Gå til innhold

Efexor - lykkepille, noen som har prøvd?

Gjest berg-og-dalbanen

Anbefalte innlegg

Gjest berg-og-dalbanen

Jeg har fått lykkepiller.

Merket er Efexor Depot 75 mg.

Først ville han gi meg noe annet, men da jeg sa fra om at jeg legger på meg og sliter med det nå, så endret han mening og jeg fikk disse isteden. De andre kunne man nemlig lett legge på seg av, og det trenger jeg ikke i tillegg nå liksom.

Men, dette er en type jeg ikke har hørt om. Jeg har prøvd å lese litt på nettet tidligere for man hører jo så mye om antidepresiva/lykkepiller. Men denne sorten har jeg ikke hørt om.

Så jeg lurer på om det er noen her som har erfaringer å komme med? Tok det lang tid før du merket virkining? Er de bra? Fått mye bivirkininger?

Paradoksalt nok så er bivirkningene jo det jeg sliter med allerede , søvnvansker, angst, depressjoner, mageproblemer, vondt i hodet, kvalme .. :roll: Kan man bli bedre da tro??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du blir verre først, og så blir du bedre. Regn med 7-14 slitsomme dager. Du kan be legen om tilleggsmedisin (Sobril, Vival), hvis det blir for tøft.

Jeg har bare gode erfaringer med Efexor. Prøvde et annet medikament først, men etter at jeg byttet, er nattesvette den eneste bivirkningen jeg sitter igjen med. Livet mitt derimot, er helt forandret. Jeg klarte å ta fatt i det som måtte tas fatt i.

En pille gjør deg ikke lykkelig. Men den kan gjøre deg istand til å gjøre de valgene som er nødvendige for at du skal få et bedre liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på disse en stund, de fungerte veldig bra på meg, men ga meg mye vann i kroppen så jeg sluttet og begynte på et annet merke i stedet (Cipramil). Men utenom det med vann i kroppen fikk jeg ikke mye bivirkninger, og de hjalp virkelig mot depresjonen (og jeg var dypt deprimert og innlagt). Men Cipramil fungerer like bra for meg. Dette er jo veldig individuelt, så det beste er kanskje å gi de en sjanse? Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest berg-og-dalbanen

Jeg har blitt noe så sinnsykt trøtt i ettermiddag! Tok en pille tidligere i dag. Er så trøtt og gjesper så masse at jeg har blitt kvalm også!! :o Vet ikke om jeg skal prøve å overleve med kvalmen, eller stikke fingeren i halsen og kaste opp. Kanskje jeg blir ferdig med det da. Huff, jeg takler dårlig å være kvalm altså :(

:grine:

Og så så trøtt da! Og fryser! Huff. Kanskje jeg skal legge meg under dynen med varmeflasker.

Skal man bli sånn? :-( *føle seg liten og dårlig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok du første pillen i dag??

Høres rart ut om bivirkningene kommer så raskt. Men om du ikke er i lage fra før av, og går og venter på dem, trenger det ikke komme av pillene.

Det tar relativt lang tid før effekten av SSRI nås.

Og valium er og sterkt vanedannende. Skal bare brukes i akutttilfeller nettopp av denne grunn.

Uansett så håper jeg du får det bra med deg selv etterhvert. Det var ikke mengingen å svartmale på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest berg-og-dalbanen

Ja, første pillen sånn i 12 tiden en gang.

Kjente jeg ble trøtt

Så ble jeg kvalm. Og hver gang jeg jespet følte det som om jeg måtte kaste opp :( Føltes svimmel og det var som om hjertet slo veldig raskt. Gikk og la meg med varmeflasker. Prøvde ha øynene igjen, men det føltes som om jeg gynget veldig fort opp og ned. Som om jeg ble ristet. :( Det var skikkelig ubehagelig. Hjalp litt å holde pusten, men jeg måtte jo puste. Kriblet i armene, måtte holde de fast under hodeputen.

Nå er jeg så vidt oppe en tur. Gjesper og er litt kvalm fremdeles.

Huff, har kanskje spist for lite? Drukket for lite?

Men blir jo redd for å både spise og drikke når jeg er kvalm. hadde omgangsyken for 14 dager siden, og jeg liker ikke å spy.

Men høres dette kjent ut? Skal man bli sånn?

Kanskje jeg bør ta pille om kvelden så ikke hele dagen blir ødelagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bivirkningene kan godt komme så fort. Jeg startet på Zoloft, og ble dårlig ca. tre timer etter første pille. Forferdelig kvalm, så ille at jeg utsatte pillen dagen etter for å kunne lage istand til bursdag for datteren min. Hadde ikke orket å lage mat ellers. Kvalmen varte en ukes tid - da spiste jeg nesten ingenting, men så gikk det over.

Da jeg gikk over til Efexor merket jeg ingenting, men det var sikkert fordi jeg allerede var innkjørt på Zoloft.

Efexor depot skal tas om morgenen, og til mat, har jeg fått beskjed om.

