Gå til innhold

Efexor - lykkepille, noen som har prøvd?


Gjest berg-og-dalbanen

Anbefalte innlegg

Fikk vite at man ikke bør bruke slike medikamenter i mer enn 1 år, så jeg har gått litt vel langt over tid (dette sa ikke legen noe om).  

Hvor fikk du vite det ? Det er tvert imot det alle psykiatere sier. Får man god effekt av SSRI, skal man bruke dem MINST ett år ved første depresjon. Ved gjentatte depresjoner snakker vi om flere år, kanskje hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor fikk du vite det ? Det er tvert imot det alle psykiatere sier. Får man god effekt av SSRI, skal man bruke dem MINST ett år ved første depresjon. Ved gjentatte depresjoner snakker vi om flere år, kanskje hele livet.

Min nye lege mener at slike medisiner sløver følelser ned og kan være farlige å ta over tid. Det merket i alle fall jeg. Han (+ sider på nette jeg har lest) har sagt at medisinen bør brukes for å "komme seg på beina", som en slags krise-medisin, og ikke gjøre seg avhengig av medisinen for resten av sitt liv.

Men selvfølgelig kan anbefalt behandlingstid variere fra person til person.

Her er et skriv jeg fant på en legeside på nettet:

De nye antidepressive midlene, som har kommet de siste årene, vil i regelen gi god virkning innen tre uker. Dersom man ikke får noen effekt etter seks uker, eller lidelsen er værre en før, må man skifte til en annen type. Etter at god effekt er oppnådd skal pasienten vanligvis bruke medikamenter i minimum seks måneder og gjerne opptil ett år. For enkelte pasienter strekker behandlingen seg over flere år, og slik vedlikeholdsbehandling med antidepressiver skal foretas i doser like store som den innledende behandlingen.

4-6 måneder etter ønsket effekt/bedring, kan medisineringen trappes ned og avsluttes. Noen trenger kanskje flere års behandling mens andre kan forsøke en forsiktig dosereduksjon etter 6-9 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Gjest_jules_*

FØRST AV ALT, SLUTT Å KALLE ANTIDEPRESSIVA FOR LYKKEPILLER!!!!! DET ER EN HÅN MOT ALLE SOM TRENGER DISSE TABLETTENE, OG DE GJØR OVERHODET INGEN LYKKELIGE!

Den som fant opp det ordet burde virkelig få føle på kroppen hva det vil si å lide av angst og depressjoner.

Jeg har brukt Efexor, men de fungerte ikke spesielt bra for meg. Jeg synes å huske at jeg ble vanvittig trett av de, og at de heller ikke ga ønsket effekt.

Selv er ikke jeg av de som reagerer spesielt på medisiner eller noe annet for den saks skyld (da mener jeg alkohol, og er ikke allergisk etc. ikke noe ulovelig;) Men alle vil oppleve noen bivirkninger de første 2 ukene. Jeg ville blitt heller beskymret hvis jeg ikke fikk noen bivirkninger i det hele tatt den perioden, da dette er medisiner som faktisk arbeider rett i hjernen. Dvs, de hindrer gjenopptaket av Serotonin.

De gamle er ofte de beste, men også med flest bivirkninger. Selv har jeg hatt meget god effekt av Klomipramin, noe som jeg selv anbefaler sterkt til mennesker som lider både av angst og depressjoner. Hvis det er snakk om kun depressjon, har jeg hatt veldig god effekt av Seroxat.

Og ikke tenk på andre bivirkninger som om du vil legge på deg, legge av deg, etc. For har du virkelig behov for disse medisinene, har du større problemer enn det!

Jeg vet at Efexor også brukes mot bulimi/spisevegring. Og de har gode resultater på det. Og det er sikkert fordi de hjelper mot tvangstanker, noe bulimi/spisevegring i og for seg er. Og vil man VIRKELIG få hjelp med dette, så gå helhjertet inn for det! Og ta nå disse tablettene hvis det er derfor du har fått utskrevet disse tablettene! For det er til ditt eget beste!

Jeg får legge til at jeg selv ikke fikk disse tablettene mot bulimi/spisevegring, og kan ikke si utifra mine egne erfaringer om hvordan disse innvirker på dette området. Men jeg da jeg sa at jeg fikk mye bedre hjelp av andre produkter, kommer det av at jeg har slitt med forskjellige typer angst og depresjoner i 12 år. (jeg er 28 år), og disse har tatt forskjellig form etterhvert som årene har gått. Og etterhvert kjenner man igjen symptomene på sin egen kropp på hva som hjelper og ikke!

Til slutt får jeg si at livskvaliteten blir bedre, men disse tablettene gjør deg ikke lykkelig, det er det DU SOM MÅ GJØRE!

Lykke til(-;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo dette en gammel tråd, men det kan jo være andre der ute som også har begynt på disse nylig.

Jeg har gått på disse i hm... ca en måned tenker jeg. Det er ikke før nå jeg er kvitt bivirkningene (kvalme og følelsen av å være syk). Jeg grudde meg til å trappe opp til 150 mg, men det gikkf int, bivirkningene ble ikke noe verre da, men jeg ventet i to uker før jeg trappa opp (ikke ei uke som legen sa) fordi jeg var så dårlig. Bivirkningene fikk jeg allerede 4 timer etter at jeg tok første pille, jeg trodde heller ikke at det skulle skje så raskt og tenkte at det sikkert bare var en placeboting. Men nå leser jeg jo her at det er andre som også har opplevd dette.

En ting jeg er glad for er at jeg med disse slipper svettinga som jeg hadde ved Cipralex. Nå har jeg ingen bivirkninger lenger, og begyner å merke effekten av dem. Tankene er lettere, og klarere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Nå har jeg brukt Venlafaxin Krka som er en "kopi" av Efexor i ca 6 uker og har fått et nytt liv!! :danse: Jeg har slitt med angst/depresjoner/tvangstanker og bulimi i 15 år og trodde det var noe jeg måtte leve med. Jeg har gått i samtaleterapi i mange år og gruppe for kvinner med spiseforstyrrelser uten at dette har hjulpet meg, men så skriver legen ut dette "underverket" til meg og jeg gleder meg over livet nå. Til å begynne med ble jeg litt kvalm og svimmel og fikk av og til litt hodepine men dette ga seg etter et par uker.

Jeg har verken angst eller er deprimert lengre. Ikke har jeg tvangstanker lengre og dette har gjordt underverker for bulimien. Mat er ikke i hovedsetet i livet mitt lengre.

En annen ting jeg har slite med i alle år er konsentrasjonsevnen. Jeg har sannsynligvis pga. tvangstanker og depresjonen ikke klart å konsentrere meg om lesing og skriving. I dag hadde jeg prøve i matte. Forrige gang jeg hadde matteprøve (før jul), hadde jeg panikk og angst som førte til at jeg ikke klarte å konsentrere meg, men i dag "jippi" var jeg helt rolig og konsentrert og for første gang i mitt liv har jeg klart å løse ALLE oppgavene på en matteprøve. (hadde 1 i matte på gymnaset for 20 år siden).

Jeg leser så mye negativt om efexor og Venlafaxin så jeg tenkte jeg måtte få fram hvordan jeg opplever denne lille pillen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bare positivt å si. Den første uka var imidlertid grusom, det føltes som om jeg hadde hodet i en boble og bomull i ørene :sukk: Alle symptomer ble liksom forsterket. Og to timer etter at jeg hadde tatt den første tabletten ble jeg kjempeuvel og besvimte nesten. Hadde også mye munntørrhet i begynnelsen. Bivirkningene har nå gitt seg, og jeg merker at det er lettere å "styre" tankene i en positiv retning istedenfor å grave seg ned i det negative - noe man automatisk gjør når man lider av angst og depresjon. Jeg regner med å bruke Efexor en god stund framover nå, forjeg har fremdeles dårlige dager innimellom. Men de er blitt litt lettere å takle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tar relativt lang tid før effekten av SSRI nås.

Efexor er ikke et SSRI-preparat, og faller dermed strengt tatt ikke det som gjerne kalles lykkepiller.

