Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skriver masteroppgave. Og jeg føler meg dum. Det begynte med at jeg følte på en akademisk usikkerhet. Nå føler jeg meg rett og slett bare dum. Jo mer jeg jobber med oppgaven, jo mer føler jeg at jeg ikke vet og kan. Det dukker stadig opp mye bøker og artikler jeg føler at jeg bør se på. Jeg ser på tidligere leverte oppgaver og tenker "noe slikt klarer jeg aldri å lage".

 

 

Flere som fikk skikkelig selvtillitsknekk under masteroppgaveskriving?



Anonymous poster hash: d7dc6...a3b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tolker jeg som et tegn på intelligens. Mindre begavede studenter ser ikke problemene, har for høy selvtillit og kommer derfor lettere igjennom skrivingen. 

 

Jeg spurte en gang en venn som nettopp hadde fått A på sin masteroppgave om hvordan han hadde løst floken mellom essensialisme og konstruktivisme i forhold til intervjuene. Han forsto ikke hva jeg snakket om. Da jeg forklarte det, sa han: Det har jeg aldri tenkt på!. 

 

Jeg følte meg også som en idiot under skrivingen av masteroppgaven. Det som reddet meg, var at jeg hadde bestemt meg for å gjøre mitt beste uansett. 

 

Når det gjelder nytt stoff som dukker opp hele tiden, så bør du bare slappe av. Du skal først og fremst vurderes etter hvordan du har brukt stoffet. Alle forstår at en ikke kan sitte å skrive, finne en ny artikkel, begynne på nytt og så videre i en uendelig sirkel. Hovedoppgaven er å presse inn selvstendighet i oppgaven. Du kan ikke levere en oppgave med helt nye artikler som kilder og samtidig levere en gjennomarbeidet oppgave. 

 

Jeg intervjuet faktisk universitetslærere (i alle kategorier) for min masteroppgave. De fortalte ofte om hvor dum (ordet "ydmyk" ble brukt) de følte seg da de skrev doktorgrad. 

 

Den følelsen du har, er helt naturlig og ikke uvanlig. Jeg tror tragedien er at folk som får denne følelsen, ofte gir opp, mens de naivt optimistiske seiler gjennom. 

  • Liker 3
Skrevet

Følte meg helt håpløs mange ganger både da jeg skrev masteroppgaven og doktorgradsavhandlingen. Fullførte begge.

Anonymous poster hash: 246a5...7cb

Skrevet

Jeg skriver masteroppgave. Og jeg føler meg dum. Det begynte med at jeg følte på en akademisk usikkerhet. Nå føler jeg meg rett og slett bare dum. Jo mer jeg jobber med oppgaven, jo mer føler jeg at jeg ikke vet og kan. Det dukker stadig opp mye bøker og artikler jeg føler at jeg bør se på. Jeg ser på tidligere leverte oppgaver og tenker "noe slikt klarer jeg aldri å lage".

Flere som fikk skikkelig selvtillitsknekk under masteroppgaveskriving?

Anonymous poster hash: d7dc6...a3b

Følte meg slik under Bacheloren. Det gikk jo veldig bra, men skal i gang med master nå og føler det samme.

Anonymous poster hash: 6f6a8...cf0

Skrevet

Takk for kommentarer! Det hjalp faktisk litt.



Anonymous poster hash: d7dc6...a3b
Skrevet

Vi er i akkurat samme båt! Skrev i sutretråden for studenter at jeg føler jeg har bløffet meg gjennom fem år med utdanning og at jeg blir avslørt nå når jeg skriver master.. 



Anonymous poster hash: f6786...471
Skrevet

 

Vi er i akkurat samme båt! Skrev i sutretråden for studenter at jeg føler jeg har bløffet meg gjennom fem år med utdanning og at jeg blir avslørt nå når jeg skriver master.. 

Anonymous poster hash: f6786...471

 

AKKURAT sånn føler jeg det, også. Jeg har gode karakterer og har kommet meg gjennom et ganske hardt masterløp hvor en del alltid faller av. Nå sitter jeg her og føler meg fullstendig inkompetent og venter på å bli avslørt.

Anonymous poster hash: d7dc6...a3b

Skrevet

Vi er i akkurat samme båt! Skrev i sutretråden for studenter at jeg føler jeg har bløffet meg gjennom fem år med utdanning og at jeg blir avslørt nå når jeg skriver master..

Anonymous poster hash: f6786...471

Finnes et navn på det på engelsk: impostor syndrome

Anonymous poster hash: 246a5...7cb

Gjest ulvepopcorn
Skrevet

Hehe, den følelsen hadde jeg også. Tror det er ganske vanlig :)

Skrevet

Hadde den følelsen mens jeg skrev master og etterpå. :) Har mistet respekten for mastergrad som tegn på status og mye kunnskap, for jeg lærte at man faktisk ikke kan noe særlig og lærer seg jobben sin gjennom praksisen etterpå. Når aviser siterer masteroppgaver tenker jeg "pffft, og dette tror dere på?!" De fleste vennene mine følte det også sånn da de skrev, håpet at de ikke ble oppdaget, liksom...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...