Gå til innhold

Syklet i går

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ikke vant til å bruke sykkelen til trening. Men i går så tråkket jeg til. Syklet ca 2 mil ute i motvind.

I dag er beina litt støle, men ikke så ille som skuldrene og nakken.

Hvordan er det mulig at jeg kjenner noe der etter syklingen? 

Anonymous poster hash: 69c19...a44
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sykling gir god trening, men det gir ikke støtbelastning på musklene i beina, slik jogging gjør hver gang foten treffer bakken.

Det gir mye mindre risiko for belastningsskader. På den annen side må man holde på mye lenger for å få samme treningseffekt, pluss at det ikke styrker beinbygningen slik jogging gjør.

Så lenge du passer på følgende faktorer blir man sjelden støl og har liten risiko for belastningsskader:

- Bruke lette nok gir (du skal holde en pedalfrekvens på 70-90 omdreininger i minuttet)

- Setet må være stilt passelig høyt

- Du må ha riktig tråkkteknikk. Knærne skal peke rett fram, ikke ut til siden, slik de gjør hos enkelte. Sener og ledd setter pris på rettlinjet belastning.

Selv i perioder der det har vært lenge siden forrige sykkeltur for min del har jeg sjelden blitt noe særlig støl av å sykle en bra tur. Jeg kjenner det i beina, men det er mer følelsen av å være sliten, ikke støl. Det skyldes som sagt at sykling ikke gir støtbelastning.

Det er klart, er man dvask og utrent nok kan man nok bli støl av å sykle. Folk som kjører bil til og fra jobb, tar heisen og sitter foran TV-en når de kommer hjem vil kunne bli støle av en intensiv sykkeltur.

Skrevet

Jeg er ikke vant til å bruke sykkelen til trening. Men i går så tråkket jeg til. Syklet ca 2 mil ute i motvind.

I dag er beina litt støle, men ikke så ille som skuldrene og nakken.

Hvordan er det mulig at jeg kjenner noe der etter syklingen?

Anonymous poster hash: 69c19...a44

Jeg tror det kommer av at sykkelen kanskje ikke var optimalt innstilt til din høyde slik at du måtte bøye deg eller på annen måte jobbe med muskler du ikke bruker til å få sykkelen fremover.

Sykling er kjempegøy - man får frisk luft og får sett mye på veien :-)

Kos deg på neste turen også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...