AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #1 Skrevet 12. august 2015 Fikk plutselig vondt i kneet i midten av juni, og hadde problemer med å komme meg ned trapper. Hadde riktignok vært på flere harde fjellturer i forkant, men fikk ingen forvarsel på turene. Jeg hadde bare vondt en dag når jeg stod opp. Har våknet et par netter etter av at det er vondt. Gikk et par mindre fjellturer etter at jeg fikk vondt i kneet, men har unngått harde nedstigninger. Nå har jeg vært avholds i tre uker med tanke på turer, men jeg har fortsatt stort sett forholdsvis vondt/ubehagelig iløpet av dagen. Og har stort sett vondt når jeg går nedover trapper, kneet kan liksom føles stivt. Hvor lang tid tar det vanligvis å bli bra ved slike ting? Går utifra at det er slitajerelatert, kan det være noe annet? Har forsåvidt drømt at det er kreft eller noe alvorlig, men da skulle det vel ha blitt værre? Ps: skal til legen om noen uker, så ikke kom med kommentar om at jeg burde oppsøke lege. Anonymous poster hash: 88ec1...678
Millimani Skrevet 12. august 2015 #2 Skrevet 12. august 2015 Det kommer an på hva det er tror jeg. Jeg har slitt med knesmerter fram og tilbake i ti år, etter et "fall" hjemme på stuegulvet. Har fått behandling som har hjulpet, men er ikke helt bra enda
FantasDick Skrevet 12. august 2015 #3 Skrevet 12. august 2015 Vent til du har vært hos legen. Det kan jo være alt mulig rart. Jeg har eksempelvis også vondt i knærne, men jeg har schlatters og patellofemoralt smertesyndrom. 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #4 Skrevet 12. august 2015 Spiller det noen rolle om man bare har vondt i ett kne?Anonymous poster hash: 88ec1...678
Millimani Skrevet 12. august 2015 #5 Skrevet 12. august 2015 Hva mener du? Problemet med smerter i ett kne er at det ofte "påvirker" det andre kneet fordi begge knærne som regel er i bruk samtidig, som f.eks. når man går. Dermed vil det kneet man opprinnelig ikke har slått/skadet likevel "belastes" av det skadede kneet, - noe som igjen gjør at også det andre kneet kan bli smertefullt. Sånn var det iallfall for meg. Jeg tok vanlig røntgen og tok MR, og har fått sfysioterapi. Ikke noe av det hjalp, men fant en bedre behandlings-metode senere 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #6 Skrevet 12. august 2015 Hva mener du? Problemet med smerter i ett kne er at det ofte "påvirker" det andre kneet fordi begge knærne som regel er i bruk samtidig, som f.eks. når man går. Dermed vil det kneet man opprinnelig ikke har slått/skadet likevel "belastes" av det skadede kneet, - noe som igjen gjør at også det andre kneet kan bli smertefullt. Sånn var det iallfall for meg. Jeg tok vanlig røntgen og tok MR, og har fått sfysioterapi. Ikke noe av det hjalp, men fant en bedre behandlings-metode senere Nei, mente: smerter pga av slitasje pga harde fjellturer med tunge, lange nedstigninger vil kanskje påvirke begge knærne?Anonymous poster hash: 88ec1...678
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #7 Skrevet 12. august 2015 det kan væra mange grunner til at du har vondt i kneet spørs veldig hvor i kneet du har vondt og hvordan vondt det er sykle kan hjelpe på kneet og gå i ullent terreng jeg har problemer med begge knærne pga måten jeg står og går, og har slitt med belastningsskade i flere år, har bare fått beskjed om å unngå å gå på hardt underlag som asfalt og tredemølle blir det værre tror jeg ikke du skal vente så altfor lenge med å gå til doktor Anonymous poster hash: a885b...4fc
Millimani Skrevet 12. august 2015 #8 Skrevet 12. august 2015 Nei, mente: smerter pga av slitasje pga harde fjellturer med tunge, lange nedstigninger vil kanskje påvirke begge knærne?Anonymous poster hash: 88ec1...678 Ja det kan det. Som AB over nevner så kan sykling og ulendt terreng hjelpe, men det er individuelt. . Jeg syntes ikke spinning-sykkel hjalp vanlig sykkel har jeg ikke hatt siden ungdomsskolen for rundt 15 år siden Ulendt terreng har jeg ingen formening om. Men å sitte på huk, sitte/stå lenge stille i samme stilling, trapper og nedoverbakker, samt at andre var såvidt borti kneet mitt, - det kunne lett være skikkelig vondt. Nå som jeg har fått behandling som har hjulpet litt er det noe som går lettere, men jeg er fortsatt forsiktig
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #9 Skrevet 12. august 2015 Har ikveld fått masse frber. Det har helt sikkert null sammenheng. Er det noe som går nå?Anonymous poster hash: 88ec1...678
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #10 Skrevet 12. august 2015 *FeberAnonymous poster hash: 88ec1...678
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #11 Skrevet 12. august 2015 Dra til legen. Jeg trodde det skulle gå over etter noen uker men det har aldri gått over. Anonymous poster hash: bf247...b97
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #12 Skrevet 13. august 2015 Jeg har vonde knær - spesielt kjenner jeg det når jeg går i trapper. Det begynte med at det sa "klikk" i det ene kneet for hvert trappetrinn. Etter et par mnd sa det "klikk-klikk" og så utvidet det seg gradvis til "klikk-klikk-klikk". Jeg kunne bøye kneet til et punkt, og så kom det en stikkende smerte. Det viste seg (etter jeg tok MR) å være artrose/slitasje på brusken, eller noe sånt. Jeg prøvde fysioterapi, men det var grusomt. Virket som fysioterapeuten trodde alt var psykisk. Det sa han også rett ut... Etter hvert kom jeg inn til kikkhullsoperasjon. De renset ut masse brusk i det ene kneet. Det var lang opptreningstid, og jeg har ikke blitt helt bra, men det er i allefall bedre enn før. Kommer alltid til å ha problem med knærne, må bare finne måter å få dem til å fungere på i hverdagen min. TS, mange sliter med vonde knær, det er lange ventelister på behandling, og det er viktig å få rapportert det hos legen i alle fall. Hvis du etter hvert skal be om fysioterapi, eller operasjon, ser de gjerne på journalen hvor lenge det er siden du meldte fra om plagene for første gang. Anonymous poster hash: 755cc...1c3
Millimani Skrevet 13. august 2015 #13 Skrevet 13. august 2015 Jeg har vonde knær - spesielt kjenner jeg det når jeg går i trapper. Det begynte med at det sa "klikk" i det ene kneet for hvert trappetrinn. Etter et par mnd sa det "klikk-klikk" og så utvidet det seg gradvis til "klikk-klikk-klikk". Jeg kunne bøye kneet til et punkt, og så kom det en stikkende smerte. Det viste seg (etter jeg tok MR) å være artrose/slitasje på brusken, eller noe sånt. Jeg prøvde fysioterapi, men det var grusomt. Virket som fysioterapeuten trodde alt var psykisk. Det sa han også rett ut... Etter hvert kom jeg inn til kikkhullsoperasjon. De renset ut masse brusk i det ene kneet. Det var lang opptreningstid, og jeg har ikke blitt helt bra, men det er i allefall bedre enn før. Kommer alltid til å ha problem med knærne, må bare finne måter å få dem til å fungere på i hverdagen min. TS, mange sliter med vonde knær, det er lange ventelister på behandling, og det er viktig å få rapportert det hos legen i alle fall. Hvis du etter hvert skal be om fysioterapi, eller operasjon, ser de gjerne på journalen hvor lenge det er siden du meldte fra om plagene for første gang. Anonymous poster hash: 755cc...1c3 Ang brusk-skader så er det noe man må lære seg å leve med, man blir ikke kvitt det. Enkelte kne-skader må man bare lære seg å leve med. Og er det brusk-skader så vil det ikke vises på MR hvis ikke det er "helt ekstremt". Men det er j***** vondt etter hva jeg vet. Jeg har ikke brusk-skader, men noe annet i knærne etter et fall, de fant aldri ut hva det var. Det "beste" legen kom til var jumpers knee, men senere viste det seg at det antakelig ikke var det likevel. Er man ikke fornøyd med fysioterapeut nummer en, så går det an å prøve flere
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå