AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #1 Skrevet 11. august 2015 Jeg er høysensitiv og er plaget av sterk PMS, noe som gjør at mine mellommenneskelige relasjoner er veldig dårlige. Dette gjelder de personene jeg er veldig glad i. Spesielt kjæreste og foreldre. Jeg grubler og grubler og det blir bare krangling og dårlig stemning. Ironisk nok er jeg konfliktsky og hater å krangle, men all grublingen og uroen gjør at jeg ender opp med å krangle etter å ha holdt ting for meg selv lenge. Jeg tolker alt kjæresten sier negativt og sliter veldig med tilliten. Tror at de som er glad i meg lyver til meg. Jeg er i utgangspunktet ei veldig smilende og glad jente, så dette ødelegger livet mitt fullstendig. Jeg har prøvd terapi og antidepressiva tidligere uten hell. Ellers spiser jeg veldig sunt og tar ekstra vitaminer og omega 3 og har sjekket hos legen at alt er i orden fysisk. Tar også nattlysolje og Femal Balans. Sistnevnte har jeg ikke gått på så lenge. Er det noen som har bra resultater av denne? Eller som ellers har andre råd og som kjenner seg igjen? Anonymous poster hash: 61cac...10b
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #2 Skrevet 11. august 2015 Å være høysensitiv gjør det ikke til en grubler og en som tolker alt negativt. Det høres mer ut som tankemønstre du bør komme deg ut av. Du kan også la være å ta opp noe med kjæresten når du har PMS. Anonymous poster hash: ae8a8...422 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #3 Skrevet 11. august 2015 Å være høysensitiv gjør det ikke til en grubler og en som tolker alt negativt. Det høres mer ut som tankemønstre du bør komme deg ut av. Du kan også la være å ta opp noe med kjæresten når du har PMS. Anonymous poster hash: ae8a8...422 Nei, jeg mener ikke at alle høysensitive tolker alt negativt, men for min del spiller denne høysensitiviteten en stor rolle i forhold til det. Men høysensitive er forskjellige. Jeg prøver å ikke ta opp saker med kjæresten når jeg har PMS, men det begynner ca. 10 dager før og symptomene varer hele mensenperioden, så det blir halve måneden å skryve ting unna TS TS Anonymous poster hash: 61cac...10b
Forglemmegei Skrevet 11. august 2015 #4 Skrevet 11. august 2015 Har du prøvd kognitiv terapi over tid? Selvhjelpsbøker med oppgaver man skal fylle ut kan være fine. Ellers, sjekk om du får i deg nok kalorier. Kanskje du spiser sunt, men for lite? Da blir man ekstra irritabel hvertfall. Er du fysisk aktiv? Ute og gjør ting du syns er gøy med venner og slikt? Meditasjon kan også være fint. Gjerne å ha på ørene mens man gjør husarbeid og går tur osv. Eller starte dagen med en meditasjon på øret.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #5 Skrevet 11. august 2015 Har du prøvd kognitiv terapi over tid? Selvhjelpsbøker med oppgaver man skal fylle ut kan være fine. Ellers, sjekk om du får i deg nok kalorier. Kanskje du spiser sunt, men for lite? Da blir man ekstra irritabel hvertfall. Er du fysisk aktiv? Ute og gjør ting du syns er gøy med venner og slikt? Meditasjon kan også være fint. Gjerne å ha på ørene mens man gjør husarbeid og går tur osv. Eller starte dagen med en meditasjon på øret. Jeg har prøvd kogntiv terapi over tid, men uten hell. Har også utallige selvhjelpsbøker. Spiser mye gjør jeg også og regelmessig. Det har jeg prøvd å være bevisst på siden jeg spiser sunt. Om jeg ikke spiser regelmessig, ender jeg med gråteutbrudd! Jeg prøver å gå tur og trene når jeg klarer det og er også sosial med venner. Men kanskje regelmessig meditasjon er tingen? TS Anonymous poster hash: 61cac...10b
Forglemmegei Skrevet 11. august 2015 #6 Skrevet 11. august 2015 Meditasjon kan roe grubling hvertfall Jo mer, jo bedre. Hold hjernen opptatt, bestem deg for å ikke gruble så mye. Putt andre ting i fokus, bøker, film, rolig musikk. Både klassisk musikk og meditasjonsmusikk roer hjernen. Veldedig arbeid er også fint for å få fokus over på noe annet. Se på videoer på youtube som får deg til å le. Dans, syng eller bruk kreativiteten. Aromaterapi er også fint.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #7 Skrevet 11. august 2015 Meditasjon kan roe grubling hvertfall Jo mer, jo bedre. Hold hjernen opptatt, bestem deg for å ikke gruble så mye. Putt andre ting i fokus, bøker, film, rolig musikk. Både klassisk musikk og meditasjonsmusikk roer hjernen. Veldedig arbeid er også fint for å få fokus over på noe annet. Se på videoer på youtube som får deg til å le. Dans, syng eller bruk kreativiteten. Aromaterapi er også fint. Takk for et fint svar TS Anonymous poster hash: 61cac...10b
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #8 Skrevet 11. august 2015 Når det kommer til PMS så kan hormonprevensjon hjelpe, om du kan gå på det. Anonymous poster hash: 093df...21b
desertmonksees Skrevet 12. august 2015 #9 Skrevet 12. august 2015 Hormoner er vel ikke noe man burde tukle med bare pga noen pms symptomer. Det kan jo gå begge veier. Jeg er som trådstarter, blir utrolig emosjonell og sint og irritabel i denne tiden av måneden. Det er kjipt siden vi kvinner stort sett må tolerere dette 2 uker per måned. Det er halve året det... Holder stort sett alt vondt inne og så kommer det ut helt ukontrollert når hormonene tar over. Men jeg har funnet ut at det hjelper litt å trene. Jeg prøver å trene en god del i disse periodene fordi da har jeg ikke energi til overs til å bli sur og grinete Blir det selvfølgelig uansett, men det reduseres. Jeg prøver også å distansere meg emosjonelt fra kjæresten i disse periodene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå