AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #1 Skrevet 11. august 2015 Lurte på om dere som har vært forlovere, husker eller har liggende budsjettet for det utdrikningslaget dere arrangerte? Dette er første gang for meg, og jeg sliter litt med å få kabalen til å gå. Ettersom de fleste er i jobb, har jeg en foreløpig budsjett på 1000 kr pr pers. Tenkte at alle står for egen drikke frem til vi ankommer lokalet, så blir det servert alkohol der. Vi blir mellom 10 og 15 stk. Derfor skulle man tro at et budsjett på 15000 kr skulle holde massevis! men.. Lokalet/hytte Lunsj (pølser i kiosken) Middag (Peppes Pizza) Transport (maxitaxi, minibuss) Felles aktiviteter (eks: paintball, megazone, fekting, o.l.) Tilbehør (alt mulig småting som bør kjøpes inn til hovedpersonen) Aktivitet til hovedperson, mens andre venter/forbereder lokale (helikopter, spa) Filming/foto (redigerer, scrapbook, o.l) Spleiselag for hovedpersonen Dermed sier det seg selv at dette blir over 1000 kr pr. pers. Bare fellesaktiviteten (300,- pr pers), Pizza (150,- pr pers), drikke/chips (150,- pr pers) tar en god del av disse 1000 kronene Nå kan man være heldig at noen kjører, eller at man kan være hjemme hos noen, men likevel er det lite som skal skje for at det kommer over budsjettet. Noen som vil dele sitt budsjett og oversikt? Anonymous poster hash: aa207...a48
Gjest O.G. Skrevet 11. august 2015 #2 Skrevet 11. august 2015 Vet ikke helt, folk skal betale en tusning og så skal det være aktiviteter kun for bruden... Mat (både lunsj og middag) kan du få billigere.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #3 Skrevet 11. august 2015 Det kommer an på hva resten av følget er villig til å betale. Rådfør deg med dem. På de to siste utdrikningslagene jeg har vært med på, var det mellom 600 til 4000kr per pers. Anonymous poster hash: 72293...c9c
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #4 Skrevet 11. august 2015 Jeg ville droppet peppes, det er bare kjempe dyrt i seg selv. Har dere hytte eller lokale er det like lett og mye billigere å lage mat selv. For eksempel en god gryterett eller lasagne... Ville også satset på at lokalet eller planen var klart når dere henter bruden. Så dere slipper vente-aktiviteter som koster penger. Vi var to forlovere og brukte bilder tatt underveis i løpet av dagen i tillegg til en profesjonell fotoshoot med hele gjengen (som vi to betalte) til å lage scrapbook for bruden, dette ble en del av vår bryllupsgave fra oss og gikk derfor ikke av budsjettet til utdrikningslaget. Det hele beror jo veldig på hvilken type brud du har å underholde. Noen er glade for en koselig overnattingstur på en hytte, andre ønsker både fallskjermhopp og racerbilaktiviteter, mens andre igjen ønsker spa opphold. Bestem deg for hvilken tema bruden vil sette mest pris på og planlegg deretter. Det ser ut som du har tenkt å ha en blanding av alle tre overnevnte med både hytte, paintball og spa, og da blir det fort veldig dyrt og kaotisk. Anonymous poster hash: c0f3a...8c4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #5 Skrevet 11. august 2015 Takker for svar. Jeg tenker jo at det første som bør gjøres er å ha en felles aktivitet, hvor gjengen kan bli kjent (for de som ikke kjenner hverandre fra før av. Da vil jeg styre unna paintball og gocart, men heller han noe alla innendørs hvor folk kan ha det kult sammen, som for eksempel rodeo, eller hoppeslott-land med ulike aktivieter osv. Dermed blir man varm i trøya, og fortere kjent med hverandre. Men dette forårsaker svette, så da hadde det vært fint med dusj.. for etter dette er man jo litt sulten igjen. Da tenkte jeg noe kjapt i en kiosk i nærheten. Frem til nå har jo alle brukt ca 400 kr hver allerede. Jeg er i mot utdriting i gater, så det beste er å komme seg videre. Da blir det taxi til neste destinasjon. Men hvor og hva? Skal vi rett til lokalet (som også koster penger for hver enkelt) eller til en av deltakerne (som er gratis). Da kommer man jo uansett dit veldig tidlig på dagen. Da må man ihvertfall ha gratis-aktivieter, men what? Gratis-aktiviteten bør jo da ta litt tid, og dette er om vinteren, så ting begrenser seg ute. Etterhvert så blir man sultene igjen, og da tenkte jeg take-away. Trenger ikke bli så dyrt på hver enkelt, men det tar jo endel av budsjettet. Iløpet av spisinga, eller rett etterpå kan jeg gjøre istand quiz om hovedpersonen. Pakkelek eller what ever Forholder jeg meg til dette, så trenger det ikke bli så veldig dyrt, men likevel koster det jo endel på hver. Samtidig føler jeg at det mangler en aktivitet til som koster litt. En opplevelse som for eksempel helikopter, flytime, tandemhopp eller noe i den duren. Men som sagt, vil både jeg og hovedpersonen at man skal slippe å vente. Så da blir det på en måte utelukket. Så det blir et dilemma. Dermed er jeg litt spent på hva dere gjorde for å få kabalen til å gå opp Anonymous poster hash: aa207...a48
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #6 Skrevet 11. august 2015 Få bekjente til å være sjåfør, der sparer dere flere hundrelapper. Hvis tre deltakere har en mann som kan hjelpe så har dere tre biler. Gratisaktivitet om vinteren: Aking! Alltid moro! Mat: Lage gryte på forhånd. MYE billigere, og bedre. Be to deltakere om å lage salat, en om å lage ris, to lager gryte, en kjøper inn loff, en tar med smør og dressing. 1000 per pers når man i tillegg skal stå for egen drikke synes jeg virker kjempedyrt. Dere kan jo grille pølser før aking? Anonymous poster hash: 385fa...281 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #7 Skrevet 11. august 2015 Få bekjente til å være sjåfør, der sparer dere flere hundrelapper. Hvis tre deltakere har en mann som kan hjelpe så har dere tre biler. Gratisaktivitet om vinteren: Aking! Alltid moro! Mat: Lage gryte på forhånd. MYE billigere, og bedre. Be to deltakere om å lage salat, en om å lage ris, to lager gryte, en kjøper inn loff, en tar med smør og dressing. 1000 per pers når man i tillegg skal stå for egen drikke synes jeg virker kjempedyrt. Dere kan jo grille pølser før aking? Anonymous poster hash: 385fa...281 Jeg er enig det virker dyrt, men det vil jo bil veldig dyrt, og også kaotisk hvis jeg skal kjøpe drinker eller øl når vi er ute. I tillegg vil det bli tungt å bære rundt på all drikka mens vi forflytter oss. Da er det bedre at noen har med seg litt selv, og styrer sitt eget drikkebehov. Derfor tenkte jeg kun serverer drikke (fra fellespengene) når vi ankommer lokalet/hjemmet. Lurt å finne sjåfører, men det må jeg høre med følge om først. Men benytter vi maxitaxi en gang, blir det vel kanskje ikke så dyrt på hver enkelt uansett. Er tidlig i planleggingen, så har ikke fått deltakeroversikten av hovedpersonen enda. Derfor jeg forhører meg her, sånn at jeg kan ha en plan, og ikke blanke ark. Vil unngå diskusjoner med deltakerne, så tenkte å sette opp et forslag først som dermed kan justeres etter alles ønsker..men først og fremst hovedpersonens behov Bedre å ha en plan å forholde seg til og justere, enn å ha blanke ark og mange sterke forslager og meninger som skal gjenomføres. Jeg skal tenke på middagstipset. Synes det bare er så rart at andre får til både to kjøpe-aktiviteter + drikke og resturant for 1000,- pr pers. Og i tillegg hyttetur. Håper noen der ute som har et program med budsjett som jeg kan følge Anonymous poster hash: aa207...a48