Effekten av Efexor kommer noe raskere enn ved bruk av SSRI, siden det er et mer potent legemiddel (som egentlig ikke bør gis før man har prøvd mildere piller, som f.eks. Cipramil eller andre SSRI). Enkelte birvirkninger kommer for så vidt gjerne umiddelbart, slik som nedsatt matlyst og våkenhet, men dette forsvinner etter noen få ukers bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Efexor er ikke et SSRI-preparat, og faller dermed strengt tatt ikke det som gjerne kalles lykkepiller.

Effekten av Efexor kommer noe raskere enn ved bruk av SSRI, siden det er et mer potent legemiddel (som egentlig ikke bør gis før man har prøvd mildere piller, som f.eks. Cipramil eller andre SSRI). Enkelte birvirkninger kommer for så vidt gjerne umiddelbart, slik som nedsatt matlyst og våkenhet, men dette forsvinner etter noen få ukers bruk.

Betyr det at disse pillene inneholder amfetamin? Det høres jo skremmende likt ut ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at disse pillene inneholder amfetamin? Det høres jo skremmende likt ut ..

Neppe. Jeg får nedsatt matlyst og blir ubehagelig våken av mye (sukker, ulike e-nummer, osv), men amfetamin er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest
er det virkelig så mange som går på antidepressiva?

Ja. Jeg har OCD og GAD og prøvde først Cipralex. Disse gjorde meg bare verre. Nå går jeg på 150 mg Efexor og ting er virkelig mye bedre. Jeg har fortsatt noe tvangstanker, men det er så lite i forhold til hva det var så det nesten ikke er verd å nevne. Ble forbannet dårlig de første ukene. Bare én time etter første pille var jeg så dårlig at jeg ikke kunne jobbe. Tørr i munnen, svetting, skjelvinger, angst, etc. Etter noen uker gav det seg. Nå har jeg bare problemer med å sove (får Vallergan og det hjelper) og svetter kanskje noe mer enn vanlig. Utenom dette er Efexor en god venn ;-)

Ikke vær så redd for bivirkninger. De kan være helt jævlige (måtte ta Vival selv, ellers hadde jeg ikke klart å ta disse pillene en gang), men de gir seg. Det er først da du merker om de hjelper deg eller ikke. Gikk gjennom samme greia med Cipralex. Ble dårlig som f.... og så gikk det over, men jeg merket ingen forskjell. Efexor var det samme i begynnelsen, men på disse merker jeg enorm forskjell. Jeg kan leve normalt igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest
Ja. Jeg har OCD og GAD og prøvde først Cipralex. Disse gjorde meg bare verre. Nå går jeg på 150 mg Efexor og ting er virkelig mye bedre. Jeg har fortsatt noe tvangstanker, men det er så lite i forhold til hva det var så det nesten ikke er verd å nevne. Ble forbannet dårlig de første ukene. Bare én time etter første pille var jeg så dårlig at jeg ikke kunne jobbe. Tørr i munnen, svetting, skjelvinger, angst, etc. Etter noen uker gav det seg. Nå har jeg bare problemer med å sove (får Vallergan og det hjelper) og svetter kanskje noe mer enn vanlig. Utenom dette er Efexor en god venn ;-)

Ikke vær så redd for bivirkninger. De kan være helt jævlige (måtte ta Vival selv, ellers hadde jeg ikke klart å ta disse pillene en gang), men de gir seg. Det er først da du merker om de hjelper deg eller ikke. Gikk gjennom samme greia med Cipralex. Ble dårlig som f.... og så gikk det over, men jeg merket ingen forskjell. Efexor var det samme i begynnelsen, men på disse merker jeg enorm forskjell. Jeg kan leve normalt igjen!

Jeg har gått på Sipralex nå i ca 3 måneder, og de hadde en veldig god startvirkning på meg. Bivirkninger som nedsatt sexlyst og veldig treg utløsning får man ta med på kjøpet. Det som er skummelt, er at jeg nå plutselig og helt uforbredt har fått en ny knekk, og denne er større og tøffere enn før.

Endret av Dru
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk.Uhåndterlig
Betyr det at disse pillene inneholder amfetamin? Det høres jo skremmende likt ut ..

Du blir ikke "gira" av disse medisinene!

Du blir heller ikke lykkelig av disse eks. medisinen Cipralex.

Cipralex tilsetter hjernen seretonin som en person med angst mister når vedkommende får angst.Seretonin finns i hjernen fra før og det er overhode ikke et stoff som kan sammenlignes med amf.

Jeg har gått på Sipralex nå i ca 3 måneder, og de hadde en veldig god startvirkning på meg. Bivirkninger som nedsatt sexlyst og veldig treg utløsning får man ta med på kjøpet. Det som er skummelt, er at jeg nå plutselig og helt uforbredt har fått en ny knekk, og denne er større og tøffere enn før.

Må få si deg at det kan være svingninger i startfasen!

På meg virket Sipralex for fullt etter 3 mnd.

Denne knekken du nå har fått er nok tøff, men Sipralex innhenter deg snart!

Ta tiden til hjelp så kommer du over den knekken.

Det hjelper også ofte å prate med noen om problemet, en du stoler på eller kanskje fastlegen din.Fastlegen kan også henvise deg til terapi eller til samtalegrupper med andre som har slike problemer du sliter med.

Du er ikke alene om slike problemer, det er utrolig mange som sliter med angst.Ingen trøst for deg kanskje, men du er ikke alene her i verden om dette og det finns utrolig mange du deler angsten din med.

Kanskje et opphold på eks.Modum Bad vil gjøre deg godt!

Snakk med legen din om dette du!

Modum Bad

Modum Bad avdeling for angstlidelser

Du er et unikt menneske, og jeg ønsker deg lykke til :klemmer:

Endret av Frk.Uhåndterlig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du blir ikke "gira" av disse medisinene!

Du blir heller ikke lykkelig av disse eks. medisinen Cipralex.

Cipralex tilsetter hjernen seretonin som en person med angst mister når vedkommende får angst.Seretonin finns i hjernen fra før og det er overhode ikke et stoff som kan sammenlignes med amf.

Seratonin er som du sier i kroppen fra før av, men man finner det primært i fordøyelsessystemet. Derimot spores reaksjonen av seratonin til sentralnervesystemet (hjerne og ryggrad). Amfetamin er et stoff som bl.a. setter i gang seratoninen til å reagere, derfor mange forveksler det som et av virkemidlene i amfetamin antar jeg.

Forøvrig bør det bemerkes at alle stoffer som gir deg lykkerus ved å få seratoninen til å flyte fritt ikke er særlig bra på lengre sikt, fordi man vil føle seg temmelig nedtrykt når seratoninbeholdningen i kroppen er tomt/lav. Det tar tid å få bygget dette ordentlig opp igjen, det er f.eks. en av grunnene til at man sjelden får like bra funk av amfetamin, ecstasy eller andre stoffer som gir rus i form av seratoninutløsning, to dager på rad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har gått på cipralex i ca 5 måneder. (mot sosial angst). jeg skal til legen neste uke for han vil høre hvordan det går og om jeg har merket noe bedring siden sist jeg var der. jeg er usikker på hva jeg skal svare. har jeg merket noen forbedringer? har jeg mindre angst? vet ikke helt, jeg driver alltid med unngåelsesstrategier. bør jeg føle en dramatisk endring? er så vanskelig føle og se etter bittesmå endringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan dessverre ikke la tanker om selvmord bli stående her i forumet. Verken vi eller brukerne har kompetanse til å kunne hjelpe i en slik situasjon. Jeg foreslår derfor at det tas kontakt med Mental Helse eller andre hjelpeinstanser.

Dru - mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Frk.Uhåndterlig
Seratonin er som du sier i kroppen fra før av, men man finner det primært i fordøyelsessystemet. Derimot spores reaksjonen av seratonin til sentralnervesystemet (hjerne og ryggrad). Amfetamin er et stoff som bl.a. setter i gang seratoninen til å reagere, derfor mange forveksler det som et av virkemidlene i amfetamin antar jeg.

Forøvrig bør det bemerkes at alle stoffer som gir deg lykkerus ved å få seratoninen til å flyte fritt ikke er særlig bra på lengre sikt, fordi man vil føle seg temmelig nedtrykt når seratoninbeholdningen i kroppen er tomt/lav. Det tar tid å få bygget dette ordentlig opp igjen, det er f.eks. en av grunnene til at man sjelden får like bra funk av amfetamin, ecstasy eller andre stoffer som gir rus i form av seratoninutløsning, to dager på rad.

Tror jeg er enig med deg, men ikke om du tror at serotonin gir en følelse av lykkerus for det er helt feil! Det er missforstått, og sikkert missforstått fordi slike preparater blir omtalt som "lykkepiller"

Et meget missvisende ord av slike medisiner.

Edit:skrev seretonin, men ser det heter serotonin ;)

Endret av Frk.Uhåndterlig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk.Uhåndterlig
jeg har gått på cipralex i ca 5 måneder. (mot sosial angst). jeg skal til legen neste uke for han vil høre hvordan det går og om jeg har merket noe bedring siden sist jeg var der. jeg er usikker på hva jeg skal svare. har jeg merket noen forbedringer? har jeg mindre angst? vet ikke helt, jeg driver alltid med unngåelsesstrategier. bør jeg føle en dramatisk endring? er så vanskelig føle og se etter bittesmå endringer...

Tror det er veldig individuelt hvor raskt medisinen virker!

Hos noen virker det etter noen få uker hos meg virket den etter 3 mnd.

Hvordan du merker det? Du merker det jo om du takler situasjoner bedre nå enn du gjorde før du startet med Cipralex!

Når du driver unngåelsesstrategier så blir det vannskelig for deg å fortelle legen hva slags virkning medisinen gir.

Oppsøk heller situasjoner der du tidligere ville fått angst, ta med deg en venn eller venninne på dette i tilfelle du skulle få angst.Bedre å ha med seg noen da enn å være alene.

Nei, det er ikke alle som får en dramatisk endring plutselig og brått, men det kommer etterhvert sakte men sikkert! Dette er også veldig individuelt.

Du sier til legen din hva du føler nå, men at du ikke riktig har kunnet følt det på deg hva du egentlig føler da du har unngått utrivelige situasjoner.

Selv har jeg gått på Cipramil/Cipralex siden 2002.

Endret av Frk.Uhåndterlig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var nok en vag forklaring fra min side. Pr det jeg har forstått er det som følger: Seratonin kan utløse omtrent alle slags sinnsstemninger, sinne såvel som glede. Det gjør deg ihvertfall mer følelsesmessig åpen, og noen av effektene i seratoninen kan være med å underbygge lykkefølelsen; f.eks. mindre behov for mat, søvn, følelsen av økt kroppstemperatur. Dopamin derimot kan utløse direkte gledesfølelse, og disse to sammen gjør det hele hakket mer behagelig, ser jeg for meg?

Personlig er jeg ikke glad i medisinering på noen måte. Ei heller oppfordrer jeg til bruk av narkotiske midler som hjelp, MEN det finnes alternativer, legale og «ufarlige» metoder for å hjelpe på depresjoner, utenom skolemedisin.

Hvor «NewAge» og hippie-aktig dette enn høres ut, legens medisiner er ikke alltid bare bra for deg, hvis det finnes en mer naturlig måte å ordne ting på bør man definitivt vurdere det (med forbehold om at jeg ikke kjenner hele bakgrunnshistorien til TS og medisinsk historikk).

Det finnes mange kosttilskudd (Tryptophan, GABA, 5-HTP etc) som kan gi deg tilnærmet normale dopamin- og seratonin-nivåer.

Vitaminer, frukt og trening, ja, en generelt bedre kroppslig tilstand kan gjøre slik at kroppen din klarer å bruke kroppens naturlige reservater mest mulig effektivt.

Jeg kjenner et par som har fått diagnose som MD og har kommet ut av uføret på egen hånd, men mye er opp til en selv, omgivelsene og ens syn på dem. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...