Gå til innhold

Daemonias berg og dalbane

daemonia

Anbefalte innlegg

Velkommen til mitt lille hjørne :)
Tenkte å lage til en dagbok slik at jeg har et sted å få ut tanker og funderinger.
Det er mye rart jeg funderer på, og hvor godt humør eller dårlig humør jeg er i varierer.
Småting føles viktige, og store ting er revnende likegyldig. Av og til i hvert fall. Og atter andre ganger så er alt helt fantastisk. Ingenting er for lite, og ingenting er for stort.
Men sånn er det vel å ha en diagnose. Dette er min måte å bli mer bevisst på meg selv, og kanskje lettere komme meg ut av det negative.

Akkurat i dag er det ikke en veldig god dag.
Lite energi, har ikke lyst til å gjøre noe som helst. Føles på en måte som at jeg sitter og venter. Det henger nok sammen med en stor reparasjon på bilen som kostet 20000 kroner og i tillegg måtte betale 2 huslån på en måned. Det ordner seg på sikt bare vi får solgt den ene boligen, men det er mye rart som flyr gjennom hodet når man sitter midt i det.

Mannen min mener også at jeg er på vei inn i en manisk periode, selv om det ikke er noe som kjennetegner det nå. Ikke ut fra hva han sier.
Tingen er at for 3 år siden oppdaget jeg min store drømmerase. Planen var å avvente et par år til, men jeg kjenner at det vil jeg ikke nå etter at vi har passet på en stor hund.
Man kan si hund er hund så mye som man bare vil, men sannheten er at det er stor forskjell i hundehold mellom liten rase og stor. For meg er de store mer behagelige, og nå har jeg begynt å kjenne på at det er noe som mangler i så måte.
Så plutselig dukket det opp riktig kull fra god oppdretter. En kjapp samtale med mannen gjorde at vi fant ut at ja, det passer egentlig å ha valp nå. Så jeg satte meg på liste. Jeg er nummer 3 på listen for hannhund. På torsdag får jeg vite om det er valper, eller om tispa er tom.
I en felles time med psykolog sier da mannen at det virket som om det stod om livet for å få "dette dyret i hus". Men det er lenge planlagt, og det er ikke mulig å sette en fast dato for når dette skal skje. Det var utrolig skuffende at han trekker paralleller til sykdommen når det er noe jeg ønsker meg så sterkt og som jeg har planlagt i 3 år allerede. Akkurat i det han sa det føltes det som at han sa at dette får jeg ikke til likevel. Men jo, det er jo akkurat det jeg trenger for å holde meg gående og få meg ut hver dag. Uansett dagsform.

Men de ter litt av det som flyr gjennom hodet akkurat i dag.
Været er ikke mye å skryte av, så jeg er glad for at jeg har en jobb som gir hjemmekontor og som kan utføres over telefon også. :)

Kanskje et litt negativt ladet åpningsinnlegg dette, men det blir ikke bare trist og surt og fælt. Det blir delt av hele meg :)

....... 

Endret av daemonia
Endret tittel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ny dag, og nye tanker :)
Dette er en langt bedre dag enn hva det var i går. Men med gårsdagens nedtur følelsesmessig var det ikke bare enkelt å stå opp.
Jeg har vært ute på kundebesøker i dag. Det ble ikke noen nye avtaler som ble gjort, men jeg var også innom en allerede eksisterende kunde som bare hadde positive tilbakemeldinger. Det løftet dagen mange hakk :)
Når jeg kommer hjem og skal til å gjøre papirarbeidet og føre logg over dagen ringer mannen og sier at han har fått melding fra nettbanken. Det var kommet inn 20.000 kroner som han hadde glemt ut at skulle komme inn. Så selv det ordnet seg i dag!

Nå kjenner jeg på lettelse og at jeg er utrolig fornøyd med hvordan dagen utviklet seg. Alt ble lettere nå :)

Forhåpentligvis så fortsetter dette til i morgen. Det er da min neste oppdretter skal sjekke om tispa er drektig, og jeg får et bedre svar på om det blir valp på meg i slutten av året.

Krysser fingre!!
:hund: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sola skinner, jeg har vært på flere kundebesøk, og klarte å starte dagen tidlig i dag :)
Alt i alt føles det som en veldig god dag!
Eneste negative er at jeg fikk vite av min fremtidige oppdretter at tispa viste seg å ikke være drektig. Så ingen valp i november på meg :(

Men til våren! Da håper jeg det blir. Da prøver de på nytt med samme kombinasjon.
Men en liten utsettelse skal ikke ødelegge resten av dagen. Nå blir det snart jobbing ute i hagen. Får 3-4 lass med jord over helga som vi skal bruke til å bygge opp plen bak huset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-44629-0-56732900-1439540351_thumb.j

Så sånn er denne dagen.
Startet med at mannen sendte melding klokka 7 i dag tidlig og sa at det blir reisejobb igjen. Så da er han borte helt til torsdag ettermiddag/kveld, og jeg står alene med hus, unger, og hund. Hurra...

Så når jeg stod opp og skulle lage kaffe så fikk jeg et kraftig nyseanfall. Resultatet ble at jeg strakk noe i nakken. Det må ha vært noe slikt for det verket i nakken og armen, og den kunne knapt beveges på en stund.

Planen var enda flere kundebesøk i dag. Vel... I flytting har jeg klart å legge 1000 visittkort på en lur plass slik at jeg ikke skulle glemme hvor de var. Den plassen var ikke så lur likevel... Så da må jeg til med å lete etter dem.

Kom frem til et rom uten vinduer for å leite gjennom esker, og der gikk lyset. På vei ut smalt jeg tåa i noe som lå i veien på gulvet, og noe av nagla på stortåa er blitt blå!

Så ja. Denne minionen her passet veldig godt til denne dagen:
Jeg henger et "ute av drift" skilt rundt halsen og tar kvelden i forhold til fornuftige ting.
Det får bli litt tur med hunden nå på formiddagen, så får jeg heller bruke tid på å planlegge jobbruta for neste uke.
God planlegging må jo til uansett.

Håper dagen har startet litt bedre for dere andre her.
Hvis ikke kan dere låne et klistremerke av meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helga er over, og uka er i gang.
Helga har bestått av besøk og innkjøp av diverse småting som vi ikke har kommet til å gjøre noe med før nå.
Som gardiner for eksempel... Det føles ikke som at man sitter på utstilling for naboene nå lenger av en eller annen grunn. Rart det der ;)

Ellers våknet jeg med noe som minnet mest om et sagbruk i halsen. Så det tok tid før jeg kom meg i gang med jobb i dag, men det ble noen timer med kundebesøker i dag også til slutt. Måtte bare få kontroll på halsen og få tak i halslinser før jeg var klar :) Og et par kopper ekstra med kaffe.... :kaffekopp:

Det var mange positive tilbakemeldinger, så jeg håper på å få skrevet et par kontrakter igjen nå snart :)
Min type jobb kan være ganske frustrerende sånn sett. Det kan være rolig i et par mnd uansett hvor mye man jobber og besøker og følger opp. Og plutselig så tar noen kontakt og sier at de trenger noe nå med en gang. Helst i går!

Nå skal jeg ta kontakt med megler for å høre når det blir visning igjen. Det er ganske frustrerende å vente på å få solgt når man allerede har flyttet inn i et annet hus. Men det ordner seg vel til slutt.

Det blir brukt noen timer på å rydde småting utav skaper og vaske ordentlig i alle hyller og skap i ettermiddag og litt utover kvelden.

Så er det i hvert fall klart til visning når det blir igjen.

Noen som har gode tips til hvordan man når ut til kjøpere utover å annonsere i avisa og på finn.no?
Jeg har tenkt å dele annonsen på salgsgrupper på facebook med ekstra bilder av utsikt o.l. Det er jo der alt skjer kan det virke som :) Men er det noe mer dere andre har gjort som gav resultat? :)

Endret av daemonia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det å si i dag da?

Det er varmt. Helt ekstremt varmt faktisk! Så jeg sitter midt i solsteiken mens mannen bygger terrasse. Kjenner det er helt OK å se på at andre jobber i dag :fnise:

I morgen har jeg visstnok hele 2 skolebarn i hus! Så nå er det kanskje på tide å innrømme at jeg ikke er 19, men faktisk 22 ;) Eller noe sånt!

Mannen fyller 35 i helga så jeg sitter å ser etter ideer til bursdagspresang. En liten ting bare tenkte jeg. Er kanskje viktigere å prioritere å fikse opp etter meg etter jeg i en hypoman periode skjærte hull i veggen uten å tenke på at det måtte gjøres helt ferdig også.
Viktigste der og da var visst å bare få et hull i veggen. Men til mitt forsvar så ble det faktisk veldig fint da! Hvis man ser bort fra manglende foringer og lister :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen folkens :)
Det er visst en stund siden jeg oppdaterte her, men det ene har avløst det andre. Trøtt og slapp en stund pga sår hals først, og så ble været så trykkende at det ble ordentlig hodepine som har vart i flere dager. Så det er ikke mye jeg har orket å være innpå her.

Det i kombinasjon med at enkelte har prøvd å finne ut hvem jeg er og koplet meg til en person jeg ikke aner hvem er en gang bidrar ikke akkurat til å ville dele av meg selv.

Det positive er at jeg forhåpentligvis får valp om 4-5 måneder!
Det gikk ikke så bra med planen for novembervalp, men nå har jeg fått satt meg på venteliste for valp i Frankrike, så nå gleder jeg meg til dette kullet er født og jeg får vite om det er nok hanner i rette farge til meg der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

La oss stadfeste en gang for alle: 
Jeg er elendig på å skrive her! 

Men nå må jeg bare få ut litt damp.. 
Dette er virkelig ikke min dag! Jobbmessig har dagen vært totalt bortkastet. Mye kjøring, prøve å få tak i kontakter, og ut på kundebesøk for å følge opp. Enten har ikke folk tatt noen avgjørelser, ellers så våger de ikke å binde seg til noe oppgradering av noe som helst, eller så har jeg truffet på tomme lokaler over alt. 
Oljekrisa har truffet Vestlandet for fullt tydeligvis... 

På toppen av det hele så ble jeg møtt av en melding fra det jeg håpet ville bli min fremtidige oppdretter som jeg skulle ha valp av over nyttår. 
Valpene var født, men det var kun 1 hann! En eneste hann i et kull på 9 valper! :sukk: 
Og det var så klart 3 som stod på liste før meg. Kjempeflotte greier. 

Denne dagen hadde vært best å bare bli liggende i senga. For denne var ikke vellykket over hodet! 

:snufs: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

http://buzzit.no/pa-kreativt-vis-forklarer-hun-akkurat-hvordan-det-oppleves-aa-leve-med-depresjon

Denne bildeserien beskriver hvordan det er å leve med depresjon. Og hvordan andre oppfatter en. 
Jeg kjenner meg godt igjen her. Uten grunn blir det et tiltak å i det hele tatt komme seg ut av senga, få tatt ut av oppvaskmaskinen. Eller til og med å reise seg opp å gå på do. 
Ingenting er morsomt, og man går rundt i en slags tåke. 

Men i gode perioder er man så aktiv og effektiv at folk nærmest lurer på hva som har skjedd. Det samme når man går fra full av energi og til bunnen over natten. Og det er uten noen grunn. 

Jeg har fått spørsmål tidligere om hva som gjør at jeg ikke orker eller ikke vil. Det beste svaret jeg kan gi er at det er bare sånn. Slutt og mas, vær så snill! Men mange vil ha konkrete svar, men det kan jeg ikke gi. Fordi det sniker seg innpå uten noen foranledning. 

Heldigvis er jeg ikke i en slik periode nå. 
Faktisk føles det som at mye går helt min vei igjen nå :) 
Venter på svar fra en venninne av oppdretteren jeg egentlig bestilte valp fra om et kull som blir født i løpet av helga, så jeg håper at det er en black&tan hann til meg der! 

Ellers fikk jeg plutselig en mail fra en kunde jeg var hos for over en måned siden. Ikke bare en avtale, men hele 3 avtaler ville han ha. Og søskenbarnet som også driver butikk ville skrive 2 kontrakter! 

Endelig etter en lengre tørkeperiode salgsmessig :)  

Ellers har det blitt mye oppussing av huset for min del. Vegger er blitt malt, noen er blitt revet, og jeg har lært meg å legge parkett :P 
Det neste nå blir å få kjøpt noe grus til å lage parkeringsplass av og få leid en gravemaskin til å dra ut en del jordmasse der hvor jeg skal utvide hagen. 

Ha en god helg alle sammen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God formiddag folket! 

Som mange andre prøvde jeg å få med meg supermåneformørkelsen i går. Så jeg var oppe av senga ca halv 4 i natt. Og var oppe til klokka halv 5. 
Månen ble formørket, og jeg tror den ble rød også. Eller... Jeg vet at den ble rød. Det var bare litt vanskelig å se gjennom alt det tåke. 
Så for meg så var det en skuffelse, men om 35 år eller så har jeg en ny sjanse :ler: 

Så det ble en sen morgen for meg. Når man avbryter søvnen en hel time tar det litt tid å få til å sovne igjen. Men et par kopper :kaffekopp: og heller bruke tid på kontorarbeid og noen telefoner i dag så går det greit. 
Blir jo lang reisevei i morgen, så jeg har en del å forberede uansett ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen i dag... 
Tom for energi. Har ikke lyst til noe. Orker ikke noe. Det er mye jeg skulle gjort i dag, men jeg bryr meg bare ikke. 

Våknet med denne ubestemmelige følelsen. Ble liggende i senga helt til hunden kom bort og begynte å mase for å få gå ut. 

Det føles som at jeg er alene, selv om jeg har mange rundt meg. Det er meg mot dem på en måte. 
Hvis alle rundt meg hadde stått samlet rundt meg, hadde det best kunnet illustreres med at jeg står i en glassboks og ser på dem rundt. Jeg er alene, og de andre står utenfor og ser. Uten å skjønne hvorfor jeg står atskilt og likevel så nærme.

Ikke så rart om folk ikke forstår meg. For jeg forstår heller ikke hvorfor det plutselig blir slik. 

Vi får besøk i dag. Og jeg gledet meg i går, fordi det er noen som betyr mye for meg og som har støttet meg gjennom mye tøft. Men i dag har jeg ikke lyst. 
Jeg har mest lyst til å si at jeg er syk og gå og legge meg igjen. Men fornuften sier at jeg skal. Eller kanskje det er forsvarsmekanismen som tvinger meg til å ta på den masken jeg alltid gjemmer meg bak. 

Aller helst vil jeg være alene nå. Langt borte. I en hytte langt uti skogen uten å måtte forholde meg til noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ble det ingenting av besøket. Det var noe som kom i veien hjemme så de ville ha det til gode. 
Like greit egentlig. Føler ikke for å ha noen rundt meg nå. 

Er bare lei av alt og ville helst vært langt borte fra alt og alle nå. Men akkurat det skjer vel ikke så jeg får heller prøve å holde meg mest mulig for meg selv. Orker ikke noe mas og krav her og nå. 
Er bare lei. Av alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Omringe deg med snop i godsofaen, vettu. Koke deg litt god kakao. Og se litt god tv. Kanskje se Norske Talenter kl 20?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Omringe deg med snop i godsofaen, vettu. Koke deg litt god kakao. Og se litt god tv. Kanskje se Norske Talenter kl 20?

Får prøve på noe slik. 

Jeg vet jo godt hva jeg skal gjøre i depressive perioder. Men noen ganger så får man seg bare ikke til det. 

Men jeg prøver på nytt. Hver dag. Og prøver å finne noe jeg kan le av og glemme meg bort med så klart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Det kan muligens føles som en evighet, og gjentagelse. Det er nettopp disse tingene en skal unngå. :)

Ta det som det det er: En dag, en dag av gangen, og fyll opp denne dagen. Ikke noe mer enn det. Klarer du å tenke slik blir denne dagen lettere å fylle opp. Og fylle opp med ting du orker, klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble tidlig kveld i går. 
Og sen morgen i dag. Har akkurat kommet meg ut av senga. 
Det er litt mindre håpløst i dag. Men jeg føler ikke at energien er på plass. 
Men enn så lenge føles det i det minste som at dagen i dag blir bedre enn i går. 

Jeg skal gi det litt tid og gjøre et ordentlig forsøk på å komme meg ut av huset i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en mye lettere dag i dag :) 
Sovnet seint i går, og stod opp seint i dag. Er fortsatt trøtt, men det får retter seg nok i morgen. Noe jeg har styret med en stund nå ser ut til å endelig gå i orden, så jeg er veldig fornøyd nå! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde så mange planer for denne dagen! 
Men det er jeg ikke i gang med enda. 

Våknet med trykkende hodepine og vondt i halsen. Halsen bedre seg utover formiddagen, og hodepinnen lettet litt etter jeg hadde vært en times tid ute med hunden. Men den slipper ikke taket helt. 
Dårlig med matlyst i dag, men det er helt normalt når jeg har vondt noe sted så det er jeg ikke veldig bekymret for. Det får gå i cornflakes, yoghurt, og liknende så blir det lettere å få noe i seg i det minste :) 

Ellers så er det nydelig vær i dag, så det blir garantert en times tur til senere i dag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste dagene har vært kalde. Skikkelig kalde! 
Surt vær med vind og regn. Jeg er kanskje litt rar, men jeg fryser skikkelig bare jeg ser at det er slikt vær. Trenger ikke gå ut og kjenne på det en gang :ler: 

Til helga blir det heldigvis bedre, så da kan hunden slutte å gjemme seg i en krok av sofaen godt inntyllet i tepper. Han hater dårlig vær, og gjør alt han kan for å slippe å gå utenfor døra ;) 

Stort sett går alt fint om dagen. Men jeg fikk en skuffelse for litt siden. 
Jeg sendte en SMS til en venninne som jeg ikke har tilbragt særlig med tid med på en stund. Spurte om vi skulle finne på noe i helga siden det er så lenge siden sist. 
Fikk et krasst svar tilbake om at nå var hun på jobb og brukte pausen sin på å planlegge videre i Forever Living forretningen sin, så hvis det ikke var snakk om at jeg skulle satse ordentlig på det, så hadde hun faktisk ikke tid til meg. Enten så er det Forever, eller så er det ingenting, for småprat og tull har hun ikke tid til nå! 

Altså.. jeg skjønner ingenting. Jeg registrerte meg for å ha rabatter på shampo, kosmetikk, og forskjellige kremer, og det visste hun. Men nå er det visstnok et krav at man skal bli millionær på dette for å i det hele tatt få et par timer sammen. Jeg føler jo også "alle" er forhandlere med en plan om å tjene seg rik. Så hvis alle blir forhandlere så blir det jo tilnærmet umulig å tjene noe på det selv. 
Men det gidder jeg ikke å bry meg med. Det er jo opp til dem hva de velger uansett :) 

Men jeg skal ikke la det gå innpå meg. Jeg er skuffet, det er det ingen tvil om. Men helt ærlig: Ville en ordentlig venn avfeiet noen så sterkt av noe slikt? Nei, det tror jeg ikke. Så jeg kommer nok til å holde avstand en stund nå. Se om det går over. Hun kan ta kontakt selv hvis hun ønsker.  

Men som sagt skal jeg ikke la dette rive meg ned igjen. 
Jeg legger en plan selv etter en samtale med psykologen. Nemlig hvordan jeg skal unngå å nå bunnen igjen, og prøve å kartlegge hva som skjer i forkant. 
Jeg har en relativt fersk diagnose så jeg har ikke vært særlig bevisst på hva som skjer og hva som utløser de depressive periodene. For min del er dette viktigere enn noe annet, og det er hva som kommer til å ta mitt fokus fremover. 
Rutiner er i hvert fall viktig, så så godt det lar seg gjøre skal jeg sette opp en plan for dagsrytmen både i forhold til når jeg står opp, måltider, når hunden skal ut på tur og ta med tider for organiserte treninger og kurs, osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Lenge siden sist nå, men det er ikke nødvendigvis en negativ ting ;) 

De siste ukene har vært veldig bra. Har hatt en del energi, og jeg har sovnet lett, og våknet av meg selv ganske tidlig! Dette er litt ulikt meg, men det er sånn jeg vil ha det! 
Men nå i dag har jeg vært trøtt igjen. Og jeg får liksom ikke gjort noe som helst. 
Har vært ute og gått tur i dag også da som jeg stort sett er hver dag, men det føltes som et ork. Jeg krysser fingrene for at det er noe som går bare! Hvis det utvikler seg til en ny depressiv periode så har jeg heldigvis time hos psykolog om 3 dager så nå har jeg mulighet til å være tidlig ute i forebyggingen og jobbingen. 

Og apropos jobb: 
Jeg leste at bare i Oktober var det over 2000 flere arbeidsledige på vestlandet, og det lover ikke godt for min del. 
Jeg har jobbet med salg mot bedriftsmarkedet og har en stund nå merket at viljen til å investere og binde seg for mer enn 1 år av gangen er så godt som borte. Så da anser jeg meg som arbeidsledig nå. Med denne nedgangen så har jeg heller ikke råd til å ta sjansen på å bruke mye penger på å reise flere timer for å dekke alle mine områder og kanskje ikke ha noen avtale i sikte. 
Så jeg har innsett nå at det er best å legge det på hylla. Men jeg har nå et ENK til den dagen markedet tar seg opp igjen eller jeg får en bedre ide :) 

Høstværet er i full gang og det merkes på halsen. Det klør og klør og jeg nyser. Men det blir liksom aldri noen forkjølelse eller noe av det. Regner med at det ikke utvikler seg. Har ikke tid til sånt! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...