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #8 Skrevet 11. august 2015 Den ideen med aking var jo genial! Det er morro for alle og en fin måte for de som ikke kjenner hverandre til å bli bedre kjent. Arranger konkurranser alla OL og del inn i lag med premie for beste stil for eksempel. Dersom du er redd for at det skal bli dødtid på dagen med mye venting så burde du starte programmet senere. Man MÅ jo ikke hente bruden på morgenen. Kanskje det kan være bedre å hente henne på jobb etter lunch? Dersom dere skal reise til en hytte må du tenke på om det er aktuelt å overnatte, da må du medregne frokost også... De som greier å presse mye inn i stramt budsjett får kanskje mye gratis? Kanskje de kjenner noen som eier en hytte/lokale og derfor ikke trenger å betale noe for den? Anonymous poster hash: c0f3a...8c4
Luckiness Skrevet 11. august 2015 #9 Skrevet 11. august 2015 Jeg ville hørt med de som skal delta. Du sier de fleste er i jobb, da er det vel noen som ikke er i jobb/studerer/liten stilling? Ikke sikkert de har like bra økonomi til 1000-1500kr (du sier jo alle allerede har betalt 400kr). Ei heller sikkert alle som er i jobb har det. Ikke spør om de synes det er greit med X-beløp. Vanskelig for folk å si nei da selv om de gjerne ikke ha råd. Spør heller hvilken sum de tenker. Så får du ta et gjennomsnitt
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #10 Skrevet 11. august 2015 Jeg ville hørt med de som skal delta. Du sier de fleste er i jobb, da er det vel noen som ikke er i jobb/studerer/liten stilling? Ikke sikkert de har like bra økonomi til 1000-1500kr (du sier jo alle allerede har betalt 400kr). Ei heller sikkert alle som er i jobb har det. Ikke spør om de synes det er greit med X-beløp. Vanskelig for folk å si nei da selv om de gjerne ikke ha råd. Spør heller hvilken sum de tenker. Så får du ta et gjennomsnitt Hei du. Jeg har ikke sagt at alle har betalt 400 kr allerede. Jeg har også sagt at jeg ikke vet hvem som kommer, men hovedpersonen antydet at lista inneholder 15 deltakere, inkludert hovedpersonen selv og meg. De 400 kronene pr pers. som du nevner, er tatt fra fellespotten etter at vi har gjennomført første aktivitet, pølselunsj i kiosk og maxitaxi. Dermed har alle deltakere 600 hver som skal vare resten av dagen, og man har såvidt begynt Anonymous poster hash: aa207...a48
Luckiness Skrevet 11. august 2015 #11 Skrevet 11. august 2015 Hei du. Jeg har ikke sagt at alle har betalt 400 kr allerede. Jeg har også sagt at jeg ikke vet hvem som kommer, men hovedpersonen antydet at lista inneholder 15 deltakere, inkludert hovedpersonen selv og meg. De 400 kronene pr pers. som du nevner, er tatt fra fellespotten etter at vi har gjennomført første aktivitet, pølselunsj i kiosk og maxitaxi. Dermed har alle deltakere 600 hver som skal vare resten av dagen, og man har såvidt begynt Anonymous poster hash: aa207...a48 Ah oki Men uansett lurt å forhøre seg med de andre som skal delta
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #12 Skrevet 11. august 2015 Lurte på om dere som har vært forlovere, husker eller har liggende budsjettet for det utdrikningslaget dere arrangerte? Dette er første gang for meg, og jeg sliter litt med å få kabalen til å gå. Ettersom de fleste er i jobb, har jeg en foreløpig budsjett på 1000 kr pr pers. Tenkte at alle står for egen drikke frem til vi ankommer lokalet, så blir det servert alkohol der. Vi blir mellom 10 og 15 stk. Derfor skulle man tro at et budsjett på 15000 kr skulle holde massevis! men.. Lokalet/hytteLunsj (pølser i kiosken)Middag (Peppes Pizza)Transport (maxitaxi, minibuss)Felles aktiviteter (eks: paintball, megazone, fekting, o.l.)Tilbehør (alt mulig småting som bør kjøpes inn til hovedpersonen)Aktivitet til hovedperson, mens andre