Gå til innhold

Bachelor så PPU for å bli lærer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hørt at man kan bli lærer etter å ha tatt en bachelor i noe(?) for å så ta PPU? Vil det da si at jeg feks kan ta en bachelor i sykepleie så PPU, deretter å bli allmenlærer på barneskole?

 

Takk for svar!!



Anonymous poster hash: 12af2...4da
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet jeg lite om PPU-studier, men det jeg vet er at lærere med grunnskolelærerutdanning har mange ulike fag i studiet sitt (samfunnsfag, matematikk, norsk, engelsk, naturfag, osv.osv).  Du må ha tatt relevante studier på forhånd (sentrale undervisningsfag, i følge UiO) for å kunne jobbe som lærer i skolen med PPU-utdanningen. Nå kan jo alle uten utdanning jobbe som lærer i skolen, men du kan ikke bli kontaktlærer, og du vil ikke få samme lønn som en lærer med 4- (eller 5-) årig lærerutdanning.

 

Det er heller ikke mulig å utdanne seg til allmennlærer lengre, men grunnskolelærer, hvor du enten kan velge 1.-5.klasse eller 5.-10. 

 

Derimot tror jeg nok at du kan jobbe i videregående skole som lærer i helse- og sosialfag, dersom du kommer inn på PPU-utdanning med sykepleierbakgrunn. 

 

 

Dette er det jeg kom frem til, mulig at noen har andre svar. Lykke til! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke jobb i grunnskolen med sykepleie og PPU. Du må ha skolerelevantefag - matte, norsk, engelsk +++. Etter endt PPU blir du faglærer og er kvalifisert for å jobbe fra 5.-10.-trinn.

Vær obs på at det er veldig sannsynlig at kravet blir endret fra bachelor til master for å kunne komme inn på PPU. Høgskolen i Oslo og Akershus tilbyr fagdidaktikk i ulike yrkesfag, mulig du kan komme inn med sykepleie der.

Anonymous poster hash: ce8ae...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke jobb i grunnskolen med sykepleie og PPU. Du må ha skolerelevantefag - matte, norsk, engelsk +++. Etter endt PPU blir du faglærer og er kvalifisert for å jobbe fra 5.-10.-trinn.

Vær obs på at det er veldig sannsynlig at kravet blir endret fra bachelor til master for å kunne komme inn på PPU. Høgskolen i Oslo og Akershus tilbyr fagdidaktikk i ulike yrkesfag, mulig du kan komme inn med sykepleie der.

Anonymous poster hash: ce8ae...324

 

Grunnskole er 1.-10.klasse, altså om hun blir kvalifisert for å jobbe fra 5.10.-trinn så er det uansett i grunnskolen.

 

Anbefaler deg å ringe en studieveileder ved høyskolen du ønsker å studere ved, TS. Så får du sikkert vite litt mer konkret om studier, og jobb- og karrieremuligheter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, mye feilinfo i denne tråden.

 

Det er

 

Nå vet jeg lite om PPU-studier, men det jeg vet er at lærere med grunnskolelærerutdanning har mange ulike fag i studiet sitt (samfunnsfag, matematikk, norsk, engelsk, naturfag, osv.osv).  Du må ha tatt relevante studier på forhånd (sentrale undervisningsfag, i følge UiO) for å kunne jobbe som lærer i skolen med PPU-utdanningen. Nå kan jo alle uten utdanning jobbe som lærer i skolen, men du kan ikke bli kontaktlærer, og du vil ikke få samme lønn som en lærer med 4- (eller 5-) årig lærerutdanning.

 

Det er heller ikke mulig å utdanne seg til allmennlærer lengre, men grunnskolelærer, hvor du enten kan velge 1.-5.klasse eller 5.-10. 

 

Derimot tror jeg nok at du kan jobbe i videregående skole som lærer i helse- og sosialfag, dersom du kommer inn på PPU-utdanning med sykepleierbakgrunn. 

 

 

Dette er det jeg kom frem til, mulig at noen har andre svar. Lykke til! :)

Jo, man kan jobbe som kontaktlærer selv om man ikke har godkjent lærerutdanning. Det du ikke får er fast ansettelse som lærer (med mindre man får en dispensasjon og lover å fullføre lærerutdannelse innen et visst tidsrom). Det er ingen som blir ansatt som kontaktlærer, man blir ansatt som lærer (med/uten godkjent utdannelse), og kontaktlærer er en tilleggsfunksjon man kan ha.

 

Med PPU blir man kvalifisert til å jobbe på 5-13. trinn, og ikke 5-10, som AB over her hevder. For å komme inn på PPU må man ha undervisningskompetanse i et eller flere fag som tilbys av studiestedet.



Anonymous poster hash: c3973...372
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Huff, mye feilinfo i denne tråden.

 

Det er

 

Jo, man kan jobbe som kontaktlærer selv om man ikke har godkjent lærerutdanning. Det du ikke får er fast ansettelse som lærer (med mindre man får en dispensasjon og lover å fullføre lærerutdannelse innen et visst tidsrom). Det er ingen som blir ansatt som kontaktlærer, man blir ansatt som lærer (med/uten godkjent utdannelse), og kontaktlærer er en tilleggsfunksjon man kan ha.

 

Med PPU blir man kvalifisert til å jobbe på 5-13. trinn, og ikke 5-10, som AB over her hevder. For å komme inn på PPU må man ha undervisningskompetanse i et eller flere fag som tilbys av studiestedet.

Anonymous poster hash: c3973...372

 

 

Ok, da var det med kontaktlærer feilinfo av meg. 

 

Men jeg tror nok ikke man kan gå fra sykepleierstudie til PPU for så å jobbe i 5.-13.klasse. Man må som sagt ha relevante undervisningsfag fra før av, som du sier. Men jeg tror ikke dette er fag man må ha fra samme studiested? Man kan vel f.eks ha undervisningsfag fra NTNU for så å søke seg inn på PPU ved UiO.

 

Man kan uansett ta yrkesfaglærerutdanning etter sykepleierstudie for å jobbe som lærer i videregående skole, som helse- og sosiallærer. Da kan man få funksjon som kontaktlærer. 

 

Flott at noen kommer inn og retter opp i feilinfo. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ta en bachelor i historie, statsvitenskap, pedagogikk o.l. Og så PPU. Da blir du faglærte og kan undervise i de fagene du har. Du kan bygge på med mer, som nordisk, slik at du blir norsklærer. Du vil da kunne jobbe både på ungdomsskoler og videregående.

Anonymous poster hash: 87f17...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...