Hold ut - det blir bedre om en ukes tid !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest berg-og-dalbanen

Kan jo ikke kjøre bil, eller gjøre noe på dagtid da jo :o Jeg som ikke har noen til å kjøre meg heller. Begynner plutselig å føle meg litt fanget her. *le litt*. Huff. En uke, får håpe det ikke blir lenger da :wink:

Jeg har prøvd å finne noe i pakkevedlegget, men det stod bare at den skulle tas med mat. Kanskje jeg ikke hadde spist nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Efexor - og har brukt disse i snart ett år. Har ingen bivirkninger lenger....... sleit litt med munntørrhet og manglende sexlyst ei periode. Munntørrheten var faktisk værst.

Har brukt andre typer antidepressiva i mange år (siste før Efexor var Zoloft) og har heldigvis hatt lite bivirkninger av de fleste........

Hvis du kaster opp - så kaster du jo opp pillen også....... og effekten avtar!

Er forøvrig veldig enig i dette sitatet fra et innlegg lenger opp i tråden:

"En pille gjør deg ikke lykkelig. Men den kan gjøre deg istand til å gjøre de valgene som er nødvendige for at du skal få et bedre liv."

Ønsker deg lykke til. Ikke gi opp etter kort tid. Hvis plagene fortsetter så bør du ta kontakt med legen for å skifte til et annet merke.

Men husk at kroppen skal jo "venne seg til" medisinen - så noen overgangsplager er nok helt normalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Depotablett er en tablett som er laget slik at den gradvis gir fra seg virkestoffet utover dagen. Det er dermed ikke nødvendig å ta flere tabletter.

Om SSRI står det i legemiddelhåndboken at den bør tas om kvelden om ikke dette gir søvnproblemer.

Hva som er best kan ikke jeg si noe om, for den delen av det vet jeg ingen ting om.

Om det at du kaster opp påvirker effekten er avhengig av hvor lenge det er siden du tok tabletten. Den er ikke ubegrenset med tid i magesekken, men går over i tarmen hvor den absorberes.

Du kan finne mer om preparatet ditt på:

www.felleskatalogen.no

www.legemiddelhåndboken.no

I tillegg er det sikkert mulig å finne noe på legemiddelverkets sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg fikk bivirkninger allerede noen timer etter jeg tok første tablett! Jeg gjespet noe voldsomt konstant hele tiden og følte meg skjelven i kroppen. Men det avtok etterhvert (en uke)

Vær så snill å ikke kall det lykkepiller!! Det har ingen ting med lykke å gjøre, man kan derimot få et vanlig liv som de fleste andre. Jeg grøsser bare ved tanken på det navnet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Begynte på Efexor for tre uker siden, og fikk ganske kraftige bivirkninger to timer etter første pille. Var uvel og svimmel (uten spyfornemmelser riktignok) og følte meg generelt dårlig.

Bivirkningene var merkbare første ti dager (men den første var klart verst!), så gikk det gradvis over.

Etter tre uker er nå bivirkningene helt borte, og jeg synes pillene har begynt å ta effekt. Det er litt vanskelig å merke forskjell fra en dag til en annen, men plutselig kjenner du at tankene ikke kverner like mye rundt problemene (eller hva du nå sliter med).

Efexor er i motsetning til mange andre antidepressiva ikke beroligende. Dette er en fordel hvis du sliter med tiltaksløshet og lite energi. Derfor skal de helst tas tidlig på dagen, spesielt hvis du får problemer med å sove.

Det blir bedre! Lykke til! :trøste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på efexor, jeg. Fikk mange bivirkninger, ettersom jeg husker.

- Munntørrhet/tørre øyne

- generell svimmelhet og plutselige svimmelhetsanfall

- ikke-eksisterende sexlyst

- Fryse og svettetokter

- kvalme

Og slik var det hele tiden, så lenge jeg gikk på dem (halvt år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bivirkninger får man gjerne brått og med en gang, mens effekten drøyer det et par uker med, og det kommer veldig gradvis.

etter fire år på zoloft får jeg fortsatt noe dårligere matlyst av dem hvis jeg tar tablettene tidlig på dagen, men tar jeg dem om kvelden er ikke det noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hoppeloppe

Jeg har bare gode erfaringer med efexor

Litt angst de første to ukene, men hva som skyldes forventning og hva som skyldes medisin er ikke alltid greit å skille...Eneste bivirkning var MASSE nattsvette-he he, voknet opp med skrukkete hud på fingrene men det er faen meg ikke noe stort offer spør du meg. Det du skal spørre deg selv om er : ER DETTE BEDRE ELLER VÆRRE ENN ALTERNATIVET. har du det bedre med bivirkningene enn med depresjonen/angsten eller hva du har.

Jeg er litt nerd og har lest masse om dette her. Må derfor bare rette opp en misforståelse. Det er ikke klassifisert som et SSRI. det er et SNRI. forskjellen er at det påvirker både serotonin og noradrenalin. Gis altså ofte til oss "galninger"som har en blanding av depresjon og angst. Det aktive stoffet heter Venlafaxin. Leste akkurat at en undersøkelse skårer dette stoffet til å funke bedre mot depresjon en de vanlige SSRI-som da bare virker på serotonin.

Noe annet jeg vil si er at det er fint at du sjekker ut hva du putter i deg, men det er fint å ta et standpunkt også.

Når du har bestemt deg for å gå på dette her (hvis du har det) så ikke les for mye om det heller. Det finnes så mye skremselspropaganda der ute, og mennesker reagerer tydligvis forskjellig på disse medikamentene. Man kan bli litt skremt. Det eneste jeg vil være litt obs på, er om du har en bipolar lidelse. Da skal du ikke bruke dette.

Lykke til, jeg tror du har tatt et bra valg og at livet ditt vil bli mye bedre fremover.

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest berg-og-dalbanen

Nå tar jeg pillen om kvelden og spiser mer mat til enn første gang som var på dagen, slipper kvalmen da. Men jeg fryser !!! Og jeg kan blir skjelven i kroppen og gjesper masse.

Jeg får ikke sove om kvelden /natten så mulig jeg da heller må ta pillen på dagtid. Men da var det dette med sløvhet og bil da.

Er heller ikke så sulten og spiser lite.

Må bare prøve meg frem. Når som passer best. Hva som hemmer meg minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på seroxat (også SSRI, antidepressiva) i 2 år nå. Da jeg begynte på medisinen, var den første uken grusom. Jeg hadde panikkangst, og den ble værre denne uken. Men dette er en overgangsfase, og det er helt normalt at man føler seg dårlig i begynnelsen. Dette vil avta, og medisinen vil virke som den skal.

Jeg har gått ned fra 30mg til 10mg, og har planer om å kutte ut denne halve tabletten jeg bruker nå, rundt juletider.

Fikk vite at man ikke bør bruke slike medikamenter i mer enn 1 år, så jeg har gått litt vel langt over tid (dette sa ikke legen noe om). Har ikke panikkangst eller depresjoner lengre, kun normal tristhet og nervøsitet i ny og ne---men det er jo slik det skal være :)

Har lest som en gal på internett om SSRI-preparater, og er forskrekka over hvor mange bivirkninger man kan få. Det skremte meg litt da jeg hadde noen av bivirkningene som var ille, som f.eks. peronlighetsforandringer, selvmordstanker og likegyldighet (brydde meg så og si ikke om noe. Ble aldri skikkelig glad over noe, og kunne heller ikke gråte over tiste hendelser/ting (kun over meg selv i perioden med selvmordstanker). Fant ut at medisinen ga meg mer problemer enn goder. Men hadde ikke klart meg uten dem i begynnelsen av behandlingen.

Har også lest en del om bivirkninger som man kan få ved nedtrapping av seroxat og andre SSRI, noe som skremte meg enda mer. Legen min sa ingenting til meg om dette, noe som jeg fremdeles forbanner meg over, da jeg mener man har rett på slik informasjon. Jeg har heldigvis ikke merker noe ubehagelig ennå (har holdt på med nedtrapping i 5 måneder nå), har tatt meg god tid på dette.

Her er noe jeg fant på internett:

"Doctors have the right to prescribe freely what they want but we can warn them against prescribing Seroxat and Efexor to young people aged under 18 because of side effects increasing the risk of suicide attempts," Doris Stenver of the Danish drugs agency said.

Håper virkelig at du ikke må gå på medisinen lenge, at du får tukt med det/de problemene du måtte ha. Vær sterk, og ta godt hånd om deg selv.

Her er bivirkninger jeg fant på en norsk side:

Bivirkninger: Hyppige (> 1/100): Asteni, anoreksi, hodepine, buksmerter, vektøkning, svetting, ørhet, somnolens, tremor, tinnitus. Gastrointestinale: Uvelhet, brekninger, diaré, obstipasjon, dyspepsi, munntørrhet. Hud: Utslett. Sentralnervesystemet: Agitasjon, forvirring, mareritt, redusert libido, insomnia, parestesi, angst og nervøsitet. Sirkulatoriske: Hypertoni, postural hypotensjon, takykardi, vasodilatasjon, palpitasjoner. Syn: Akkommodasjonsforstyrrelser. Urogenitale: Ejakulasjons-/orgasmepåvirkning, impotens. Mindre hyppige: Ødem. Blod: Trombocytopeni. Gastrointestinale: Øsofagitt, gastritt, gingivitt, smaksforandring. Hud: Alopeci, fotosensitivitet, urticaria, ekkymose. Lever: Økte transaminaseverdier. Luftveier: Astma. Sentralnervesystemet: Apati, ataksi, hyperkinesi, hallusinasjoner, mani. Syn: Konjunktivitt. Sjeldne (< 1/1000): Stupor. Sentralnervesystemet: Krampetilstand, ekstrapyramidale symptomer, personlighetsforandring.

Ved depresjon foreligger alltid vanskeligheter med å skille mellom bivirkninger forårsaket av farmaka og den depressive tilstanden. Bivirkningene uvelhet og brekninger er doserelatert og ved høy initialdose kan høyere frekvens av uvelhet sees. Under behandlingens gang reduseres vanligvis graden og frekvensen av denne bivirkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...