktig bekymret, hadde du ikke holdt på sånn. Voksne 23-årige myndige deg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...