venter/forbereder lokale (helikopter, spa)Filming/foto (redigerer, scrapbook, o.l)Spleiselag for hovedpersonen Dermed sier det seg selv at dette blir over 1000 kr pr. pers. Bare fellesaktiviteten (300,- pr pers), Pizza (150,- pr pers), drikke/chips (150,- pr pers) tar en god del av disse 1000 kronene Nå kan man være heldig at noen kjører, eller at man kan være hjemme hos noen, men likevel er det lite som skal skje for at det kommer over budsjettet. Noen som vil dele sitt budsjett og oversikt? Anonymous poster hash: aa207...a48 Synes den lista di var over the top..det er vel nok at dere alle gjør en aktivitet sammen som koster litt penger pluss eventuelt gjør noe som er gratis (aking, quiz..). Spa og/eller helikoptertur er vel heller ikke nødvendig? Og hva slags tilbehør er det dere trenger å kjøpe inn til bruden? Kan dere ikke kjøpe inn mat og lage selv hjemme hos noen? Den kan jo lages dagen før og varmes opp. Og filming/foto koster vel ikke noe penger?Anonymous poster hash: 962fa...23d 1
Belle de Jour Skrevet 13. august 2015 #13 Skrevet 13. august 2015 Jeg tenker at det viktigste for et utdrikningslag er at det er god og laidback stemning, fremfor dyre aktiviteter. Jeg var på et utrolig vellykket utdrikningslag i sommer, som var veldig godt planlagt av forloveren. Litt flaks gjorde at vi fikk kutta kostnader, ved at noen i laget stilte med bil, og vi fikk låne en hytte gratis. Ellers hadde vi frokost hos bruden med litt drikke, og rimelig mat. Ene aktiviteten, som er foreslått her, typ paintball/megazone fungerte utmerket da det fikk opp adrenalinet og var en god icebreaker i gruppa. Vi hadde også vinsmaking med mat, mulig vi fikk den gratis pga bekjentskaper. Ellers drakk vi litt øl på puber, og kjørte til hytta. Igjen med rimelig mat, og mye alkohol alt var kjøpt inn og mat/drikke var fraktet dit på forhånd. Der hadde vi også noen aktiviteter som var gratis, som quiz. Vi betalte drøyt 1000kr hver. Det viktigste på et utdrikningslag er jo at stemningen er topp, det trenger ikke være så fancy! Spa hadde sikkert vært deilig, men da tror jeg ikke det hadde blitt så heftig festing (for oss som foretrekker det;)). Så vi hadde jo litt flaks som gjorde det billigere, men det er absolutt mulig å ha en bra feiring uten at det koster så mye!
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #14 Skrevet 13. august 2015 Grisedyre ting som helikopter ville jeg helt klart styrt unna (og det er noe miljøsvineri å fly rundt bare for skøy på den måten). Jeg synes 1000 kr er mye, og så skal de betale drikke i tillegg.. Må dere gjøre så mye dyre aktiveter da? Er ikke poenger bare å more seg? Måååå det være så voldsomt kostbart? Anonymous poster hash: d557d...fd1 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #15 Skrevet 13. august 2015 Jeg har arrangert ett utdrikkingslag, og synes dette med budsjett var vanskelig. Å lage maten selv er en veldig god måte å spare penger på. Skal man ha god takeaway må man litt opp i pris, vi laget en stor gryte dagen før og landet på godt under hundrelappen per pers på middag. Er det noen gravide som kan kjøre? Vi hadde to som kjørte og supplerte med taxi, sparte en del på det. Vil anbefale å være hjemme hos noen, billigere og lettere å få til. Da kan man pynte litt kvelden før. Få noen til å bake en kake (eller gjør det selv) Jeg kjøpte inn felles alkohol til dagen mens alle hadde med til kvelden. Gikk tidlig ut med beløp og dag så man hadde mulighet til å spare hvis man trengte det. Men jeg kjente de fleste godt og vi har vært i flere utdrikningslag sammen, så følte meg trygg på hvor listen kunne ligge. Anonymous poster hash: cfcae...d02
Lutten Skrevet 20. august 2015 #16 Skrevet 20. august 2015 Jeg ville hørt med de som skal delta. Du sier de fleste er i jobb, da er det vel noen som ikke er i jobb/studerer/liten stilling? Ikke sikkert de har like bra økonomi til 1000-1500kr (du sier jo alle allerede har betalt 400kr). Ei heller sikkert alle som er i jobb har det. Ikke spør om de synes det er greit med X-beløp. Vanskelig for folk å si nei da selv om de gjerne ikke ha råd. Spør heller hvilken sum de tenker. Så får du ta et gjennomsnitt Overhodet ikke enig, da blir det bare kaos! Bedre å gi en sum og ha alt klart også får de som har lyst til å bli med bli med og de som synes det er dyr for bli hjemme. Normalt planlegger man jo utdrikningslaget lang tid i forveien, så da klarer man å spare opp ihvertfall 1000,-
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #17 Skrevet 20. august 2015 Overhodet ikke enig, da blir det bare kaos! Bedre å gi en sum og ha alt klart også får de som har lyst til å bli med bli med og de som synes det er dyr for bli hjemme. Normalt planlegger man jo utdrikningslaget lang tid i forveien, så da klarer man å spare opp ihvertfall 1000,- Man klarer å spare opp ja, men hvem vil egentlig bruke så mye penger på dette? Med bryllupet lander man fort på over 3000 totalt hvis det går 1000 til utdrikningslaget, og da er det ikke tatt med overnatting/transport til selve bryllupet, eller egen drikke i utdrikningslaget. Utdrikningslag består jo som oftest av folk som også skal i bryllupet, så jeg synes man bør prøve å få minimalt med kostnader. Hvis det er 13 betalende gjester så bør man fint få et bra lag for 5-6000. 1000 på hytte, 1000 på pizza med brus, 500 i transport, 200 i ventepølser, 1000 i feks aktivitet/spa e.l., 300 på morsomt tilbehør til bruden, og enda har man igjen en tusenlapp eller to til å kjøpe inn vin, drinker etc. Man kan også spare inn 800kr om man lager gryte selv, istedet for pizza, og har da enda mer til drikke/diverse. Å bruke 13000 på 14 personer er jo helt vanvittig! Anonymous poster hash: 385fa...281
Lutten Skrevet 20. august 2015 #18 Skrevet 20. august 2015 Man klarer å spare opp ja, men hvem vil egentlig bruke så mye penger på dette? Med bryllupet lander man fort på over 3000 totalt hvis det går 1000 til utdrikningslaget, og da er det ikke tatt med overnatting/transport til selve bryllupet, eller egen drikke i utdrikningslaget. Utdrikningslag består jo som oftest av folk som også skal i bryllupet, så jeg synes man bør prøve å få minimalt med kostnader. Hvis det er 13 betalende gjester så bør man fint få et bra lag for 5-6000. 1000 på hytte, 1000 på pizza med brus, 500 i transport, 200 i ventepølser, 1000 i feks aktivitet/spa e.l., 300 på morsomt tilbehør til bruden, og enda har man igjen en tusenlapp eller to til å kjøpe inn vin, drinker etc. Man kan også spare inn 800kr om man lager gryte selv, istedet for pizza, og har da enda mer til drikke/diverse. Å bruke 13000 på 14 personer er jo helt vanvittig! Anonymous poster hash: 385fa...281 Det kommer jo helt ann på bruden hva hun liker å gjøre osv. Jeg er helt enig i at man kan lage mat hjemme, i stede for å spise ute. Men skal man leie en hytte med soveplass til 13 pers. må man vel regne med over 1000,- for hytte. Når jeg arrangerte utdrikningslag leide vi hytte på gol samme kveld som Plumbo skulle spille konsert der(Bruden ELSKER plumbo) og alle betalte 1100,- vi var 10 stykker. Jeg måtte betale litt ekstra fordi vi havnet over budsjettet. Vi brukt 4800,- totalte på hytte Plumbo billett per pers 400,- 4000 totalt. Så laget jeg hjemmelaget pizza til middag, laget horn til alle når vi kom opp, og frokost til alle dagen derpå. Pluss at jeg hadde kjøpt inn en del vindunker. Og bensin til oss som kjørte. Poenget mitt er at 1000,- går veldig fort.
Marikken Skrevet 24. august 2015 #19 Skrevet 24. august 2015 Har arrangert flere utdrikningslag og et budsjett på en tusenlapp per hode bør holde i massevis - ellers bør man finne andre aktiviteter! Mine erfaringer: - Finn en aktivitet som alle kan være med på (type Megazone er moro, men relativt dyrt per hode - finnes mange andre alternativer, vi har hatt magedans (leide en instruktør en time-halvannen for 500 kroner), SUP (alle trenger ikke stå på brettet samtidig så trenger bare leie noen få), vannskikjøring (fikk fikset båt og ski mot en flaske konjakk) etc). - Hvis det er behov for en aktivitet kan det gjerne være forbeholdt bruden, men da ville jeg droppet et spa-sted: det er uforholdsmessig dyrt. Sist sendte vi bruden til frisør så hun fikk stylet håret før festen på kvelden - kostet under 800 kroner - det blir ikke så mye per hode. - Gratisaktiviteter (type rebus med quiz og oppgaver, spørsmål om bruden etc etc) funker helt supert og er morsomt for alle. Krever tid og krefter i forkant og tilgang på en printer, men ikke så mye mer... - Lag maten selv! Selv en pølse på kiosken blir dyrere enn en hjemmelaget lunsj (og helt ærlig om jeg hadde fått en pølse på kiosken som en del av et utdrikningslag hadde jeg blitt smågrinete, snakk om kjip mat! - det samme går forsåvidt for Peppes/Dolly/Egon etc). - Bruk noens hus/leilighet til festen på kvelden - et "lokale" koster fort mye penger.. Hyttetur kan være hyggelig, men da hadde jeg brukt det som en av aktivitetene og på en måte som målet for utdrikningslaget. - Kostyme eller sånt til bruden er helt unødvendig, det holder kanskje med en krone eller noe, men ikke noe å bruke masse penger på. - Transport koster flesk, så prøv heller å lage et opplegg med så lite transport som mulig og allier deg med noen så dere kan klare dere med privatbiler (kanskje noen har en 7-seter eller noe som man kan låne, da hjelper det fort). Som forlover har jeg alltid kjørt første delen av dagen selv, og så får man heller være med på sjampisskålingen utpå kvelden... - Hvis bytur er inkludert: Helt OK at folk kjøper drinkene sine selv da, husk på å be de spandere en runde på brura i ny og ne - Fortell folk i detalj hva som skal skje, hva som er forventet av dem og hva som er inkludert i prisen (eks det med at de selv må kjøpe drinker på byen) Og ift planlegging: Det er ikke mulig å tilfredsstille alle med tanke på valgt dag og type aktiviteter. Så ikke håp på for mye bistand i planleggingen via en facebook-gruppe. Allier deg heller med en eller to til om du trenger bistand i planleggingen (gjerne noen du vet bruden spesielt gjerne vil ha der), bestem dato/tidspunkt selv og send ut "save the date" tidlig slik at folk kan holde av datoen. Nei, det passer ikke for alle - men erfaringsmessig vil folk gjøre sitt beste for å få det til. Og for all del IKKE bytt datoen underveis - det blir BARE rot! De gangene vi/jeg har arrangert har vi hatt fokus på å ha en bra dag/kveld/natt sammen hele gjengen og - det har vært god stemning og gode tilbakemeldinger på det hvertfall Lykke til!
Gjest Blondie65 Skrevet 24. august 2015 #20 Skrevet 24. august 2015 Jeg foreslår hytte, og hva med sledefart med hest og slede som aktivitet? Jeg synes også at 1000 kr er greit, mer er for mye, spesielt hvis jeg skal se på bruden gjøre et eller annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå